
Raportul Special
realizat de specialisti
Ministerul Finantelor Publice a pus recent in dezbatere publica un nou Proiect de Ordonanta de urgenta privind modificarea si completarea unor acte normative si pentru instituirea unor masuri fiscale - publicat in data de 27 noiembrie 2020.
Astfel, conform notei de fundamentare, promovarea acestui act normativ este determinata de necesitatea
- stabilirii unor reguli pentru determinarea platilor anticipate aferente ultimului trimestru, in cazul contribuabilor care au efectuat platile anticipate trimestriale pentru anul 2020 la nivelul sumei rezultate din calculul impozitului pe profit trimestrial curent,
- modificarii si completarii Legii nr. 199/2020 privind facturarea electronica in domeniul achizitiilor publice, in vederea asigurarii mecanismului necesar prin care autoritatile si entitatile contractante pot primi si prelucra facturile electronice,
- clarificarii modului de calcul, plata si declarare de catre contribuabili a obligatiilor fiscale vizand impozitul pe venit si contributiile sociale obligatorii datorate pentru indemnizatiile acordate din bugetul asigurarilor pentru somaj, din bugetul de stat sau decontate din Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale,
- asigurarii aplicarii unui regim fiscal unitar tuturor persoanelor fizice beneficiare ale indemnizatiilor acordate din bugetul asigurarilor pentru somaj, din bugetul de stat sau decontate din Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale, indiferent de regimul fiscal aplicabil categoriei de venituri pe care acestea le obtin in mod curent si pentru care beneficiaza de facilitati fiscale.
Art I
Potrivit prevederilor articolului VIII din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 29/2020 privind unele masuri economice si fiscal- bugetare, contribuabilii care aplica sistemul de declarare si plata a impozitului pe profit anual, cu plati anticipate efectuate trimestrial, pot efectua platile anticipate trimestriale pentru anul 2020, la nivelul sumei rezultate din calculul impozitului pe profit trimestrial curent. Modul de calcul se pastreaza pentru toate trimestrele anului fiscal 2020.
Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Examen Consultant Fiscal 2025
PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Totodata, potrivit regulilor in vigoare, termenul de declarare si plata pentru plata anticipata aferenta trimestrului IV este 25 decembrie 2020 sau 25 a ultimei luni din anul fiscal modificat, dupa caz, data la careinregistrarea veniturilor si cheltuielilor pentru stabilirea rezultatului fiscal curent al trimestrului IV/ultimului trimestru nu este finalizata. in aceasta situatie este necesara stabilirea unei reguli de determinare a sumei care trebuie platita in contul acestui trimestru.
Se propune ca plata anticipata aferenta trimestrului IV sa se datoreze la nivelul sumei calculate pentru trimestrul III al anului fiscal 2020 sau la nivelul sumei calculate pentru trimestrul precedent, urmand ca definitivarea sa se efectueze pana la 25 martie 2021, sau alt termen pentru contribuabilii cu an fiscal modificat, dupa caz
Art II
De asemenea, prin prezenta ordonanta de urgenta sunt stabilite masuri referitoare la accesul entitatilor implicate in procesul de achizitie publica, destinate inclusiv in limitarea interactiunii la preluarea documentelor, astfel incat activitatea autoritatilor publice competente sa se desfasoare in conditii de siguranta atat pentru solicitanti, cat si pentru personalul acestora.
Prin intermediul ordonantei de urgenta a Guvernului se propune ca Ministerul Finantelor Publice, in baza atributiei sale de asigurare a urmaririi executiei bugetare, sa fie institutia care sa defineasca specificatiile de utilizare a elementelor de baza ale facturii electronice conform standardului SR EN 16931, iar transmiterea facturilor electronice sa se realizeze prin intermediul sistemului informatic detinut, Ministerul Finantelor Publice fiind institutia care asigura functionarea acestuia.
De asemenea, digitalizarea rapida a societatii in contextul sanitar actual presupune identificarea unor solutii prin care sa se asigure realizarea in timp real a atributiei Ministerului Finantelor Publice de monitorizare a executiei bugetare in conformitate cu prevederile art. 19 lit. i) din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, fiind posibila in conditiile gestionarii sistemului de facturare electronica de catre Ministerul Finantelor Publice.
Ministerul Finantelor Publice gestioneaza in prezent o platforma informatica - sistemul national de raportare care permite transmiterea documentelor catre institutiile publice, acesta putand fi corelat cu Sistemul electronic de achizitii publice - SEAP, existand deci o platforma informatica care ar putea sa inglobeze si partea de facturare electronica, cu o operationalizare rapida de natura a genera beneficii in ceea ce priveste economiile, impactul asupra mediului si reducerea sarcinilor administrative.
In plus, emitentii de facturi electronice care vor emite aceste facturi in relatie cu autoritatile si entitatile contractante detin deja un certificat digital calificat inregistrat in sistemul gestionat de catre Ministerul Finantelor Publice, prin Agentia Nationala de Administrare Fiscala, folosindu-l in mod frecvent pentru depunerea diverselor declaratii fiscale, fapt ce conduce la fluidizarea procesului de transmitere a facturii electronice si de verificare si validare a elementelor de baza ale facturii electronice.
Totodata, sistemele informatice administrate de catre Ministerul Finantelor Publice sunt cunoscute de catre partile implicate in procesul de achizitie publica si nu vor exista dificultati de accesare si folosire. Mai trebuie mentionat si faptul ca, datorita experientei acumulate in formulare electronice, Ministerul Finantelor Publice vine in ajutorul institutiilor publice prin validarea fisierelor corespunzatoare facturilor si arhivarea electronica a acestora
Art III
Se propun clarificari privind tratamentul fiscal si modul de calcul al obligatiilor fiscale datorate pentru indemnizatiile acordate potrivit urmatoarelor acte normative:
-Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2020
-Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 132/2020
-Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 147/2020
-Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 120/2020
-Legea nr. 19/2020
Astfel pentru indemnizatiile acordate potrivit art. XV alin. (1), (1^1), (2) ?i (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2020 cu modificarile si completarile ulterioare si art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 132/2020 cu modificarile si completarile ulterioare, se clarifica urmatoarele aspecte:
- modul de calcul al impozitului pe venit si al contributiilor sociale obligatorii, in sensul ca acestea se determina separat fata de veniturile realizate din desfasurarea activitatii, intrucat nu acestea constituie venituri din desfasurarea activitatii; - la verificarea incadrarii in plafonul prevazut la art. 148 alin. (2) si art.170 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, aceste indemnizatii nu se iau in calcul;
- prin derogare de la prevederile art. 121, art. 151 si art. 174 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, obligatiile fiscale datorate nu fac obiectul acordarii bonificatiei stabilita prin legea anuala a bugetului de stat.
De asemenea, in cazul indemnizatiilor acordate potrivit art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 132/2020, cu completarile ulterioare, cu exceptia celor acordate persoanelor care au incheiate conventii individuale de munca in baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea si functionarea cooperatiei, republicata, cu modificarile ulterioare, se clarifica modalitatea de stabilire a bazei de calcul a obligatiilor fiscale reprezentand impozit pe venit, contributie de asigurari sociale si contributie de asigurari sociale de sanatate, in sensul in care calculul se efectueaza de catre persoanele fizice beneficiare prin aplicarea cotelor prevazute la art. 64 alin. (1), art. 138 lit. a) ?i, respectiv, art. 156 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile ?i completarile ulterioare, asupra indemnizatiei brute incasate de la agentiile pentru plati ?i inspectie sociala judetene, respectiv a municipiului Bucure?ti.
Pentru calculul impozitului pe venit se aplica regulile prevazute la art. 78 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile ?i completarile ulterioare. Pentru aplicarea unui regim fiscal unitar, in cazul indemnizatiilor prevazute la art.1 si art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 132/2020, cu completarile ulterioare si la art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 147/2020, cu completarile ulterioare si in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 120/2020, se clarifica faptul ca nu se acorda facilitatile fiscale prevazute la art.60, art. 138^1, art.154 alin. (1) lit. r) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
Se clarifica situatia persoanelor fizice beneficiare ale indemnizatiilor acordate potrivit art. XV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2020, asigurate in sisteme proprii de pensii, care nu au obligatia asigurarii in sistemul public de pensii potrivit legii, in sensul ca acestea datoreaza contributia de asigurari sociale la sistemul propriu de pensii, in cotele prevazute de Codul fiscal.
De asemenea, persoanele fizice beneficiare ale indemnizatiilor acordate potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 30/2020, Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 120/2020, Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 132/2020, cu completarile ulterioare, art. 3 din Ordonanta de urgenta nr. 147/2020, cu completarile ulterioare, precum si potrivit Legii nr. 19/2020, nu pot dispune asupra destinatiei unei sume reprezentand pana la 3,5% din impozitul pe venit datorat aferent indemnizatiilor respectivepentru sustinerea entitatilor nonprofit/unitatilor de cult, precum si pentru acordarea de burse private, conform legii, avand in vedere ca aceste indemnizatii nu constituie venituri din desfasurarea activitatii, fiind suportate din bugetul asigurarilor pentru somaj, din bugetul de stat sau decontate din Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale.
Pentru a consulta Proiectul de Ordonanta de Urgenta, click AICI««
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Prestari servicii logistice intre o firma din UE si una din Romania. Obligatii fiscaleImpozitare venituri din strainatate. TOT ce trebuie sa stiiDeplasarea administratorului si indemnizatie. Cum va proceda o societate fara angajati?Modificari noi in Codul fiscal: scutire pe transferul de proprietate si plafoane noi pentru platile in numerarTaxa pentru facultatea salariatului suportata de angajator. Ce TRATAMENT FISCAL se aplica?Ultimele articole
Pilonul 3 de pensii. MONOGRAFIE contabila utila pentru pensia facultativaCriptomonedele. Scutirea de impozit pe castigurile din criptomonede, ELIMINATA din ProiectMijloace fixe. Cum sa le scoateti din evidenta + o MONOGRAFIE contabila utilaBolt taxi. TRATAMENT FISCAL util in cazul unui raport Bolt[CONTABIL & FISCAL] Demolarea unei cladiri si ce regim se aplica dpdv fiscal si contabilArticole similare
Contul unic: Metodologia de stingere a obligatiilor fiscale, MODIFICATA DE ANAF!Finantele introduc Lista contribuabililor care si-au declarat si achitat la scadenta obligatiile fiscale de plataANAF actualizeaza Nomenclatorul obligatiilor de plata la bugetul de stat. Noi instructiuni de completare pentru D100Aveti obligatia de a depune D 010 la 31 martie? Iata cum puteti afla pentru a nu primi amenda!28 februarie e ultima zi de depunere pentru mai multe OBLIGATII FISCALE. Se depune si D 394Ultimele articole
Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabileCe beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un anPFA-urile cu activitate de ridesharing. OBLIGATII FISCALE si reglementari cheieImpozitul pentru fier vechi. Temei legal si reglementari cheieImpozit dividende. Cum se impoziteaza in relatia cu persoanele juridice si fizice + MONOGRAFIE contabila utilaArticole similare
PFA. Cum s-a modificat regimul contributiilor in 2021 si in ce conditii se ofera indemnizatiile de sprijinDecontarea procentului de 41,5% din salariu, in cazul angajatorilor care nu a beneficiat de indemnizatii suportate din bugetul asigurarilorBilantul masurilor luate de Ministerul Muncii in perioada starii de urgenta. Somaj tehnic si INDEMNIZATII DE SPRIJINSfaturi de la experti
Intrebare: Daca o microintreprindere depaseste plafonul de 250.000 euro la 30.09.2025, adica are venituri cumulate de 1.258.000 lei la 30.09.2025, trece la impozit pe profit? Ce curs euro se foloseste la calcularea plafonului si in cat timp...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Calcul deduceri fiscale aferente profitului reinvestit
Intrebare: O societate vrea sa aplice scutirea pentru profit reinvestit in T3. Datele sunt urmatoarele:
Investitie activ: 45.929,90 lei
Profit brut (cont 121): 64.502,90 lei
Profit impozabil: 81.596,21 lei
Impozit pe profit: 13.055,39 lei
In...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA