Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Reglementari privind drepturile si obligatiile consumatorilor si prestatorilor de servicii de plata

12-Mai-2017
1661

Guvernul a adoptat un proiect de act normativ care va duce la cresterea nivelului de informare si protectie a consumatorilor la alegerea unui cont de plata, la schimbarea acestuia, precum si la deschiderea unui cont de plata cu servicii de baza.

Este vorba despre un proiect de lege privind comparabilitatea comisioanelor aferente conturilor de plati, schimbarea conturilor de plati si accesul la conturile de plati cu servicii de baza.

Actul normativ transpune in legislatia nationala prevederile Directivei 2014/92/UE, continand aspecte referitoare la transparenta si compatibilitatea comisioanelor percepute consumatorilor pentru conturile de plati detinute de acestia, la schimbarea conturilor de plati, la facilitarea deschiderii transfrontaliere de conturi de plati, precum si la deschiderea si utilizarea conturilor de plati cu servicii de baza.

Proiectul de lege se va aplica acelor conturi de plati prin care consumatorii pot cel putin sa depuna fonduri intr-un cont de plati, sa retraga numerar dintr-un cont de plati si sa execute, respectiv sa primeasca operatiuni de plata, inclusiv transferuri de credit catre si de la terti.

Actul normativ stipuleaza obligativitatea stabilirii unei liste a celor mai reprezentative servicii aferente unui cont de plati. Lista va cuprinde termenii si definitiile pentru fiecare dintre serviciile identificate, utilizandu-se un singur termen pentru fiecare serviciu pentru a se asigura utilizarea unei terminologii standardizate de catre prestatorii de servicii de plata, astfel incat consumatorii sa inteleaga si sa compare comisioanele percepute.

Lista va cuprinde cel putin 10 si cel mult 20 dintre cele mai reprezentative servicii care fac obiectul unui comision, servicii oferite cel putin de un prestator de servicii de plata la nivel national, va integra terminologia standardizata la nivelul Uniunii Europene si va fi adoptata prin hotarare a Guvernului.

Alte prevederi ale ordonantei se refera la:


Un document de informare cu privire la comisioane si glosar - pentru a ajuta consumatorii sa compare cu usurinta comisioanele aferente conturilor de plati din piata interna in ansamblu, prestatorii de servicii de plata vor pune la dispozitia consumatorilor un document de informare cu privire la comisioane care sa prezinte comisioanele aferente tuturor serviciilor cuprinse in lista celor mai reprezentative servicii legate de un cont de plati la nivel national.

Situatia comisioanelor suportate - prestatorii de servicii de plata vor informa consumatorii gratuit si cel putin o data pe an cu privire la toate comisioanele percepute pentru contul lor de plati, inclusiv, daca este cazul, rata dobanzii pentru descoperitul de cont si rata dobanzii creditoare.

O pagina web de comparare a comisioanelor - pentru a oferi consumatorilor posibilitatea de a obtine informatii impartiale cu privire la comisioanele percepute si ratele dobanzii aplicate in legatura cu conturile de plati, este necesara asigurarea existentei cel putin a unui site internet de comparare independent din punct de vedere operational de prestatorii de servicii de plata. Site-urile internet de comparare pot fi administrate de Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor sau de asociatii de consumatori luate in evidenta de ANPC care desfasoara activitati in domeniul protectiei consumatorilor.

Schimbarea conturilor - se prevede o procedura clara, rapida si sigura prin care prestatorii de servicii de plata vor schimba conturile de plati, inclusiv conturile de plati cu servicii de baza.

Accesul la conturile de plati cu servicii de baza – atunci cand solicita sau acceseaza un cont de plati, consumatorii rezidenti in mod legal in Uniune nu fac obiectul discriminarii de catre institutiile de credit din motive de nationalitate sau loc de resedinta sau din alte motive, dupa cum se prevede la articolul 21 din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene. Conditiile aplicabile detinerii unui cont de plati cu servicii de baza nu trebuie sa fie discriminatorii.

Potrivit actului normativ, ANPC este autoritate nationala competenta abilitata sa asigure aplicarea si respectarea actului normativ. ANPC coopereaza cu Banca Nationala a Romaniei ori de cate ori este necesar pentru a se respecta prevederile legii, inclusiv in vederea cooperarii cu Autoritatea Bancara Europeana.

De asemenea, proiectul de lege cuprinde dispozitii referitoare la contraventii si sanctiuni, stabilind ca reprezentantii imputerniciti ai ANPC sunt cei care constata contraventiile si aplica sanctiunile, la sesizarea consumatorilor, a asociatiilor de consumatori ori din oficiu, in cazul in care, prin incalcarea prevederilor legale, sunt sau pot fi afectate interesele consumatorilor.

Aspectele referitoare la comparabilitatea comisoanelor aferente unui cont de plati si la schimbarea conturilor se aplica prestatorilor de servicii de plata, iar aspectele referitoare la asigurarea accesului la conturile de plati se aplica institutiilor de credit.

Sursa: Guvernul Romaniei

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left


Articole similare

Noul Cod Fiscal te scapa de datorii
Mai multe articole despre cont de plata




Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Infiintare PFA. Etape si acte necesare

    • Infiintarea unui PFA (Persoana Fizica Autorizata) reprezinta o optiune de luat in calcul pentru persoanele care doresc sa isi desfasoare activitatea profesionala in mod independent. Acest tip de organizare implica o procedura simplificata de infiintare, organizare si administrare, insa exista atat avantaje, cat si dezavantaje care trebuie sa fie pe deplin intelese. In acest articol, vom detalia etapele si documentele necesare pentru infiintarea unui PFA, oferindu-va in acelasi timp si cateva...» citeste mai departe aici

  • E-Factura. Este OBLIGATORIE transmiterea in sistem a facturilor emise catre persoane fizice?

    • Factura electronica, asa cum este definita de OUG nr. 120/2021, este transmisa de operatorii economici (orice entitate care desfasoara o activitate economica constand in executarea de lucrari, livrarea de bunuri/produse si/sau prestarea de servicii) utilizand sistemul RO e-Factura in cadrul tranzactiilor efectuate cu: autoritati contractante/entitati contractante - B2G "Business to Government" alti operatori economici B2B "Business to Business" persoane fizice doar in situatia operatorilor...» citeste mai departe aici

  • D112 in 2024. Modelul aprobat prin Ordinul 6330/2024 va fi utilizat pentru veniturile lunii septembrie

    • Prin Ordinul 6330/2024, publicat recent in Monitorul Oficial, au fost oficializate noi instructiuni pentru completarea D112, dar si un nou model de formular. Modificarile au aparut in contextul intrarii in vigoare a Legii 360/2023 privind noua lege a pensiilor. Ordinul 6.330/1.587/1.630/3.121/2024 pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a formularului 112 “Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016