Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

ANAF explica evolutia incasarilor din acest an

07-Oct-2015
919

Pentru o cat mai buna intelegere a evolutiei incasarilor este necesar sa facem o serie de precizari cu rolul de a contextualiza dinamica incasarilor, in asa fel incat trendul pozitiv sa nu fie reflectat doar de raportarea la planul de incasari.

In aces sens, precizam ca imbunatatirea colectarii si cresterea veniturilor administrate de ANAF au survenit in ciuda efectului de contractie a veniturilor ca rezultat al masurilor de relaxare a fiscalitatii care au afectat negativ incasarile precum:

1. scaderea CAS cu 5pp
2. neimpozitarea profitului reinvestit
3. diminuarea taxei "pe stalp"de la 1,5% la 1%
4. cresterea varsamintelor la pilonul II de pensii
5. scaderea TVA la alimente de la 24% la 9% (aici facem precizarea ca, in ciuda opiniei generale, nu doar alimentele au beneficiat de o cota redusa de TVA dar si la bauturile non-alcoolice, animalele si pasarile din specii domestice, Semintele si ingredientele alimentare, serviciile de restaurant si catering, ceea ce inseamna ca impactul acestei masuri este, in opinia noastra, mai mare decat cel estimat)

Cu toate acestea, in primele 9 luni din 2015, veniturile in suma de 146.579,10 mil.lei reprezinta o depasire cu 7,8% (indice nominal) si cu 10,6 miliarde lei in cifre absolute mai mult decat in perioada similara a anului 2014 (135.978,84 mil.lei),

Raportat la programul de incasari rectificat, gradul de realizare este de 100,81%, conform legilor bugetare anuale rectificate (145.394,71 mil.lei - prin corelare cu incasarile efective din operatiuni tip "swap" si taxa clawback).

Consilier Institutiile Statului in Control
Consilier Institutiile Statului in Control
Vezi detalii
Fisa sintetica pe platitor
Fisa sintetica pe platitor
Vezi detalii
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii

Observatii

I. Comparativ cu planul initial de incasari de la inceputul anului (inainte de rectificare), gradul de realizare este de 103,8%. La rectificare, programul a fost majorat cu suma colectata in plus pe primele 7 luni.

II. De asemenea, subliniem faptul ca trendul pozitiv de la nivelul incasarilor se inregistreaza pe fondul deflatiei de 1,87% din 2015, fapt ce a diminuat veniturile in comparatie cu cele din 2014 cand s-a inregistrat inflatie.

III. Totodata, mentionam faptul ca, din cele 10,6 miliarde lei colectati in plus fata de anul trecut, veniturile suplimentare colectate din TVA sunt de 4,75 miliarde lei. Ceea ce reprezinta o crestere cu 12,52% indice nominal, cu mult peste cresterea economica din primele 9 luni. Aceasta diferenta (rezultata dupa eliminarea impactului cresterii economice) este rezultatul direct si exclusiv al combaterii evaziunii fiscale.

I. Colectare venituri bugetare cumulat 9 luni 2015 in structura, pe bugete si in cadrul bugetului de stat pe principalele impozite si taxe, situatia privind realizarea veniturilor bugetare in perioada analizata, se prezinta astfel:

>>>> La bugetul de stat s-au incasat 102.882,75 mil.lei, cu 10.984,69 mil. lei (11,95% indice nominal ) mai mult fata de aceeasi perioada din 2014 (91.989,06 mil.lei), pe fondul cresterii generale a volumului obligatiilor fiscale declarate ( cu cca. 7% mai mare decat in perioada similara din 2014 ) astfel:

· la impozitul pe profit s-au incasat 10.059,41 mil. lei, cu 985,87 mil.lei ( 10,87% indice nominal ) mai
mult decat in 2014 (9.073,54 mil.lei). Cresterea incasarilor din perioada analizata, la acest impozit, s-a datorat:

~ cresterilor de viramente inregistrate de la agentii economici (+11%), cat si impozitului virat de
catre bancile comerciale (+16%);
~ intensificarii inspectiilor fiscale la contribuabili identificati cu risc fiscal asociat preturilor de
transfer, selectati in baza analizei de risc. Rezultatele acestor controale se cuantifica atat prin stabilirea de sume suplimentare, cat si prin diminuarea pierderilor fiscale inregistrate de contribuabili, cu consecinta directa in cresterea nivelului sumelor declarate cu titlu de impozit pe profit;

· la impozitul pe venit s-au incasat 19.449,83 mil. lei, cu 2.314,64 mil.lei ( 13,51% indice nominal ) mai mult decat in 2014 (17.135,19 mil.lei), fapt datorat:
~cresterii nivelului salariului minim pe tara;
~ intensificarii controalelor privind combaterea subdeclararii impozitului pe venit si a contributiilor sociale, cresterea gradului de colaborare cu Inspectia Muncii. Incepand cu luna ianuarie 2015 s-a extins la nivel national "Proiectul pilot" vizand "Reducerea salariilor subdeclarate" la contribuabilii care prezinta risc fiscal ridicat privind nedeclararea/subdeclararea veniturilor din salarii si/sau de natura salariala, prin efectuarea de inspectii fiscale partiale la contribuabilii selectati.

In acest sens, mentionam faptul ca, in cadrul "Proiectului de modernizare a administratiei fiscale din Romania - RAMP", exista o componenta de “dezvoltare si imbunatatire a inspectiei fiscale", prin intermediul careia se va dezvolta un sistem integrat de analiza de risc ce va conduce la obtinerea automata de liste de contribuabili cu risc fiscal ridicat si includerea acestora in planul de activitate corelat cu capacitatea de control;

Aspectele prezentate mai sus influenteaza pozitiv si nivelul realizarilor la bugetele contributiilor de asigurari sociale.

· incasarile din taxa pe valoarea adaugata au fost de 42.732,96 mil.lei, cu 4.755,86 mil.lei( 12,52% indice nominal ) mai mari decat incasarile din perioada similara a anului 2014 ( 37.977,0 mil. lei), chiar si in conditiile recentelor modificari ale Codului Fiscal, ( respectiv reducerea cotei de TVA pentru alimente si bauturi nonalcoolice, animale si pasari din specii domestice, seminte si ingrediente alimentare, servicii de restaurant si catering, de la 24% la 9%).

Separat de impactul cresterii economice, acest fapt se datoreaza diminuarii evaziunii fiscale prin :
~ modificarea legislatiei primare si secundare specifice, urmarind inasprirea criteriilor pentru inregistrarea in scopuri de TVA, crearii unui mecanism de evaluare periodica ulterioara inregistrarii si simplificarii procedurilor de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA;

~ intensificarea controalele antifrauda care sunt concentrate pe actiuni de investigare si instrumentare
a unor lanturi tranzactionale organizate in scopul sustragerii de la indeplinirea obligatiilor fiscal in materie de TVA.

>>> In domeniul accizelor (inclusiv taxa pe viciu), fata de incasarile din perioada analizata a anului precedent (17.544,08 mil.lei), accizele au fost mai mari cu 8,87% (in termeni nominali ), veniturile colectate in 2015 fiind de 19.100,55 mil. lei (plus 1.556,47 mil.lei).

Aceasta s-a datorat si actiunilor specifice de monitorizare si control realizate la nivelul activitatilor de inspectie fiscala, vamala si antifrauda fiscala, actiuni orientate catre domeniile economice in care se manifesta fenomene de evaziune fiscala, indisciplina financiara sau slaba conformare ( in special in zona Bucuresti - Ilfov).

- incasarile la capitolul "rest venituri" au fost mai mari cu 1.380,98 mil.lei ( 14,33%) fata de cele din aceeasi perioada a anului 2014 (realizari 2014: 9.638,73 mil.lei, respectiv 11.019,71 mil.lei in anul 2015).

Incasarile mai mari la acest capitol se datoreaza cresterii, fata de anul anterior, a:
~ volumului varsamintelor din dividende efectuate de companiile cu capital de stat, cu 474 mil.lei ;
~ sumelor recuperate in urma deciziilor de incompatibilitate a ajutorului de stat, cu 507,58 mil.lei ;
~ sumelor din vanzarea certificatelor verzi, cu 295,55 mil.lei;
~ sumelor incasate din taxele de licentiere/autorizare pentru jocurile de noroc, cu 375,77 mil.lei ;
~ veniturile suplimentare obtinute din reglementarea pretului la gazele naturale, cu 63,07 mil lei ,
coroborata cu scaderea incasarilor din impozitul pe constructii speciale datorata reducerii cotei de impunere de la 1,5% la 1% ( minus de 490,56 mil.lei ).

***La bugetul fondului national unic pentru asigurari de sanatate se constata o crestere a volumului sumelor incasate cu 13,34% indice nominal (15.724,56mil. lei cumulat 9 luni 2015 fata de 13.873,54 mil. lei in perioada similara a anului 2014); Realizarile si programul de incasari includ, la bugetul FNUASS, contributia datorata pentru medicamentele finantate din bugetul Fondul national unic de asigurari de sanatate si din bugetul Ministerului Sanatatii (taxa de clawback ) in suma de 1.425,23 mil.lei).

>>> La bugetul asigurarilor sociale de stat se constata o scadere cu 8,14% (26.722,63 mil. lei cumulat noua luni 2015 fata de 29.089,84 mil. lei in perioada similara a anului 2014). Mentionam faptul ca incasarile din 2015 la acest buget sunt influentate negativ de:

~ reducerea cu 5 p.p. a contributiei datorate de angajator, masura aplicata incepand cu 01.10.2014 ;
~ cresterea volumului varsamintelor la Pilonul II de pensii; datorita cresterii cotei de contributie de la 4,5% in anul 2014, la 5% in anul 2015, suma virata la fondul privat de pensii a fost cu 790,39 mil. lei mai mare fata de cea virata in 2014, respectiv 3.585,95 mil.lei - cumulat noua luni 2014 fata de 2.795,56 mil.lei - in perioada similara din 2015;

>>> La bugetul asigurarilor sociale pentru somaj se constata o crestere cu 11,80% (1.249,15mil lei cumulat noua luni 2015 fata de1.117,29mil lei in perioada similara a anului 2014).


~ intensificarea controalele antifrauda care sunt concentrate pe actiuni de investigare si instrumentare a unor lanturi tranzactionale organizate in scopul sustragerii de la indeplinirea obligatiilor fiscal in materie de TVA.

- in domeniul accizelor (inclusiv taxa pe viciu), fata de incasarile din perioada analizata a anului precedent (17.544,08 mil.lei), accizele au fost mai mari cu 8,87% (in termeni nominali ), veniturile colectate in 2015 fiind de 19.100,55 mil. lei ( plus 1.556,47 mil.lei).

Aceasta s-a datorat si actiunilor specifice de monitorizare si control realizate la nivelul activitatilor de inspectie fiscala, vamala si antifrauda fiscala, actiuni orientate catre domeniile economice in care se manifesta fenomene de evaziune fiscala, indisciplina financiara sau slaba conformare ( in special in zona Bucuresti - Ilfov).

- incasarile la capitolul "rest venituri" au fost mai mari cu 1.380,98 mil.lei ( 14,33%) fata de cele din aceeasi perioada a anului 2014 (realizari 2014: 9.638,73 mil.lei, respectiv 11.019,71 mil.lei in anul 2015).

Incasarile mai mari la acest capitol se datoreaza cresterii, fata de anul anterior, a:
~ volumului varsamintelor din dividende efectuate de companiile cu capital de stat, cu 474 mil.lei ;
~ sumelor recuperate in urma deciziilor de incompatibilitate a ajutorului de stat, cu 507,58 mil.lei ;
~ sumelor din vanzarea certificatelor verzi, cu 295,55 mil.lei;
~ sumelor incasate din taxele de licentiere/autorizare pentru jocurile de noroc, cu 375,77 mil.lei ;
~ veniturile suplimentare obtinute din reglementarea pretului la gazele naturale, cu 63,07 mil lei ,
coroborata cu scaderea incasarilor din impozitul pe constructii speciale datorata reducerii cotei de impunere de la 1,5% la 1% ( minus de 490,56 mil.lei ).

>>>La bugetul fondului national unic pentru asigurari de sanatate se constata o crestere a volumului sumelor incasate cu 13,34% indice nominal (15.724,56mil. lei cumulat 9 luni 2015 fata de 13.873,54 mil. lei in perioada similara a anului 2014); Realizarile si programul de incasari includ, la bugetul FNUASS, contributia datorata pentru medicamentele finantate din bugetul Fondul national unic de asigurari de sanatate si din bugetul Ministerului Sanatatii (taxa de clawback ) in suma de 1.425,23 mil.lei ).

>>> La bugetul asigurarilor sociale de stat se constata o scadere cu 8,14% (26.722,63 mil. lei cumulat noua luni 2015 fata de 29.089,84 mil. lei in perioada similara a anului 2014). Mentionam faptul ca incasarile din 2015 la acest buget sunt influentate negativ de:
~ reducerea cu 5 p.p. a contributiei datorate de angajator, masura aplicata incepand cu 01.10.2014 ;
~ cresterea volumului varsamintelor la Pilonul II de pensii; datorita cresterii cotei de contributie de la 4,5% in anul 2014, la 5% in anul 2015, suma virata la fondul privat de pensii a fost cu 790,39 mil. lei mai mare fata de cea virata in 2014, respectiv 3.585,95 mil.lei - cumulat noua luni 2014 fata de 2.795,56 mil.lei - in perioada similara din 2015;

#La bugetul asigurarilor sociale pentru somaj se constata o crestere cu 11,80% (1.249,15mil lei cumulat noua luni 2015 fata de1.117,29mil lei in perioada similara a anului 2014).

Sursa: ANAF

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "ANAF explica evolutia incasarilor din acest an":
Rating:

Nota: 5 din 2 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Cheltuieli cu transportul personalului intre puncte de lucru. Ce putem deduce?
    • Prin cele ce urmeaza, vom vedea care este baza legala si ce documente trebuie intocmite (contract comodat, decont cheltuieli, foi de parcurs etc.) in cazul decontarii/deplasarii angajatilor de la un punct de lucru al societatii la alt punct de lucru pentru desfasurarea sarcinilor de serviciu: 1. cu mijlocele de transport in comun 2. cu masina personala a angajatului. Vom stabili daca sunt deductibile aceste cheltuieli la calculul impozitului pe profit. Iata raspunsul specialistului: Permisele de...» citeste mai departe aici

  • Dragnea anunta ca punctul de pensie va creste cu 10% si ca pilonul II de pensii va fi optional
    • Presedintele PSD, Liviu Dragnea, a declarat miercuri, ca punctul de pensie va creste cu 10% de anul viitor, asa cum este prevazut in programul de guvernare, insa prevederile Legii pensiilor nu vor fi incluse in bugetul de stat pe 2018. Totodata, liderul ALDE, Calin Popescu Tariceanu a anuntat, dupa sedinta coalitiei de guvernare, ca Legea pensiilor va fi amanata pentru anul viitor, precizand ca aceasta decizie s-a luat "cu grija", informeaza Mediafax. Acesta a completat si cu privire la Split...» citeste mai departe aici

  • Apel BNS catre Guvern pentru a renunta la transferul contributiilor sociale integral in sarcina salariatilor
    • BNS face apel la Guvernul Romaniei sa renunte la implementarea masurii de reducere a costului cu forta de munca al angajatorului, prin transferul contributiilor sociale integral in sarcina salariatilor, in special avand in vedere faptul ca deja a luat astfel de decizii de incalcare a propriului Program de Guvernare in favoarea capitalului. Prezentam anexat prezentului comunicat un set de 10 motive pentru a sustine o astfel de decizie. Ne aratam deplina disponibilitate pentru a identifica un set...» citeste mai departe aici

  • Vor fi infiintate agentiile de mediere intre cererea si oferta de munca ziliera
    • Guvernul a aprobat infiintarea agentiilor de mediere intre cererea si oferta de munca ziliera. Aceste structuri vor fi acreditate de catre Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca (ANOFM), prin agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, care faciliteaza punerea in legatura a beneficiarilor de lucrari cu zilieri, in vederea stabilirii de raporturi de munca. Infiintarea agentiilor de mediere face parte din masurile prevazute in Programul de Guvernare 2017-2020, la sectiunea...» citeste mai departe aici

  • Plata titlurilor executorii datorate profesorilor ar putea fi esalonata pe urmatorii 5 ani
    • Plata drepturilor salariale castigate in instanta de catre personalul din invatamant ar putea fi esalonata pe urmatorii 5 ani, asa cum se prevede intr-un nou proiect semnat de premierul Mihai Tudose, presedintele Camerei, Liviu Dragnea, ministrul Educatiei, Liviu Pop, si vicepremierul Marcel Ciolacu. Conform Zf.ro, proiectul de Lege privind finantarea unor masuri in domeniul invatamantului prevede ca "incepand cu anul 2018, de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerul Apararii Nationale, se...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"