Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Lichidare societate. Deductibilitate cheltuiala cu pierderea capitalului social. Cum se procedeaza?

21-Sep-2015
1002

In analiza urmatoare, discutam despre o firma romana care detine o societate din Serbia. In situatia in care aceasta firma a intrat in lichidare (exista hotararea de lichidare tradusa in limba romana), stabilim in ce masura capitalul social detinut de firma romana este nedeductibil la calculul impozitului pe profit.

De asemenea, se mentioneaza ca s-a facut si un imprumut catre firma straina, astfel ca vom stabili daca respectiva cheltuialia cu imprumutul, dupa lichidarea firmei, este nedeductibila la calculul impozitului pe profit.

Cheltuielile cu pierderi din capitalul social (investitii) nu sunt tratate ca fiind cheltuieli deductibile, deductibile limitat sau nedeductibile. Regula generala privind deductibilitatea cheltuielilor este relizarea acestora in scopul obtinerii de venituri impozabile.

La art.20 din Codul fiscal, sunt prevazute veniturile neimpozabile printre care la lit. h) si veniturile din lichidarea unei alte persoane juridice romane sau unei persoane juridice straine situate intr-un stat cu care Romania are incheiata o conventie de evitare a dublei impuneri, daca la data inceperii operatiunii de lichidare, potrivit legii, contribuabilul detine pe o perioada neintrerupta de 1 an minimum 10% din capitalul social al persoanei juridice supuse operatiunii de lichidare;

 Avand in vedere aceste prevederi , in situatia in care ati fi obtinut venituri din lichidarea societatii , acestea ar fi fost venituri neimpozabile , daca erau indeplinite conditiile mai sus mentionate . In aceste conditii apreciez ca daca detineti, la data inceperii operatiunilor de lichidare , pe o perioada neintrerupta de 1 an minimum 10% din capitalul social al persoanei juridice supuse operatiunii de lichidare, cheltuielile cu pierderea de capital va fi cheltuiala nedeductibila la stabilirea profitului impozabil.

In privinta pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor neincasate privind imprumuturile acordate, acestea pot fi deductibile in conditiile prevederilor art.21 alin. (2) lit. n) din Codul fiscal, potrivit caruia “sunt cheltuieli efectuate in scopul realizarii de venituri si: pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor neincasate, in urmatoarele cazuri:

1. procedura de faliment a debitorilor a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti;
2. debitorul a decedat si creanta nu poate fi recuperata de la mostenitori;
3. debitorul este dizolvat, in cazul societatii cu raspundere limitata cu asociat unic, sau lichidat, fara succesor;

Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Vezi detalii
 Ghid practic de Management financiar
Ghid practic de Management financiar
Vezi detalii

4. debitorul inregistreaza dificultati financiare majore care ii afecteaza intreg patrimonial”.

 Asadar, cheltuielile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor neincasate sunt deductibile doar in situatiile mai sus mentionate, astfel incat, numai daca va aflati intr-una dintre aceste situatii creanta neincasata este deductibila la calculul profitului impozabil. Deasemenea , apreciez ca in aceste conditii ar trebui sa faceti dovada ca, in evidenta societatii din Serbia, exista la data lichidarii aceasta creanta neincasata (cum ar fi la noi tabloul de creante) precum si alte documente din care sa rezulte ca aceste creante sunt certe (imprumutul sa fie efectuat prin transfer bancar, sa fie raportat la BNR, etc) si imprumutul a fost acordat cu respectarea prevederilor pct.38 din Normele metodologice date in aplicare art.11 alin.(2) din Codul fiscal, privind tranzactiile intre persoanele afiliate.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Elena Garofil, consultant fiscal

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Lichidare societate. Deductibilitate cheltuiala cu pierderea capitalului social. Cum se procedeaza?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Cheltuieli cu transportul personalului intre puncte de lucru. Ce putem deduce?
    • Prin cele ce urmeaza, vom vedea care este baza legala si ce documente trebuie intocmite (contract comodat, decont cheltuieli, foi de parcurs etc.) in cazul decontarii/deplasarii angajatilor de la un punct de lucru al societatii la alt punct de lucru pentru desfasurarea sarcinilor de serviciu: 1. cu mijlocele de transport in comun 2. cu masina personala a angajatului. Vom stabili daca sunt deductibile aceste cheltuieli la calculul impozitului pe profit. Iata raspunsul specialistului: Permisele de...» citeste mai departe aici

  • Dragnea anunta ca punctul de pensie va creste cu 10% si ca pilonul II de pensii va fi optional
    • Presedintele PSD, Liviu Dragnea, a declarat miercuri, ca punctul de pensie va creste cu 10% de anul viitor, asa cum este prevazut in programul de guvernare, insa prevederile Legii pensiilor nu vor fi incluse in bugetul de stat pe 2018. Totodata, liderul ALDE, Calin Popescu Tariceanu a anuntat, dupa sedinta coalitiei de guvernare, ca Legea pensiilor va fi amanata pentru anul viitor, precizand ca aceasta decizie s-a luat "cu grija", informeaza Mediafax. Acesta a completat si cu privire la Split...» citeste mai departe aici

  • Vor fi infiintate agentiile de mediere intre cererea si oferta de munca ziliera
    • Guvernul a aprobat infiintarea agentiilor de mediere intre cererea si oferta de munca ziliera. Aceste structuri vor fi acreditate de catre Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca (ANOFM), prin agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, care faciliteaza punerea in legatura a beneficiarilor de lucrari cu zilieri, in vederea stabilirii de raporturi de munca. Infiintarea agentiilor de mediere face parte din masurile prevazute in Programul de Guvernare 2017-2020, la sectiunea...» citeste mai departe aici

  • Apel BNS catre Guvern pentru a renunta la transferul contributiilor sociale integral in sarcina salariatilor
    • BNS face apel la Guvernul Romaniei sa renunte la implementarea masurii de reducere a costului cu forta de munca al angajatorului, prin transferul contributiilor sociale integral in sarcina salariatilor, in special avand in vedere faptul ca deja a luat astfel de decizii de incalcare a propriului Program de Guvernare in favoarea capitalului. Prezentam anexat prezentului comunicat un set de 10 motive pentru a sustine o astfel de decizie. Ne aratam deplina disponibilitate pentru a identifica un set...» citeste mai departe aici

  • Plata titlurilor executorii datorate profesorilor ar putea fi esalonata pe urmatorii 5 ani
    • Plata drepturilor salariale castigate in instanta de catre personalul din invatamant ar putea fi esalonata pe urmatorii 5 ani, asa cum se prevede intr-un nou proiect semnat de premierul Mihai Tudose, presedintele Camerei, Liviu Dragnea, ministrul Educatiei, Liviu Pop, si vicepremierul Marcel Ciolacu. Conform Zf.ro, proiectul de Lege privind finantarea unor masuri in domeniul invatamantului prevede ca "incepand cu anul 2018, de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerul Apararii Nationale, se...» citeste mai departe aici

  • Ce declaratii se depun in noiembrie la ANAF?
    • Prin cele de mai jos, va oferim lista declaratiilor fiscale pe care le aveti de depus, dupa caz, la unitatile fiscale, la termenele-limita stabilite prin lege: 15 zile de la data de cand nu se mai realizeaza venituri Depunerea Declaratiei de inregistrare in evidenta persoanelor fizice care nu realizeaza venituri, precum si pentru stabilirea obligatiilor de plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate - Formularul 604 Se depune pentru inregistrarea in evidenta persoanelor fizice fara...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"