Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Amenajare sediu si taxare inversa. Cum facem monografia contabila?

29-Sep-2016
672

In analiza de mai jos, avem ca exemplu o societate platitoare de TVA si impozit pe profit si care contracteaza in vederea amenajarii unui nou sediu care se va construi anul viitor o firma de design interior din alt stat membru UE. Firma respectiva, platitoare de TVA, factureaza lunar (fara TVA) servicii de design interior plus cheltuielile de delegatie pentru deplasarea profesionistului strain care vine in Romania pentru discutii referitoare la noul sediu aproximativ 2-3 zile pe luna etc. Proiectul de design este conceput si livrat pe parcursul a 6 luni din statul respectiv.

Vom vedea cum vor fi tratate aceste venituri din punct de vedere al TVA-ului si al taxarii inverse, cum se aplica conventia pentru evitarea dublei impuneri si care este monografia contabila pentru toate operatiunile de mai sus.


Potrivit art. 278 alin (2) din Codul Fiscal locul de prestare a serviciilor catre o persoana impozabila care actioneaza ca atare este locul unde respectiva persoana care primeste serviciile isi are stabilit sediul activitatii sale economice.

Prin exceptie, locul prestarii este considerat a fi locul unde sunt situate bunurile imobile, pentru prestarile de servicii efectuate in legatura cu bunurile imobile, inclusiv serviciile prestate de experti si agenti imobiliari, de cazare in sectorul hotelier sau in sectoare cu functie similara, precum tabere de vacanta sau locuri amenajate pentru camping, de acordare de drepturi de utilizare a bunurilor imobile, pentru servicii de pregatire si coordonare a lucrarilor de constructii, precum serviciile prestate de arhitecti si de societatile care asigura supravegherea pe santier.

Locul de prestare a serviciilor de design este in Romania, locul unde se afla imobilul, prin urmare factura se va emite de catre prestator fara TVA, urmand ca societatea din Romania sa aplice taxarea inversa.

In sensul art. 286 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal , orice cheltuieli accesorii efectuate de persoana care realizeaza o livrare de bunuri sau o prestare de servicii se includ in baza de impozitare a taxei pe valoarea adaugata, chiar daca fac obiectul unui contract separat.

Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Vezi detalii
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii
Repartizarea dividendelor in 2017
Repartizarea dividendelor in 2017
Vezi detalii


Pct. 30 alin (1) din Codul Fiscal prevede ca exista o singura livrare/prestare in cazul in care unul sau mai multe elemente trebuie considerate ca reprezentand tranzactia principala, in timp ce unul sau mai multe elemente trebuie considerate cheltuieli accesorii care beneficiaza de tratamentul fiscal al tranzactiei principale referitoare, printre altele, la locul livrarii/prestarii, cotele, scutirile ca si livrarea/prestarea de care sunt legate. Furnizorul/prestatorul nu poate aplica structura de comisionar pentru a refactura cheltuieli accesorii si nici pentru a refactura cheltuieli cu impozite si taxe.

In acest sens, normele prezinta un exemplu in care pentru prestarea unor servicii de consultanta, prestatorul stabileste cu beneficiarul sau ca acesta va suporta si cheltuielile cu deplasarile consultantilor, respectiv transport, cazare, diurna, alte cheltuieli. Toate aceste cheltuieli sunt accesorii serviciului principal, respectiv cel de consultanta si se includ in baza de impozitare a acestuia.

In ceea ce priveste retinerea impozitului pe veniturile nerezidentilor potrivit art. 223 din Codul Fiscal sunt venituri impozabile veniturile din prestarea de servicii de management sau de consultanta din orice domeniu, daca aceste venituri sunt obtinute de la un rezident sau daca veniturile respective sunt cheltuieli ale unui sediu permanent in Romania.

Regula generala prevede retinerea la sursa a impozitului pe veniturile nerezidentilor, in cota de 16% din duma facturata.

Impozitul datorat de nerezidenti pentru veniturile impozabile obtinute din Romania se calculeaza, se retine, se declara si se plateste la bugetul de stat de catre platitorii de venituri. Impozitul retinut se declara pana la termenul de plata a acestuia la bugetul de stat.

In cazul prezentarii de catre prestator a certificatului de rezidenta fiscala in Marea Britanie se aplica prevederile conventiei de evitare a dubeli impuneri incheiate intre Romania si marea Britanie, respectiv Decretul 26/1976.

Potrivit art. 7 din decretul mentionat, Beneficiile intreprinderilor, beneficiile unei intreprinderi a unui stat contractant vor fi impozabile numai in acel stat, in afara de cazul cand intreprinderea desfasoara activitatea sa in celalalt stat contractant printr-un sediu permanent aflat in acel stat.
Astfel, in cazul prezentarii certificatului de rezidenta fiscala, nu se retine impozit la sursa.

Inregistrarea in contabilitate a operatiilor
- factura de servicii
628 = 401

- aplicarea taxarii inverse 20% la suma facturata
4426 = 4427

- retinerea impozitului pe veniturile nerezidentilor (daca nu se prezinta certificatul de rezidenta fiscala)
401 = 446

- plata sumei nete
401 = 5124

- virarea impozitului catre buget
446 = 5121
Impozitul se declara prin Formularul 100

In cazul in care nu se retine impozitul pe venitul nerezidentilor se achita integral suma datorata furnizorului. Cheltuielile de calatorie nu se inregistreaza distinct, acestea fac parte din serviciul perstat chiar daca sunt evidentiate separat. In cheltuielile cu deplasarile se inscriu numai cheltuielile cu salariatii proprii.

Potrivit OPANAF 1400/2012 persoanele juridice romane, persoanele fizice rezidente, precum si sediile permanente din Romania apartinand persoanelor juridice straine au obligatia sa inregistreze contractele/documentele incheiate cu persoane juridice straine sau persoane fizice nerezidente care executa pe teritoriul Romaniei prestari de servicii de natura lucrarilor de constructii, de montaj, activitatilor de supraveghere, activitatilor de consultanta, de asistenta tehnica si a oricaror altor servicii prestate in Romania, care genereaza venituri impozabile.

Inregistrarea contractelor/documentelor indiferent de durata acestora, se efectueaza la organele fiscale teritoriale in a caror raza persoanele juridice romane, isi au domiciliul fiscal, conform legii.

Inregistrarea contractelor/documentelor care justifica prestarile efective de servicii pe teritoriul Romaniei se realizeaza prin depunerea, la organul fiscal competent, a "Declaratiei de inregistrare a contractelor/documentelor care justifica prestarile efective de servicii pe teritoriul Romaniei, initiale/aditionale (conexe), incheiate cu persoane juridice straine sau persoane fizice nerezidente", in termen de 30 de zile de la data incheierii contractelor sau a emiterii facturii. Inregistrarea se efectueaza de catre persoana juridica romana.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Gabi Popescu - Auditor financiar

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Amenajare sediu si taxare inversa. Cum facem monografia contabila?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Sesiune online ANAF cu tema Impozit specific 2017. Spete rezolvate de ANAF
    • Tema sesiunii de asistenta online organizate saptamana aceasta de ANAF a fost reprezentata de IMPOZITUL SPECIFIC UNOR ACTIVITATI. Persoanele juridice romane platitoare de impozit pe profit comunica organelor fiscale teritoriale aplicarea impozitului specific anual, pana la data de 31 martie inclusiv a anului pentru care se plateste impozitul specific. Sunt obligate la plata impozitului specific unor activitati, persoanele juridice romane care la data de 31 decembrie a anului precedent au...» citeste mai departe aici

  • Legea superimunitatii avocatilor a fost promulgata de presedintele Iohannis
    • Klaus Iohannis a promulgat vineri Legea privind modificarea si completarea Legii nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat. Administratia Prezidentiala a facut acest anunt privind promulgarea noii legi. Va reamintim ca la inceputul acestui an, Curtea Constitutionala a respins ca neintemeiata o obiectie de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Legea privind modificarea si completarea Legii 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat. Noile prevederi...» citeste mai departe aici

  • Calcul impozit specific si pondere venituri. Reguli de respectat pentru a nu face greseli!
    • Va reamintim ca recent au fost publicate, in stadiu de proiect, normele metodologice pentru aplicarea corecta a impozitului specific. In afara de exemplele de calcul incluse in proiect, sunt cat se poate de utile si alte studii de caz pe aceasta tema. Asadar, in analiza de mai jos, avem urmatoarele date: "O societate cu obiect de activitate de productie are cateva puncte de lucu care au codul CAEN pentru impozitul specific. Cum procedam la calculul impozitului pe profit si al impozitului...» citeste mai departe aici

  • Atentie! PF nerezidente, fara sediu permanent in Romania si care nu platesc impozit pe profit DEPUN Declaratia 101
    • Persoanele juridice nerezidente care nu au pe teritoriul Romaniei un sediu permanent si care, potrivit prevederilor Codului fiscal au obligatia de a plati impozit pe profit in Romania, vor depune formularul 101 "Declaratie privind impozitul pe profit" pentru veniturile realizate in anul 2016, pana la data de 27 martie 2017. Precizam ca, prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 581/2017 privind modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale...» citeste mai departe aici

  • Factura primita ulterior si raportare in D 300. Pasi pentru deducerea corecta!
    • Inregistrarea unei cheltuieli va depinde de masura in care aceasta este semnificativa. Vom vedea mai jos care sunt pasii de indeplinit pentru a deduce in mod corect TVA-ul si pentru a nu intampina probleme in cazul unui eventual control. In analiza de mai jos, avem urmatoarea situatie: "In luna martie 2017 am primit o factura de prestari servicii. Factura a fost emisa in luna decembrie 2016. Avand in vedere ca am inchis anul 2016, iar D101 a fost deja transmisa si bilantul a fost inchis,...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.