Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Sume prescrise si facturare. Ce rezolvare propune specialistul

17-Iul-2015
19453

O firma platitoare de TVA si impozit pe profit doreste ca la data de 30.06.2015 sa stinga datoriile mai vechi din anii 2005 pana in 2009 care intra in perioada de prescriptie de 5 ani. Va trebui firma sa autofactureze aceste facturi neplatite? In cazul unui raspuns afirmativ, ce se va scrie pe factura? In cazul in care se colecteaza TVA, in ce rand se trec in Declaratia 300?


Programul de contabilitate folosit de firma este Saga, iar unii furnizori neachitati apar cu suma minus. Aceste sume se scad de la venituri cu TVA inclus sau se trec pe cheltuieli, fara a deduce TVA-ul?

Din intrebarea formulata inteleg ca datoriile respective se refera la sumele neachitate furnizorilor. In acest caz, trebuie sa aveti in vedere faptul ca termenul de prescriere de 5 ani se refera doar la obligatiile de plata datorate bugetului de stat.

In acest sens, am in vedere prevederile cap. II "Prescriptia dreptului de a stabili obligatii fiscale" art. 91 "Obiectul, termenul si momentul de la care incepe sa curga termenul de prescriptie a dreptului de stabilire a obligatiilor fiscale" din O.G. nr. 92 din 24 decembrie 2003 , republicata privind Codul de procedura fiscala

(1) Dreptul organului fiscal de a stabili obligatii fiscale se prescrie in termen de 5 ani, cu exceptia cazului in care legea dispune altfel.

(2) Termenul de prescriptie a dreptului prevazut la alin. (1) incepe sa curga de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a nascut creanta fiscala potrivit art. 23, daca legea nu dispune altfel.

Termenul de prescriere de 5 ani poate fi extins la 10 ani in cazul in care se constata producerea unei fapte de natura penala, asa cum se reglementeaza prin art. 91 alin. (3) Dreptul de a stabili obligatii fiscale se prescrie in termen de 10 ani in cazul in care acestea rezulta din savarsirea unei fapte prevazute de legea penala.



In relatiile cu furnizorii, termenul de prescriere este de 3 ani. Astfel, anularea datoriilor din evidenta contabila poate fi efectuata conform prevederilor pct. 328 din O.M.F.P. nr. 1802 din 29 decembrie 2014 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate La scaderea din evidenta a creantelor si datoriilor ale caror termene de incasare sau de plata sunt prescrise, entitatile trebuie sa demonstreze ca au fost intreprinse toate demersurile legale, pentru decontarea acestora.

Sumele rezultate din operatiunea de scadere din evidenta contabila a datoriilor se inregistreaza la venituri din activitatea de exploatare, aspect reglementat la pct. 435 Venituri din exploatare alin. (1) lit. e)

Veniturile din exploatare cuprind: ….
e) alte venituri din exploatarea curenta, cuprinzand veniturile din creante recuperate, penalitati contractuale, datorii prescrise, scutite sau anulate potrivit legii, precum si alte venituri din exploatare.

Inchiderea prin lichidare a soldului creditor al contului de "furnizori" intrat in perioada de prescriere, nu este operatiune impozabila din sfera de aplicare a TVA deoarece reprezinta doar o relatie de decontare intre doi parteneri de afaceri, fara a reprezenta in fapt o operatiune propriu-zisa de livrare de bunuri sau de prestare de servicii din sfera TVA, efectuata cu plata. Din acest motiv, la inchiderea soldurilor acestor conturi nu se colecteaza TVA, dar nici nu se ajusteaza suma TVA pentru care s-a exercitat dreptul de deducere la momentul achizitiei unui bun sau serviciu.

Astfel, la inchiderea contului de furnizor nu sunt implicatii d.p.d.v. al TVA deoarece operatiunea a fost impozabila initial, la data faptului generator, respectiv la data achizitiei bunurilor sau la data receptiei serviciilor. Taxa a fost colectata de catre prestator sau furnizor la momentul faptului generator, prin emiterea unei facturi. Pentru inchiderea contului furnizori care prezinta un sold debitor in negru se efectueaza inregistrarea contabila

401 = 758
"Furnizori" "Alte venituri din exploatare"

Asa cum se poate constata, la inchiderea conturilor nu se colecteaza TVA, motiv pentru care nu se emite nici autofactura deoarece operatiunea nu este asimilata unei livrari de bunuri sau unei prestari de servicii. De asemenea, la inchiderea conturilor nu se efectueaza nici ajustarea sumei TVA deduse la momentul achizitiei daca bunurile sau serviciile respective au fost utilizate pentru realizarea de operatiuni taxabile si/sau scutite cu drept de deducere si/sau neimpozabile. Deci, in contul 758 se inregistreaza soldul creditor al contului 401 sau 404 care cuprinde atat valoarea bunului/serviciului achizitionat cat si suma TVA deductibila care a fost dedusa la momentul achizitiei.

Documentul justificativ pentru efectuarea acestei operatiuni poate fi Procesul verbal de inventariere anuala sau de inventariere in cursul anului. Daca in fisa de cont din programul SAGA soldul creditor este inscris cu semnul minus inseamna ca valoarea facturilor s-a achitat de doua ori sau achitarea nu a fost inregistrata corect. De exemplu, este posibil ca plata furnizorului sa fi fost operata atat in modulul Intrari ca plata in numerar, dar si in modulul Extrase de cont. De aceea, inainte de a efectua stingerea obligatiei de plata prin formula contabila 401 = 758 este recomandabil sa efectuati verificari in istoric.

Suma inregistrata in rulajul creditor al contului 758 este impozabila d.p.d.v. al impozitului pe profit.
In concluzie, lichidarea soldului creditor al contului 401 sau 404 are implicatii fiscale doar d.p.d.v. al impozitului pe profit, in sensul ca suma neachitata furnizorului/prestatorului reprezinta pentru firma dvs.:

fie un venit impozabil la determinarea profitului impozabil;
fie baza de impozitare pentru calcularea impozitului pe venit microintreprindere.

In situatia in care furnizorii figureaza cu un sold creditor cu semnul minus se efectueaza inregistrarea contabila 658 = 401/404, caz in care cheltuiala este nedeductibila d.p.d.v. fiscal la determinarea profitului impozabil deoarece nu este aferenta realizarii de venituri impozabile.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Georgeta Serban Matei, consultant fiscal si expert contabil

 

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Sume prescrise si facturare. Ce rezolvare propune specialistul":
Rating:

Nota: 3.68 din 14 voturi
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!‚Äč

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Este OFICIAL - Ordinul nr. 147/2020. NOUL model de Formular 230
    • UPDATE 27.01.2020 ANAF a publicat noul model al Formularului 230 - ca urmare a faptului ca, in Monitorul Oficial nr. 44, partea I, din 22 ianuarie 2020, a fost publicat Ordinul nr. 147/2020 pentru aprobarea Procedurii privind stabilirea sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual datorat pentru sustinerea entitatilor nonprofit care se infiinteaza si functioneaza in conditiile legii si a unitatilor de cult, precum si pentru acordarea de burse private, conform legii,...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 112 - versiunea actualizata 2020
    • UPDATE ianuarie 2020. ANAF a actualizat, in data de 16 ianuarie, PDF-ul inteligent necesar pentru generarea Declaratiei 112 - declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate - potrivit Ordinului comun din 01.10.2019 nr. 3063/1376/1430/2019, valabil din 1.07.2019. Cele mai recente modificari ale Declaratiei 112: - corectie de calcul pentru baza contributii CAS si CASS in sectiunea A asigurat (part-time);...» citeste mai departe aici

  • Ordinul 139/2020: ANAF a modificat Declaratia Unica
    • UPDATE, 27 ianuarie 2020 In Monitorul Oficial, partea I, nr. 47, din 23.01.2020, a fost publicat Ordinul 139/2020 pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a Declaratiei Unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice. ORDINUL 139/2020 a intrat in vigoare in data de 23 ianuarie 2020. ANAF publicase , joi – 9 ianuarie 2020, un proiect de Ordin al Presedintelui Agentiei Nationale de Administrare...» citeste mai departe aici

  • Firma de contabilitate: Obligatii privind Legea 129/2019
    • Legat de legea 129/2019, un expert contabil, administrator si asociat al unei societati de contabilitate, care are si angajati, are obligatia desemnarii unei persoane cu responsabilitati in aplicarea legii? La aceasta intrebare veti gasi raspuns in cele ce urmeaza. Analiza este realizata de consultantul fiscal Ionut Jinga. Raspunsul specialistului Potrivit art 5 din Legea 129/2019: "(1) Intra sub incidenta prezentei legi urmatoarele entitati raportoare: a) institutiile de credit persoane...» citeste mai departe aici

  • Ministrul Finantelor va cere acordul CSAT pentru incredintarea directa a informatizarii Fiscului
    • Ministrul Finantelor Publice, Florin Citu, a anuntat ca va cere acordul Consiliului Suprem de Aparare a Tarii (CSAT) pentru a incredinta in mod direct, unei companii, proiectul privind informatizarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF). Acesta sustine ca, astfel, procesul ar putea fi gata in martie-aprilie. "In ultimii doi ani, statul a fortat companiile private sa cumpere case de marcat sofisticate si softuri, dar ANAF nu est gata, nici macar nu a inceput licitatia pentru softul...» citeste mai departe aici

  • Loteria bonurilor fiscale: MFP a stabilit fondul anual de premiere pentru 2020 (proiect de Ordin)
    • Ministerul Finantelor Publice a publicat pe data de 23 ianuarie proiectul de Ordin cu privire la stabilirea fondului anual de premiere pentru Loteria bonurilor fiscale, repartizarea acestuia pentru extragerile lunare aferente anului 2020, precum si pentru organizarea unor extrageri ocazionale ale Loteriei bonurilor fiscale. Prin proiectul de ordin se stabileste fondul anual de premiere pentru extragerile Loteriei bonurilor fiscale, aferente anului 2020, la nivelul sumei de 14.000.000 lei si...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2020 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016