
Raportul Special
realizat de specialisti
Pentru o cat mai buna intelegere a evolutiei incasarilor este necesar sa facem o serie de precizari cu rolul de a contextualiza dinamica incasarilor, in asa fel incat trendul pozitiv sa nu fie reflectat doar de raportarea la planul de incasari.
In aces sens, precizam ca imbunatatirea colectarii si cresterea veniturilor administrate de ANAF au survenit in ciuda efectului de contractie a veniturilor ca rezultat al masurilor de relaxare a fiscalitatii care au afectat negativ incasarile precum:
1. scaderea CAS cu 5pp
2. neimpozitarea profitului reinvestit
3. diminuarea taxei "pe stalp"de la 1,5% la 1%
4. cresterea varsamintelor la pilonul II de pensii
5. scaderea TVA la alimente de la 24% la 9% (aici facem precizarea ca, in ciuda opiniei generale, nu doar alimentele au beneficiat de o cota redusa de TVA dar si la bauturile non-alcoolice, animalele si pasarile din specii domestice, Semintele si ingredientele alimentare, serviciile de restaurant si catering, ceea ce inseamna ca impactul acestei masuri este, in opinia noastra, mai mare decat cel estimat)
Cu toate acestea, in primele 9 luni din 2015, veniturile in suma de 146.579,10 mil.lei reprezinta o depasire cu 7,8% (indice nominal) si cu 10,6 miliarde lei in cifre absolute mai mult decat in perioada similara a anului 2014 (135.978,84 mil.lei),
Cartea Verde a Contabilitatii
Portal Persoane Fizice - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Raportat la programul de incasari rectificat, gradul de realizare este de 100,81%, conform legilor bugetare anuale rectificate (145.394,71 mil.lei - prin corelare cu incasarile efective din operatiuni tip "swap" si taxa clawback).
Observatii
I. Comparativ cu planul initial de incasari de la inceputul anului (inainte de rectificare), gradul de realizare este de 103,8%. La rectificare, programul a fost majorat cu suma colectata in plus pe primele 7 luni.
II. De asemenea, subliniem faptul ca trendul pozitiv de la nivelul incasarilor se inregistreaza pe fondul deflatiei de 1,87% din 2015, fapt ce a diminuat veniturile in comparatie cu cele din 2014 cand s-a inregistrat inflatie.
III. Totodata, mentionam faptul ca, din cele 10,6 miliarde lei colectati in plus fata de anul trecut, veniturile suplimentare colectate din TVA sunt de 4,75 miliarde lei. Ceea ce reprezinta o crestere cu 12,52% indice nominal, cu mult peste cresterea economica din primele 9 luni. Aceasta diferenta (rezultata dupa eliminarea impactului cresterii economice) este rezultatul direct si exclusiv al combaterii evaziunii fiscale.
I. Colectare venituri bugetare cumulat 9 luni 2015 in structura, pe bugete si in cadrul bugetului de stat pe principalele impozite si taxe, situatia privind realizarea veniturilor bugetare in perioada analizata, se prezinta astfel:
>>>> La bugetul de stat s-au incasat 102.882,75 mil.lei, cu 10.984,69 mil. lei (11,95% indice nominal ) mai mult fata de aceeasi perioada din 2014 (91.989,06 mil.lei), pe fondul cresterii generale a volumului obligatiilor fiscale declarate ( cu cca. 7% mai mare decat in perioada similara din 2014 ) astfel:
· la impozitul pe profit s-au incasat 10.059,41 mil. lei, cu 985,87 mil.lei ( 10,87% indice nominal ) mai
mult decat in 2014 (9.073,54 mil.lei). Cresterea incasarilor din perioada analizata, la acest impozit, s-a datorat:
~ cresterilor de viramente inregistrate de la agentii economici (+11%), cat si impozitului virat de
catre bancile comerciale (+16%);
~ intensificarii inspectiilor fiscale la contribuabili identificati cu risc fiscal asociat preturilor de
transfer, selectati in baza analizei de risc. Rezultatele acestor controale se cuantifica atat prin stabilirea de sume suplimentare, cat si prin diminuarea pierderilor fiscale inregistrate de contribuabili, cu consecinta directa in cresterea nivelului sumelor declarate cu titlu de impozit pe profit;
· la impozitul pe venit s-au incasat 19.449,83 mil. lei, cu 2.314,64 mil.lei ( 13,51% indice nominal ) mai mult decat in 2014 (17.135,19 mil.lei), fapt datorat:
~cresterii nivelului salariului minim pe tara;
~ intensificarii controalelor privind combaterea subdeclararii impozitului pe venit si a contributiilor sociale, cresterea gradului de colaborare cu Inspectia Muncii. Incepand cu luna ianuarie 2015 s-a extins la nivel national "Proiectul pilot" vizand "Reducerea salariilor subdeclarate" la contribuabilii care prezinta risc fiscal ridicat privind nedeclararea/subdeclararea veniturilor din salarii si/sau de natura salariala, prin efectuarea de inspectii fiscale partiale la contribuabilii selectati.
In acest sens, mentionam faptul ca, in cadrul "Proiectului de modernizare a administratiei fiscale din Romania - RAMP", exista o componenta de “dezvoltare si imbunatatire a inspectiei fiscale", prin intermediul careia se va dezvolta un sistem integrat de analiza de risc ce va conduce la obtinerea automata de liste de contribuabili cu risc fiscal ridicat si includerea acestora in planul de activitate corelat cu capacitatea de control;
Aspectele prezentate mai sus influenteaza pozitiv si nivelul realizarilor la bugetele contributiilor de asigurari sociale.
· incasarile din taxa pe valoarea adaugata au fost de 42.732,96 mil.lei, cu 4.755,86 mil.lei( 12,52% indice nominal ) mai mari decat incasarile din perioada similara a anului 2014 ( 37.977,0 mil. lei), chiar si in conditiile recentelor modificari ale Codului Fiscal, ( respectiv reducerea cotei de TVA pentru alimente si bauturi nonalcoolice, animale si pasari din specii domestice, seminte si ingrediente alimentare, servicii de restaurant si catering, de la 24% la 9%).
Separat de impactul cresterii economice, acest fapt se datoreaza diminuarii evaziunii fiscale prin :
~ modificarea legislatiei primare si secundare specifice, urmarind inasprirea criteriilor pentru inregistrarea in scopuri de TVA, crearii unui mecanism de evaluare periodica ulterioara inregistrarii si simplificarii procedurilor de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA;
~ intensificarea controalele antifrauda care sunt concentrate pe actiuni de investigare si instrumentare
a unor lanturi tranzactionale organizate in scopul sustragerii de la indeplinirea obligatiilor fiscal in materie de TVA.
>>> In domeniul accizelor (inclusiv taxa pe viciu), fata de incasarile din perioada analizata a anului precedent (17.544,08 mil.lei), accizele au fost mai mari cu 8,87% (in termeni nominali ), veniturile colectate in 2015 fiind de 19.100,55 mil. lei (plus 1.556,47 mil.lei).
Aceasta s-a datorat si actiunilor specifice de monitorizare si control realizate la nivelul activitatilor de inspectie fiscala, vamala si antifrauda fiscala, actiuni orientate catre domeniile economice in care se manifesta fenomene de evaziune fiscala, indisciplina financiara sau slaba conformare ( in special in zona Bucuresti - Ilfov).
- incasarile la capitolul "rest venituri" au fost mai mari cu 1.380,98 mil.lei ( 14,33%) fata de cele din aceeasi perioada a anului 2014 (realizari 2014: 9.638,73 mil.lei, respectiv 11.019,71 mil.lei in anul 2015).
Incasarile mai mari la acest capitol se datoreaza cresterii, fata de anul anterior, a:
~ volumului varsamintelor din dividende efectuate de companiile cu capital de stat, cu 474 mil.lei ;
~ sumelor recuperate in urma deciziilor de incompatibilitate a ajutorului de stat, cu 507,58 mil.lei ;
~ sumelor din vanzarea certificatelor verzi, cu 295,55 mil.lei;
~ sumelor incasate din taxele de licentiere/autorizare pentru jocurile de noroc, cu 375,77 mil.lei ;
~ veniturile suplimentare obtinute din reglementarea pretului la gazele naturale, cu 63,07 mil lei ,
coroborata cu scaderea incasarilor din impozitul pe constructii speciale datorata reducerii cotei de impunere de la 1,5% la 1% ( minus de 490,56 mil.lei ).
***La bugetul fondului national unic pentru asigurari de sanatate se constata o crestere a volumului sumelor incasate cu 13,34% indice nominal (15.724,56mil. lei cumulat 9 luni 2015 fata de 13.873,54 mil. lei in perioada similara a anului 2014); Realizarile si programul de incasari includ, la bugetul FNUASS, contributia datorata pentru medicamentele finantate din bugetul Fondul national unic de asigurari de sanatate si din bugetul Ministerului Sanatatii (taxa de clawback ) in suma de 1.425,23 mil.lei).
>>> La bugetul asigurarilor sociale de stat se constata o scadere cu 8,14% (26.722,63 mil. lei cumulat noua luni 2015 fata de 29.089,84 mil. lei in perioada similara a anului 2014). Mentionam faptul ca incasarile din 2015 la acest buget sunt influentate negativ de:
~ reducerea cu 5 p.p. a contributiei datorate de angajator, masura aplicata incepand cu 01.10.2014 ;
~ cresterea volumului varsamintelor la Pilonul II de pensii; datorita cresterii cotei de contributie de la 4,5% in anul 2014, la 5% in anul 2015, suma virata la fondul privat de pensii a fost cu 790,39 mil. lei mai mare fata de cea virata in 2014, respectiv 3.585,95 mil.lei - cumulat noua luni 2014 fata de 2.795,56 mil.lei - in perioada similara din 2015;
>>> La bugetul asigurarilor sociale pentru somaj se constata o crestere cu 11,80% (1.249,15mil lei cumulat noua luni 2015 fata de1.117,29mil lei in perioada similara a anului 2014).
~ intensificarea controalele antifrauda care sunt concentrate pe actiuni de investigare si instrumentare a unor lanturi tranzactionale organizate in scopul sustragerii de la indeplinirea obligatiilor fiscal in materie de TVA.
- in domeniul accizelor (inclusiv taxa pe viciu), fata de incasarile din perioada analizata a anului precedent (17.544,08 mil.lei), accizele au fost mai mari cu 8,87% (in termeni nominali ), veniturile colectate in 2015 fiind de 19.100,55 mil. lei ( plus 1.556,47 mil.lei).
Aceasta s-a datorat si actiunilor specifice de monitorizare si control realizate la nivelul activitatilor de inspectie fiscala, vamala si antifrauda fiscala, actiuni orientate catre domeniile economice in care se manifesta fenomene de evaziune fiscala, indisciplina financiara sau slaba conformare ( in special in zona Bucuresti - Ilfov).
- incasarile la capitolul "rest venituri" au fost mai mari cu 1.380,98 mil.lei ( 14,33%) fata de cele din aceeasi perioada a anului 2014 (realizari 2014: 9.638,73 mil.lei, respectiv 11.019,71 mil.lei in anul 2015).
Incasarile mai mari la acest capitol se datoreaza cresterii, fata de anul anterior, a:
~ volumului varsamintelor din dividende efectuate de companiile cu capital de stat, cu 474 mil.lei ;
~ sumelor recuperate in urma deciziilor de incompatibilitate a ajutorului de stat, cu 507,58 mil.lei ;
~ sumelor din vanzarea certificatelor verzi, cu 295,55 mil.lei;
~ sumelor incasate din taxele de licentiere/autorizare pentru jocurile de noroc, cu 375,77 mil.lei ;
~ veniturile suplimentare obtinute din reglementarea pretului la gazele naturale, cu 63,07 mil lei ,
coroborata cu scaderea incasarilor din impozitul pe constructii speciale datorata reducerii cotei de impunere de la 1,5% la 1% ( minus de 490,56 mil.lei ).
>>>La bugetul fondului national unic pentru asigurari de sanatate se constata o crestere a volumului sumelor incasate cu 13,34% indice nominal (15.724,56mil. lei cumulat 9 luni 2015 fata de 13.873,54 mil. lei in perioada similara a anului 2014); Realizarile si programul de incasari includ, la bugetul FNUASS, contributia datorata pentru medicamentele finantate din bugetul Fondul national unic de asigurari de sanatate si din bugetul Ministerului Sanatatii (taxa de clawback ) in suma de 1.425,23 mil.lei ).
>>> La bugetul asigurarilor sociale de stat se constata o scadere cu 8,14% (26.722,63 mil. lei cumulat noua luni 2015 fata de 29.089,84 mil. lei in perioada similara a anului 2014). Mentionam faptul ca incasarile din 2015 la acest buget sunt influentate negativ de:
~ reducerea cu 5 p.p. a contributiei datorate de angajator, masura aplicata incepand cu 01.10.2014 ;
~ cresterea volumului varsamintelor la Pilonul II de pensii; datorita cresterii cotei de contributie de la 4,5% in anul 2014, la 5% in anul 2015, suma virata la fondul privat de pensii a fost cu 790,39 mil. lei mai mare fata de cea virata in 2014, respectiv 3.585,95 mil.lei - cumulat noua luni 2014 fata de 2.795,56 mil.lei - in perioada similara din 2015;
#La bugetul asigurarilor sociale pentru somaj se constata o crestere cu 11,80% (1.249,15mil lei cumulat noua luni 2015 fata de1.117,29mil lei in perioada similara a anului 2014).
Sursa: ANAF
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Consultantii fiscali raspund pentru rambursari de TVA sub 65.000 lei fara inspectieProduse de 560.000 de euro confiscate din Complexul "Europa"Modificari importante in sfera TVA, publicate recent in Monitorul OficialCe firme depun D 100 pana la 25 august 2017, in functie de veniturile obtinute in 2016?La 27 martie expira termenul pentru mai multe declaratii! Aflati ce obligatii aveti pentru a nu plati amenzi!Ultimele articole
SAF-T ANAF: Ce coduri sa aplici in SAF-T pentru facturi emise cu bon fiscalD397 si firmele de ride-sharing: Clarificari importanteSAF-T ANAF: Cum sa raportezi notele contabile in sistemControale antifrauda: Administratorii care NU raspund la somatia ANAF risca sa faca inchisoareCe greseli fiscale frecvente apar in perioade de crestere accelerataArticole similare
Plan de masuri ANAF: Prevenire si combatere a evaziunii fiscaleActiuni ANAF pentru colectarea veniturilor: 4.000 controale fiscale si decizii de impunere de 446 milioane de lei in noiembrie 2023COLECTARE VENITURI in perioada ianuarie-mai 2024. Controalele antifrauda au avut implicatii fiscale de 1,24 miliarde leiSindicatele din Administratia Fiscala: Reorganizarea ANAF va avea efecte negative in colectarea veniturilor bugetareColectarea veniturilor de catre ANAF. Cati bani s-au strans din amenzi pana in prezent?Ultimele articole
Cum arata evolutia incasarilor ANAF? Raport completEsec pentru ANAF la colectarea veniturilor din taxe si contributiiArticole similare
Cazare persoane fizice aflate in delegatie. Ce obligatii apar privind facturile si bonurile aferente?Noutati Legislatie Fiscala 05 - 09 ianuarie 2009Decontul cheltuielilor angajatilorNoutati Legislatie Fiscala 04 - 08 august 2008PSD propune un impozit pe profit intre 12 si 16%, iar pe venituri in trei trepteUltimele articole
Ce greseli fiscale frecvente apar in perioade de crestere accelerataPlafon plati numerar in valuta: Ce e permis si ce nu in relatia cu partenerii externiCum sa-ti organizezi mai eficient veniturile si cheltuielile atunci cand esti freelancerE-Factura in relatia B2C: Cum sa procedati daca incasati sume prin transfer bancarRegistrul-jurnal de INCASARI si plati. Obligatii si reglementari cheieArticole similare
Doar pana miercuri mai poti depune fisele fiscaleCodul Fiscal, modificat prin OUG 34/2024. Care sunt schimbarileTeren agricol si declaratie anuala recapitulativa. Noile prevederiCodul fiscal se modifica? Ce se schimba privind impozitul pe cladiriCe tratament fiscal se aplica pentru VENITURIle obtinute de un administrator angajat?Ultimele articole
Masuri fiscale: 3 schimbari care NU se aplica din 2025, ci incepand cu 1 ianuarie 2026Consumatorii vulnerabili primesc 50 lei/luna pentru curent. Pana cand poti depune cerereaImpozitul pe venit. Obligatii fiscale in 2025 pentru impozitul din arendaMasuri fiscale. 4 masuri importante, cu aplicabilitate din 1 AUGUST 2025Masuri fiscale 2025-2026. Lista COMPLETA a masurilor de austeritateArticole similare
Plata drepturi de autor pentru un produs brevetatZoom fiscal: Recalcularea bazei impozabile pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilorAtentie, s-a modificat Formularul 201. Impozitarea corecta a veniturilorANAF actualizeaza Nomenclatorul obligatiilor fiscale care se platesc in contul unicIn atentia contribuabililor: 25 iulie este ultima zi de depunere a unor declaratiiUltimele articole
Ce greseli fiscale frecvente apar in perioade de crestere accelerata[Declaratia unica rectificativa] Termene de depunere, reglementari cheie si studii de cazCum sa-ti organizezi mai eficient veniturile si cheltuielile atunci cand esti freelancerImpozitul pe venit si CASS pentru PFA-uri in 2025. Noutati importante privind D. UnicaTaxe PFA cu CIM. Conditii de declarare CAS si CASS in cazul veniturilor din asigurari si dividendeSfaturi de la experti
Intrebare: In momentul in care produsele sunt scoase din antrepozit, valoarea accizei nu intra in costul marfii?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Recuperare TVA pentru achizitie intracomunitara taxabila in statul membru al furnizorului
Intrebare: TVA platita in Germania poate fi recuperata in cazul in care mai platesc inca o data TVA in Romania prin D301?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA