Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Se aplica impozitarea dobanzii pentru contractul de imprumut cu persoana juridica straina?

01-Iun-2012
10151
Analizam, in primul rand, cazul unei societati din Romania care incheie un contract de imprumut cu o persoana juridica (PJ) din Olanda pe o perioada de un an. La expirarea termenului, PJ din Romania nu a platit nici o suma PJ din Olanda aferenta acestui contract. Incepand din ziua urmatoare datei expirarii vechiului contract, se incheie un nou contract pe o suma mai mare si cu o alta dobanda, tot pe o perioada de un an. Vom vedea astfel daca acest contract trebuie inregistrat la BNR si daca PJ din Romania trebuie sa plateasca impozite aferente acestui contract (in cazul in care nu s-a platit nici o suma nici pentru credit, nici pentru dobanzi). Totodata, vom analiza situatia inbersa prin care persoana juridica din Romania incheie un contract de imprumut cu o persoana juridica din Polonia.

Raspuns:

1. Din punctul de vedere al declararii la BNR, sunt aplicabile prevederile din Norma 17/2002, cu modificari ulterioare, ce stabileste conditiile de raportare la BNR, pentru creditele pe termen mediu si lung obtinute de la nerezidenti, conform art. 2 alin. (1) din prezenta norma.

Termenul de raportare este de 30 de zile de la semnarea contractului de imprumut si se declara utilizand formularul statistic F1 din Anexa la norma bancara mai sus amintita.

Deoarece nu exista un temei normativ care sa stabileasca daca un imprumut pe o perioada de fix 1 an este pe termen scurt, mediu sau lung, reglementarile facand precizare la pana sau peste 1 an, in opinia noastra acest imprumut poate fi asimilat unui imprumut pe termen mediu, conform practicii uzuale si se raporteaza la banca nationala.


Dobanzile datorate de un rezident catre un nerezident sunt in sfera impozitului pe venitul realizat de nerezidenti in Romania, conform art. 115 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal. Impozitul este exigibil, fie la data platii efective a dobanzii, fie la data capitalizarii dobanzii, conform art. 116 alin. (5) din Codul fiscal, detaliat prin norma metodologica adoptata la pct. 9^1 lit. b) din HG 44/2004.

Daca beneficiarul acestor dobanzi, va prezinta certificatul de rezidenta fiscala in Olanda, in acest caz se aplica cea mai favorabila impozitare intre cele prevazute in legislatia interna si procedura adoptata prin Conventia de evitare a dublei impuneri.

Intre Romania si Olanda exista conventie de evitare a dublei impuneri adoptata prin Legea 85/1999, ce stabileste la art. 11 procedura de impozitare a dobanzii.

Cu toate acestea, la art. 23 din conventie, este stabilita situatia ca impozitarea dobanzii se poate aplica in conditiile in care ambele state impoziteaza veniturile realizate din operatii de capital. Practic, daca una dintre state acorda scutire la impozitarea dobanzilor incasate/platite la/catre nerezidentii celuilalt stat, se va aplica scutirea si in celalalt stat.

La data intocmirii prezentului raspuns, Olanda acorda scutire la impozitarea dobanzilor platite rezidentilor din Romania, astfel si in sens invers, dobanzile ce intra in sfera impozitului pe venit datorate de rezidenti in Romania catre beneficiari efectivi de dobanda rezidenti in Olanda, aceste sume sunt scutite de impozitul pe venitul datorat de nerezidenti.

In mod evident, se necesita sa detineti certificatul de rezidenta fiscala al societatii din Olanda si sa solicitati autoritatilor competente un document ce atesta ca Olanda scuteste la impozit dobanda incasata de nerezidentii din Romania. Aceste documente sunt necesare pentru a beneficia de scutire.

2. In situatia a doua descrisa de intrebare, cand societatea din Romania acorda un imprumut societatii din Olanda, raspunzand in domeniul intrebarii, consideram ca actualele prevederi normative nu va obliga la raportarea imprumutului catre societati nerezidente, insa discutia trebuie avuta in vedere din punctul de vedere al legalitatii operatiei, in sensul ca acordarea de imprumuturi ar trebui sa fie avuta ca obiect de activitate catre societate.

In acest moment, datorita unei discipline benefice de altfel impusa de BNR, obiectul de activitate acordarea de credite este permis de Registrul comertului numai societatilor autorizate de catre BNR (banci, institutii financiare, cooperative de credit).

Practic, exista o disputa juridica in sensul in care o societate comerciala ce nu indeplineste conditiile de institutie financiara si nu are ca obiect de activitate recunoscut de Registrul comertului acordarea de credite, daca poate acorda imprumuturi.

Autorul acestui raspuns considera ca societatea respectiva nu poate acorda imprumuturi, decat in cazul unor operatii de trezorerie intre societati afiliate, iar imprumuturile nu sunt sub forma profesionala si nu sunt garantate cu depozite incasate de la terti. Subiectul va putea fi dezbatut pe larg daca este necesar.

Mai retinem si faptul ca legislatia stabileste ca numai BNR poate emite o opinie asupra tipului de imprumut acordat, daca este acordat sub forma profesionala sau neprofesionala.

In ce priveste impozitarea dobanzii incasate de la o societate din Olanda, consideram ca aceasta este scutita de impozit in Olanda, conform Conventiei de evitare a dublei impuneri mai sus amintite si a legislatiei interne din Olanda. Dobanzile vor fi supuse impozitului pe profit in Romania, in temeiul art. 19 din Codul fiscal.


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • OUG 107/2024. Pana pe 25 noiembrie 2024 trebuie depusa cererea pentru a beneficia de masuri

    • Prin OUG 107/2024 au fost introduse mai multe masuri fiscale, pe care le vom detalia in continuarea articolului. Persoanele care vor sa beneficieze de masuri trebuie sa depuna cererea pana pe 25 noiembrie 2024. Masuri fiscale introduse prin OUG 107/2024 Masurile stabilite prin OUG nr. 107/2024 se aplica pentru toate categoriile de debitori, cum ar fi persoane fizice sau juridice, de drept public sau privat, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica, persoane fizice care desfasoara...» citeste mai departe aici

  • E-Factura: Au aceasta OBLIGATIE si firmele neplatitoare de TVA?

    • Firmele neplatitoare de tva au obligatia de a transmite facturile prin SPV? Obligativitate utilizare E-Factura – raspunsul specialistului: Da. Conform Ordonantei de urgenta nr. 120/2021, art. 10 alin. (1), si art. 319 alin. 1 indice 1) din Codul fiscal, obligatia de transmitere a facturilor electronice prin RO e-Factura se aplica pentru toate relatiile comerciale B2B intre persoane impozabile stabilite in Romania, asa cum sunt definite in art. 266 alin. (2)...» citeste mai departe aici

  • Bonificatie de 3%, introdusa prin OUG 107/2024. Cine beneficiaza

    • Prin OUG 107/2024 au fost introduse mai multe masuri fiscale pentru contribuabili, printre care si acordarea unei bonificatii de 3%. In acest articol vom vedea cine beneficiaza de aceasta. Cine beneficiaza de bonificatia de 3% introdusa prin OUG 107/2024 Astfel, contribuabilii platitori de impozit pe profit, precum si contribuabilii platitori de impozit pe veniturile microintreprinderilor, beneficiaza de o bonificatie de 3% din impozitul pe profit anual si din impozitul pe veniturile...» citeste mai departe aici

  • Notificare de conformare E-TVA. Cand intra in vigoare obligatia de a raspunde la notificare

    • ANAF aduce, printr-un comunicat de presa, clarificari cu privire la procedura de transmitere a "Notificarii de conformare RO e-TVA " si amanarea intrarii in vigoare a unor termene limita. Procedura privind modalitatea de transmitere a formularului "Notificare de conformare RO e-TVA", modelul si continutul acestuia, a fost aprobata prin OPANAF nr.6234/2024, publicat in M.O.al Romaniei, Partea I, nr.887/03.09.2024 Decontul precompletat RO e-TVA se transmite, pentru fiecare perioada fiscala de...» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri. Exemplu de calcul

    • Ce conturi de clasa 7 intra la calculul impozitului de 1% pe cifra de afaceri? Se ia in calcul si contul 765, diferente reevaluare? Calculare impozit minim pe cifra de afaceri – raspunsul specialistului: Contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro, si care in anul de calcul determina un impozit pe profit, cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul, mai mic decat impozitul...» citeste mai departe aici

  • Mecanism optional pentru firmele care au depus bilantul la 30 mai 2024 si vor sa revina la regimul micro

    • Ministerul Finantelor agreeaza instituirea unui mecanism care sa permita reincadrarea entitatilor care au depus situatiile financiare pe 30 mai 2024 la sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor, anunta CECCAR printr-un comunicat de presa. La solicitarea CECCAR, Ministerul Finantelor a clarificat data-limita pentru depunerea situatiilor financiare anuale aferente anului 2023 ca fiind 30 mai 2024 pentru societatile pentru care exercitiul financiar coincide cu anul...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016