Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Retinerea la sursa a impozitului pe venit in cazul PFA

29-Aug-2012
6114

Analizam cazul unui PFA expert contabil, pensionar, inregistrat la administratia financiara, care executa si expertize contabile judiciare (catre Biroul local al Tribunalului X) si nejudiciare (catre societati sau persoane fizice). Biroul local retine 10% impozit pana la 30.06.2012. Persoana declara si achita diferenta de impozit venit anual si sanatate (anticipat si final). Persoana factureaza toate expertizele. Vom vedea astfel ce vor retine de la 01.07.2012 cele doua categorii de platitorii de venit: biroul local, pentru expertize judiciare, persoanele juridice, pentru expertize nejudiciare.


De asemenea, vom stabili daca veniturile obtinute de la platitori persoane fizice care nu au cum sa retina vor fi declarate de PFA si, daca pentru elelalte doua categorii pentru care acest PFA are impozit pe venit de 16%, se va face contabilitate in partida simpla, si se va declara si plati impozit pe venit.

Consilier Institutiile Statului in Control
Consilier Institutiile Statului in Control
Vezi detalii
Fisa sintetica pe platitor
Fisa sintetica pe platitor
Vezi detalii
Contabilitatea stocurilor. Ghid practic
Contabilitatea stocurilor. Ghid practic
Vezi detalii


Raspuns:

Potrivit art. 52 alin (1) lit c) din Codul fiscal , pentru urmatoarele venituri, platitorii persoane juridice sau alte entitati care au obligatia de a conduce evidenta contabila au obligatia de a calcula, de a retine si de a vira impozit prin retinere la sursa, reprezentand plati anticipate, din veniturile platite pentru activitatea de expertiza contabila si tehnica, judiciara si extrajudiciara;

Impozitul ce trebuie retinut se stabileste dupa cum urmeaza:
a) in cazul veniturilor prevazute la alin. (1) lit. a)-c), aplicand o cota de impunere de 10% la venitul brut din care se deduc contributiile sociale obligatorii retinute la sursa potrivit titlului IX indice 2 ;

Potrivit art. 52^ 1 alin (1) din Codul fiscal , contribuabilii care realizeaza venituri din activitatile mentionate la art. 52 alin. (1) lit. a)-c) pot opta pentru stabilirea impozitului pe venit ca impozit final. Optiunea de impunere a venitului brut se exercita in scris in momentul incheierii fiecarui raport juridic/contract si este aplicabila veniturilor realizate ca urmare a activitatii desfasurate pe baza acestuia. Impozitul pe venit se calculeaza prin retinere la sursa la momentul platii veniturilor de catre platitorii de venituri, prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului brut.

Din intrebarea dvs. s-a inteles ca platitorul retine impozit in cota de 10%. In aceasta situatie aveti obligatia depunerii declaratiei privind venitul realizat (formular 200) la organul fiscal competent, pentru fiecare an fiscal, pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a venitului, potrivit art .83 alin (1) din Codul fiscal , pentru diferenta de 6% privind impozitul pe venit.

In cadrul formularului 200 trebuie sa completati rd. 3.1 Venit net aferent activitatilor cu retinere la sursa, in cazul in care platitorul de venit va retine impozit 10% si contribute sociale( sanatate).

In privinta contributiilor sociale individuale obligatorii ce se datoreaza incepand cu 01.07.2012 sunt prevazute in OUG 125/2011 pentru modificarea si completarea Legii 571/2003 privind Codul fiscal . Potrivit art 109 din actul normativ mentionat se introduc doua noi capitole, capitolele II si III.

Astfel, la capitolul II Contributii sociale obligatorii privind persoanele care realizeaza venituri din activitati independente, activitati agricole si asocieri fara personalitate juridica, se fac urmatoarele precizari cu privire la persoanele care realizeaza venituri in regim de retinere la sursa a impozitului pe venit:
-potrivit art. 296^ 21 alin (1) lit f), urmatoarele persoane au calitatea de contribuabil la sistemul public de pensii si la cel de asigurari sociale de sanatate, cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte, dupa caz, persoanele care realizeaza venituri, in regim de retinere la sursa a impozitului pe venit, din activitati de natura celor prevazute la art. 52 alin. (1) si din asocierile fara personalitate juridica prevazute la art. 13 lit. e);

Potrivit alin. (2) ale articolului mai sus mentionat, persoanele care sunt asigurate ale sistemului public de pensii, conform art. 6 alin. (1) pct. I-III si V din Legea 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cele care beneficiaza de una din categoriile de pensii acordate in sistemul public de pensii nu datoreaza contributia de asigurari sociale pentru veniturile obtinute ca urmare a incadrarii in una sau mai multe dintre situatiile prevazute la alin. (1).

Potrivit art. 6 alin (1) pct I a) din Legea 263/2010 , in sistemul public de pensii sunt asigurate obligatoriu, prin efectul legii, persoanele care desfasoara activitati pe baza de contract individual de munca, persoanele care obtin venituri din pensii, inclusiv soldatii si gradatii voluntari.

In cazul mentionat de dvs. avand calitatea si de pensionar, pentru veniturile obtinute din activitatea de expertiza judiciara, nu se datoreaza contributie individuala de asigurari sociale, insa trebuie sa prezentati o dovada platitorului de venit in acenst sens (talon de pensie).

Potrivit art. 296 ^ 22 alin. (5) pentru persoanele prevazute la art. 296 ^ 21 alin. (1) lit. f), baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate nu poate fi mai mica decat un salariu de baza minim brut pe tara, daca acest venit este singurul asupra caruia se calculeaza contributia.
La art. 296 ^24, se fac precizari in privinta modului de calcul, retinere si virare a contributiilor sociale individuale, astfel:

Contribuabilii prevazuti la art. 296 ^ 21 alin. (1) lit. f) si h) datoreaza contributii sociale individuale in cursul anului, sub forma platilor anticipate, platitorii de venituri avand obligatia calcularii, retinerii si virarii sumelor respective in conformitate cu prevederile art. 52 si art. 74 alin. (4), dupa caz.

Contributiile retinute potrivit alin. (5) se vireaza pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost platit venitul, respectiv a lunii urmatoare trimestrului in care s-a platit venitul, in functie de perioada fiscala aleasa de platitorul de venit.

Pentru contribuabilii care realizeaza venituri de natura celor prevazute la art. 296 ^ 21 alin. (1) lit. f) si h), obligatiile reprezentand contributia de asigurari sociale de sanatate calculate, retinute si virate in cursul anului fiscal de catre platitorii de venit sunt obligatii finale.

Astfel, se datoreaza contributie de asigurari sociale de sanatate 5,5% si in cazul in care aveti calitatea de pensionar Aceasta contributie se calculeaza, retine si vireaza in cursul anului fiscal de catre platitorii de venit.

In concluzie, atat in cazul expertizelor judiciare cat si a celor extrajudiciare platitorii de venit au obligatia retinerii impozitului pe venit (10% sau 16% conform optiunii exercitate prin contract) si a contributiei de sanatate (5.5%) pentru pensionarul care are calitatea de persoana fizica autorizata - expert contabil.

Determinarea venitului net din activitati independente se face respectand regulile art. 48 din Codul fiscal , a normelor de aplicarea ale acestuia aprobate prin HG 44/2004 , precum si a prevederilor OMFP 1040/2004.

Potrivit pct. 64^1 din Normele metodologice pentru aplicare a art. 52 din Codul fiscal , contribuabilii care realizeaza venituri din activitatile mentionate la art. 52 alin. (1) lit. a) - c) din Codul fiscal (inclusiv venituri din expertiza judiciara si extrajudiciara) si care au optat pentru impunerea finala potrivit prevederilor art. 52^1 din Codul fiscal , respectiv 16% nu vor determina venit net anual pe baza contabilitatii in partida simpla pentru aceste venituri, aceste nefacand obiectul nici al completarii declaratiei privind venitul realizat (200) conform art. 83 alin. (3) lit.b) din Codul fiscal.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Retinerea la sursa a impozitului pe venit in cazul PFA":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Tomac: Suntem categoric impotriva split TVA si a taxei de solidaritate
    • Presedintele executiv al PMP, Eugen Tomac, a declarat la inceputul saptamanii ca formatiunea politica amintita este categoric impotriva split TVA, considerand totodata ca "Guvernul este in plin haos". Acesta a precizat ca ar trebui gandita cu seriozitatea relatia cu mediul de afaceri din partea guvernului, potrivit Agerpres: "Observam ca Guvenul este in plin haos. Suntem categoric impotriva split TVA si credem ca orice guvern responsabil trebuie sa se gandeasca cu seriozitate la relatia cu...» citeste mai departe aici

  • Comisia Europeana raspunde solicitarii MFP privind pragul de TVA pentru intreprinderile mici
    • Ministerul Finantelor Publice a solicitat Comisiei Europene in luna aprilie a acestui an, continuarea aplicarii masurii de derogare de la articolul 287 din Directiva 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata care permite scutirea de la plata TVA a persoanelor impozabile cu o cifra de afaceri anuala care nu depaseste un prag specific. In acelasi timp, Romania a solicitat derogare privind cresterea plafonului de scutire de la echivalentul in moneda nationala a 65.000 de...» citeste mai departe aici

  • Proiectul de modificare a Normelor de aplicare a OUG 28/1999 privind casele de marcat
    • OUG 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale a suferit modificari substantiale prin OUG 91/2014 precum si mai multe modificari de mica amploare insa normele metodologice nu au fost adaptate, ultima modificare a acestora fiind adusa de HG 73/2014. Astfel, au aparut numeroase neconcordante intre ordonanta si normele de aplicare. Conform OG 20/2017 normele trebuiau publicate pana la data de 30 septembrie 2017. Pe site-un Ministerului...» citeste mai departe aici

  • ANAF modifica si completeaza doua acte normative
    • ANAF a anuntat recent ca modifica si completeaza doua acte normative referitoare la documente administrativ-fiscale si procedurale. Mai exact, Agentia Nationala de Administrare Fiscala va modifica, printr-un proiect de ordin supus dezbaterii publice, OPANAF nr. 1155/2016 privind emiterea prin intermediul centrului de imprimerie masiva a unor acte administrativ-fiscale si procedurale. De asemenea, lista actelor administrativ-fiscale emise de ANAF, reglementate prin Ordinul presedintelui ANAF nr....» citeste mai departe aici

  • Credite noi pentru IMM-uri, dupa incheierea unui nou acord cu FEI
    • In urma semnarii unui acord cu Fondul European de Investitii (FEI) in cadrul Programului "Initiativa pentru IMM-uri", Libra Internet Bank va acorda credite in valoare de pana la 47,7 milioane de euro IMM-urilor, in conditii avantajoase. "Ne bucura extinderea acordului cu Fondul European de Investitii si pentru programul Initiativa pentru IMM-uri, data fiind experienta deja acumulata in anii anteriori pentru programele EaSi, COSME si PROGRESS Microfinance sau Programul dedicat finantarii...» citeste mai departe aici

  • Romania adera la Pilonul European al Drepturilor Sociale si semneaza Proclamatia Interinstitutionala
    • In sedinta de Guvern de miercuri, 18 octombrie, Executivul a aprobat Memorandumul cu tema Elemente generale de pozitionare a Romaniei cu privire la "Proclamatia interinstitutionala privind Pilonul European al Drepturilor Sociale", transmite Ministerul Muncii. In document se propune, pe de o parte, aderarea Romaniei la Pilonul european al drepturilor sociale si semnarea Proclamatiei Interinstitutionale, iar, pe de alta parte, aprobarea elementelor de pozitie mentionate la punctul VII din...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"