Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Se aplica impozitarea dobanzii pentru contractul de imprumut cu persoana juridica straina?

01-Iun-2012
7382
Analizam, in primul rand, cazul unei societati din Romania care incheie un contract de imprumut cu o persoana juridica (PJ) din Olanda pe o perioada de un an. La expirarea termenului, PJ din Romania nu a platit nici o suma PJ din Olanda aferenta acestui contract. Incepand din ziua urmatoare datei expirarii vechiului contract, se incheie un nou contract pe o suma mai mare si cu o alta dobanda, tot pe o perioada de un an. Vom vedea astfel daca acest contract trebuie inregistrat la BNR si daca PJ din Romania trebuie sa plateasca impozite aferente acestui contract (in cazul in care nu s-a platit nici o suma nici pentru credit, nici pentru dobanzi). Totodata, vom analiza situatia inbersa prin care persoana juridica din Romania incheie un contract de imprumut cu o persoana juridica din Polonia.

Raspuns:

1. Din punctul de vedere al declararii la BNR, sunt aplicabile prevederile din Norma 17/2002, cu modificari ulterioare, ce stabileste conditiile de raportare la BNR, pentru creditele pe termen mediu si lung obtinute de la nerezidenti, conform art. 2 alin. (1) din prezenta norma.

Termenul de raportare este de 30 de zile de la semnarea contractului de imprumut si se declara utilizand formularul statistic F1 din Anexa la norma bancara mai sus amintita.

Deoarece nu exista un temei normativ care sa stabileasca daca un imprumut pe o perioada de fix 1 an este pe termen scurt, mediu sau lung, reglementarile facand precizare la pana sau peste 1 an, in opinia noastra acest imprumut poate fi asimilat unui imprumut pe termen mediu, conform practicii uzuale si se raporteaza la banca nationala.

Dobanzile datorate de un rezident catre un nerezident sunt in sfera impozitului pe venitul realizat de nerezidenti in Romania, conform art. 115 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal. Impozitul este exigibil, fie la data platii efective a dobanzii, fie la data capitalizarii dobanzii, conform art. 116 alin. (5) din Codul fiscal, detaliat prin norma metodologica adoptata la pct. 9^1 lit. b) din HG 44/2004.

Daca beneficiarul acestor dobanzi, va prezinta certificatul de rezidenta fiscala in Olanda, in acest caz se aplica cea mai favorabila impozitare intre cele prevazute in legislatia interna si procedura adoptata prin Conventia de evitare a dublei impuneri.

Intre Romania si Olanda exista conventie de evitare a dublei impuneri adoptata prin Legea 85/1999, ce stabileste la art. 11 procedura de impozitare a dobanzii.

Cu toate acestea, la art. 23 din conventie, este stabilita situatia ca impozitarea dobanzii se poate aplica in conditiile in care ambele state impoziteaza veniturile realizate din operatii de capital. Practic, daca una dintre state acorda scutire la impozitarea dobanzilor incasate/platite la/catre nerezidentii celuilalt stat, se va aplica scutirea si in celalalt stat.

La data intocmirii prezentului raspuns, Olanda acorda scutire la impozitarea dobanzilor platite rezidentilor din Romania, astfel si in sens invers, dobanzile ce intra in sfera impozitului pe venit datorate de rezidenti in Romania catre beneficiari efectivi de dobanda rezidenti in Olanda, aceste sume sunt scutite de impozitul pe venitul datorat de nerezidenti.

In mod evident, se necesita sa detineti certificatul de rezidenta fiscala al societatii din Olanda si sa solicitati autoritatilor competente un document ce atesta ca Olanda scuteste la impozit dobanda incasata de nerezidentii din Romania. Aceste documente sunt necesare pentru a beneficia de scutire.

2. In situatia a doua descrisa de intrebare, cand societatea din Romania acorda un imprumut societatii din Olanda, raspunzand in domeniul intrebarii, consideram ca actualele prevederi normative nu va obliga la raportarea imprumutului catre societati nerezidente, insa discutia trebuie avuta in vedere din punctul de vedere al legalitatii operatiei, in sensul ca acordarea de imprumuturi ar trebui sa fie avuta ca obiect de activitate catre societate.

In acest moment, datorita unei discipline benefice de altfel impusa de BNR, obiectul de activitate acordarea de credite este permis de Registrul comertului numai societatilor autorizate de catre BNR (banci, institutii financiare, cooperative de credit).

Practic, exista o disputa juridica in sensul in care o societate comerciala ce nu indeplineste conditiile de institutie financiara si nu are ca obiect de activitate recunoscut de Registrul comertului acordarea de credite, daca poate acorda imprumuturi.

Autorul acestui raspuns considera ca societatea respectiva nu poate acorda imprumuturi, decat in cazul unor operatii de trezorerie intre societati afiliate, iar imprumuturile nu sunt sub forma profesionala si nu sunt garantate cu depozite incasate de la terti. Subiectul va putea fi dezbatut pe larg daca este necesar.

Mai retinem si faptul ca legislatia stabileste ca numai BNR poate emite o opinie asupra tipului de imprumut acordat, daca este acordat sub forma profesionala sau neprofesionala.

In ce priveste impozitarea dobanzii incasate de la o societate din Olanda, consideram ca aceasta este scutita de impozit in Olanda, conform Conventiei de evitare a dublei impuneri mai sus amintite si a legislatiei interne din Olanda. Dobanzile vor fi supuse impozitului pe profit in Romania, in temeiul art. 19 din Codul fiscal.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Se aplica impozitarea dobanzii pentru contractul de imprumut cu persoana juridica straina?":
Rating:

Nota: 4.83 din 3 voturi
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Elemente obligatorii factura in 2019, potrivit Codului Fiscal
    • "Este obligatorie completarea informatiilor privind expeditia: date delegat, mijloc de transport pe avizul de insotire si pe factura (in cazul in care livrarea nu s-a facut pe baza avizului)? Este obligatorie semnarea si stampilarea avizelor de insotire a marfii?", acestea sunt intrebarile, adresate de unul dintre cititorii nostri, care au stat la baza analizei propuse astazi de unul dintre expertii nostri. Raspunsul specialistului Pct. 24 din anexa nr.1 la O.M.F.P. nr. 2634/2015 privind...» citeste mai departe aici

  • Senator liberal: La MFP exista o criza de finantare
    • Potrivit unui senator din opozitie, Ministerul Finantelor Publice trece printr-o criza de finantare, dat fiind ca, recent, nu a reusit sa atraga sumele dorite de la banci. Florin Citu, senator liberal, a postat mesajul pe Facebook, precizand si ca MFP se pregateste sa se imprumute de la Fondul Monetar International (FMI). „CRIZA de finantare la ministerul finantelor publice! A doua emisiune de obligatiuni consecutiva a guvernului care este un esec total. Saptamana trecuta MFP a incercat sa...» citeste mai departe aici

  • ANAF a publicat NOILE modele de Formulare 205, 207 si 230
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) anunta publicarea noilor formulare 205, 207 si 230, in sectiunea ”formulare fiscale si ghid de completare”. NOILE Formulare 205 si 207 OPANAF nr. 48/2019 pentru aprobarea modelului si continutului formularelor 205 "Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa si castigurile/pierderile din investitii, pe beneficiari de venit" si 207 "Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa/veniturile scutite, pe...» citeste mai departe aici

  • Peste 1.500 de locuri de munca pentru romani in Spatiul Economic European
    • Romanii interesati de un job in Spatiul Economic European (SEE) au la dispozitie 1.568 de locuri de munca, in 11 din cele 44 de tari din SEE. Tari precum Italia, Franta si Grecia, preferate, in general, de romanii care aleg sa lucreze in afara, nu au scos niciun post de munca la concurs prin reteaua EURES Romania. Asadar, romanii pot aplica la unul dintre cele 1.568 de joburi din SEE, dupa cum urmeaza: In Spania sunt 1.007 locuri de munca vacante: 800 muncitor necalificat in agricultura...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016