Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Sume prescrise si facturare. Ce rezolvare propune specialistul

17-Iul-2015
19099

O firma platitoare de TVA si impozit pe profit doreste ca la data de 30.06.2015 sa stinga datoriile mai vechi din anii 2005 pana in 2009 care intra in perioada de prescriptie de 5 ani. Va trebui firma sa autofactureze aceste facturi neplatite? In cazul unui raspuns afirmativ, ce se va scrie pe factura? In cazul in care se colecteaza TVA, in ce rand se trec in Declaratia 300?


Programul de contabilitate folosit de firma este Saga, iar unii furnizori neachitati apar cu suma minus. Aceste sume se scad de la venituri cu TVA inclus sau se trec pe cheltuieli, fara a deduce TVA-ul?

Din intrebarea formulata inteleg ca datoriile respective se refera la sumele neachitate furnizorilor. In acest caz, trebuie sa aveti in vedere faptul ca termenul de prescriere de 5 ani se refera doar la obligatiile de plata datorate bugetului de stat.

In acest sens, am in vedere prevederile cap. II "Prescriptia dreptului de a stabili obligatii fiscale" art. 91 "Obiectul, termenul si momentul de la care incepe sa curga termenul de prescriptie a dreptului de stabilire a obligatiilor fiscale" din O.G. nr. 92 din 24 decembrie 2003 , republicata privind Codul de procedura fiscala

(1) Dreptul organului fiscal de a stabili obligatii fiscale se prescrie in termen de 5 ani, cu exceptia cazului in care legea dispune altfel.

(2) Termenul de prescriptie a dreptului prevazut la alin. (1) incepe sa curga de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a nascut creanta fiscala potrivit art. 23, daca legea nu dispune altfel.

Termenul de prescriere de 5 ani poate fi extins la 10 ani in cazul in care se constata producerea unei fapte de natura penala, asa cum se reglementeaza prin art. 91 alin. (3) Dreptul de a stabili obligatii fiscale se prescrie in termen de 10 ani in cazul in care acestea rezulta din savarsirea unei fapte prevazute de legea penala.



In relatiile cu furnizorii, termenul de prescriere este de 3 ani. Astfel, anularea datoriilor din evidenta contabila poate fi efectuata conform prevederilor pct. 328 din O.M.F.P. nr. 1802 din 29 decembrie 2014 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate La scaderea din evidenta a creantelor si datoriilor ale caror termene de incasare sau de plata sunt prescrise, entitatile trebuie sa demonstreze ca au fost intreprinse toate demersurile legale, pentru decontarea acestora.

Sumele rezultate din operatiunea de scadere din evidenta contabila a datoriilor se inregistreaza la venituri din activitatea de exploatare, aspect reglementat la pct. 435 Venituri din exploatare alin. (1) lit. e)

Veniturile din exploatare cuprind: ….
e) alte venituri din exploatarea curenta, cuprinzand veniturile din creante recuperate, penalitati contractuale, datorii prescrise, scutite sau anulate potrivit legii, precum si alte venituri din exploatare.

Inchiderea prin lichidare a soldului creditor al contului de "furnizori" intrat in perioada de prescriere, nu este operatiune impozabila din sfera de aplicare a TVA deoarece reprezinta doar o relatie de decontare intre doi parteneri de afaceri, fara a reprezenta in fapt o operatiune propriu-zisa de livrare de bunuri sau de prestare de servicii din sfera TVA, efectuata cu plata. Din acest motiv, la inchiderea soldurilor acestor conturi nu se colecteaza TVA, dar nici nu se ajusteaza suma TVA pentru care s-a exercitat dreptul de deducere la momentul achizitiei unui bun sau serviciu.

Astfel, la inchiderea contului de furnizor nu sunt implicatii d.p.d.v. al TVA deoarece operatiunea a fost impozabila initial, la data faptului generator, respectiv la data achizitiei bunurilor sau la data receptiei serviciilor. Taxa a fost colectata de catre prestator sau furnizor la momentul faptului generator, prin emiterea unei facturi. Pentru inchiderea contului furnizori care prezinta un sold debitor in negru se efectueaza inregistrarea contabila

401 = 758
"Furnizori" "Alte venituri din exploatare"

Asa cum se poate constata, la inchiderea conturilor nu se colecteaza TVA, motiv pentru care nu se emite nici autofactura deoarece operatiunea nu este asimilata unei livrari de bunuri sau unei prestari de servicii. De asemenea, la inchiderea conturilor nu se efectueaza nici ajustarea sumei TVA deduse la momentul achizitiei daca bunurile sau serviciile respective au fost utilizate pentru realizarea de operatiuni taxabile si/sau scutite cu drept de deducere si/sau neimpozabile. Deci, in contul 758 se inregistreaza soldul creditor al contului 401 sau 404 care cuprinde atat valoarea bunului/serviciului achizitionat cat si suma TVA deductibila care a fost dedusa la momentul achizitiei.

Documentul justificativ pentru efectuarea acestei operatiuni poate fi Procesul verbal de inventariere anuala sau de inventariere in cursul anului. Daca in fisa de cont din programul SAGA soldul creditor este inscris cu semnul minus inseamna ca valoarea facturilor s-a achitat de doua ori sau achitarea nu a fost inregistrata corect. De exemplu, este posibil ca plata furnizorului sa fi fost operata atat in modulul Intrari ca plata in numerar, dar si in modulul Extrase de cont. De aceea, inainte de a efectua stingerea obligatiei de plata prin formula contabila 401 = 758 este recomandabil sa efectuati verificari in istoric.

Suma inregistrata in rulajul creditor al contului 758 este impozabila d.p.d.v. al impozitului pe profit.
In concluzie, lichidarea soldului creditor al contului 401 sau 404 are implicatii fiscale doar d.p.d.v. al impozitului pe profit, in sensul ca suma neachitata furnizorului/prestatorului reprezinta pentru firma dvs.:

fie un venit impozabil la determinarea profitului impozabil;
fie baza de impozitare pentru calcularea impozitului pe venit microintreprindere.

In situatia in care furnizorii figureaza cu un sold creditor cu semnul minus se efectueaza inregistrarea contabila 658 = 401/404, caz in care cheltuiala este nedeductibila d.p.d.v. fiscal la determinarea profitului impozabil deoarece nu este aferenta realizarii de venituri impozabile.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Georgeta Serban Matei, consultant fiscal si expert contabil

 

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Sume prescrise si facturare. Ce rezolvare propune specialistul":
Rating:

Nota: 3.77 din 13 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Legea nr.214/2019 - Alocatiile copiilor se vor majora anual
    • Este Oficial, incepand de astazi, 14 noiembrie 2019, propunerea legislativa pentru completarea alin.(1) al art.3 din Legea nr.61/1993 privind alocatia de stat pentru copii a devenit LEGE: Legea nr. 214/2019. Propunere legislativa pentru completarea alin.(1) al art.3 din Legea nr.61/1993 privind alocatia de stat pentru copii a fost promulgata ieri de presedintele Romaniei. Iata care este forma promulgata de presedintele Klaus Iohannis CAMERA DEPUTATILOR pentru completarea art. 3 din Legea nr....» citeste mai departe aici

  • Procedura de anulare a obligatiilor de plata accesorii, publicata in M. Of.
    • In Monitorul Oficial, Partea I nr. 912 din 12.11.2019, a fost publicata procedura de anulare a obligatiilor de plata accesorii, potrivit art. 33 din Ordonanta Guvernului nr. 6/2019 privind instituirea unor facilitati fiscale. Procedura de anulare a obligatiilor de plata accesorii a intrat in vigoare la 12 noiembrie 2019. In articolul de fata redam un extras din Procedura din 01.11.2019 a Secretariatului General al Guvernului, si, de asemenea, si modelul privind DECIZIA de anulare a obligatiilor...» citeste mai departe aici

  • Livrare de bunuri: Obligatii de declarare si inregistrari contabile pentru facturi de avans, autofactura
    • O companie A din Romania incheie un contract cu firma B din Olanda pentru achizitia unui echipament. Conform contractului, furnizorul B emite urmatoarele facturi: -20% la data incheierii contractului -70% la livrarea bunului -10% la punerea in functiune (care poate fi in decurs de 1-3 luni dupa livrare) La incheierea contractului, compania A din Romania a primit factura de 20% de la furnizor, pe care a considerat-o de avans. La livrarea bunului, partenerul din Olanda a emis factura de 70%,...» citeste mai departe aici

  • Ministrul de Finante: Bugetul pe anul viitor se va constitui pe proiecte majore
    • Bugetul anual din 2020 va fi “primul buget construit pe proiecte majore, nu pe 1.000 de proiecte”, spera ministrul Finantelor Publice, Florin Citu. De asemenea, acesta spune ca studiaza ideea unui buget multianual. "Creditele de angajament au fost un lucru nociv si sunt un lucru nociv pentru aceasta economie si sper sa fie primul buget construit pe proiecte majore, nu pe 1.000 de proiecte, si vedem, nu stiu daca o sa fie posibilitatea, dar studiem sa avem un buget multianual. Deci...» citeste mai departe aici

  • Stimulente chirie. Inregistrari contabile
    • Cum se inregistreaza in contabilitate stimulentele pentru chirie acordate de Locator Locatarului, in cazul unui Leasing operational? Speta este urmatoarea: Ca urmare a prelungirii unui contract de leasing pentru o perioada de 5 ani si suplimentarii spatiului, Locatorul acorda Locatarului urmatoarele stimulente: a) O perioada de 4 luni Chiria nu va fi datorata (in acest sens Locatorul emite facturi lunare cu valoarea 0 in care mentioneaza urmatoarele: 1) chirie lunara 1000lei TVA 2) reducere...» citeste mai departe aici

  • Ministrul Finantelor promite ca rectificarea bugetara va fi facuta in jur de 26-27 noiembrie
    • Potrivit declaratiilor facute de ministrul Finantelor Publice, rectificarea bugetara pentru 2019 va fi facuta in jurul datei de 26-27 noiembrie, cu un deficit de 4%. Cat priveste bugetul pentru anul 2020, acesta va fi gata in jurul datei de 15 decembrie, mai promite ministrul Florin Citu. "Rectificarea bugetara pentru 2019 va fi in jur de 26 noiembrie, 27 noiembrie, deci in saptamana de pana in 30 noiembrie, in prima parte a acelei saptamani. Aceasta rectificare va fi cu deficit de 4%. De aceea...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016