Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Este oficial! Finantele completeaza mai multe reglementari contabile introduse prin Ordinul 2048/2022

23-Iun-2023
1917
Este oficial! Finantele completeaza mai multe reglementari contabile introduse prin Ordinul 2048/2022

UPDATE: Ordinul 1730/2023 pentru reglementarea unor aspecte contabile a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 559 din 21 iunie 2023. 



Ministerul Finantelor a publicat recent, pe site-ul oficial, un nou Proiect Ordin pentru reglementarea unor aspecte contabile.

Prin prezentul proiect au fost completate prevederile Ordinului ministrului finantelor nr. 2.048/2022, in sensul ca au fost aduse unele clarificari care se refera, in principal, la urmatoarele aspecte:

- clarificarea semnificatiei/modului de determinare a veniturilor in functie de cuantumul carora se stabileste obligatia de intocmire/publicare a raportului privind informatiile referitoare la impozitul pe profit, in sensul ca trebuie sa se tina cont de cadrul de raportare financiara pe baza caruia se intocmesc situatiile financiare anuale;

- exemplificarea modului de analizare a informatiei corespunzatoare nivelului veniturilor in functie de care se determina obligatia intocmirii raportului privind informatiile referitoare la impozitul pe profit;

- clarificarea faptului ca in scopul indeplinirii obligatiilor de raportare prevazute de ordin, trimiterea la entitati UE trebuie inteleasa ca referindu-se la entitati inregistrate in Spatiul Economic European;

- clarificarea faptului ca obligatia de intocmire a raportului privind informatiile referitoare la impozitul pe profit vizeaza doar exercitiul financiar curent, si nu doua exercitii financiare consecutive. Ca urmare, nu se impune prezentare de informatii corespunzatoare exercitiului financiar precedent celui de raportare;

- clarificarea faptului ca o filiala raportoare al carui exercitiu financiar este diferit de cel al societatii-mama finale (dintr-o tara terta) isi indeplineste obligatiile de raportare pe baza unui raport care sa corespunda exercitiului financiar al societatii-mama finale, si nu propriului exercitiu financiar;

- clarificarea faptului ca o entitate care a omis temporar prezentarea de informatii in cazul in care aceasta i-ar aduce prejudicii grave pozitiei comerciale reia prezentarea acestor informatii corespunzatoare exercitiului financiar curent si exercitiilor financiare anterioare pentru care nu a publicat informatii;

- exemplificarea unor situatii referitoare la indeplinirea obligatiilor de raportare, in functie de nivelul indicatorului de verificat (veniturile inregistrate) si/sau data de raportare.

Prin OMF nr. 2048/2022, prevederile Directivei (UE) 2021/2101 au fost preluate in ambele seturi de reglementari contabile aplicabile operatorilor economici din aria de reglementare a Ministerului Finantelor. Pe cale de consecinta, prevederile propuse au aplicabilitate atat in cazul Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, cat si in contextul Reglementarilor contabile conforme cu Standardele Internationale de Raportare Financiara, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.844/2016 cu modificarile si completarile ulterioare.

Extras din Proiectul de Ordin pentru reglementarea unor aspecte contabile

in temeiul art. 10 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor, cu modificarile si completarile ulterioare,

avand in vedere prevederile art. 4 alin. (1) si ale art. 44 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,

ministrul finantelor emite urmatorul ordin:

Art. I. – Reglementarile contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 963 din 30 decembrie 2014, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. La punctul 5925, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

„(1) Filialele mijlocii si mari, asa cum sunt definite la pct. 9 alin. (4), care sunt controlate de catre o societate-mama finala care nu intra sub incidenta legislatiei unui stat membru al UE, atunci cand veniturile consolidate au depasit la data bilantului sau, pentru fiecare dintre ultimele doua exercitii financiare consecutive, cuantumul de 3.700.000.000 lei, astfel cum se reflecta in situatiile financiare anuale consolidate, au obligatia sa publice si sa asigure accesul la un raport privind informatiile referitoare la impozitul pe profit privind respectiva societate-mama finala pentru cel mai recent dintre respectivele doua exercitii financiare consecutive.”

2. La punctul 5925, dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu urmatorul cuprins:

„(4) In cazul unui grup a carui societate-mama finala este dintr-o tara terta, obligatia de publicare a raportului, prevazuta de prezentul punct, poate fi indeplinita de oricare entitate afiliata din cadrul grupului, cuprinsa in aria de aplicabilitate a prezentelor reglementari.”

3. La punctul 5929, dupa alineatul (2) se introduc doua noi alineate, alineatele (21) si (22), cu urmatorul cuprins:

„(21) In cazul in care cadrul de raportare financiara aplicabil la intocmirea situatiilor financiare anuale nu defineste indicatorul cifra de afaceri neta, veniturile care trebuie prezentate conform prezentei sectiuni corespund veniturilor, astfel cum sunt acestea definite de IFRS-uri/cadrul de raportare financiara pe baza caruia se intocmesc situatiile financiare anuale, cu exceptia ajustarilor de valoare si a dividendelor primite de la entitati afiliate.

(22) Pentru a se evita raportarea de mai multe ori a sumei castigurilor acumulate, suma castigurilor acumulate ale unei entitati care a deschis sucursala trebuie atribuita jurisdictiei fiscale in care isi are sediul acea entitate. Jurisdictia respectiva poate fi situata in UE sau intr-o tara terta. Prevederile prezentului alineat se aplica indiferent daca sucursalele sunt deschise intr-unul sau mai multe state membre.”

4. La punctul 5929, dupa alineatul (9) se introduce un nou alineat, alineatul (91), cu urmatorul cuprins:

„(91) In aplicarea alin. (9), daca mai multe entitati afiliate genereaza rezultat impozabil pe un teritoriu caruia ii corespunde un singur regim fiscal, informatia raportata se determina prin agregarea informatiilor corespunzatoare tuturor entitatilor afiliate si sucursalelor supuse acelui regim fiscal.”

5. La punctul 5929,dupa alineatul (10) se introduce un nou alineat,alineatul(101), cu urmatorul cuprins:

„(101) in intelesul alin. (10), la stabilirea unei anumite activitati este avut in vedere locul de unde este condusa respectiva activitate. Deoarece informatiile referitoare la venituri se refera la operatiunile unei entitati stabilite pe teritoriul unei tari, subiect al unui singur regim fiscal, acestea sunt atribuibile numai acelui regim fiscal.”

6. Lapunctul5929,dupaalineatul(12)seintroduceunnoualineat,alineatul(121), cu urmatorul cuprins:

„(121) Atunci cand o entitate care a omis prezentarea de informatii reia prezentarea acestora in cadrul perioadei de cinci ani mentionate la alin. (12), raportul publicat va cuprinde informatii corespunzatoare exercitiului financiar curent si exercitiilor financiare anterioare pentru care nu a publicat informatii, in temeiul alin. (11).”

Art. II. - Reglementarile contabile conforme cu Standardele Internationale de Raportare Financiara, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.844/2016, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1020 si 1020 bis din 19 decembrie 2016, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. La punctul 604, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

„(1) Filialele controlate de catre o societate-mama finala care nu intra sub incidenta legislatiei unui stat membru al UE, atunci cand veniturile consolidate au depasit la data bilantului sau, pentru fiecare dintre ultimele doua exercitii financiare consecutive, cuantumul de 3.700.000.000 lei, astfel cum se reflecta in situatiile financiare anuale consolidate, au obligatia sa publice si sa asigure accesul la un raport privind informatiile referitoare la impozitul pe profit privind respectiva societate-mama finala pentru cel mai recent dintre respectivele doua exercitii financiare consecutive.”

2. La punctul 604, dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu urmatorul cuprins:

„(4) in cazul unui grup a carui societate-mama finala este intr-o tara terta, obligatia de publicare a raportului, prevazuta de prezentul punct, poate fi indeplinita de oricare entitate afiliata din cadrul grupului, cuprinsa in aria de aplicabilitate a prezentelor reglementari.”

3. La punctul 607, dupa alineatul (2) se introduce alineatul (21), cu urmatorul cuprins:

„(21) In cazul in care cadrul de raportare financiara aplicabil la intocmirea situatiilor financiare anuale este diferit de IFRS-uri, veniturile care trebuie prezentate conform prezentei sectiuni reprezinta:

1. a) suma cifrei de afaceri nete, a altor venituri din exploatare, a veniturilor din interese de participare, cu exceptia dividendelor primite de la entitatile afiliate, a veniturilor din alte investitii si imprumuturi care fac parte din activele imobilizate, a altor dobanzi de incasat si a altor venituri similare; sau 2. b) veniturile, astfel cum sunt acestea definite de cadrul de raportare financiara pe baza caruia se intocmesc situatiile financiare anuale, cu exceptia ajustarilor de valoare si a dividendelor primite de la 3. c) entitati afiliate.”

4. La punctul 607, dupa alineatul (9) se introduce un nou alineat, alineatul (91), cu urmatorul cuprins:

„(91) In aplicarea alin. (9), daca mai multe entitati afiliate genereaza rezultat impozabil pe un teritoriu caruia ii corespunde un singur regim fiscal, informatia raportata se determina prin agregarea informatiilor corespunzatoare tuturor entitatilor afiliate si sucursalelor supuse acelui regim fiscal.”

5. La punctul 607, dupa alineatul (10) se introduce un nou alineat, alineatul (101), cu urmatorul cuprins:

„(101) In intelesul alin. (10), la stabilirea unei anumite activitati este avut in vedere locul de unde este condusa respectiva activitate. Deoarece informatiile referitoare la venituri se refera la operatiunile unei entitati stabilite pe teritoriul unei tari, subiect al unui singur regim fiscal, acestea sunt atribuibile numai acelui regim fiscal.”

6. La punctul 607, dupa alineatul (12) se introduce un nou alineat, alineatul (121), cu urmatorul cuprins:

„(121) Atunci cand o entitate care a omis prezentarea de informatii reia prezentarea acestora in cadrul perioadei de cinci ani mentionate la alin. (12), raportul publicat va cuprinde informatii corespunzatoare exercitiului financiar curent si exercitiilor financiare anterioare pentru care nu a publicat informatii, in temeiul alin. (11).”

Art. III. – Dupa art. III din Ordinul ministrului finantelor nr. 2.048/2022 privind completarea reglementarilor contabile aplicabile operatorilor economici, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 878 din 7 septembrie 2022, se introduc opt noi articole, articolele III1 – III8, cu urmatorul cuprins:

„Art. III. – (1) Pentru o societate-mama finala al carui exercitiu financiar coincide cu anul calendaristic, primul an de raportare corespunde exercitiului financiar al anului 2023, raportul privind informatiile referitoare la impozitul pe profit fiind publicat cel mai tarziu pana la data de 31 decembrie 2024.

(2) In aplicarea prevederilor alin. (1), pentru a determina daca societatea-mama are obligatie de raportare in primul an de aplicare a prevederilor prezentului ordin, aceasta determina daca veniturile consolidate depasesc cuantumul de 3.700.000.000 lei atat in exercitiul financiar al anului 2022, cat si in exercitiul financiar al anului 2023. Societatea-mama finala intocmeste raportul privind informatiile referitoare la impozitul pe profit pentru exercitiul financiar al anului 2023 daca veniturile consolidate depasesc cuantumul respectiv in ambele exercitii financiare.

(3) Prevederile prezentului articol se aplica, de asemenea, in cazul unei entitati autonome.

Art. III. – (1) Pentru o societate-mama finala al carui exercitiu financiar corespunde, de exemplu, perioadei 1 aprilie 2023 – 31 martie 2024, primul an de raportare corespunde datei de 31 martie 2024, raportul privind informatiile referitoare la impozitul pe profit fiind publicat cel mai tarziu pana la data de 31 martie 2025.

(2) In aplicarea prevederilor alin. (1), pentru a determina daca societatea-mama are obligatie de raportare in primul an de aplicare a prevederilor prezentului ordin, aceasta determina daca veniturile consolidate depasesc cuantumul de 3.700.000.000 lei atat in exercitiul financiar incheiat la data de 31 martie 2023, cat si in exercitiul financiar incheiat la data de 31 martie 2024.

Art. III. – (1) Pentru exemplificarea modului de analiza a obligatiei de raportare, se considera urmatoarea evolutie a veniturilor consolidate ale societatii-mama finale, cu sediul in Romania: peste cuantumul de 3.700.000.000 lei in exercitiile financiare 2022 si 2023; sub cuantum in exercitiul financiar al anului 2024; peste cuantum in exercitiul financiar al anului 2025; sub cuantumul de 3.700.000.000 lei in exercitiul financiar al anului 2026.

(2) In situatia exemplificata la alin. (1), obligatii de raportare exista pentru fiecare dintre exercitiile financiare ale anilor 2023, 2024, 2025 si 2026.

Art. III. – (1) Daca o entitate raportoare are un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic, exercitiul financiar al raportului privind informatiile referitoare la impozitul pe profit trebuie sa corespunda cu exercitiul financiar al situatiilor financiare anuale consolidate.

(2) O filiala raportoare al carui exercitiu financiar este diferit de cel al societatii- mama finale isi indeplineste obligatiile de raportare pe baza unui raport care sa corespunda exercitiului financiar al societatii-mama finale, si nu propriului exercitiu financiar.

(3) Entitatile raportoare prevazute la prezentul articol publica raportul privind informatiile referitoare la impozitul pe profit in termen de 12 luni de la data la care se refera situatiile financiare anuale consolidate.

(4) In cazul prevazut la prezentul articol, primul raport privind informatiile referitoare la impozitul pe profit se publica pentru un exercitiu financiar care incepe ulterior datei de 1 ianuarie 2023.

Art. III. – Obligatia de intocmire a raportului privind informatiile referitoare la impozitul pe profit se refera la exercitiul financiar curent, fara a se impune prezentare de informatii corespunzatoare exercitiului financiar precedent celui de raportare.

Art. III. – In cazul unei entitati autonome, cuantumul de 3.700.000.000 lei corespunde veniturilor sale individuale, asa cum se reflecta in situatiile financiare anuale ale acesteia.

Art. III. – (1) In scopul indeplinirii obligatiilor de raportare prevazute de prezentul ordin, trimiterea la entitati UE are in vedere entitati inregistrate in Spatiul Economic European. Ca urmare, rapoartele privind informatiile referitoare la impozitul pe profit trebuie sa prezinte informatii la nivelul statelor Spatiului Economic European.

(2) Entitatile raportoare considera activitatile din statele Spatiului Economic European similar celor dintr-un alt stat membru. in scop de raportare, entitatile cu sediul intr-o tara din Spatiul Economic European se considera ca fiind cu sediul intr-un stat membru, si nu intr-o tara terta.

Art. III. – La raportarea informatiilor prevazute de prezentul ordin se utilizeaza formatul stabilit de Comisia Europeana, adoptat in temeiul art. 48c par. (4) din Directiva 2013/34/UE.”

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016