Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
Multumim Revistei Romane de Fiscalitate
Alina Cristina Nuta,
Florian Marcel Nuta,
Universitatea ?Al.I. Cuza?, Iasi
Introducere
Cadrul investitional din Romania a permis, cel putin in ultimii ani, clasarea tarii noastre pe locuri uneori de invidiat in statisticile in care se analizeaza fluxurile de investitii straine directe din Europa de Sud-Est. Alte statistici, care privesc Romania in perspectiva calitatii de stat membru al Uniunii Europene, ne pozitioneaza undeva spre media volumului de ISD atrase. Inainte de a prezenta situatia Romaniei incercam o abordare mai ampla a subiectului printr-o caracterizare succinta a indicatorilor de performanta si potential initiati de UNCTAD si calculati pe diverse perioade de timp ce au ca finalitate clasificarea tarilor lumii pe acest domeniu.
Indicii ISD
UNCTAD a realizat anumiti indici care permit analiza performantei si potentialului de atragere a investitiilor straine directe si care permit clasificarea tarilor potrivit acestor criterii. Exercitiul este necesar, asa cum UNCTAD declara, pentru a oferi decidentilor politici date cu privire la anumite variabile de interes pentru un numar mare de tari.
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Examen Consultant Fiscal 2024
Cartea verde a contabilitatii varianta tiparita
Astfel, indicele performantei intrarilor de ISD este dezvoltat pentru perioade de cate 3 ani si acopera 141 de economii. Unele economii in tranzitie nu sunt luate in calcul din lipsa de date, iar paradisurile fiscale sunt excluse datorita atragerii de investitii straine directe, nu din motive de productivitate, ci ca urmare a sistemelor fiscale pe care le-au abordat. Indicele performantei pentru ISD atrase clasifica tarile dupa nivelul investitiilor straine atrase relativ la nivelul lor economic.
Este vorba deci despre raportul dintre partea de investitii atrase de o tara si nivelul global al investitiilor atrase si cat reprezinta PIB-ul din tara respectiva in PIB global. O valoare mai mare decat 1 indica faptul ca respectiva tara primeste mai multe investitii straine decat este nivelul sau economic, o valoare sub 1 inseamna ca tara respectiva atrage un nivel al investitiilor straine directe sub cel posibil de asimilat, iar o valoare negativa demonstreaza ca in perioada pentru care s-a analizat acest indice investitorii straini isi suprima sau reduc investitiile. Indicele capteaza influenta asupra ISD a factorilor de genul: stabilitatea economica si politica, prezenta resurselor naturale, infrastructura, tehnologii, oportunitatea de a participa la procesul de privatizare etc.
Tabelul 1: Indicele performantei ISD atrase, perioada 2004-2006 (pentru 141 economii)
Sursa: UNCTAD, World Investment Report 2007, p. 220
Acest indice al performantei ISD atrase de catre o tara se calculeaza dupa urmatoarea formula:
in care:
IPIii = indicele performantei ISD atrase de tara i;
ISDii = fluxurile de intrare de ISD din tara i;
ISDig = fluxurile de ISD globale;
PIBi = produsul intern brut al tarii i;
PIBg = produsul intern brut global.
Tara noastra ocupa un loc bun, locul 21 din 141 economii analizate, cu un scor calculat de 3.791. Acest fapt ne permite sa ne referim la capacitatea marita de a asimila investitii straine a Romaniei, de care se va profita in perioada urmatoare si care ne va aduce beneficii importante.
Al doilea indice, indicele potentialului de atragere a ISD, este calculat pentru perioade de cate trei ani si acopera, de asemenea, 141 economii. Acest indice exclude paradisurile fiscale din aceleasi motive ca si indicele performant ei. Indicele potentialului capteaza efectele provocate de factori capabili sa afecteze atractivitatea unei economii in ce priveste investitorii straini si este de fapt o medie (normalizata astfel incat rezultatul sa fie cuprins intre 0, pentru tarile cu scoruri proaste, si 1 pentru tarile cu scoruri inalte) a 12 variabile1 precum:
● PIB pe cap de locuitor (cu mentiunea ca tarile care au un nivel mai mare al acestui indicator atrag un nivel inalt de ISD);
● rata de crestere a PIB pe o perioada de 10 ani anteriori;
● procentul de exporturi in PIB, pentru a pune in evidenta deschiderea si competitivitatea unei economii;
● media de linii telefonice si de telefoane mobile la 1.000 de locuitori, ca indicator al infrastructurii de comunicare si tehnicilor moderne de informare;
● consum comercial de energie pe locuitor;
● ponderea cheltuielilor cu cercetarea si dezvoltarea in PIB, pentru evidentierea capacitatilor tehnologice;
● ponderea populatiei cu studii superioare in total populatie, ce indica disponibilitatea de aptitudini superioare;
● riscul de tara, un indicator compozit care vizeaza factori macroeconomici si de alta natura care afecteaza perceptia investitorilor despre risc;
● ponderea exportului de resurse naturale in total piata;
● ponderea importurilor de componente pentru produse electronice si automobile in total piata;
● ponderea exporturilor de servicii in piata globala;
● ponderea stocului de ISD atrase in total ISD, care e un indicator general al atractivitatii si capacitatii de absorbtie a ISD si climatului investitional.
Potrivit tabelului de mai jos, primul loc in acest top este ocupat de SUA, cu un scor de 0,623, in timp ce Romania ocupa locul 76 cu un scor apropiat de 0, si anume 0,176.
Cauzele clasarii pe acest loc sunt reprezentate de indicatori de natura economica si politica, precum riscul de tara pe care il prezinta tara noastra, capacitatea administrativa ce supune climatul investitional la impedimente vizibile.
Tabelul 2: Indicele potentialului de atragere a fluxurilor de ISD, perioada 2003-2006 (141 economii)
Sursa: UNCTAD, World Investment Report 2007, p. 220
Sursa: UNCTAD, World Investment Report 2007, p. 220
Sursa: UNCTAD, World Investment Report 2007, p. 220
Indicele performantei iesirilor de ISD este calculat ca raport intre ponderea ISD iesite dintr-o anumita tara in total iesiri de ISD si ponderea PIB-ului sau in total PIB la scara mondiala. In general, indicele reflecta doua categorii de factori care determina fluxurile de iesire de ISD ale companiilor transnationale. Cu alte cuvinte, diferentele dintre valorile indicelui dintre tari reflecta diferentele dintre aceste doua seturi de factori care determina iesiri de ISD. Aceste categorii de factori sunt potrivit UNCTAD:
● avantajele proprietarilor sau avantajele concurentiale ale firmelor, precum inovatii, brand, capacitati manageriale si organizationale, accesul la informatii, resurse financiare sau naturale, pe care acestea le exploateaza in strainatate;
● factorii/avantajele de locatie, care vizeaza factorii economici, in primul rand, care servesc la producerea diferitelor bunuri sau servicii in economiile-mama sau economiile-gazda, asa cum sunt, de exemplu, cota de piata, costuri de transport si productie, lanturile de aprovizionare, infrastructura, suport tehnologic.
Indicele performantei iesirilor de ISD se calculeaza potrivit urmatoarei formule, in care:
IPEi = indicele performantei iesirilor de ISD pentru tara i;
ISDei = fluxurile de iesire de ISD din tara i;
ISDeg = fluxurile de iesire de ISD globale;
PIBi = produsul intern brut al tarii i;
PIBg = produsul intern brut global.
Tabelul 3: Indicele performantei iesirilor de ISD, perioada 2004-2006 (128 economii)
Sursa: UNCTAD, World Investment Report 2007, p. 220
Pentru Romania, acest indice are valoarea 0.012 ceea ce determina ocuparea locului 98 din 128 de tari supuse analizei.
Din compararea performantei si potentialului rezulta matricea2 urmatoare care evidentiaza patru categorii de tari:
Figura nr. 1: Matricea ISD atrase (intrarilor de ISD) ? performanta si potential
Sursa: UNCTAD
In cadrul acestei matrici, realizate pentru anul 2005, Romania se incadreaza la categoria economiilor suprapotent ial, tara care reuseste sa atraga fluxuri importante de investitii straine directe, dar din pacate fara capabilitati puternice, in mare parte datorita nivelului de dezvoltare a sistemului industrial.
Evolutia ISD in Romania
O analiza furnizata de Agentia Romana pentru Investitii Straine ne prezinta evolutia investitiilor straine din Romania in maniera exemplificata in tabelul urmator:
Sursa: Agentia Romana pentru Investitii Straine
Informatiile furnizate de Agentia Romana pentru Investitii Straine evidentiaza evolutia pozitiva in 2008 a investitiilor straine directe din Romania, analizate pe perioade scurte si raportate la evolutia aceluiasi indicator pe parcursul anului 2007, considerat in contextul perioadelor analizate. Factorii care favorizeaza acest nivel pozitiv tind sa aduca in discutie stabilitatea contextului macroeconomic si atractivitatea contextului investitional din Romania, care determina acceptarea de catre tara noastra a pozitiei de lider ca destinatie ce atrage astfel de fluxuri din zona Europei de Sud-Est.
Cadrul fiscal din Romania, cel putin la nivel teoretic, pentru ca practica mai implica si anumite relationari cu autoritatile care nu reactioneaza intotdeauna prompt la solicitarea unui drept sau la cererea de consiliere pe anumite probleme specifice activitatii pe care investitorii o deruleaza, nu este unul inhibant, cotele de impozitare a profitului sau a altor venituri sunt rezonabile, iar facilitatile oferite investitorilor nu sunt nesemnificative.
Legea investitiilor in ultima sa varianta, Ordonanta de urgenta nr. 85/2008, are ca scop sustinerea investitiilor din diverse domenii de activitate (industria prelucratoare, productia si furnizarea de energie electrica, termica, gaze, apa calda, salubritate, gestionarea deseurilor, activitati de decontaminare, telecomunicatii si activitati de servicii informatice, activitati profesionale, stiintifice si tehnice, administrative si de suport) in ideea asigurarii unei dezvoltari durabile a Romaniei.
Articolul 3 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 85/2008 considera drept investitii3 urmatoarele activitati:
a) achizitionarea de active corporale si necorporale, in legatura cu crearea unei noi unitati, extinderea unei unitati existente, diversificarea productiei unei unitati prin realizarea de produse noi, schimbarea fundamentala a procesului global de productie a unei unitati existente, precum si achizitia activelor fixe legate direct de o unitate, atunci cand unitatea s-a inchis sau s-ar fi inchis fara aceasta achizitie, iar activele sunt cumparate de un investitor independent;
b) initierea unor proiecte de cercetare-dezvoltare si inovare;
c) crearea de noi locuri de munca si/sau formarea profesionala a angajatilor;
d) initierea unor proiecte legate de valorificarea resurselor de energie regenerabila, protectia mediului si dezvoltarea durabila.
Este adevarat ca noul cadru legislativ stabileste regula tratamentului egal al investitorilor, romani sau straini, dar acesta nu trebuie sa ne determine sa ne gandim la impactul negativ posibil pe care l-ar avea asupra investitorilor straini, deoarece un start egal al initiatorilor de proiecte de investitii asigura o crestere economica sanatoasa si lipsita de ?pescari de facilitati? (asa cum am putea sa-i numim pe cei care nu sunt atrasi decat de posibilele bonificatii pe care le-ar primi ca urmare a angajarii fondurilor disponibile intr-o tara membra a Uniunii Europene).
Investitorilor li se acorda, in contextul indeplinirii unor conditii, o serie de beneficii daca demareaza pe teritoriul tarii noastre un proiect de investitii. Astfel, scutirea de plata taxei pe valoarea adaugata la achizitionarea de materii prime, materiale consumabile ori piese de schimb ce vor fi utilizate in productie pe o anumita perioada de timp este unul dintre beneficii. Apoi, scutirea de la plata impozitului pe venitul corporatiilor (impozit pe profit), in cazul in care activitatea se desfasoara in anumite domenii ce prezinta interes pentru preocuparile de dezvoltare sanatoasa, scutire realizata pe o anumita perioada de timp (de exemplu, 4 ani) de la punerea in functiune a obiectivului investitional. Pe langa aceasta, ca o continuare a dependentei de inlesniri, se mai poate beneficia de reduceri de impozit pentru profitul reinvestit sau in cazul in care cheltuielile pentru cercetare stiintifica ating un anumit prag bine definit de cadrul legal. In plus, sume de bani nerambursabile, daca acestea sunt utilizate in scopul achizitionarii de active, contributii financiare de la bugetul de stat pentru fiecare loc de munca nou-creat, bonificatii de dobanda acordate la contractarea creditelor reprezinta alte facilitati la fel de importante, care ar putea atrage investitorii.
Pentru a urmari ce tipuri de masuri4 de ordin fiscal se pot aplica in scopul atragerii de investitii si ce obiective specifice tinteste o astfel de masura avem solutia prezentata in continuare:
Tabelul 5: Masuri fiscale de promovare a investitiilor straine directe
Sursa: Prelucrare dupa Biggs, PH., ? Tax Incentives to Attract FDI, Meeting of Experts on ?FDI, Technology and Competitiveness?, UNCTAD, Palais des Nations, Geneva, March 2007
Din compararea intrarilor de investitii straine directe si a proiectelor noi anuale de ISD rezulta anumite diferente, care sunt explicabile din moment ce valoarea ISD este data in proportie mare de operatiuni de tipul fuziuni si achizitii si mai putin de operatiuni tipul greenfield.
Astfel, de exemplu China, in timp ce ocupa locul intai in topul tarilor care au atras in 2006 proiecte noi de investitii straine directe, in 2007 (media primelor 11 luni) in ceea ce priveste intrarile de investitii, ajunge pe locul 3, atragand 5,79% din volumul global de fluxuri de intrare de ISD.
Cazul Romaniei este si mai relevant din perspectiva decalajelor dintre fluxurile de ISD si proiectelor noi de ISD. Ocupanta a locului 7 in topul receptorilor de proiecte noi de ISD (in acest an s-au implementat 140 de proiecte de investitii straine directe, cu 63% mai mult decat in 2005), tara noastra coboara pe locul 30 in clasamentul volumului de ISD atrase, fapt ce se poate observa si din tabelele urmatoare :
Tabelul 6: Topul tarilor receptoare de noi proiecte de ISD
Sursa: World Investment Prospects to 2011, Foreign direct investment and the challenge of political risk, The Economist Intelligence Unit, 2007
Tabelul 7: Fluxuri de intrare de ISD, 2007
Sursa: World Investment Prospects, Foreign direct investment and the challenge of political risk, The Economist Intelligence Unit, 2007
Potrivit Eurostat, Romania ocupa locul 15 in Uniunea Europeana in ceea ce priveste fluxurile de intrare de investitii straine directe din 2007, care s-a ridicat la nivelul de 7.3 mld. euro, din care 6.5 mld. euro au fost injectate de catre tarile membre ale Uniunii. Nivelul aceluiasi indicator in anul 2006 s-a ridicat la 9,1 mld. euro. SUA si Canada au investit cate 100 mil. euro in Romania, in timp ce alte 400 euro au ajuns din Elvetia.
Procesul de tranzitie la economia de piata parcurs de Romania a fost unul destul de sinuos; traditiile comuniste, centralizarea excesiva si gradul inalt al birocratiei au incetinit procesul de adaptare a economiei la contextul global. Obtinerea statutului de stat membru al Uniunii Europene, realizata in ianuarie 2007, face necesara urmarirea unui program economic compatibil cu cel al Uniunii, care priveste inclusiv nivelul de investitii straine directe ce poate fi atras, care sa permita dezvoltarea sectoarelor de
activitate prioritare. De-a lungul ultimilor 4 ani, Romania a beneficiat de fluxuri de intrare record de ISD datorita stabilitatii macroeconomice, cresterii economice sustinute, privatizarilor pe scara larga si statutului de stat membru.
Negocierile salariale succesive au ridicat costul unitar al muncii, iar acest fapt a afectat competitivitatea internationala, in special in industria usoara. E nevoie insa ca Romania sa atraga investitii in sectoare de activitate cu valoarea adaugata inalta prin imbunatatirea climatului investitional, a infrastructurii si capacitatilor de munca pentru a mai diminua din decalajul economic fata de celelalte tari membre (avand in vedere faptul ca in 2007 PIB-ul pe locuitor al Romaniei era sub 40% din media pentru UE).
Importanta atragerii de investitii straine directe intrun cadru economic in continua dezvoltare si adaptare la cerintele economiei de piata si ale integrarii in Uniunea Europeana este demonstrata de exemplele anterioare ale unor economii care, parcurgand etape asemanatoare celei prin care trece tara noastra, au beneficiat de fluxuri de intrare sau de iesire de investitii straine directe de nivel ridicat si, pe baza acestora, potentialul economic al acestora a cunoscut o crestere de remarcat si a devenit suport al bunastarii indivizilor societatilor respective.
Ar putea exista si o ?capcana a contextului investitional?, care poate fi explicata prin faptul ca investitorii straini reusesc sa profite de stimulentele de natura economicofiscala oferite de tara gazda fara sa ofere acesteia din rezultatele obtinute cu suportul sau.
Aceasta se poate intampla prin dezvoltarea de obiective de investitii pe termen scurt, prin transferul total sau in cea mai mare parte a sumelor obtinute catre tara din care provine investitorul, si alte asemenea practici care, din fericire, pot fi corectate de catre factorii de decizie locali prin intermediul dispozitiilor legale pe care le pot emite tocmai cu acest scop, de protejare a economiei.
Avantajele atragerii de investitii straine directe insa nu pot fi si nu trebuie umbrite de practicile despre care am amintit mai sus.
Din acest motiv guvernele tarilor care decid ca acest obiectiv reprezinta o prioritate trebuie sa se foloseasca de toate instrumentele de care dispun pentru o dezvoltare economica dorita.
NOTE:
1 UNCTAD, World Investment Report 2007, p. 12
2 UNCTAD, World Investment Report 2007, p. 14
3 Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 85/2008 din 24/06/2008,
privind stimularea investitiilor, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 474 din 27/06/2008.
4 Biggs, PH., ? Tax Incentives to Attract FDI, Meeting of Experts on ?FDI, Technology and Competitiveness?, UNCTAD, Palais des Nations, Geneva, March 2007
Acest articol este preluat din Revista Romana de Fiscalitate. Avand peste 3.700 de abonati platitori, Revista Romana de Fiscalitate este un punct de referinta pentru toti cei interesati de domeniul fiscal. Daca sunteti interesat de articole de specialitate bine documentate, semnate de "nume grele" din lumea fiscalitatii descarcati gratuit numarul din decembrie al Revistei Romane de Fiscalitate.
Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul fiscalitatea.ro" si link catre www.fiscalitatea.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.
Articol publicat in 27 ianuarie 2009
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
Articole similare
Aderam la zona euro cel mai probabil in 2019CE: Romania a facut privatizari la stat, dar fara succesVolumul colectarii impozitului pe profit aferent aferent trimestrului treiDosar Formularul 394: Un nou termen de depunereCheltuiala nedeductibila presupune TVA nedeductibil?Ultimele articole
E-Factura. Bolos anunta posibilitatea extinderii perioadei pentru care NU se aplica sanctiuniVrei sa investesti la bursa? Iata ce trebuie sa stii inainte5 moduri de a fi pregatit in caz de recesiuneDrepturi la locul de munca: Ce este important de stiut inainte de a semna un contract. Sfaturi de la agregatorul de locuri de munca JoobleCum sa atragi mai mult trafic si vizibilitate in afacerea ta de schimb valutar. Strategii eficienteArticole similare
Venituri din dividende in 2023. Tratament fiscal necesar contribuabililorIntocmirea raportarilor contabile - Nou termen limita de depunere pentru operatorii economici (Proiect de Ordin MFP)Noul Cod Fiscal: impozit forfetar pentru domeniile cu evaziune fiscala ridicataNoutati Legislatie Fiscala 11 - 15 august 2008MFE va finanta si proiectele POSCCE aflate pe lista de rezervaUltimele articole
Proiecte de sprijin pentru firme si cetateni. Care sunt cele 4 masuri anuntate de finanteNoi masuri de sprijin, adoptate de Guvern: extindere stimulente fiscale, plafonare tarife RCA, promovare amnistie fiscalaFonduri elvetiene pentru IMM-urile romanesti. Cand se va derula programul si ce sume se acordaFinantele propun extinderea stimulentelor fiscale pentru INVESTITIIle in activitati de cercetare-dezvoltareDiferente fiscale pentru argint si aur de INVESTITIIArticole similare
Modificari privind timbrul de mediuStudiu de caz: Calculul contributiei de sanatate pentru incapacitate temporara de muncaCalendar fiscal: Obligatii declarative cu termene in luna martie 2013Ce tratament fiscal se aplica remuneratiei administratorului?Titlul II, Capitolul 5Ultimele articole
Modificare an fiscal. Cum se completeaza D177 pentru redirectionarea impozitului pe profitE-Factura: Au aceasta OBLIGATIE si firmele neplatitoare de TVA?Castigul salarial mediu net a crescut la 5.176 lei in luna iunie a acestui anE-Factura: Cine NU are obligatia utilizarii sistemului in perioada 1.07.2024-30.06.2025Firme care NU depasesc cifra de afaceri de 50 milioane de euro. Au obligatia de a calcula impozit minim?Articole similare
Cum se modifica raportul dintre persoanele cu averi mari si autoritatile fiscaleTermenul pentru depunerea declaratiilor 392A, 392B si 393 ar putea fi amanat pana in 2024Declaratia de beneficiar real: Anumite persoane sunt OBLIGATE sa depuna documentul in termen de 15 zile de la aprobarea situatiilor financiare anualePersoanele inregistrate in Registrul Comertului nu mai au obligatia depunerii anuale a declaratiei privind beneficiarul realObligatia declararii aranjamentelor tranfrontaliere conform Directivei UE 2018/822Ultimele articole
Drepturi la locul de munca: Ce este important de stiut inainte de a semna un contract. Sfaturi de la agregatorul de locuri de munca JoobleSituatii in care firmele sunt OBLIGATE la auditarea situatiilor financiare, desi nu indeplinesc conditiile de marimeEste oficial! Finantele completeaza mai multe reglementari contabile introduse prin Ordinul 2048/2022Ordinul 1178/2023: A fost stabilta Procedura privind emiterea solutiei fiscale individuale anticipateDeclaratia privind beneficiarul real. Formularul se depune in fiecare an sau numai atunci cand apar modificari?Sfaturi de la experti
Vanzare cladire societate in faliment
Intrebare: O firma aflata in faliment vinde prin licitatie o cladire achizitionata in anul 2004 cu TVA dedectibila la care s-au efectuat lucrari de modernizare in anul 2008 peste 20% din valoarea cladirii. Intrebarea este ce regim de TVA va...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Obligativitate transmitere factura prin RO e-Factura
Intrebare: Va rog sa-mi comunicati daca incepand cu anul 2024 facturile pentru livrarile intracomunitare de bunuri si prestarile intracomunitare de servicii se transmit in E-FACTURA.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA