Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Restituirea sumelor achitate catre bugetul general consolidat

17-Sep-2012
9959
Restituirea unor sume de la buget este una dintre cele mai complexe proceduri fiind de asemenea cunoscuta dificultatea de a obtine de la Administratia fiscala recuperarea sumelor achitate. Atunci cand nu este absolut necesara restituirea este mai accesibila solicitarea compensarii sumelor cu obligatii fiscale viitoare.

Operatiunea de restituire este reglementata de art. 117 din Codul de procedura fiscala si intervine pentru sumele:
- platite fara existenta unui titlu de creanta;
- platite in plus fata de obligatia fiscala;
- platite ca urmare a unei erori de calcul;
- platite ca urmare a aplicarii eronate a prevederilor legale;
- de rambursat de la bugetul de stat;
- stabilite prin hotarari ale organelor judiciare sau ale altor organe competente potrivit legii;
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Deductibilitate cheltuiala cu sediul social O societate are sediul social in locuinta asociatului unic. Nu desfasoara activitate economica la sediul dar a facut un contract de inchiriere pentru gazduire sediu. Cheltuiala cu...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Inregistrare amortizare active noi clinica medicala Clinica medicala doreste sa achizitioneze echipamente medicale pentru extinderea activitatii medicale. Acum este o singura cladire, iar pe urma vor fi 2 cladiri structurate altfel...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Reparatie camion in Norvegia O societate din Romania realizeaza o reparatie (la un camion) la un service din Norvegia, societatea din Ro este inregistrata in scopuri de tva in Romania. Care este regimul...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Societati legate si incadrare la microintreprinderi Asociatul x detine titluri de participare in 3 SRL-uri, astfel: - in societatea A platitoare de impozit pe profit - detine 16% din titluri (societatea infiintata in 2020), cifra...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Tratamentul contabil operatiuni productie O societate (cu obiect activitate productie shaorma) achizitioneaza animale vii de la persoane fizice, pe baza de "Borderou de achizitie". Aceste animale sunt trimise la abator...citeste mai mult

- ramase dupa efectuarea distribuirii sumelor realizate in cadrul procedurii executarii silite;
- rezultate din valorificarea bunurilor sechestrate sau din retinerile prin poprire, dupa caz, in temeiul hotararii judecatoresti prin care se dispune desfiintarea executarii silite.

Spre deosebire de compensare, unde operatiunea se realizeaza in prezent din oficiu, pentru persoanele juridice restituirea opereaza numai in baza cererii. in cazul persoanelor fizice, sumele de restituit reprezentand diferente de impozite rezultate din regularizarea anuala a impozitului pe venit se restituie din oficiu de organele fiscale, in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere dar numai daca suma depaseste nivelul de 5 lei.

Iata, succint, care sunt etapele derularii procedurii de restituire:
1. Determinarea sumelor susceptibile de restituire si oportunitatea utilizarii acestora pentru stingerea obligatiilor restante. in perspectiva solicitarii restituirii si a solutionarii favorabile a acesteia trebuie avut in vedere si termenul de prescriptie a dreptului de a cere restituirea. Acesta este de 5 ani calculat de la 1 ianuarie a anului urmator celui in care a luat nastere dreptul la restituire.

2. Depunerea cererii de restituire la organul fiscal care are competenta sa o solutioneze cu anexarea documentelor necesare solutionarii cererii de restituire. Organul fiscal competent sa efectueze restituirea - organul fiscal pe raza caruia se afla domiciliul fiscal al solicitantului sau cel competent pentru celelalte cazuri speciale: marii contribuabili, contribuabili mijlocii si persoane nerezidente.

Cererea de restituire va fi insotita de copii dupa documentele din care rezulta ca suma a fost platita la buget pentru sumele platite fara existenta unui titlu de creanta, precum si de copii legalizate dupa hotararile definitive si irevocabile sau de pe decizii ale organelor jurisdictionale sau administrative, dupa caz, pentru sumele stabilite prin acestea.

Pentru creantele fiscale administrate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala, reprezentand venituri la bugetul de stat si bugetele contributiilor sociale incasate de institutiile publice finantate integral de la bugetul de stat, pe cererea de restituire, depusa la organul fiscal competent unde este inregistrat ca platitor contribuabilul respectiv, vor trebui mentionate, in mod obligatoriu, confirmarea institutiei publice privind numarul si data documentului de plata cu care s-a virat suma respectiva la buget, precum si confirmarea unitatii de trezorerie la care aceasta a fost virata.

3. Organul fiscal efectueaza verificari cu privire la alte obligatii fiscale si compenseaza suma de restituit cu eventuale obligatii fiscale neachitate. Compensarea se face cu obligatiile fiscale principale sau accesorii, in ordinea vechimii acestora.

4. Cererea de restituire este solutionata. Termenul de solutionare a cererii de restituire este de 45 de zile, cu posibilitatea prelungirii acestuia pentru solicitarea de informatii suplimentare. in cazul in care organele fiscale intarzie efectuarea restituirii, potrivit art. 124 din Codul de procedura fiscala solicitantul restituirii poate cere plata unei dobanzi determinata de numarul de zile de intarziere si cote majorarilor de intarziere de 0,04%.

in urma finalizarii procedurilor prealabile de verificare si de compensare, organul fiscal intocmeste nota de restituire in trei exemplare pentru a fi transmisa dupa cum urmeaza:
- 1 exemplar la organul fiscal cu atributii de colectare pentru a opera restituirea in evidenta pe platitori;
- 1 exemplar la unitatea de trezorerie in vederea efectuarii platii sumelor restituite;
- 1 exemplar beneficiarului restituirii.

Dupa aprobarea restituirii, organul fiscal dispune restituirea sumelor respective trezoreriei teritoriale. Restituirea se finalizeaza prin transferul sumelor cuvenite in contul bancar indicat in cererea de restituire sau se realizeaza in numerar la trezoreria locala pentru persoanele fizice.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016