Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Retinerea la sursa a impozitului pe venit in cazul PFA

29-Aug-2012
5944

Analizam cazul unui PFA expert contabil, pensionar, inregistrat la administratia financiara, care executa si expertize contabile judiciare (catre Biroul local al Tribunalului X) si nejudiciare (catre societati sau persoane fizice). Biroul local retine 10% impozit pana la 30.06.2012. Persoana declara si achita diferenta de impozit venit anual si sanatate (anticipat si final). Persoana factureaza toate expertizele. Vom vedea astfel ce vor retine de la 01.07.2012 cele doua categorii de platitorii de venit: biroul local, pentru expertize judiciare, persoanele juridice, pentru expertize nejudiciare.


De asemenea, vom stabili daca veniturile obtinute de la platitori persoane fizice care nu au cum sa retina vor fi declarate de PFA si, daca pentru elelalte doua categorii pentru care acest PFA are impozit pe venit de 16%, se va face contabilitate in partida simpla, si se va declara si plati impozit pe venit.

Examenul CECCAR 2017 - 100 de Subiecte rezolvate
Examenul CECCAR 2017 - 100 de Subiecte rezolvate
Vezi detalii
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Vezi detalii


Raspuns:

Potrivit art. 52 alin (1) lit c) din Codul fiscal , pentru urmatoarele venituri, platitorii persoane juridice sau alte entitati care au obligatia de a conduce evidenta contabila au obligatia de a calcula, de a retine si de a vira impozit prin retinere la sursa, reprezentand plati anticipate, din veniturile platite pentru activitatea de expertiza contabila si tehnica, judiciara si extrajudiciara;

Impozitul ce trebuie retinut se stabileste dupa cum urmeaza:
a) in cazul veniturilor prevazute la alin. (1) lit. a)-c), aplicand o cota de impunere de 10% la venitul brut din care se deduc contributiile sociale obligatorii retinute la sursa potrivit titlului IX indice 2 ;

Potrivit art. 52^ 1 alin (1) din Codul fiscal , contribuabilii care realizeaza venituri din activitatile mentionate la art. 52 alin. (1) lit. a)-c) pot opta pentru stabilirea impozitului pe venit ca impozit final. Optiunea de impunere a venitului brut se exercita in scris in momentul incheierii fiecarui raport juridic/contract si este aplicabila veniturilor realizate ca urmare a activitatii desfasurate pe baza acestuia. Impozitul pe venit se calculeaza prin retinere la sursa la momentul platii veniturilor de catre platitorii de venituri, prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului brut.

Din intrebarea dvs. s-a inteles ca platitorul retine impozit in cota de 10%. In aceasta situatie aveti obligatia depunerii declaratiei privind venitul realizat (formular 200) la organul fiscal competent, pentru fiecare an fiscal, pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a venitului, potrivit art .83 alin (1) din Codul fiscal , pentru diferenta de 6% privind impozitul pe venit.

In cadrul formularului 200 trebuie sa completati rd. 3.1 Venit net aferent activitatilor cu retinere la sursa, in cazul in care platitorul de venit va retine impozit 10% si contribute sociale( sanatate).

In privinta contributiilor sociale individuale obligatorii ce se datoreaza incepand cu 01.07.2012 sunt prevazute in OUG 125/2011 pentru modificarea si completarea Legii 571/2003 privind Codul fiscal . Potrivit art 109 din actul normativ mentionat se introduc doua noi capitole, capitolele II si III.

Astfel, la capitolul II Contributii sociale obligatorii privind persoanele care realizeaza venituri din activitati independente, activitati agricole si asocieri fara personalitate juridica, se fac urmatoarele precizari cu privire la persoanele care realizeaza venituri in regim de retinere la sursa a impozitului pe venit:
-potrivit art. 296^ 21 alin (1) lit f), urmatoarele persoane au calitatea de contribuabil la sistemul public de pensii si la cel de asigurari sociale de sanatate, cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte, dupa caz, persoanele care realizeaza venituri, in regim de retinere la sursa a impozitului pe venit, din activitati de natura celor prevazute la art. 52 alin. (1) si din asocierile fara personalitate juridica prevazute la art. 13 lit. e);

Potrivit alin. (2) ale articolului mai sus mentionat, persoanele care sunt asigurate ale sistemului public de pensii, conform art. 6 alin. (1) pct. I-III si V din Legea 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cele care beneficiaza de una din categoriile de pensii acordate in sistemul public de pensii nu datoreaza contributia de asigurari sociale pentru veniturile obtinute ca urmare a incadrarii in una sau mai multe dintre situatiile prevazute la alin. (1).

Potrivit art. 6 alin (1) pct I a) din Legea 263/2010 , in sistemul public de pensii sunt asigurate obligatoriu, prin efectul legii, persoanele care desfasoara activitati pe baza de contract individual de munca, persoanele care obtin venituri din pensii, inclusiv soldatii si gradatii voluntari.

In cazul mentionat de dvs. avand calitatea si de pensionar, pentru veniturile obtinute din activitatea de expertiza judiciara, nu se datoreaza contributie individuala de asigurari sociale, insa trebuie sa prezentati o dovada platitorului de venit in acenst sens (talon de pensie).

Potrivit art. 296 ^ 22 alin. (5) pentru persoanele prevazute la art. 296 ^ 21 alin. (1) lit. f), baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate nu poate fi mai mica decat un salariu de baza minim brut pe tara, daca acest venit este singurul asupra caruia se calculeaza contributia.
La art. 296 ^24, se fac precizari in privinta modului de calcul, retinere si virare a contributiilor sociale individuale, astfel:

Contribuabilii prevazuti la art. 296 ^ 21 alin. (1) lit. f) si h) datoreaza contributii sociale individuale in cursul anului, sub forma platilor anticipate, platitorii de venituri avand obligatia calcularii, retinerii si virarii sumelor respective in conformitate cu prevederile art. 52 si art. 74 alin. (4), dupa caz.

Contributiile retinute potrivit alin. (5) se vireaza pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost platit venitul, respectiv a lunii urmatoare trimestrului in care s-a platit venitul, in functie de perioada fiscala aleasa de platitorul de venit.

Pentru contribuabilii care realizeaza venituri de natura celor prevazute la art. 296 ^ 21 alin. (1) lit. f) si h), obligatiile reprezentand contributia de asigurari sociale de sanatate calculate, retinute si virate in cursul anului fiscal de catre platitorii de venit sunt obligatii finale.

Astfel, se datoreaza contributie de asigurari sociale de sanatate 5,5% si in cazul in care aveti calitatea de pensionar Aceasta contributie se calculeaza, retine si vireaza in cursul anului fiscal de catre platitorii de venit.

In concluzie, atat in cazul expertizelor judiciare cat si a celor extrajudiciare platitorii de venit au obligatia retinerii impozitului pe venit (10% sau 16% conform optiunii exercitate prin contract) si a contributiei de sanatate (5.5%) pentru pensionarul care are calitatea de persoana fizica autorizata - expert contabil.

Determinarea venitului net din activitati independente se face respectand regulile art. 48 din Codul fiscal , a normelor de aplicarea ale acestuia aprobate prin HG 44/2004 , precum si a prevederilor OMFP 1040/2004.

Potrivit pct. 64^1 din Normele metodologice pentru aplicare a art. 52 din Codul fiscal , contribuabilii care realizeaza venituri din activitatile mentionate la art. 52 alin. (1) lit. a) - c) din Codul fiscal (inclusiv venituri din expertiza judiciara si extrajudiciara) si care au optat pentru impunerea finala potrivit prevederilor art. 52^1 din Codul fiscal , respectiv 16% nu vor determina venit net anual pe baza contabilitatii in partida simpla pentru aceste venituri, aceste nefacand obiectul nici al completarii declaratiei privind venitul realizat (200) conform art. 83 alin. (3) lit.b) din Codul fiscal.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Retinerea la sursa a impozitului pe venit in cazul PFA":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • ANAF implementeaza poprirea electronica
    • Poprirea electronica - Sistemul de comunicare a actelor de executare catre institutiile de credit prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta este functionala din data de 23.06.2017. Prin intermediul acestui sistem este asigurata o comunicare rapida si eficienta a actelor de executare si sunt inlaturate deficientele legate de intarzierea ridicarii masurii popririi conturilor bancare in cazul stingerii obligatiilor fiscale, astfel incat activitatea contribuabililor sa fie...» citeste mai departe aici

  • Noua procedura de corectare a erorilor cuprinse in situatiile financiare anuale si raportarile contabile anuale
    • Va informam ca a fost modificata Procedura de corectare a erorilor cuprinse in situatiile financiare anuale si raportarile contabile anuale depuse de operatorii economici si persoanele juridice fara scop patrimonial. In Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 467/21.06.2017, a fost publicat Ordinul ministrului finantelor publice nr. 894 din 16 iunie 2017 privind completarea Ordinul ministrului finantelor publice nr. 450/2016 pentru aprobarea Procedurii de corectare a erorilor...» citeste mai departe aici

  • Frauda de peste 35 milioane de lei, identificata de inspectorii
    • In perioada 06.12.2016 - 24.04.2017, inspectorii antifrauda din cadrul Directiei generale antifrauda fiscala au procedat la verificarea operatiunilor de comercializare a marfurilor, derulate in anul 2015, pe teritoriul Romaniei, de catre un operator economic, prin raportare la importurile realizate de acesta, in vederea estimarii bazei de impozitare. In urma verificarilor efectuate asupra documentelor de livrare marfa, intocmite si inregistrate, in evidenta contabila, in cursul anului 2015, de...» citeste mai departe aici

  • Depunerea Raportarilor contabile la 30 iunie se face pana la 16 august 2017
    • In Monitorul Oficial al Romaniei nr.463/ 21.06.2017 a fost publicat OMFP nr.895/ 2017 pentru aprobarea Sistemului de raportare contabila la 30 iunie 2017 a operatorilor economici, precum si pentru reglementarea unor aspecte contabile. Actul normativ mentionat a intrat in vigoare la data publicarii in Monitorul Oficial. In conformitate cu prevederile acestui OMFP, operatorii economici care in exercitiul financiar precedent au inregistrat o cifra de afaceri de peste 220.000 lei vor trebui sa...» citeste mai departe aici

  • Amortizarea unui domeniu web. Care e tratamentul fiscal?
    • Toate analizele prezentate tin cont de situatii actuale, obstacole si nelamuriri aduse de legislatia in vigoare si acorda mare atentie unor situatii de care se lovesc multe societati in practica. Un studiu de caz pe care il propunem prin cele de mai jos face referire la amortizarea unui domeniu web, in contextul numarului in crestere de afaceri online. Astfel, in ce priveste incadrarea la art. 28 din Codul fiscal alin (4) lit. h) privind achizitia unui domeniu pe internet pe perioada...» citeste mai departe aici

  • Servicii de promovare. Cum facturam, in ce priveste TVA-ul, factura catre firma straina?
    • In analiza urmatoare, o societate din Romania va incheia un acord de parteneriat pentru o conferinta organizata in Romania. Acordul incheiat cu o firma din alt stat non-UE. Obiectul acordului de parteneriat este acela de promovare a firmei straine in cadrul conferintei. Promovarea va consta si intr-o prezentare pe care o va tine un lector al firmei straine in timpul conferintei. Vom vedea daca factura emisa de catre firma din Romania va fi purtatoare sau nu de TVA. Potrivit intelegerii noastre,...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Taxele si Impozitele s-au modificat in 2017!

Cititi toate schimbarile din Noul Cod Fiscal
care se aplica anul acesta!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!


© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.