Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Alerta Fiscala: Modificari in Codul fiscal. Reducere impozitul pe constructii

14-Ian-2015
7592
Va informam ca in Monitorul Oficial nr. 0024 din 13 ianuarie 2015 a fost publicata Legea 11/2015.

Redam mai jos cele mai importante modificari aduse de Legea privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 102/2013 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal si reglementarea unor masuri financiar-fiscale.


Consultati actul normativ aici!


Incepand cu anul 2015, impozitul pe constructii datorat catre bugetul de stat este redus la procentul de 1% din valoarea bruta a acestora, conform Legii nr. 11/2015 analizata in aceasta alerta.


Aceasta este modificarea principala si fundamentala de care va trebui sa tinem cont.

Legea reformuleaza si modul in care se va calcula in continuare impozitul, aducand un numar de 12 precizari foarte exacte pe care le vom enumera in continuare:

1. Baza de calcul de la care se porneste la determinarea impozitului este soldul debitor al conturilor de constructii valoare bruta existenta in situatiile financiare de la 31 decembrie a anului anterior.

2. Daca in anul in curs se realizeaza o modernizare, aceasta nu conduce in perioada curenta la majorarea impozitului, ci va fi luata in considerare la determinarea impozitului din anul urmator.

3. Nu se datoreaza impozitul pe constructii catre bugetul de stat pentru constructiile la care se datoreaza impozit pe cladiri catre bugetul local.

4. Legiuitorul extinde scutirea la impozitul datorat pentru cladirile situate in parcurile industriale, stiintifice si tehnologice aprobate conform legii.

5. Daca in anul in curs se efectueaza o consolidare, modernizare sau extindere pentru o constructie detinuta prin contract de inchiriere, administrare sau alt contract cu drept de folosinta, aceasta suma nu se afla in sfera impozitului. Aceasta prevedere trebuie analizata in contextul notificarii proprietarului cu valoarea modernizarii iar, dupa caz, acesta va avea obligatia reactualizarii bazei impozabile.

6. Nu se datoreaza impozit pe constructii pentru cele regasite in subgrupa 1.2.9 „Terase pe arabil, plantatii pomicole si viticole” din catalogul mijloacelor fixe.

7. Nu se datoreaza impozit la bugetul de stat pentru valoarea constructiilor detinute de structurile sportive.
8. Nu se datoreaza impozit la bugetul de stat pentru valoarea constructiilor situate in afara frontierei de stat a Romaniei, chiar daca acestea se regasesc in apele marilor teritoriale si a zonei economice maritime a Romaniei.

9. In cazul in care se efectueaza modernizari sau amenajari la constructii aflate in proprietatea statului sau a unitatilor administrativ teritoriale detinute intr-o forma legala de un operator economic, pentru acestea nu se datoreaza impozit la bugetul de stat. Acelasi tratament de scutire de impozit la bugetul de stat se va aplica si daca o astfel de constructie urmeaza sa fie trecuta in proprietatea statului sau a unitatilor administrativ teritoriale in perioada urmatoare a exercitiului.

10. Pentru constructiile administrate de RAAPPS nu se datoreaza impozit la bugetul de stat.

11. Daca in cursul anului curent se inregistreaza operatiuni de majorare sau diminuare a soldului debitor al conturilor de constructii (vanzari, cumparari), impozitul din anul curent nu se recalculeaza iar acestea vor fi luate in considerare la calcul impozitului datorat in anul urmator.

12. Cheltuiala cu impozitul pe constructii datorat bugetului de stat este o suma deductibila la calculul impozitului pe profit.

Avand in vedere ca este o reducere de impozit, dublata de o clarificare semnificativa a modului in care se determina baza impozabila, nu putem decat sa ne bucuram de aparitia noului act normativ.

Cu aceasta ocazie amintim faptul ca impozitul pentru anul 2015 se declara o singura data in baza declaratiei 100 pana pe data de 25 mai. Impozitul se achita in doua rate egale, pana la data de 25 mai, respectiv 25 septembrie inclusiv.

In cazul in care exista contribuabili ce nu au datorat anul trecut impozit dar incepand cu 2015 datoreaza la plata acest impozit, acestia au termen pana pe 30 ianuarie 2015 sa depuna declaratie de mentiuni 010 pentru a declara in vectorul fiscal impozitul pe constructii.


Autor: Consultantul fiscal Adrian Benta


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016