Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Sinopticul obligatiilor bugetare cu privire la salarii

07-Mai-2009
4797
Multumim Newsletterului Taxe si Impozite Actual
Coordonator Andrei Savescu

Noutate
Incepand cu 1 februarie 2009 au intrat in vigoare noi cote privind contributiile aferente salariilor. Care sunt aceste
cote? Anul 2009 ne va aduce o relaxare fiscala sau ne va impovara mai mult?

1. Valoarea punctului de pensie

Valoarea punctului de pensie este de 718,4 lei de la 1 aprilie 2009 si de 732,8 lei de la 1 octombrie 2009.

2. Salariul mediu brut

Salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2009 este de 1.693 lei.

3. Contributia la asigurarile sociale

Pentru anul 2009, cotele de contributie de asigurari sociale s-au stabilit astfel:

a) 31,3% pentru conditii normale de munca, datorate de angajator si angajati, din care 10,5% datorate de angajati si 20,8% datorate de angajatori;

b) 36,3% pentru conditii deosebite de munca, datorate de angajator si angajati, din care 10,5% datorate de angajati si 25,8% datorate de angajatori;

c) 41,3% pentru conditii speciale de munca, datorate de angajator si angajati, din care 10,5% datorate de angajati si 30,8% datorate de angajatori.

In cota de contributie individuala de asigurari sociale este inclusa si cota de 2% aferenta fondurilor de pensii administrate privat.

Important
Noile cote privind contributia la asigurarile sociale se aplica incepand cu veniturile aferente lunii februarie 2009.

4. Contributia la bugetul asigurarilor pentru somaj

Cotele de contributii la bugetul asigurarilor pentru somaj sunt:

a) contributia datorata de angajatorila bugetul asigurarilor pentru somaj este de 0,5%;
b) contributia individuala datorata la bugetul asigurarilor pentru somaj este de 0,5%;
c) contributia datorata la bugetul asigurarilor pentru somaj de catre persoanele asigurate in baza contractului de
asigurare pentru somaj este de 1%.

Cotele privind contributia la bugetul asigurarilor pentru somaj au ramas neschimbate in raport cu cele din ianuarie 2009.

5. Contributia la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale

Contributia datorata de angajator la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale a ramas neschimbata, respectiv de 0,25%.

6. Contributia la asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale

Cotele de contributii datorate de angajatori in functie de clasa de risc sunt cuprinse intre 0,15% si 0,85% aplicate asupra sumei veniturilor brute realizate lunar.

Important
Noile cote privind contributia la asigurarile pentru accidente de munca si boli profesionale se aplica incepand cu
veniturile aferente lunii februarie 2009.

7. Contributia la asigurarile de sanatate

Cotele de contributii pentru asigurarile de sanatate sunt:

a) 5,5% pentru cota datorata de angajat;
b) 5,2% pentru cota datorata de angajatori;

Contributii si impozite aferente salariilor in 2009:

 

2009

 

Obligatia de plata

Salariat

Angajator

 Total

Contributia de asigurari sociale de stat:


 

 

Conditii normale de munca

10,5%

20,8%

31,3%

Conditii deosebite de munca

10,5%

25,8% 

36,3%

Conditii speciale de munca

10,5%

30,8%

41,3%

Contributia pentru somaj:

0,5%

0,5%

1%

Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale

?

0,25%

0,25% 

Contributia de asigurare peentru accidente
de munca si boli profesionale

?

0,15% ? 0,85%

0,15% ? 0,85%

Contributia de sanatate

5,5%

5,2%

10,7%

Contributia pentru concedii si indemnizatii

?

0,85%

0,85%

Contributia pentru carnetele de munca

?
?
0,25%
0,75%
0,25%
0,75%

Impozit pe salarii

16%

?

16%

c) 10,7% pentru persoanele care se asigura facultativ si se afla in una din urmatoarele situatii:

  • sunt membrii misiunilor diplomatice acreditate in Romania;
  • sunt cetatenii straini si apatrizi care se afla temporar in tara, fara a solicita viza de lunga sedere;
  • sunt cetatenii romani cu domiciliul in strainatate care se afla temporar in tara.

Cotele privind contributia la asigurarile de sanatate au ramas neschimbate in raport cu cele din ianuarie 2009.

8. Contributia pentru concedii si indemnizatii

Cota de contributie pentru concedii si indemnizatii ramane neschimbata, respectiv de 0,85%.

9. Comisionul pentru carnetele de munca

Pentru prestarea serviciilor, comisionul perceput de inspectoratele teritoriale de munca a ramas neschimbat, dupa cum urmeaza:

10. Impozitul pe salarii

Cota de impozit pe salarii de 16% a ramas neschimbata.

Concluzie
Avem o legislatie tumultoasa! In decem brie 2008 contributiile cu privire la salarii s-au modificat; la fel si in ianuarie
2009. Noi cote cu privire la contributiile aferente salariilor au intrat in vigoare odata cu aprobarea legii bugetului a sigurarilor sociale de stat pe anul 2009... Din pacate, noile cote nu aduc o relaxare fiscala in acest domeniu. Din contra si din pacate, contributiile la asigurarile sociale au fost majorate incepand cu luna februarie 2009.

Acte normative aplicabile:
Art. 16 alin. (1) si (2), art. 18 alin. (1)-(3), art. 19 alin. (1)-(2), art. 20 alin. (1)-(2) din Legea nr. 19/2009 a bugetului
asigurarilor sociale de stat pe anul 2009
Art. 1 din OUG nr. 226/2008 privind unele masuri financiar-bugetare
Art. 6 alin. (2) din OUG nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate
Art. 5 alin. (1) din Legea nr. 130/1999 privind unele masuri de protectie a persoanelor incadrate in munca
Art. 57 alin. (2) din Codul fiscal

Acest articol este preluat din newsletterul Taxe si Impozite Actual. Avand peste 4.300 de abonati newsletterul se adreseaza acelora care vor sa munceasca usor, fara stres. Rezultat al muncii unor profesionisti in fiscalitate ce cunosc in esenta toate posibilitatile de optimizare si minimizare a taxelor si impozitelor, Taxe si Impozite Actual va ofera solutii perfect legale ce avantajeaza vizibil bugetul dvs. Descarcati gratuit numarul pe luna noiembrie si convingeti-va!

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul fiscalitatea.ro" si link catre www.fiscalitatea.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

Articol adaugat in 7 mai 2009

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016