Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Sume prescrise si facturare. Ce rezolvare propune specialistul

17-Iul-2015
17434

O firma platitoare de TVA si impozit pe profit doreste ca la data de 30.06.2015 sa stinga datoriile mai vechi din anii 2005 pana in 2009 care intra in perioada de prescriptie de 5 ani. Va trebui firma sa autofactureze aceste facturi neplatite? In cazul unui raspuns afirmativ, ce se va scrie pe factura? In cazul in care se colecteaza TVA, in ce rand se trec in Declaratia 300?


Programul de contabilitate folosit de firma este Saga, iar unii furnizori neachitati apar cu suma minus. Aceste sume se scad de la venituri cu TVA inclus sau se trec pe cheltuieli, fara a deduce TVA-ul?

Din intrebarea formulata inteleg ca datoriile respective se refera la sumele neachitate furnizorilor. In acest caz, trebuie sa aveti in vedere faptul ca termenul de prescriere de 5 ani se refera doar la obligatiile de plata datorate bugetului de stat.

In acest sens, am in vedere prevederile cap. II "Prescriptia dreptului de a stabili obligatii fiscale" art. 91 "Obiectul, termenul si momentul de la care incepe sa curga termenul de prescriptie a dreptului de stabilire a obligatiilor fiscale" din O.G. nr. 92 din 24 decembrie 2003 , republicata privind Codul de procedura fiscala

(1) Dreptul organului fiscal de a stabili obligatii fiscale se prescrie in termen de 5 ani, cu exceptia cazului in care legea dispune altfel.

(2) Termenul de prescriptie a dreptului prevazut la alin. (1) incepe sa curga de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a nascut creanta fiscala potrivit art. 23, daca legea nu dispune altfel.

Termenul de prescriere de 5 ani poate fi extins la 10 ani in cazul in care se constata producerea unei fapte de natura penala, asa cum se reglementeaza prin art. 91 alin. (3) Dreptul de a stabili obligatii fiscale se prescrie in termen de 10 ani in cazul in care acestea rezulta din savarsirea unei fapte prevazute de legea penala.

In relatiile cu furnizorii, termenul de prescriere este de 3 ani. Astfel, anularea datoriilor din evidenta contabila poate fi efectuata conform prevederilor pct. 328 din O.M.F.P. nr. 1802 din 29 decembrie 2014 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate La scaderea din evidenta a creantelor si datoriilor ale caror termene de incasare sau de plata sunt prescrise, entitatile trebuie sa demonstreze ca au fost intreprinse toate demersurile legale, pentru decontarea acestora.

Sumele rezultate din operatiunea de scadere din evidenta contabila a datoriilor se inregistreaza la venituri din activitatea de exploatare, aspect reglementat la pct. 435 Venituri din exploatare alin. (1) lit. e)

Veniturile din exploatare cuprind: ….
e) alte venituri din exploatarea curenta, cuprinzand veniturile din creante recuperate, penalitati contractuale, datorii prescrise, scutite sau anulate potrivit legii, precum si alte venituri din exploatare.

Inchiderea prin lichidare a soldului creditor al contului de "furnizori" intrat in perioada de prescriere, nu este operatiune impozabila din sfera de aplicare a TVA deoarece reprezinta doar o relatie de decontare intre doi parteneri de afaceri, fara a reprezenta in fapt o operatiune propriu-zisa de livrare de bunuri sau de prestare de servicii din sfera TVA, efectuata cu plata. Din acest motiv, la inchiderea soldurilor acestor conturi nu se colecteaza TVA, dar nici nu se ajusteaza suma TVA pentru care s-a exercitat dreptul de deducere la momentul achizitiei unui bun sau serviciu.

Astfel, la inchiderea contului de furnizor nu sunt implicatii d.p.d.v. al TVA deoarece operatiunea a fost impozabila initial, la data faptului generator, respectiv la data achizitiei bunurilor sau la data receptiei serviciilor. Taxa a fost colectata de catre prestator sau furnizor la momentul faptului generator, prin emiterea unei facturi. Pentru inchiderea contului furnizori care prezinta un sold debitor in negru se efectueaza inregistrarea contabila

401 = 758
"Furnizori" "Alte venituri din exploatare"

Asa cum se poate constata, la inchiderea conturilor nu se colecteaza TVA, motiv pentru care nu se emite nici autofactura deoarece operatiunea nu este asimilata unei livrari de bunuri sau unei prestari de servicii. De asemenea, la inchiderea conturilor nu se efectueaza nici ajustarea sumei TVA deduse la momentul achizitiei daca bunurile sau serviciile respective au fost utilizate pentru realizarea de operatiuni taxabile si/sau scutite cu drept de deducere si/sau neimpozabile. Deci, in contul 758 se inregistreaza soldul creditor al contului 401 sau 404 care cuprinde atat valoarea bunului/serviciului achizitionat cat si suma TVA deductibila care a fost dedusa la momentul achizitiei.

Documentul justificativ pentru efectuarea acestei operatiuni poate fi Procesul verbal de inventariere anuala sau de inventariere in cursul anului. Daca in fisa de cont din programul SAGA soldul creditor este inscris cu semnul minus inseamna ca valoarea facturilor s-a achitat de doua ori sau achitarea nu a fost inregistrata corect. De exemplu, este posibil ca plata furnizorului sa fi fost operata atat in modulul Intrari ca plata in numerar, dar si in modulul Extrase de cont. De aceea, inainte de a efectua stingerea obligatiei de plata prin formula contabila 401 = 758 este recomandabil sa efectuati verificari in istoric.

Suma inregistrata in rulajul creditor al contului 758 este impozabila d.p.d.v. al impozitului pe profit.
In concluzie, lichidarea soldului creditor al contului 401 sau 404 are implicatii fiscale doar d.p.d.v. al impozitului pe profit, in sensul ca suma neachitata furnizorului/prestatorului reprezinta pentru firma dvs.:

fie un venit impozabil la determinarea profitului impozabil;
fie baza de impozitare pentru calcularea impozitului pe venit microintreprindere.

In situatia in care furnizorii figureaza cu un sold creditor cu semnul minus se efectueaza inregistrarea contabila 658 = 401/404, caz in care cheltuiala este nedeductibila d.p.d.v. fiscal la determinarea profitului impozabil deoarece nu este aferenta realizarii de venituri impozabile.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Georgeta Serban Matei, consultant fiscal si expert contabil

 

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Sume prescrise si facturare. Ce rezolvare propune specialistul":
Rating:

Nota: 3.77 din 13 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Declaratia Unica 2019 - ANAF a publicat PDF-ul inteligent
    • Incepand din 2019, Declaratia Unica - privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice - nu va mai putea fi depusa decat in format PDF inteligent, potrivit Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF). Fisierul poate fi descarcat de pe portalul ANAF. Declaratia Unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice se depune doar in format PDF inteligent (fisierul descarcat de pe portalul ANAF), completat si...» citeste mai departe aici

  • Completare si depunere D107 pentru sponsorizarea altor entitati
    • Unul dintre specialistii nostri va raspunde in materialul propus astazi intrebarilor formulate de o societate platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor, care a efectuat sponsorizari in cursul anului 2018, potrivit prevederilor Legii nr. 32/1994, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru susinerea entitatilor nonprofit si a unitatilor de cult. Totusi, entitatile sponsorizate nu au facut dovada ca sunt furnizori de servicii sociale acreditate cu cel putin un serviciu...» citeste mai departe aici

  • Derogari de la prevederile Codului fiscal - analiza zilei cu Irina Dumitrescu
    • Prin Legea nr. 21/2019 publicata in M.Of. nr. 29 din 10 ianuarie 2019 s-au adus modificari si completari Legii cooperatiei agricole nr. 566/2004. Pe langa alte modificari privind organizarea si functionarea cooperatiei in sectorul agroalimentar, prin aceasta lege se aduc modificari reglementarilor privind masurile de sprijin pentru cooperativele agricole - care constituie derogari de la prevederile Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Astfel, activitatea cooperativelor agricole va beneficia...» citeste mai departe aici

  • Sondaj CNIPMMR: Majoritatea IMM-urilor nu sustin
    • Consiliul National al intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR) a realizat, in perioada 10-17.01.2019, un sondaj online -Testul IMM privind masurile recent adoptate prin OUG 114/2018, din care reiese ca majoritatea IMM-urilor nu sustin “taxa pe lacomie”, fiind de parere ca aceasta masura va ingreuna accesul la creditele bancare. 61,3% din respondenti au raspuns negativ la intrebarea “Sustineti suprataxarea bancilor”, in timp ce doar 38,7% spun ca...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016