Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Plafonul platilor cu numerar: noi reglementari. Analiza consultant fiscal Adrian Benta

17-Apr-2015
21971


Legea 70/2015 pentru intarirea disciplinei financiare privind operatiunile de incasari si plati in numerar si pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plata a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 0242 din 9 Aprilie 2015.

Consultati actul normativ aici!


Legea nr. 70/2015 pentru intarirea disciplinei financiare analizata in alerta de astazi introduce noile plafoane de plati cu numerar ce se vor aplica in 30 zile de la publicarea acestui act normativ in Monitorul Oficial.

Cu aceasta ocazie se abroga prevederile vechii OUG nr. 15/1996 privind intarirea disciplinei financiare.

Prezenta lege se adreseaza:
- persoanelor juridice;


- persoanelor fizice autorizate;
- intreprinderilor individuale;
- intreprinderilor familiale;
- liber profesionistilor;
- persoanelor fizice ce desfasoara activitati in mod independent;
- asocieri sau alte entitati cu sau fara persoanlitate juridica la care participa oricare dintre categoriile enumerate anterior.

Aceste categorii de persoane vor efectua incasari si plati numai prin instrumente de plata fara numerar.

Prin exceptie, aceste categorii de persoane pot efectua incasari de la alte persoane din categoria celor enumerate mai sus intr-un plafon de 5.000 lei/ zi, plafon ce se ridica la suma de 10.000 lei in cazul unitatilor de tip cash&carry.

Aceste persoane pot face plati in plafon zilnic de 5.000 lei/beneficiar dar nu mai mult de 10.000 lei (acelasi plafon este si pentru cash&carry).

Se pot acorda avansuri de trezorerie in limita unui plafon zilnic de 5.000 lei pentru fiecare beneficiar de avans, fara a depasi plafoanele zilnice.

Incasarile si platile fragmentate in numerar pentru facturi cu valoare mai mare de 5.000 lei sau de 10.000 lei daca provin de la magazine cash&carry sunt interzise. Practic, pentru facturi mai mari de 5.000 lei sau de 10.000 lei pentru cash&carry se pot face plati cu numerar in interiorul plafonului iar diferenta se poate achita prin instrumente bancare.

Ce se intampla cu platile/ incasarile catre/ de la persoane fizice?

Incasarile in numerar de la persoane fizice sunt limitate la un plafon zilnic de 10.000 lei/persoana. Fac exceptie incasarile de la persoanele fizice ce pot sa depaseasca acest plafon pentru contracte de vanzare cumparare cu plata in rate.

Platile in numerar catre persoane fizice sunt limitate la un plafon zilnic de maxim 10.000 lei catre o persoana.

Foarte important: aceste plati sunt limitate si la platile de dividende, restituiri de imprumuturi, plati de cesiune de creanta sau alte drepturi similare.

Sunt interzise de asemenea platile fragmentate in numerar pentru tranzactii cu o valoare mai mare.

Se pot efectua cu numerar, fara sa intre sub incidenta prezentei legi, urmatoarele operatiuni:
- depunerea in numerar in conturile deschise la institutiile de credit;
- plata diurnei, a indemnizatiei si a cazarii pe timpul deplasarii;
- plata cheltuielilor de deplasare si a unor cheltuieli neprevazute in acest sens;
- plata in numerar a impozitelor si taxelor, contributiilor si amenzilor datorate bugetului;
- platile de salarii si alte drepturi de personal;
- depunerea de sume catre institutii ce efectueaza servicii de plata autorizate;
- depunerea de numerar in bancomate.

Foarte important: plafoanele pentru persoanele aflate in sfera legii ce au mai multe casierii sunt aplicabile pe fiecare casierie. si sucursalele sau sediile secundare ale persoanelor juridice ce au casierii proprii sau cont deschis la o institutie bancara aplica aceleasi prevederi.

In cazul retururilor de bunuri si servicii pentru facturi stornate, sumele restituite catre beneficiari se pot face cu numerar intr-un plafon de 5.000 lei respectiv 10.000 lei iar diferenta numai prin instrumente bancare.

In cazul returnarii de bunuri catre persoane fizice sau neprestarii de servicii catre persoane fizice, restituire sumelor poate fi facuta in numerar in limita a 10.000 lei.

In cazul in care persoana fizica declara ca nu detine cont bancar, restituirea se face integral, in numerar, indiferent de nivelul sumei care trebuie restituita.

Foarte important: operatiunile de incasari si plati in numerar intre persoane fizice cand nu se utilizeaza sistemul bancar ce au ca obiect transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor, asupra prestarilor de servicii precum si cele reprezentand acordarea/ restituirea de imprumuturi intre persoanele fizice se pot efectua in limita unui plafon zilnic de 50.000 lei pe tranzactie.

Se interzic incasarile si platile fragmentate in numerar pentru tranzactiile mai mari de 50.000 lei.

Pentru depasirea plafonului de plati se aplica o amenda contraventionala in valoare de 10% din suma incasata/platita peste plafonul reglementat.

Acordarea unor avantaje clientilor ce platesc cu numerar sau acordarea de banci a unor sume cu numerar mai mari decat plafoanele ori fragmentarea solicitarilor de numerar se sanctioneaza cu amenda intre 3.000 lei si 4.500 lei.

Au compententa sa aplice sanctiunea contraventionala doar organele Ministerului Finantelor Publice si ale ANAF.

Ordonanta mai are si cateva prevederi aplicabile institutiilor financiar bancare, respectiv comisioanele interbancare nu vor depasi 0,2% cand sunt utilizate cardurile de debit respectiv de 0,3% cand sunt utilizate cardurile de credit.

Din pacate, aceste prevederi intra in vigoare abia peste un an de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi.

Facand o recapitulatie a principalelor prevederi, pentru societatile comerciale plafoanele platilor cu numerar sunt identice cu cele existente, reducandu-se insa plafoanele incasarilor si platilor in legatura cu persoanele fizice.

Persoanele fizice ce desfasoara activitati independente sub oricare forma de organizare intra sub incidenta legii, avand acelasi regim ca si societatile.

Legea nu dispune intocmirea registrului de casa pentru acesti operatori economici. Persoanele fizice pot face plati cu numerar intre acestea de maxim 50.000 lei.

Vom retine si zeciuiala (10%) ca fiind contraventia standard aplicabila sumelor ce depasesc plafoanele platilor cu numerar.

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Situatii financiare anuale 2025. PDF-ul inteligent a fost actualizat pentru toate firmele, cu exceptia microentitatilor

    • Prin Ordinul 107/2025 au fost actualizate principalele aspecte legate de intocmirea si depunerea situatiilor financiare anuale si a raportarilor contabile anuale ale operatorilor economici pentru anul 2024. In acest context, ANAF a actualizat PDF-ul inteligent necesar entitatilor mici, mijlocii, mari si entitatilor de interes public. Pentru microentitati, S 1005 inca nu a fost publocat de ANAF in varianta actuala. Situatii financiare anuale 2025. PDF-ul inteligent a fost actualizat pentru toate...» citeste mai departe aici

  • SAF-T in 2025. Pentru D406 privind Activele NU se acorda perioada de gratie

    • SAF-T, fisierul standard international utilizat pentru transferul electronic de date si informatii contabile si fiscale de la entitatile economice catre autoritatile fiscale, a devenit obligatoriu inca din anul 2022 pentru contribuabilii mari, din 2023 pentru cei mijlocii, iar din 2025 trebuie depus si de firmele mici. Asa cum stim deja, exista si anumite perioade de gratie care sunt acordate de autoritati, insa in cazul Activelor din formular acestea nu se aplica. Prin implementarea acestui...» citeste mai departe aici

  • E-Factura: Raspunsuri ANAF cu privire la dublarea facturilor in SPV

    • Prin aparitia sistemului national RO e-Factura procesul de transmitere a facturilor a fost simplificat si digitalizat, iar acest lucru le-a dat mari batai de cap contribuabililor. Desi este implementat de mult timp, inca pot aparea probleme cu privire la utilizarea E-Factura. Uneori, atunci cand trebuie incarcata factura, pot aparea situatii in care aceeasi factura este incarcata de doua ori, din diverse motive tehnice sau administrative. Acest fenomen poate crea confuzie atat pentru...» citeste mai departe aici

  • Criteriile pentru evaluarea riscului fiscal ridicat, puse in dezbatere de ANAF

    • Criteriile pentru evaluarea riscului fiscal ridicat au fost puse in dezbatere publica de ANAF, in vederea determinarii operatorilor economici care prezinta risc fiscal ridicat, prevazuti la art. 375 alin. (1 1) si la art. 435 alin. (3 1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Criteriile pentru evaluarea riscului fiscal ridicat, puse in dezbatere de ANAF Conform Referatului de Aprobare, prin O.U.G. nr.138/2024 privind modificarea si completarea unor acte normative in domeniul...» citeste mai departe aici

  • Depunere Declaratie Unica. Care este plafonul minim si valoarea de plata a CASS pentru 2024

    • Anual trebuie depusa Declaratia Unica de catre persoanele fizice care obtin venituri din activitati independente sau din alte surse, insa formularul a tot fost modificat de ANAF in urma ultimelor reglementari fiscale si contribuabilii trebuie sa fie atenti la acest aspect. Este important ca declaratia sa fie completata corespunzator, mai ales ca apar tot timpul schimbari la contributiile la asigurarile sociale (CASS) si (CAS). In plus, a fost modificat salariul minim pe economie si...» citeste mai departe aici

  • Declaratia de trezorerie se depune, de ONG-uri, odata cu bilantul anual. Ce schimbari propune ANAF

    • In cazul depunerii situatiilor financiare anuale, ONG-urile au obligatia de a depune si declaratia cu situatia de trezorerie. Iar prin prezentul proiect se reglementeaza aspectele care vizeaza formatul declaratiei mentionate, precum si conditiile de intocmire si depunere a acesteia pentru anul 2024. Declaratia de trezorerie se depune, de ONG-uri, odata cu bilantul anual. Ce schimbari propune ANAF Potrivit art. 34 alin. (31) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016