Ce documente sunt necesare pentru acordare unui ajutorul de inmormantare ocazionat de decesul tatalui unei salariate? Aceasta este una dintre intrebarile care va primi raspuns din partea specialistilor nostri.
Cum este considerata aceasta suma care se acorda salariatului din punct de vedere fiscal? Care este suma maxima neimpozabila care se poate acorda? Care este monografia contabila pentru aceasta speta?
Ajutorul de inmormantare acordat de angajator pentru salariatii proprii si membrii de familie ai acestora, astfel cum este prevazut in contractul de munca reprezinta venit neimpozabil in intelesul impozitului pe salarii, potrivit art. 76 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal, suma nedeclarandu-se in formularul 112 Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate. De asemenea, acest ajutor nu intra nici in baza de calcul al contributiei de asigurari sociale potrivit art. 142 lit. b) din Codul fiscal, al contributieide asigurari sociale de sanatate potrivit art. 157 alin. (2) si al contributiei asiguratorii pentru munca potrivit art. 220^4 alin. (2) din Codul fiscal.
Ca documente justificative, societatea poate crea o procedura interna de acordare prin care sa fie solicitate documente justificative precum certificatul constatator ale decesului persoanei.
La nivelul societatii sumele corespunzatoare ajutorului de inmormantare acordat de angajator reprezinta o cheltuiala sociala deductibila in limita unei cote de pana la 5%, aplicata asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului, potrivit Codului muncii, in conformitate cu prevederile art. 25 alin. (3) lit. b) pct. 1 din Codul fiscal.
Asadar,societatea poate acorda, din fondurile proprii, un ajutor de inmormantare neimpozabil la nivelul persoanei fizice, in masura in care contractul de munca aplicabil prevede acordarea unor ajutoare banesti la decesul salariatului,si deductibil la nivelul societatii limita a 5% aplicata la valoarea cheltuielilor cu salariile.
In ceea ce priveste nivelul ajutorul de inmormantare acordat, acesta urmeaza a fi stabilit prin contractul de munca aplicabil, individual sau colectiv, Codul fiscal neintervenind sub aspectul limitarii nivelului acordat.
Ajutorul de inmormantare acordat de angajator se va inregistra in contabilitate astfel:
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025 - Editie revizuita stick USB
423 „Personal - ajutoare materiale datorate” = 5121 „Conturi la banci in lei” - cu suma achitata.
In concluzie, in masura in care in contractul de munca aplicabil este prevazuta posibilitatea suportarii de catre angajator a unui ajutor de inmormantare pentru salariatii proprii si membrii de familie ai acestora, acest beneficiu va reprezenta venit neimpozabil la nivelul salariatului neconcretizandu-se intr-un avantaj impozabil.
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Acordare ajutor inmormantare. VIDEOArticole similare
Sponsorizari acordate gradinitelor de stat. DeductibilitateImpozit micro de 3% din 2024. Doar anumite firme care depasesc plafonul de 500.000 euro pot ramane la acest regim fiscalMFP anunta nivelul ratei dobanzii de referinta pentru calcul profit impozabil pentru trimestrul I 2012Firmele pot trece la plata impozitului micro din 1 ianuarie 2024 daca in anul anterior au platit IMPOZIT PE PROFIT?Tot ce trebuie sa stii despre plata impozitului pe profit (valabil de la 1 ian. 2012)Ultimele articole
Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firmaDeclaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la IMPOZIT PE PROFIT in 2025IMPOZIT PE PROFIT. Firmele NU pot trece la impozit micro din 2026, chiar daca indeplinesc conditiileImpozitul pe profit inregistrat ERONAT. Cum sa raspundeti la Notificarea de conformareIMPOZIT PE PROFIT. EXEMPLU util de calul pentru profitul aferent trim. III 2025Articole similare
Lichidare societate. Deductibilitate cheltuiala cu pierderea capitalului social. Cum se procedeaza?Analiza zilei: Deduceri fiscale aplicabile donatiilor pentru Cumintenia PamantuluiReguli importante actuale privind deductibilitatea amortizarii fiscaleStudiu de caz: Reglementarile contabile si fiscale aferente inlesnirilor la plata datoriilor catre bugetAsigurari de viata pentru angajati. Implicatii fiscaleUltimele articole
CHELTUIELI DEDUCTIBILE. Ce cheltuieli pot fi deductibile pentru un PFI in 2025CHELTUIELI DEDUCTIBILE. Cheltuielile auto pot fi deduse 100% daca sunt folosite si in scop personal de angajati?CHELTUIELI DEDUCTIBILE. In ce conditii pot fi deduse 100% cheltuielile autoCHELTUIELI DEDUCTIBILE PFA: bilet, transport, cazare, diurna - ce poti deconta legalCHELTUIELI DEDUCTIBILE. Reparatiile suportate prin CASCO sunt sau nu deductibileSfaturi de la experti
Intrebare: Daca o microintreprindere depaseste plafonul de 250.000 euro la 30.09.2025, adica are venituri cumulate de 1.258.000 lei la 30.09.2025, trece la impozit pe profit? Ce curs euro se foloseste la calcularea plafonului si in cat timp...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Calcul deduceri fiscale aferente profitului reinvestit
Intrebare: O societate vrea sa aplice scutirea pentru profit reinvestit in T3. Datele sunt urmatoarele:
Investitie activ: 45.929,90 lei
Profit brut (cont 121): 64.502,90 lei
Profit impozabil: 81.596,21 lei
Impozit pe profit: 13.055,39 lei
In...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA