
Raportul Special
realizat de specialisti
UPDATE, 4 decembrie
Ordonantele pentru ultima rectificare bugetara pe anul 2019 au fost publicate vineri, 29 noiembrie, in Monitorul Oficial - OUG 71/2019 si OUG 72/2019, dupa ce Guvernul a aprobat in sedinta de joi - 28 noiembrie- proiectul de rectificare bugetara pe anul 2019.
Florin Citu, ministrul finantelor, a declarat ca a trecut in document un deficit bugetar pentru acest an de 4,4%. Initial, Guvernul anuntase ca va fi un deficit de 4,3%.
In urma rectificarii bugetare, cele mai mari sume de bani vor fi folosite pentru decontarea concediilor medicale, pentru proiecte PNDL si pentru pensii, alocatii de stat si indemnizatii pentru persoane cu handicap.
Ministrul Finantelor Publice a mai anuntat ca pana la sfarsitul anului toate companiile care au raport favorabil pentru returnarea TVA isi vor primi banii.
Articolul initial
Ministerul Finantelor Publice a pus in dezbatere publica doua proiecte de Ordonanta: cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2019 si pentru rectificarea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2019.
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile
Examen Consultant Fiscal 2025
In Nota de fundamentare care insoteste Proiectul de Ordonanta pentru rectificarea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2019 este prezentata evolutia principalilor indicatori macroeconomici care stau la baza celei de-a doua rectificari bugetare pe anul 2019.
In cele ce urmeaza redam un extras din Nota de fundamentare, legat de evolutia principalilor indicatori macroeconomici care stau la baza celei de-a doua rectificari bugetare pe anul 2019:
>> Conform datelor publicate de Institutul National de Statistica, cresterea economica in primele noua luni ale anului a fost de 4,0%. In primul semestru economia a avansat cu 4,6% comparativ cu perioada similara din 2018, insa evolutiile mai putin favorabile din urmatoarele luni observate in activitatile din agricultura si industrie au condus la decelerarea cresterii la 3,0% in trimestrul al treilea. In aceste conditii, se estimeaza o crestere economica de 4,0%, fata de o crestere economica de 5,5% avuta in vedere la prima rectificare, pentru anul 2019. In conditiile unui deflator PIB de 6,0%, conduce la o valoare nominala a produsului intern brut de 1040,8 miliarde lei, fata de 1031,0 miliarde lei cat s-a avut in vedere la prima rectificare bugetara.
>> Datele statistice disponibile la nivelul semestrului I indica, pe partea ofertei, rolul dominant al serviciilor, cu o contributie reprezentand peste 70% din cresterea economica, respectiv de 3,3 puncte procentuale. In cadrul serviciilor se evidentiaza cresterile din ramurile: „informatii si comunicatii” 9,9%; „activitati de spectacole, culturale si recreative” 9%; „activitati profesionale si de servicii suport” 7,8%; „comert, transport, hoteluri si restaurante” 5,7%. Impozitele nete pe produs s-au majorat cu 8,5%, ceea ce a insemnat o contributie la cresterea reala de 0,8 puncte procentuale.
>> Pe latura cererii, consumul privat si-a mentinut pozitia de factor determinant al cresterii economice in primul semestru, cu o contributie de 3,8 puncte procentuale, fiind urmat de formarea bruta de capital fix (2,4 puncte procentuale), stimulata de avansul cererii din sectorul constructiilor. Consumul guvernamental (care include consumul individual si consumul colectiv al administratiei publice) s-a majorat cu 6,0%, ca urmare a cresterii cu 11,6% in trimestrul al doilea 2019 comparativ cu trimestrul corespunzator din 2018. In acelasi timp, variatia stocurilor a inregistrat o contributie negativa de 1 procent, datorita amplificarii inclinatiei populatiei spre consum si prestarea de servicii, precum si exportului de cereale.
>> In trimestrul al treilea s-au evidentiat mai multe elemente vulnerabile in formarea produsului intern brut ca urmare a tendintei descendente observata in cursul anului, pana la rate negative, ale industriei si agriculturii, alaturi de o usoara incetinire a consumului.
>> Temperarea cresterii economice in a doua parte a anului a fost insotita de atenuarea treptata a dinamicii efectivului de salariati, care a coborat, in termeni anuali, la 0,8% in septembrie 2019 fata de septembrie 2018, nivel inferior celui de 1,6% inregistrat in decembrie 2018. La randul sau, castigul salarial mediu brut si-a mentinut ritmul de crestere ridicat, dar in scadere pe parcursul anului pana la 12,5% in septembrie 2019 fata de septembrie 2018, comparativ cu o dinamica de 16,8% in ianuarie. Astfel, o temperare a ritmului sumelor salariale brute s-a regasit si in incasari bugetare mai reduse din contributii de asigurari sociale si impozit pe venit.
>> Estimarile pentru anul 2019 vizeaza o revizuire in jos a cresterilor atat pentru numarul mediu de salariati, la 2,0% fata de 3,4% in varianta prognozei de primavara, cat si pentru castigul salarial mediu brut, la 13,5% fata de 14,7% in varianta precedenta.
>> In primele noua luni ale anului 2019, volumul productiei industriale a scazut cu 1,5% fata de aceeasi perioada a anului anterior, intr-un context in care si la nivel european s-au inregistrat scaderi (-0,6% media UE). Decelerarea productiei industriale s-a accentuat in trimestrul III comparativ cu trimestrul III 2018 (-3,6%) datorita diminuarii cererii externe si a slabirii in competitivitate a activitatilor producatoare de bunuri de consum. Pierderi de ritm s-au inregistrat in principalele ramuri exportatoare, printre care amintim fabricarea autovehiculelor de transport rutier (-2,2%) si masini, utilaje si echipamente (-3,2%).
>> Exporturile de bunuri s-au majorat moderat cu 2,0% in primele 9 Iuni ale anului 2019 fata de aceeasi perioada a anului anterior, insumand 51,8 mld. euro. Aceasta evolutie s-a datorat contractiei cererii externe a principalilor parteneri comerciali, in special Germania. Valoarea expedierilor intra-comunitare de bunuri a crescut cu 2%, ponderea exportului destinat statelor UE in total exporturi reprezentand 76,7%. Importurile de bunuri s-au majorat cu 5,1%, comparativ cu aceeasi perioada a anului 2018 cand majorarea a fost de 9,6%. Pe zona intra de provenienta a bunurilor, valoarea importurilor a fost de 47,7 mld. euro, reprezentand 74,6% din totalul achizitiilor.
>> Situatia externa a fost marcata de tendinta de majorare a deficitului contului curent al balantei de plati pana la 8,1 mld. euro in primele 9 luni, cu 19,2% fata de perioada similara a anului precedent, iar ponderea acestuia in PIB a urcat marginal cu circa 0,3 puncte procentuale.
>> Inflatia anuala si-a continuat trendul descendent din ultimele luni ajungand la 3,4%, dupa ce in iulie atinsese o valoare de 4,12%. In luna octombrie 2019 fata de luna anterioara, preturile de consum au inregistrat o crestere de 0,43%, influentata de majorarea preturilor marfurilor alimentare (0,70%). In acelasi timp, presiunile exercitate de evolutia preturilor marfurilor nealimentare si de tarifele la servicii au fost modeste, acestea majorandu-se cu 0,32% si respectiv 0,25%. In primele 10 luni ale anului 2019 comparativ cu perioada corespunzatoare anului anterior, preturile de consum s-au majorat cu 3,81% cu 0,05 puncte procentuale sub cresterea inregistrata in primele 9 luni. Aceasta evolutie s-a datorat in principal majorarii la categoria marfuri alimentare (+4,63%). O contributie importanta a avut-o si deprecierea nominala a monedei nationale in perioada ianuarie-octombrie, care a fost de 1,8%.
Proiectul de Ordonanta poate fi descarcat de AICI >>
Nota de fundamentare poate fi descarcata de AICI >>
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
MFP propune a doua RECTIFICARE BUGETARA din 2018: 2,69 miliarde de lei suplimentar pentru Finante. Transporturile pierd 1,16 miliarde leiMinistrul Finantelor: A doua RECTIFICARE BUGETARA va avea loc in luna noiembrieRectificarea bugetara negativa nu este ceva dezastruosRectificarea bugetara se va face pe 30 iulie. Ce se intampla dupa aceea?Noutati Legislatie Fiscala 07 - 11 iunie 2009Ultimele articole
OUG 51/2020: Rectificarea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2020Ministrul Muncii: O parte din platile pentru somaj tehnic a fost deja facutaMinisterul Finantelor: La rectificarea bugetara, cei mai multi bani merg la Ministerul Muncii si Ministerul SanatatiiMinistrul Finantelor: Bugetul alocat concediilor medicale, suplimentat cu peste 1 miliard de leiPremierul Orban: Unul dintre obiective la rectificare este rambursarea la zi a TVA-ului catre companiiArticole similare
Modificari preturi de transfer 2017: Romania va adera ca membru asociat la Proiectul BEPS (proiect nou)Cum arata Proiectul de buget pe 2017 si ce domenii vor primi mai multi baniBugetul asigurarilor sociale de stat (B.A.S.S.) ? realizari si perspectiveConsiliul Fiscal identifica riscuri semnificative de depasire a tintei de deficit, in contextul actualei rectificari bugetarePosibila adoptare de masuri fiscale corective, in vederea incadrarii in tinta de deficit bugetar de 3% din PIBArticole similare
PIB-ul Romaniei, in crestere cu 4% in prima jumatate a anuluiMajorarea salariului minim brut pe economie la inceputul lui 2024 si impactul adusCRESTERE ECONOMICA, de la...Anul?Ministerul Fondurilor Europene se modificaEuropa asteapta iesirea din crizaUltimele articole
Romania va avea parte de sprijin pentru consolidarea fiscala si cresterea investitiilor in infrastructura10 beneficii ale monedelor virtualeGuvernul anunta noi masuri pentru sprijinirea mediului de afaceri: Kurzarbeit, Somaj Tehnic si ajutor de 400.000 euro pentru IMM-uriSalariul minim pe tara ar putea ajunge la 2.550 de lei de la 1 ianuarie 2022Programul E-Factura va fi operational de la 1 octombrie 2021. Finantele au publicat documentatia tehnicaSfaturi de la experti
Intrebare: Pe data de 18 septembrie, firma a vandut imobilul; astazi am primit o copie a cartii funciare. Firma are in vectorul fiscal impozitul pe constructii speciale. Trebuie sa anulam in D700 impozitul pe constructii speciale, avand in...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Preturi de transfer. Stabilire pret de piata.
Intrebare: Avem doua firme afiliate intre care exista activitatea de comert cu amanuntul. Firma vanzatoare aplica un adaos de cca 1% pentru un punct de lucru si 15% pentru celalalt punct de lucru al celeilalte firme afiliate.
Este corect din...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA