
Raportul Special
realizat de specialisti
Plata accizelor la bugetul de stat
ART. 193
(1) Accizele sunt venituri la bugetul de stat. Termenul de plata a accizelor este pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care acciza devine exigibila.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), termenul de plata a accizelor este:
a) in cazul operatorilor inregistrati - ziua lucratoare imediat urmatoare celei in care au fost receptionate produsele accizabile;
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Analiza financiara comparativa intreprinderea romaneasca in comparatie cu modelul nordamerican
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile
b) in cazul furnizorilor autorizati de energie electrica sau de gaz natural - data de 25 a lunii urmatoare celei in care a avut loc facturarea catre consumatorul final.
(3) In cazul importului unui produs accizabil, care nu este plasat intr-un regim suspensiv, prin derogare de la alin. (1), momentul platii accizelor este momentul inregistrarii declaratiei vamale de import.
--------------
Art. 193 a fost modificat de pct. 177 al art. I din LEGEA nr. 343 din 17 iulie 2006, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 662 din 1 august 2006.
Depunerea declaratiilor de accize
ART. 194
(1) Orice platitor de accize prevazut la prezentul capitol are obligatia de a depune lunar la autoritatea fiscala competenta o declaratie de accize, indiferent daca se datoreaza sau nu plata accizei pentru luna respectiva.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), operatorul neinregistrat are obligatia de a depune declaratia de accize pentru fiecare operatiune in parte.
(3) Declaratiile de accize se depun la autoritatea fiscala competenta de catre platitorii de accize, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei la care se refera declaratia, cu exceptia cazurilor prevazute la art. 189^1 si la art. 192 alin. (9).
------------
Alin. (3) al art. 194 a fost modificat de pct. 84 al art. I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 106 din 4 octombrie 2007, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 703 din 18 octombrie 2007.
(4) In situatiile prevazute la art. 166 alin. (1) lit. b) si e), trebuie sa se depuna imediat o declaratie de accize la autoritatea fiscala competenta si, prin derogare de la prevederile art. 193, acciza se plateste in ziua lucratoare imediat urmatoare celei in care a fost depusa declaratia.
--------------
Art. 194 a fost modificat de pct. 178 al art. I din LEGEA nr. 343 din 17 iulie 2006, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 662 din 1 august 2006.
Documente fiscale
ART. 195
(1) Pentru produsele accizabile, altele decat cele marcate, care sunt transportate sau detinute in afara antrepozitului fiscal sau a unui antrepozit vamal, originea trebuie sa fie dovedita folosindu-se un document care va fi stabilit prin norme. Documentul nu poate fi mai vechi de 5 zile. Aceasta prevedere nu este aplicabila pentru produsele accizabile transportate sau detinute de catre alte persoane decat comerciantii, in masura in care aceste produse sunt ambalate in pachete destinate vanzarii cu amanuntul.
(2) Toate transporturile de produse accizabile sunt insotite de un document, astfel:
a) miscarea produselor accizabile in regim suspensiv este insotita de documentul administrativ de insotire;
b) miscarea produselor accizabile eliberate pentru consum este insotita de factura ce va reflecta cuantumul accizei, modelul acesteia fiind precizat in norme;
c) transportul de produse accizabile, cand acciza a fost platita, este insotit de factura sau aviz de insotire, precum si de documentul de insotire simplificat, dupa caz.
--------------
Art. 195 a fost modificat de pct. 179 al art. I din LEGEA nr. 343 din 17 iulie 2006, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 662 din 1 august 2006.
Evidente contabile
ART. 196
Orice platitor de accize are obligatia de a tine registre contabile precise, conform legislatiei in vigoare, care sa contina suficiente informatii pentru ca autoritatile fiscale sa poata verifica respectarea prevederilor din prezentul titlu.
--------------
Art. 196 a fost modificat de pct. 180 al art. I din LEGEA nr. 343 din 17 iulie 2006, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 662 din 1 august 2006.
Responsabilitatile platitorilor de accize
ART. 197
(1) Orice platitor de accize poarta raspunderea pentru calcularea corecta si plata la termenul legal a accizelor catre bugetul de stat si pentru depunerea la termenul legal a declaratiilor de accize la autoritatea fiscala competenta, conform prevederilor prezentului titlu si celor ale legislatiei vamale in vigoare.
(2) Lunar, pana la data de 15 a fiecarei luni, pentru luna precedenta, antrepozitarii autorizati pentru productie sunt obligati sa depuna la autoritatea fiscala competenta o situatie, care sa contina informatii cu privire la stocul de materii prime si produse finite la inceputul lunii, achizitiile de materii prime, cantitatea fabricata in cursul lunii, stocul de produse finite si materii prime la sfarsitul lunii de raportare si cantitatea de produse livrate, conform modelului prezentat in norme.
--------------
Art. 197 a fost modificat de pct. 181 al art. I din LEGEA nr. 343 din 17 iulie 2006, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 662 din 1 august 2006.
Garantii
ART. 198
(1) Antrepozitarul autorizat - dupa acceptarea conditiilor de autorizare a antrepozitului fiscal -, operatorul inregistrat, operatorul neinregistrat si reprezentantul fiscal au obligatia depunerii la autoritatea fiscala competenta a unei garantii, conform prevederilor din norme, care sa asigure plata accizelor care pot deveni exigibile.
(2) Tipul, modul de calcul, valoarea si durata garantiei vor fi prevazute in norme.
(3) Valoarea garantiei va fi analizata periodic, pentru a reflecta orice schimbari in volumul afacerii sau in nivelul de accize datorat.
--------------
Art. 198 a fost modificat de pct. 182 al art. I din LEGEA nr. 343 din 17 iulie 2006, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 662 din 1 august 2006.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Titlul VII, Capitolul 1, Sectiunea 5Titlul II, Capitolul IV pct. 95 - 97Titlul IITitlul II, Capitolul ITitlul VII, Capitolul 3Ultimele articole
Titlul IV pct. 1 - 17Titlul III, Capitolul XII pct. 190 - 211Titlul III, Capitolul XI pct. 182 - 189Titlul III, Capitolul X pct. 153 - 1811Titlul III, Capitolul IX pct. 152Articole similare
Ce aduce nou OANAF 2070/2016?Nou proiect de ordin privind taxa de poluareLegea 163/2020: Noi categorii de persoane pot beneficia de reducerea cu doi ani a varstei standard de pensionare, fara penalizareANAF propune o noua procedura de inregistrare in scopuri de TVA (Proiect de Ordin)Codul fiscal se modifica din nou! Toate propunerile publicate de MFPUltimele articole
Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025Facturi lipsa din RO e-Factura. Ce sa faci daca nu ajung la timpe-Factura. A aparut Notificarea 800 pentru persoanele care NU primesc facturile prin sistemD150 si D151, digitalizate de ANAF. 4 pasi importanti prin care puteti depune declaratii onlinePachetul 2 de masuri fiscale. 8 modificari importante la Legea nr. 31/1990 privind societatileArticole similare
Se modifica sistemul fiscal. Care sunt noile prevederi legate de creantele fiscale si unele cheltuieli?Codul fiscal 2011 - Titlul II (partea a II -a)Cota de impozitare ?unica? de 16% mai exista?Inchiere camere/apartamente in scop turistic: Deschidere punct de lucru si dotare cu casa de marcatFormularele necesare obtinerii indemnizatiei de 41,5% pentru timp redus de munca sunt acum disponibile pe platforma aici.gov.roUltimele articole
Consumatorii vulnerabili primesc 50 lei/luna pentru curent. Pana cand poti depune cerereaE-Factura: Termenul de scutire, EXTINS pana in octombrie 2025 pentru anumite entitatiTaxa pe stalp, MODIFICATA din nou de Guvern. Cotele de impozitare vor fi de 0,5% respectiv 0,25%Lista actelor ANAF fara semnatura si stampila a fost EXTINSA, conform Ordinului 402/2025Bonul fiscal eronat. Poate fi corectat prin emiterea unui bon fiscal pe minus?Articole similare
Ordinul 2541/2017 privind utilizarea si completarea ordinului de plata pentru Trezoreria Statului (OPT)Proiect: Entitatile de tip PFA/II/IF ar putea fi obligate sa aiba POS sau alt mijloc de plata fara numerarSocol: Vom avea o LEGE a falimentului personalCaz practic: Impozitul pe venit din consultanta | Noile prevederiPrestare de servicii catre companii si persoane fizice. Obligativitatea utilizarii casei de marcatUltimele articole
Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.BPiata muncii in 2025: Incotro se indreapta angajatorii in fata noilor reglementariRegistru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?[PROCEDURA SPALAREA BANILOR] Prevenirea si Combaterea Spalarii BanilorCheltuieli deductibile. Ce cheltuieli pot fi deductibile pentru un PFI in 2025Sfaturi de la experti
Intrebare: Daca o microintreprindere depaseste plafonul de 250.000 euro la 30.09.2025, adica are venituri cumulate de 1.258.000 lei la 30.09.2025, trece la impozit pe profit? Ce curs euro se foloseste la calcularea plafonului si in cat timp...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Calcul deduceri fiscale aferente profitului reinvestit
Intrebare: O societate vrea sa aplice scutirea pentru profit reinvestit in T3. Datele sunt urmatoarele:
Investitie activ: 45.929,90 lei
Profit brut (cont 121): 64.502,90 lei
Profit impozabil: 81.596,21 lei
Impozit pe profit: 13.055,39 lei
In...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA