
Raportul Special
realizat de specialisti
Un nou Proiect de Lege inregistrat recent la Senat propune introducerea Registrului unic de control electronic pentru contribuabili: persoane juridice, PFA-uri si profesionisti. Formatul fizic mai poate fi utilizat doar ca exceptie si prin optiune. Aplicatia face parte din serviciile accesibile prin SPV.
Proiectul de lege isi propune sa introduca drept regula generala utilizarea unei aplicatii Registrul unic de control electronic pusa la dispozitia contribuabililor de Ministerul Finantelor, si, doar ca exceptie si prin optiune, utilizarea Registrului unic de control in format fizic.
Contribuabilii - persoane juridice inregistrate la Oficiul National al Registrului Comertului, autorizate potrivit legii, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica, precum si persoane fizice care desfasoara o profesie liberala sau exercita o activitate economica in mod independent, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, utilizeaza registrul unic de control electronic.
Optional, contribuabilii, persoane juridice inregistrate la Oficiul National al Registrului Comertului, autorizate potrivit legii, care nu dispun de niciun mijloc de conexiune la internet la sediul social sau la punctele de lucru pot utiliza registrul unic de control in format fizic. Evidentierea controalelor in registrul unic de control in format fizic se face prin semnaturile reprezentantului legal al contribuabilului si organului de control.
Ministerul Finantelor, prin structurile de specialitate, prin intermediul serviciului "Spatiul privat virtual" va implementa o aplicatie denumita Registrul unic de control electronic, care va avea toate functionalitatile enumerate pentru registrul unic de control in format fizic.
Organele de control au obligatia de a consemna in registrul unic de control electronic sau, dupa caz, in registrul unic de control in format fizic, inaintea inceperii controlului, urmatoarele elemente: numele si prenumele persoanelor imputernicite de a efectua controlul, unitatea de care apartin, numarul legitimatiei de control, numarul si data delegatiei/ordinului de deplasare, obiectivele controlului, perioada controlului, perioada controlata, precum si temeiul legal in baza caruia se efectueaza controlul.
Organele de control specializate sunt obligate ca inainte de inceperea actiunii de control sa consulte actele de control incheiate anterior, care au legatura cu domeniul lor de activitate, pentru a cunoaste constatarile facute, masurile stabilite si stadiul indeplinirii lor.
Controlul se poate desfasura numai dupa consemnarea in registrul unic de control electronic sau, dupa caz, in registrul unic de control in format fizic, a datelor amintite mai sus.
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Dupa finalizarea controlului, in registrul unic de control in format fizic, daca acesta a fost prezentat organului de control, se inscriu obligatoriu numarul si data actului de control intocmit, precum si constatarile mentionate in actul de control. In registrul unic de control electronic se inregistreaza obligatoriu numarul si data actului de control intocmit, precum se incarca si actul de control.
Atentie! Lipsa inscrierii informatiilor in registrul unic de control atrage dupa sine nulitatea actului de control intocmit.
Initiatorii Proiectului mentioneaza ca existenta Registrul unic de control electronic / fizic este necesara pentru a proteja contribuabilii de eventuale abuzuri ale organelor de control. Astfel, pentru contribuabili este o garantie a controalelor dispuse centralizat de catre autoritatile cu atributii de control si nu intamplatoare si nejustificat de dese, in alte scopuri decat exercitarea corecta a atributiilor de control de catre autoritatile si institutiile cu drept de control.
Registrul unic de control electronic va creste transparenta controalelor efectuate de autoritatile statului cu atributii in domeniu din sfera de aplicare a legii, permitand un control mai bun a inspectiilor de catre institutia cu atributii in domeniul respectiv, permitand obtinerea mai facila de informatii statistice, permitand identificarea mai usoara a situatiilor de neconformitate in care s-ar putea afla persoanele din echipa de control, precum si reducerea costurilor asociate cu achizitia, pastrarea si arhivarea unor registre fizice.
Aplicatia Registrul unic de control electronic va fi pusa la dispozitie gratuit de catre Ministerul Finantelor si structurile sale, ca parte a serviciilor accesibile prin SPV, si nu va presupune nicio procedura de inregistrare in aceasta.
Proiectul de Lege trebuie sa fie publicat in Monitorul Oficial pentru a putea fi aplicat!
Extras din Proiectul de Lege:
Art. 1. -
(1) Contribuabilii - persoane juridice inregistrate la Oficiul National al Registrului Comertului, autorizate potrivit legii, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica, precum si persoane fizice care desfasoara o profesie liberala sau exercita o activitate economica in mod independent in una dintre formele prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 182/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, utilizeaza registrul unic de control electronic.
(2) Optional, contribuabilii mentionati la alin. 1, care nu dispun de niciun mijloc de conexiune la internet la sediul social sau la punctele de lucru prevazute la art. 4 alin (2), utilizeaza registrul unic de control in format fizic.
(3) Ministerul Finantelor, prin structurile de specialitate, prin intermediul serviciului "Spatiul privat virtual", reglementat de Ordinul nr. 660/2017 privind aprobarea Procedurii de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanta intre Ministerul Finantelor Publice/organul fiscal central si persoanele fizice, persoanele juridice si alte entitati fara personalitate juridica, implementeaza o aplicatie denumita Registrul unic de control electronic, care va avea toate functionalitatile enumerate pentru registrul unic de control in format fizic.
Art 2. -
(1) Registrul unic de control are ca scop evidentierea controalelor desfasurate la contribuabili de catre toate organele de control specializate, in domeniile: financiar-fiscal, sanitar,fitosanitar, urbanism, calitatea in constructii, protectia consumatorului, protectia muncii, inspectia muncii, protectia impotriva incendiilor, precum si in alte domenii prevazute de lege.
(2) Evidentierea controalelor in aplicatia Registrul unic de control electronic se va face potrivit normelor metodologice de aplicare a prezentei legi.
(3) Evidentierea controalelor in registrul unic de control in format fizic se face prin semnaturile reprezentantului legal al contribuabilului si organului de control.
Art. 3. -
(1) Organele de control au obligatia de a consemna in registrul unic de control electronic sau, dupa caz, in registrul unic de control in format fizic, inaintea inceperii controlului, urmatoarele elemente: numele si prenumele persoanelor imputernicite de a efectua controlul, unitatea de care apartin, numarul legitimatiei de control, numarul si data delegatiei/ordinului de deplasare, obiectivele controlului, perioada controlului, perioada controlata, precum si temeiul legal in baza caruia se efectueaza controlul.
(2) Organele de control specializate prevazute la art. 2 sunt obligate ca inainte de inceperea actiunii de control sa consulte actele de control incheiate anterior, care au legatura cu domeniul lor de activitate, pentru a cunoaste constatarile facute, masurile stabilite si stadiul indeplinirii lor.
(3) Controlul se poate desfasura numai dupa consemnarea in registrul unic de control electronic sau, dupa caz, in registrul unic de control in format fizic, a datelor prevazute la alin. (1).
(4) In situatia neprezentarii registrului unic de control in format fizic, pentru contribuabilii altii decat cei prevazuti la alin (1) al art. 1, verificarea se efectueaza, iar cauzele neprezentarii se consemneaza in actul de control.
(5) Dupa finalizarea controlului, in registrul unic de control in format fizic, daca acesta a fost prezentat organului de control, se inscriu obligatoriu numarul si data actului de control intocmit, precum si constatarile mentionate in actul de control. In registrul unic de control electronic se inregistreaza obligatoriu numarul si data actului de control intocmit, precum se incarca si actul de control.
(6) Lipsa inscrierii informatiilor mentionate la alin. 5 in registrul unic de control atrage dupa sine nulitatea actului de control intocmit.
Art. 4. -
(1) Registrul unic de control in format fizic se numeroteaza, se sigileaza si se pastreaza pe o durata de 5 ani de la data ultimului control consemnat in acesta.
(2) Registrul unic de control in format fizic se tine la sediul social si la fiecare sediu secundar pentru care s-au eliberat avize/autorizatii si/sau acorduri de functionare.
(3) Registrul unic de control in format fizic se elibereaza, contra cost, de directiile generale ale finantelor publice, pe baza certificatului de inregistrare, in cazul comerciantilor, si pe baza certificatului de inregistrare fiscala, in cazul celorlalte categorii de contribuabili.
(4) Registrul unic de control in format fizic se tipareste de Compania Nationala "Imprimeria Nationala" - S.A., aflata sub autoritatea Ministerului Finantelor.
Art. 5. -
(1) Ministerul Finantelor, prin structurile sale de specialitate, asigura gratuit accesul la aplicatia informatica - Registrul unic de control electronic, atat pentru contribuabilii prevazuti la art. 1 alin. (1) cat si pentru organele de control specializate prevazute la art. 2.
(2) Ministerul Finantelor, prin structurile sale de specialitate, asigura functionalitatile aplicatiei informatice - Registrul unic de control electronic, astfel incat sa permita, la orice moment, evidentierea tuturor controalelor desfasurate la contribuabil de toate organele de control prevazute la art. 2. precum si trasabilitatea controalelor desfasurate, de la momentul declansarii controlului, pana la momentul finalizarii acesteia, inclusiv constatarile organelor de control precum si contestatiile in sistemul contencios-administrativ si in instanta.
(3) Organele de control specializate publica anual informatii sintetizate despre controalele efectuate care sa cuprinda, cel putin, urmatoarele: numarul de contribuabili inspectati cu gruparea acestora pe categorii relevante (cum ar fi: marime, zona geografica, numar de inspectii derulate in trecut, numar de salariati etc.) constatarile organelor de control, sanctiunile aplicate, sanctiunile colectate, numarul de acte de control contestate in contencios administrativ si alte informatii de interes public.
(4) Informatiile incarcate in registrul unic de control electronic sunt disponibile pe o durata de 5 ani prin grija Ministerului Finantelor si a structurilor sale de specialitate.
Art. 6. -
(1) Contribuabilii existenti la data intrarii in vigoare a prezentei legi pot opta sa utilizeze in continuare Registrul unic de control achizitionat in baza Legii nr. 252/2003 privind registrul unic de control, cu modificarile ulterioare, dupa data intrarii in vigoare a prezentei legi, pana la data la care aplicatia informatica - Registrul unic de control electronic devine functionala sau pana la data la care nu mai indeplinesc conditiile mentionate la alin (2) al art 1.
(2) Contribuabilii existenti la data intrarii in vigoare a prezentei legi, care utilizeaza Registrul unic de control electronic, dupa punerea la dispozitie a aplicatiei de catre Ministerul Finantelor, prin structurile sale de specialitate, au obligatia sa pastreze Registrul unic de control achizitionat in baza Legii nr. 252/2003 privind registrul unic de control, cu modificarile ulterioare, potrivit alin (1).
Art. 7. -
(1) In termen de 60 de zile de la data publicarii prezentei legi in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Ministerul Finantelor, cu structurile sale de specialitate, dupa caz, elaboreaza norme metodologice de aplicare a prezentei legi.
(2) In termen de cel mult 120 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi. Ministerul Finantelor, prin structurile sale de specialitate pune la dispozitie, din oficiu, Registrul unic de control electronic.
(3) Organele de control specializate elaboreaza norme metodologice de aplicare a prezentei legi in ceea ce priveste consemnarea controalelor desfasurate in aplicatia informatica - Registrul unic de control electronic si a rezultatelor acestora.
Art. 8. -
Neinscrierea, de catre organele de control specializate, in registrul unic de control in format fizic, daca acesta a fost pus la dispozitia acestora, sau in registrul unic de control electronic a elementelor obligatorii prevazute la alin. (1) si alin (5) ale art. 3 constituie abatere disciplinara si se sanctioneaza potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificarile si completarile ulterioare sau, dupa caz, potrivit legislatiei muncii.
Art. 9. -
La data intrarii in vigoare a prezentei legi, se abroga Legea nr. 252/2003 privind registrul unic de control, cu modificarile ulterioare.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
MFP a emis proiectul de OUG care modifica inspectia economico-financiara la operatorii economiciActualizare legislatie septembrie 2011: Modificarea si completarea Codului de Procedura Fiscala (Partea II.1)Reguli importante privind inspectia fiscala. Explicatii specialistInspectie fiscala 2023: TOT ce trebuie sa stie contribuabilii despre modul in care se vor desfasura controalele ANAF incepand cu 1 ianuarie 2023Schimbare sediu societate. Cum gestionam REGISTRUL UNIC DE CONTROL?Ultimele articole
Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?Control ANAF. Ce verifica ANAF cand vine in control si la ce sa fii atent in cazul unei inspectii fiscale inopinateREGISTRUL UNIC DE CONTROL: Amenzile pentru neachizitionarea registrului in termen ajung pana la 1.000 leiContabilitatea si fiscalitatea PFA de la A la Z in 222 pagini. Descopera GHIDUL practicAu fost publicate noile modele ale formularelor si documentelor utilizate in activitatea de verificare a situatiei fiscale personale (Ordinul 758/2021)Articole similare
Proiect: Cate persoane vor putea sa angajeze PFA cu contract individual de munca?Din 2022 procesele de contestare a amenzilor contraventionale ar putea sa se desfasoare ONLINE, la cererea persoanei in cauzaMFP: PROIECT DE LEGE pentru acceptarea Acordului de infiintare a Bancii Asiatice pentru Investitii in InfrastructuraSenatul a aprobat cota unica de impozitare de 10%Guvernul a adoptat o Ordonanta pentru modificarea OUG 114. S-a exclus interzicerea cumularii pensiei cu salariul de statUltimele articole
Pachetul 2 de masuri fiscale. 8 modificari importante la Legea nr. 31/1990 privind societatileProiect: Bonificatia de 3% va creste la 5% pentru firmele bune platniceProiect: Anumite persoane fizice vor fi scutite de impozitul pe venit pana pe 31 iulie 2025Microintreprindere in 2024. Trece la impozit pe profit daca rata rentabilitatii depaseste 30%?Proiect adoptat de Camera Deputatilor! PFA-urile pot opta, dupa cel putin un an de functionare, sa devina SRL-uriSfaturi de la experti
Aplicarea sistemului RO e-Factura pentru serviciile cu locul prestarii in alt stat membru
Intrebare: Mentionez ca furnizorul nu a transmis factura prin SPV.
In acest caz, cum procedez?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Cum setati in SAGA NC pentru AIC fara gestiune - raportare SAF-T si Intrastat
Intrebare: Nu stiu cum sa fac acest lucru in soft Saga. Anterior, ii intrebasem pe cei de la SAGA daca pot da codul NC fara sa creez articol de stoc si mi-au spus ca nu se poate.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an
Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025
Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?
Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B
Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA