Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Sume prescrise si facturare. Ce rezolvare propune specialistul

17-Iul-2015
18693

O firma platitoare de TVA si impozit pe profit doreste ca la data de 30.06.2015 sa stinga datoriile mai vechi din anii 2005 pana in 2009 care intra in perioada de prescriptie de 5 ani. Va trebui firma sa autofactureze aceste facturi neplatite? In cazul unui raspuns afirmativ, ce se va scrie pe factura? In cazul in care se colecteaza TVA, in ce rand se trec in Declaratia 300?


Programul de contabilitate folosit de firma este Saga, iar unii furnizori neachitati apar cu suma minus. Aceste sume se scad de la venituri cu TVA inclus sau se trec pe cheltuieli, fara a deduce TVA-ul?

Din intrebarea formulata inteleg ca datoriile respective se refera la sumele neachitate furnizorilor. In acest caz, trebuie sa aveti in vedere faptul ca termenul de prescriere de 5 ani se refera doar la obligatiile de plata datorate bugetului de stat.

In acest sens, am in vedere prevederile cap. II "Prescriptia dreptului de a stabili obligatii fiscale" art. 91 "Obiectul, termenul si momentul de la care incepe sa curga termenul de prescriptie a dreptului de stabilire a obligatiilor fiscale" din O.G. nr. 92 din 24 decembrie 2003 , republicata privind Codul de procedura fiscala

(1) Dreptul organului fiscal de a stabili obligatii fiscale se prescrie in termen de 5 ani, cu exceptia cazului in care legea dispune altfel.

(2) Termenul de prescriptie a dreptului prevazut la alin. (1) incepe sa curga de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a nascut creanta fiscala potrivit art. 23, daca legea nu dispune altfel.

Termenul de prescriere de 5 ani poate fi extins la 10 ani in cazul in care se constata producerea unei fapte de natura penala, asa cum se reglementeaza prin art. 91 alin. (3) Dreptul de a stabili obligatii fiscale se prescrie in termen de 10 ani in cazul in care acestea rezulta din savarsirea unei fapte prevazute de legea penala.



In relatiile cu furnizorii, termenul de prescriere este de 3 ani. Astfel, anularea datoriilor din evidenta contabila poate fi efectuata conform prevederilor pct. 328 din O.M.F.P. nr. 1802 din 29 decembrie 2014 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate La scaderea din evidenta a creantelor si datoriilor ale caror termene de incasare sau de plata sunt prescrise, entitatile trebuie sa demonstreze ca au fost intreprinse toate demersurile legale, pentru decontarea acestora.

Sumele rezultate din operatiunea de scadere din evidenta contabila a datoriilor se inregistreaza la venituri din activitatea de exploatare, aspect reglementat la pct. 435 Venituri din exploatare alin. (1) lit. e)

Veniturile din exploatare cuprind: ….
e) alte venituri din exploatarea curenta, cuprinzand veniturile din creante recuperate, penalitati contractuale, datorii prescrise, scutite sau anulate potrivit legii, precum si alte venituri din exploatare.

Inchiderea prin lichidare a soldului creditor al contului de "furnizori" intrat in perioada de prescriere, nu este operatiune impozabila din sfera de aplicare a TVA deoarece reprezinta doar o relatie de decontare intre doi parteneri de afaceri, fara a reprezenta in fapt o operatiune propriu-zisa de livrare de bunuri sau de prestare de servicii din sfera TVA, efectuata cu plata. Din acest motiv, la inchiderea soldurilor acestor conturi nu se colecteaza TVA, dar nici nu se ajusteaza suma TVA pentru care s-a exercitat dreptul de deducere la momentul achizitiei unui bun sau serviciu.

Astfel, la inchiderea contului de furnizor nu sunt implicatii d.p.d.v. al TVA deoarece operatiunea a fost impozabila initial, la data faptului generator, respectiv la data achizitiei bunurilor sau la data receptiei serviciilor. Taxa a fost colectata de catre prestator sau furnizor la momentul faptului generator, prin emiterea unei facturi. Pentru inchiderea contului furnizori care prezinta un sold debitor in negru se efectueaza inregistrarea contabila

401 = 758
"Furnizori" "Alte venituri din exploatare"

Asa cum se poate constata, la inchiderea conturilor nu se colecteaza TVA, motiv pentru care nu se emite nici autofactura deoarece operatiunea nu este asimilata unei livrari de bunuri sau unei prestari de servicii. De asemenea, la inchiderea conturilor nu se efectueaza nici ajustarea sumei TVA deduse la momentul achizitiei daca bunurile sau serviciile respective au fost utilizate pentru realizarea de operatiuni taxabile si/sau scutite cu drept de deducere si/sau neimpozabile. Deci, in contul 758 se inregistreaza soldul creditor al contului 401 sau 404 care cuprinde atat valoarea bunului/serviciului achizitionat cat si suma TVA deductibila care a fost dedusa la momentul achizitiei.

Documentul justificativ pentru efectuarea acestei operatiuni poate fi Procesul verbal de inventariere anuala sau de inventariere in cursul anului. Daca in fisa de cont din programul SAGA soldul creditor este inscris cu semnul minus inseamna ca valoarea facturilor s-a achitat de doua ori sau achitarea nu a fost inregistrata corect. De exemplu, este posibil ca plata furnizorului sa fi fost operata atat in modulul Intrari ca plata in numerar, dar si in modulul Extrase de cont. De aceea, inainte de a efectua stingerea obligatiei de plata prin formula contabila 401 = 758 este recomandabil sa efectuati verificari in istoric.

Suma inregistrata in rulajul creditor al contului 758 este impozabila d.p.d.v. al impozitului pe profit.
In concluzie, lichidarea soldului creditor al contului 401 sau 404 are implicatii fiscale doar d.p.d.v. al impozitului pe profit, in sensul ca suma neachitata furnizorului/prestatorului reprezinta pentru firma dvs.:

fie un venit impozabil la determinarea profitului impozabil;
fie baza de impozitare pentru calcularea impozitului pe venit microintreprindere.

In situatia in care furnizorii figureaza cu un sold creditor cu semnul minus se efectueaza inregistrarea contabila 658 = 401/404, caz in care cheltuiala este nedeductibila d.p.d.v. fiscal la determinarea profitului impozabil deoarece nu este aferenta realizarii de venituri impozabile.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Georgeta Serban Matei, consultant fiscal si expert contabil

 

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Sume prescrise si facturare. Ce rezolvare propune specialistul":
Rating:

Nota: 3.77 din 13 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Consecinte depasire plafon de incasari in numerar
    • O societate comerciala care detine casa de marcat fiscala emite bonuri fiscale pentru incasarile realizate pentru populatie, iar pentru societatile comerciale emite factura pe care o inregistreaza in contabilitate si o raporteaza in Declaratia nr. 394. Incasarea facturii care nu se realizeaza intotdeauna in aceeasi zi sau in aceeasi luna cu data emiterii facturii o realizeaza in baza chitantei. Inspectorii ANAF au aplicat o sanctiune de 20 000 lei pentru faptul ca se emit inca chitante in...» citeste mai departe aici

  • OFICIAL! NOUL MODEL de formular pentru "Decont de taxa pe valoarea adaugata" - Formularul 300
    • UPDATE 21 aug. 2019 Ordinul nr. 2227/2019 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (300) "Decont de taxa pe valoarea adaugata" a fost publicat in Monitorul Oficial, nr. 687, de ieri - 20.08.2019. Mai jos aveti un extras din Ordinul 2227/2019. Articolul initial, 27 iun. 2019 Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a pus in dezbatere publica un proiect de ordin pentru aprobarea unui nou modelul de formular pentru "Decont de taxa pe valoarea adaugata". Este vorba despre...» citeste mai departe aici

  • Procedura de stabilire din oficiu a CAS si a CASS datorate de persoanele fizice (proiect de OPANAF)
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a pus in dezbatere publica, marti – 20 august, un proiect de ordin al presedintelui ANAF pentru aprobarea "Procedurii privind stabilirea din oficiu a contributiei de asigurari sociale si a contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate de persoanele fizice, precum si a modelului si continutului unor formulare”. In prezent, potrivit art.155 alin.(1) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, contribuabilii la sistemul de...» citeste mai departe aici

  • Fiscul raspunde: Cand se vor conecta aparatele de marcat din Romania la sistemul informatic ANAF?
    • MFP si ANAF au tot transmis informari catre contribuabili si atentionari privind obligativitatea dotarii cu noile aparate de marcat electronice fiscal (AMEF), insa operatorii fiscali inca nu stiu cand vor fi conectate casele de marcat la serverul Fiscului, pentru a scapa de transmiterea lunara a formularelor. Cu ceva timp in urma, Finantele propuneau modificarea Legii prevenirii, astfel incat contribuabilii care nu au respectat termenul de dotare cu noile case de marcat sa poata fi sanctionati...» citeste mai departe aici

  • Precizari ANAF: Calcularea cifrei de afaceri pentru aplicarea facilitatilor fiscale in domeniul constructiilor. Reglementari
    • Daca inca mai aveti intrebari privind reglementarile in privinta calcularii cifrei de afaceri pentru aplicarea facilitatilor fiscale in domeniul constructiilor, cel mai probabil va va fi de folos cea mai recenta informare transmisa de Directia Generala Regionala a Finantelor Publice (DGRFP) Brasov. Asadar, pentru a veni in ajutorul contribuabililor inca nedumeriti in privinta reglementarilor privind calculul cifrei de afaceri pentru aplicarea facilitatilor fiscale in domeniul constructiilor,...» citeste mai departe aici

  • Ministrul Energiei: Numai Parlamentul mai poate modifica OUG 114
    • Prezent la conferinta Focus Energetic, ministrul Energiei - Anton Anton a declarat, joi – 22 august, ca modificarea Ordonantei de Urgenta nr. 114/2018 sta acum in mainile Parlamentului. Acesta a precizat ca la nivelul Guvernului nu exista niciun fel de intentie de a face acest lucru. "(OUG, n.r.) 114 este in Parlament, in comisie, si toate amendamentele pe care si noi, si altii am fi dorit sa le aducem la 114, respectiv OUG 19, sunt acolo. Deci este in puterea Parlamentului sa o modifice",...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016