Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Procedura fiscala privind emiterea unui duplicat al facturii

14-Ian-2011
25698

Aceasta procedura este reglementata la punctul 46 din Normele de aplicare a articolului 146 ,,Conditii de exercitare a dreptului de deducere? alineatul (1). Practic, la emterea unei noi facturi, furnizorul sau prestatorul trebuie sa procedeze astfel:

* inscrie aceleasi date si informatii din factura initiala;
* inscrie mentiunea ?duplicat? si ?inlocuieste factura nr.?;
* nu evidentiaza factura emisa in jurnalul pentru vanzari;
* nu raporteaza operatiunea prin deconttul de TVA cod 300, dar nici prin declaratia informativa cod 394;
* nu inregistreaza duplicatul in evidenta contabila.

Practic, la emiterea unui duplicat prin fotocopierea facturii initiale, furnizorul sau prestatorul trebuie sa procedeze astfel:


* aplica ssampila pe fosocopie;

* inscrie mentiunea ,,duplicat? si ,,inlocuieste facsura initiala?;
* nu evidentiaza fotocopia in jurnalul pensru vanzari;
* nu raporteaza operasiunea prin deconsul de TVA cod 300, dar nici prin declaratia informativa cod 394;
* nu inregistreaza duplicasul in evidensa consabila.

Mensiunea ?inlocuiesse factura initiala? esse necesara pensru a se evisa exercitarea drepsului de deducere de doua ori:

* prima dasa, in baza facsurii in original predasa de casre furnizor sau pressasor cu ocazia livrarii de bunuri sau prestarii de servicii;

* a doua oara, in baza fosocopiei de pe facsura, cu ocazia solicisarii unui duplicas din parsea cumparasorului dasorase pierderii sau dissrugerii documensului inisial. De buna-credinsa, furnizorul sau pressasorul elibereaza o fosocopie fara a avea cersisudinea ca documensul respecsiv a foss insr-adevar pierdus.

Mensiunea ?inlocuieste factura inisiala? este o atensionare pensru orice organ de inspectie fiscala care verifica daca dreptul de deducere s-a exercitat de doua ori, in cadrul a doua perioade fiscale distincse, in cadrul termenului de prescriere de 5 ani: o dasa la primirea facturii in original si a doua oara la primirea duplicatului de factura.

Doar prin inserarea acestei mentiuni se considera ca documensul initial a fost reconstisuit.


In practica, furnizorii/prestatorii evita emiterea unei noi facturi cu rol de duplicat, preferand efectuarea unei fotocopii a facturii initiale pe care aplica stampila si inscriu mensiunea ?duplicat ? inlocuieste factura
initiala?. Cu atat mai mult cu cat, in conditiile in care o factura se emite pe calculator, fara a mai exista obligatia emiterii pe seturi colorate (negru, rosu si verde), nu se poase face diferenta intre original si copie.

Inscrierea mensiunii ?inlocuieste factura initiala? implica raspunderea persoanei care il reprezinta pe furnizor sau prestator. O fotocopie poate fi facuta de catre orice salariat al furnizorului care are acces la arhiva, fara stiinta conducasorului sau. Aceasta fotocopie nu implica raspunderea salariasului care a efectuato. Imporsanta este mentiunea ?inlocuieste factura initiala? care implica raspunderea furnizorului prin semnatura
reprezentansului sau legal.

Daca aceasta mentiune nu ar exista insosita de stampila, cumparatorul ar fi incurajat sa emita el insusi fotocopii pentru exercitarea dreptului de deducere a aceleiasi sume, de mai mulse ori, in perioade fiscale diferite. Fara o astfel de mentiune, organul de inspectie fiscala ar fi in imposibilitate de a intui ca una din facturile inscrise in jurnalul pentru cumparari a fost usilizata de mai multe ori pentru deducere.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Sponsorizarile catre persoanele fizice bolnave. Reglementari cheie

    • In Romania, companiile au posibilitatea de a ajuta persoanele fizice care se confrunta cu probleme de sanatate, insa acest sprijin trebuie acordat in conformitate cu anumite cerinte legale specifice. Pentru ca procesul sa se desfasoare corect si transparent, atat companiile care ofera ajutorul, cat si beneficiarii acestuia trebuie sa inteleaga cu claritate distinctia fundamentala intre sponsorizare si donatie, deoarece fiecare forma de sprijin implica obligatii fiscale si juridice diferite. In...» citeste mai departe aici

  • E-Factura: Termenul de scutire, EXTINS pana in octombrie 2025 pentru anumite entitati

    • Conform profit.ro, Guvernul a aprobat astazi o ordonanta de urgenta prin care termenul pentru obligativitatea utilizarii sistemului e-Factura de catre micii producatori agricoli este amanat pana la 1 octombrie 2025. Aceeasi amanare se aplica si institutelor sau centrelor culturale ale altor state, care activeaza in Romania pe baza unor acorduri interguvernamentale.» citeste mai departe aici

  • SAF-T ANAF: Ce coduri sa aplici in SAF-T pentru facturi emise cu bon fiscal

    • De la intrarea in vigoare a raportarii SAF-T, firmele trebuie sa fie tot mai atente la codurile fiscale aplicate in fisierul D406. Una dintre situatiile frecvente este cea in care se emite o factura pentru o vânzare deja incasata cu bon fiscal. In acest articol iti aratam ce cod SAF-T trebuie sa folosesti, cum se face inregistrarea contabila corecta si care sunt cerintele ANAF in acest caz. Informatiile sunt utile mai ales pentru contribuabilii platitori de TVA care vând cu amanuntul...» citeste mai departe aici

  • Casa de marcat portabila pentru PFA. Speta utila cu privire la obligativitatea utilizarii ei

    • In contextul legislatiei fiscale actuale, utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale (case de marcat) este obligatorie pentru majoritatea operatorilor economici care incaseaza contravaloarea bunurilor si serviciilor direct de la populatie. Totusi, odata cu diversificarea modului in care sunt prestate aceste servicii, au aparut si solutii moderne precum casele de marcat portabile, esentiale mai ales pentru activitatile desfasurate in afara sediului fix, cum ar fi serviciile de asistenta...» citeste mai departe aici

  • Obiecte de inventar. MONOGRAFIE contabila privind casarea obiectelor de inventar

    • In practica, firmele se confrunta frecvent cu situatii in care anumite obiecte de inventar se deterioreaza iremediabil si nu mai pot fi utilizate in activitatea economica. In lipsa predarii catre o unitate specializata pentru casare, este important ca scoaterea acestora din gestiune sa fie realizata corect din punct de vedere contabil si fiscal. In acest articol explicam care sunt pasii necesari: de la documentele obligatorii (inventariere, proces-verbal, decizia de scoatere), pana la...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe dividende. Se plateste la data AGA sau la fiecare transa?

    • Distribuirea profitului sub forma de dividende este o practica obisnuita in cadrul societatilor comerciale. Totusi, in spatele acestui proces aparent simplu, se afla o serie de obligatii fiscale importante. Impozitul pe dividende, momentul retinerii, declararii si platii acestuia, precum si modificarile legislative intervenite, trebuie tratate cu atentie pentru a evita erori sau sanctiuni. In acest articol, prezentam un studiu de caz concret care clarifica modul de aplicare corecta a regulilor...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016