Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

SAF-T: Persoanele care NU transmit D406 pana pe 31 martie 2022, pentru a doua raportare, beneficiaza de o perioada de gratie

29-Mar-2022
8200
SAF-T: Persoanele care NU transmit D406 pana pe 31 martie 2022, pentru a doua raportare, beneficiaza de o perioada de gratie

Contribuabilii care au obligatia de la raporta lunar in SAF-T incepand cu data de 1 ianuarie 2022 trebuie sa depuna D406, pentru luna februarie, pana la data de 31 martie 2022. Persoanele care nu se incadreaza in termen vor scapa totusi de amenzi, pentru ca guvernul acorda o perioada de gratie, pentru primele raportari.

Incepand cu data de 1 ianuarie 2022 obligatia de transmitere a fisierului standard de control fiscal prin intermediul Declaratiei informative D406 devine efectiva pentru contribuabilii incadrati in categoria mari contribuabili la data de 1 ianuarie 2022, care au facut parte din aceasta categorie si in anul 2021.

Atentie! Pentru contribuabilii incadrati in categoria mari contribuabili la data de 1 ianuarie 2022, care nu au facut parte din aceasta categorie in anul 2021, obligatia de depunere a Declaratiei informative D406 incepe de la data de 1 iulie 2022, care reprezinta data de referinta pentru noii mari contribuabili.

Contribuabilii mari care au obligatia sa raporteze lunar in SAF-T de la 1 ianuarie 2022 mai pot transmite declaratiile aferente lunilor ianuarie- iunie pana la final de iulie. Reamintim ca autoritatile acorda o perioada de gratie de pana la 6 luni pentru primele raportari (chiar si pentru cele trimestriale). Astfel, si contribuabilii mari care au obligatia sa transmita D406 incepand cu 1 iulie 2022 vor beneficia de perioada de gratie de 6 luni si pot depune declaratiile pana la finalul lui ianuarie 2023 (iulie-decembrie sunt luni de gratie).

Perioada de gratie se calculeaza pornind de la ultima zi a perioadei de raportare pentru care aceasta se acorda, cand obligatia de transmitere devine efectiva pentru respectivul contribuabil.

Contribuabilii/Platitorii beneficiaza de o perioada de gratie de:
-6 (sase) luni pentru prima raportare, respectiv cinci (cinci) luni pentru a doua raportare, 4 (patru) luni pentru a treia raportare, 3 (trei) luni pentru a patra raportare, 2 (doua) luni pentru a cincea raportare, pentru contribuabilii care au obligatia de transmitere lunara a fisierului SAF-T;
-3 (trei) luni pentru prima raportare, pentru contribuabilii care au obligatia de transmitere trimestriala a fisierului SAF-T.

Contribuabilii/platitorii nu sunt sanctionati contraventional, conform prevederilor art. 337^1 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, daca depun Declaratia informativa D406 valida in termenul maxim prevazut mai sus.

Data/datele de la care categoriile de contribuabili/platitori sunt obligati sa transmita fisierul
standard de control fiscal, precum si categoriile de contribuabili/platitori exceptate de la
transmiterea fisierului standard de control

1. Obligatia de transmitere a fisierului standard de control fiscal prin intermediul Declaratiei
informative D406 devine efectiva pentru fiecare categorie de contribuabili, astfel:

- pentru contribuabilii incadrati in categoria mari contribuabili la data de 1 ianuarie 2022, care
au facut parte din aceasta categorie si in anul 2021, obligatia de depunere a Declaratiei informative D406 incepe de la data de 1 ianuarie 2022, care reprezinta data de referinta pentru mari contribuabili;

- pentru contribuabilii incadrati in categoria mari contribuabili la data de 1 ianuarie 2022, care
nu au facut parte din aceasta categorie in anul 2021, obligatia de depunere a Declaratiei informative D406 incepe de la data de 1 iulie 2022, care reprezinta data de referinta pentru noii mari contribuabili;

- pentru contribuabilii incadrati in categoria contribuabili mijlocii la data de 31 decembrie 2021,
obligatia de depunere a Declaratiei informative D406 incepe de la data de 1 ianuarie 2023, care
reprezinta data de referinta pentru contribuabilii mijlocii;

- pentru contribuabilii care nu sunt incadrati la data de 31 decembrie 2021, in categoria marilor
contribuabili sau a contribuabililor mijlocii, denumiti generic contribuabili mici, si care isi pastreaza aceasta incadrare si dupa data de 1 ianuarie 2022, obligatia de depunere a Declaratiei informative D406 incepe de la data de 1 ianuarie 2025, care reprezinta data de referinta pentru contribuabilii mici;

- contribuabilii nerezidenti inregistrati doar in scop de TVA in Romania, au obligatia de
depunere a Declaratiei informative D406 incepand cu data de referinta pentru contribuabilii mici (1 ianuarie 2025);

- contribuabilii care la data de 31 decembrie 2021 erau incadrati in categoria marilor contribuabili, iar incepand cu data de 01 ianuarie 2022 sunt incadrati in categoria contribuabililor
mijlocii sau mici, au obligatia depunerii Declaratiei informative D406 incepand cu data de referinta pentru contribuabili mijlocii (1 ianuarie 2023) respectiv pentru contribuabili mici (1 ianuarie 2025) in functie de categoria in care au fost incadrati incepand cu 01 ianuarie 2022;

- pentru contribuabilii nou inregistrati/incadrati dupa data de referinta pentru fiecare categorie
in parte, obligatia de depunere a Declaratiei informative D406 incepe de la data efectiva a inregistrarii, prima depunere a Declaratiei informative D406 urmand sa se faca in ultima zi a lunii care urmeaza perioadei pentru care se face raportarea, ulterior datei de referinta pentru categoria in care au fost inregistrati/incadrati.

2. Contribuabilii care au fost incadrati intr-o categorie care avea obligatia depunerii Declaratiei informative D406, conform datelor de referinta, iar ulterior sunt incadrati intr-o categorie pentru care nu s-a implinit data de referinta pentru depunerea declaratiei, continua sa raporteze fisierul standard de control prin depunerea de Declaratii informative D406. 

3. Urmatoarele categorii de contribuabili au obligatia de depunere a fisierului standard de control fiscal (SAF-T), prin intermediul Declaratiei informative D406:

- Regiile autonome
- Institute nationale de cercetare dezvoltare
- Societatile pe actiuni (S.A.)
- Societatile in comandita pe actiuni (SCA)
- Societatile in comandita simpla (SCS)
- Societatile in nume colectiv (SNC)
- Societatile cu raspundere limitata (SRL)
- Societatile/Companiile nationale
- Organizatiile cooperatiste mestesugaresti (OC1)
- Organizatiile cooperatiste de consum (OC2)
- Organizatiile cooperatiste de credit (OC3)
- Unitatile fara personalitate juridica din Romania care apartin unor persoane juridice cu sediul
in strainatate
- Persoanele juridice straine care desfasoara activitate prin intermediul unui sediu permanent/mai multor sedii permanente in Romania,
- Persoanele juridice straine care au locul de exercitare a conducerii efective in Romania
- Asociatiile cu scop patrimonial
- Asociatiile/ Persoanele fara scop patrimonial
- Organismele de plasament colectiv care nu sunt constituite prin act constitutiv, astfel cum
sunt prevazute in legislatia pietei de capital, fondurile de pensii facultative, fondurile de pensii
administrate privat si alte entitati organizate pe baza Codului civil
- Societatile nerezidente care au in Romania un cod de inregistrare in scopuri de TVA
(contribuabilii inregistrati prin inregistrare directa, contribuabilii inregistrati prin reprezentant fiscal, sediile fixe)
- Alte persoane juridice, care nu se regasesc mentionate in mod expres la punctul 4.

4. Urmatoarele categorii de contribuabili nu au obligatia de depunere a fisierului standard de control fiscal (SAF-T):

- Persoanele fizice autorizate (PFA)
- intreprinderile individuale (II)
- intreprinderile familiale (IF)
- Persoanele fizice care desfasoara activitati cu scop lucrativ (PFL)
- Asociatiile familiale (ASF)
- Societatile profesionale de avocati cu raspundere limitata (SPAR) si cabinetele individuale de avocat
- Societatile profesionale notariale si birourile individuale notariale
- Cabinetele medicale individuale (CMI)
- Societatile profesionale practicieni in insolventa (SPI)
- intreprinderile profesionale unipersonale cu raspundere limitata (URL)
- Institutiile publice (PUB), indiferent de sursa lor de finantare sau de categoria de contribuabili la care sunt incadrate.
- Autoritatile administrative, indiferent de sursa lor de finantare.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016