Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ANAF explica prevederile OPANAF 2731/2016 si plata CASS de catre persoanele fara venituri. EXEMPLE CALCUL

14-Nov-2016
3384

Odata cu OPANAF 2731/2016, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 845/25.10.2016. se aproba Procedura de declarare si stabilire a contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate de persoanele fizice care nu realizeaza venituri sau alte categorii de persoane prevazute la art. 180 din Codul fiscal, precum si pentru aprobarea unor formulare.

Aceasta procedura se aplica persoanelor fizice care nu realizeaza venituri de natura celor mentionate la art. 155 din Codul fiscal (venituri din: salarii, pensii, activitati independente, din asocierea cu o persoana juridica, inchirieri, investitii, activitati agricole, alte surse, indemnizatii de somaj, indemnizatii pentru cresterea copilului, ajutor social, indemnizatie incapacitate temporara de munca) sau care realizeaza venituri lunare exclusiv din investitii si/sau alte surse ale caror baze lunare de calcul se situeaza sub nivelul valorii salariului de baza minim brut pe tara si nu se incadreaza in categoriile de persoane exceptate de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate sau in categoriile de persoane pentru care plata contributiei se suporta din alte surse, prevazute la art. 180 alin. (1) din Codul fiscal.

Persoanele fizice care nu realizeaza venituri sau alte categorii de persoane prevazute la art. 180 din Codul fiscal datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate astfel:

a) lunar, prin aplicarea cotei individuale de contributie (5,5%) asupra bazei de calcul reprezentand valoarea salariului de baza minim brut pe tara (1250 lei), si au obligatia sa plateasca contributia de asigurari sociale de sanatate pe o perioada de cel putin 12 luni consecutive, incepand cu luna in care se depune declaratia 604 (5,5% x 1250 lei = 68,75 lei/luna x 12 luni = 825 lei/an) ; sau

b) la data la care acceseaza serviciile acordate de sistemul public de asigurari sociale de sanatate potrivit legii, prin depunerea declaratiei 604, aplicand cota individuala de contributie (5,5%) asupra bazei de calcul reprezentand valoarea a de 7 ori salariul de baza minim brut pe tara (5,5% x 1250 lei = 68,75 lei/luna x 7 luni = 481, 25 lei).

in declaratie, persoana fizica care nu realizeaza venituri sau alte categorii de persoane prevazute la art. 180 din Codul fiscal trebuie sa opteze, in mod obligatoriu, pentru una din cele doua modalitati de stabilire a contributiei de asigurari sociale de sanatate.

Persoanele fizice care nu realizeaza venituri sau alte categorii de persoane prevazute la art. 180 din Codul fiscal care au optat pentru stabilirea contributiei de asigurari sociale de sanatate potrivit art. 180 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal platesc contributia de asigurari sociale de sanatate lunar, pana la data de 25 inclusiv a fiecarei luni, incepand cu luna urmatoare depunerii declaratiei.

Persoanele fizice care nu realizeaza venituri sau alte categorii de persoane prevazute la art. 180 din Codul fiscal care au optat pentru stabilirea contributiei de asigurari sociale de sanatate potrivit art. 180 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal platesc contributia de asigurari sociale de sanatate la data depunerii declaratiei.

Incetarea platii contributiei de asigurari sociale de sanatate

Persoanele fizice care nu realizeaza venituri sau alte categorii de persoane prevazute la art. 180 din Codul fiscal, care au optat pentru stabilirea contributiei de asigurari sociale de sanatate potrivit art. 180 alin. (1) lit. a) si care incep sa realizeze venituri de natura celor prevazute la art. 155 din Codul fiscal sau care se incadreaza in categoriile de persoane exceptate de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate ori pentru care plata contributiei este suportata din alte surse, depun, la organul fiscal competent, in termen de 15 zile de la data la care a intervenit evenimentul, formularul 605 “ Cerere de stopare a obligatiilor de plata reprezentand contributia de asigurari sociale de sanatate datorata de persoanele fizice care nu realizeaza venituri sau alte categorii de persoane prevazute la art. 180 din Codul fiscal". Cererea (se completeaza in doua exemplare, din care originalul se depune la organul fiscal competent) se depune insotita de documente care dovedesc incetarea obligatiei de plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate potrivit art. 180 alin. (1) lit. (a) din Codul fiscal.

Sursa: ANAF Galati

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016