Alerta Fiscala: Modificari in Codul fiscal. Reducere impozitul pe constructii
Va informam ca in Monitorul Oficial nr. 0024 din 13 ianuarie 2015 a fost publicata Legea 11/2015.
Redam mai jos cele mai importante modificari aduse de Legea privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 102/2013 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal si reglementarea unor masuri financiar-fiscale.
Consultati actul normativ aici! Incepand cu anul 2015, impozitul pe constructii datorat catre bugetul de stat este redus la procentul de 1% din valoarea bruta a acestora, conform Legii nr. 11/2015 analizata in aceasta alerta.
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Casare matrite primite in custodie Societatea a primit in custodie 4 matrite pentru a putea produce piese conform contractelor. Au fost inregistrate in contul 8033. Contractul s-a incheiat iar firma care este...citeste mai mult - NOUTATI din Codul Fiscal
Aceasta este modificarea principala si fundamentala de care va trebui sa tinem cont.
Legea reformuleaza si modul in care se va calcula in continuare impozitul, aducand un numar de 12 precizari foarte exacte pe care le vom enumera in continuare:
1. Baza de calcul de la care se porneste la determinarea impozitului este soldul debitor al conturilor de constructii valoare bruta existenta in situatiile financiare de la 31 decembrie a anului anterior. 2. Daca in anul in curs se realizeaza o modernizare, aceasta nu conduce in perioada curenta la majorarea impozitului, ci va fi luata in considerare la determinarea impozitului din anul urmator.
3. Nu se datoreaza impozitul pe constructii catre bugetul de stat pentru constructiile la care se datoreaza impozit pe cladiri catre bugetul local.
4. Legiuitorul extinde scutirea la impozitul datorat pentru cladirile situate in parcurile industriale, stiintifice si tehnologice aprobate conform legii. 5. Daca in anul in curs se efectueaza o consolidare, modernizare sau extindere pentru o constructie detinuta prin contract de inchiriere, administrare sau alt contract cu drept de folosinta, aceasta suma nu se afla in sfera impozitului. Aceasta prevedere trebuie analizata in contextul notificarii proprietarului cu valoarea modernizarii iar, dupa caz, acesta va avea obligatia reactualizarii bazei impozabile.
6. Nu se datoreaza impozit pe constructii pentru cele regasite in subgrupa 1.2.9 „Terase pe arabil, plantatii pomicole si viticole” din catalogul mijloacelor fixe. 7. Nu se datoreaza impozit la bugetul de stat pentru valoarea constructiilor detinute de structurile sportive.
8. Nu se datoreaza impozit la bugetul de stat pentru valoarea constructiilor situate in afara frontierei de stat a Romaniei, chiar daca acestea se regasesc in apele marilor teritoriale si a zonei economice maritime a Romaniei.
9. In cazul in care se efectueaza modernizari sau amenajari la constructii aflate in proprietatea statului sau a unitatilor administrativ teritoriale detinute intr-o forma legala de un operator economic, pentru acestea nu se datoreaza impozit la bugetul de stat. Acelasi tratament de scutire de impozit la bugetul de stat se va aplica si daca o astfel de constructie urmeaza sa fie trecuta in proprietatea statului sau a unitatilor administrativ teritoriale in perioada urmatoare a exercitiului.
10. Pentru constructiile administrate de RAAPPS nu se datoreaza impozit la bugetul de stat. 11. Daca in cursul anului curent se inregistreaza operatiuni de majorare sau diminuare a soldului debitor al conturilor de constructii (vanzari, cumparari), impozitul din anul curent nu se recalculeaza iar acestea vor fi luate in considerare la calcul impozitului datorat in anul urmator.
12. Cheltuiala cu impozitul pe constructii datorat bugetului de stat este o suma deductibila la calculul impozitului pe profit.
Avand in vedere ca este o reducere de impozit, dublata de o clarificare semnificativa a modului in care se determina baza impozabila, nu putem decat sa ne bucuram de aparitia noului act normativ.
Cu aceasta ocazie amintim faptul ca impozitul pentru anul 2015 se declara o singura data in baza declaratiei 100 pana pe data de 25 mai. Impozitul se achita in doua rate egale, pana la data de 25 mai, respectiv 25 septembrie inclusiv.
In cazul in care exista contribuabili ce nu au datorat anul trecut impozit dar incepand cu 2015 datoreaza la plata acest impozit, acestia au termen pana pe 30 ianuarie 2015 sa depuna declaratie de mentiuni 010 pentru a declara in vectorul fiscal impozitul pe constructii.
Autor: Consultantul fiscal Adrian Benta
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Plata in numerar a sprijinului catre participanti: conditii legale si documente
Intrebare: O ONG doreste sa acorde sume cash in euro, aferente unui sprijin individual in cadrul unui proiect cu finantare din fonduri europene, pentru participantii la proiect. Suma totala cumulata cash ar fi de 12.000 euro, individual pe cap de participant ar fi 1.000 euro. Cum trebuie procedat in acest caz?
* Se poate scoate suma integrala din banca si ulterior acorda suma de 1.000 euro prin dispozitie de plata pe cap de participant, sau se poate doar prin decont de cheltuieli?
* Cum trebuie respectate...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Donatie bunuri de catre o ONG
Intrebare: O ONG, cu activitati de sustinere, modernizare, eficientizare si imbunatatirea actului medical, care beneficiaza de sponsorizari, foloseste aceste sume pentru achizitia de bunuri ce intra in categoria obiectelor de inventar si a mijloacelor fixe. Poate aceasta ONG sa sponsorizeze sau sa doneze aceste bunuri catre Serviciul de Ambulanta din judet si care este forma juridica in acest sens? Care este procedura cea mai indicata prin care se poate realiza acest lucru si este necesar un contract...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Deducerea sponsorizarii
Intrebare: O societate comerciala inregistreaza pierdere la 30.09.2025, dar, datorita cheltuielilor nedeductibile, trebuie sa calculeze si sa inregistreze impozit pe profit. In timpul anului, societatea a efectuat sponsorizari care au fost considerate cheltuieli nedeductibile. In cazul societatilor care inregistreaza pierdere, se poate deduce sponsorizarea in limita legala din impozitul pe profit datorat?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Impadurire terenuri agricole. Inregistare. Amortizare
Intrebare: O fundatie, neplatitoare de TVA, desfasoara si activitate economica, avand ca obiect principal din activitatea economica impadurirea terenurilor agricole. In acest scop, au fost accesate fonduri nerambursabile prin Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR), pentru implementarea unui proiect de impadurire. Contractul de finantare este considerat finalizat la sfarsitul perioadei de mentinere a investitiei, respectiv minimum 20 de ani de la infiintarea plantatiei. Subventia este incasata...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Imobilizare in curs nefinalizata
Intrebare: O societate, platitoare de impozit pe profit, a efectuat cheltuieli pentru ridicarea unei hale pe un teren (in urma cu 3 ani) in valoare de aproximativ 60.000 lei. Aceste cheltuieli au fost contabilizate in contul 231. Constructia nu a mai fost ridicata, iar terenul a fost vandut intre timp. Societatea a ramas cu acea suma in contul 231. Ce pot face acum pentru a inchide acel cont? Mentionez ca acele cheltuieli au fost de tipul: obtinerea unei autorizatii care a expirat, masuratori, turnarea...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Corectare erori. Neconcordante raportul Z
Intrebare: Va rugam sa ne ajutati cu urmatoarea problema: luna aceasta au existat mai multe neconcordante intre raportul Z si incasarile efective. La sfarsit de luna, declaratia A4200 a fost emisa si transmisa la casa de marcat automat. Ca urmare, va rugam sa ne spuneti cum putem interveni pentru modificarea valorii cu numerar a Z-urilor, astfel incat acestea sa fie corecte si in concordanta cu tranzactiile efectuate pe parcursul zilei.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<