Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Plan de masuri ANAF: Simplificarea procedurilor de administrare fiscala

10-Iul-2019
4030

Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a prezentat, marti – 25 iunie, un plan de masuri pentru eficientizarea colectarii veniturilor la bugetul general consolidat.

Planul de masuri are cinci obiective principale, dintre care astazi ne vom referi doar la primul dintre ele, anume:

I. “Simplificarea procedurilor de administrare fiscala pentru sustinerea conformarii voluntare la declararea obligatiilor fiscale”

Acest obiectiv va fi atins, potrivit "planului de masuri pentru eficientizarea colectarii veniturilor la bugetul general consolidat" prezentat de ANAF, prin implementarea mai multor actiuni.

1. Reducerea numarului de formulare si declaratii la persoanele juridice

Masuri:

  • Inventarierea tuturor declaratiilor si formularelor pe care contribuabilii au obligatia de a le depune
  • Identificarea formularelor de declarare care pot fi reduse prin masuri de natura administrativa, respectiv reducerea numarului de declaratii prin comasarea a doua sau mai multe formulare, cu pastrarea continutului informational
  • Initierea propunerilor privind modificarile legislative de natura sa conduca la reducerea directa a numarului de obligatii declarative stabilite in sarcina contribuabililor, prin lege
  • in baza analizei datelor rezultate din inventariere se vor initia propuneri de modificare a declaratiilor atat din prisma reducerii numarului, cat si a frecventei de depunere
  • Realizarea proiectelor de acte normative pentru aprobarea noilor formulare de declaratii

2. Reducerea frecventei de depunere a declaratiilor fiscale la persoane juridice

Masuri:

  • Stabilirea numarului de declaratii fiscale care se depun, in cursul unui an, de catre persoanele juridice
  • Efectuarea unei analize in vederea stabilirii unui echilibru intre volumul de informatii necesar administrarii impozitelor si taxelor si efortul depus de contribuabili in vederea indeplinirii obligatiilor declarative
  • Transmiterea, catre Ministerul Finantelor Publice, a propunerilor de modificare a Codului fiscal, in sensul modificarii perioadei fiscale, care genereaza frecventa depunerii declaratiilor

3. Simplificarea declaratiei unice pentru persoanele fizice

Masuri:

  • ANAF a constituit un grup de lucru format din reprezentanti ai directiilor de specialitate, precum si ai organelor fiscale competente, in vederea identificarii modalitatilor de simplificare a Declaratiei unice pentru persoanele fizice cu termen de depunere in 2020 pentru datele fiscale aferente anului 2019
  • Initierea de propuneri de modificare legislativa in sensul simplificarii si armonizarii modalitatii de stabilire a venitului impozabil pe categoriile de venit (de exemplu, trecerea la stabilirea venitului net impozabil la nivel de categorie de venit si nu la nivel de sursa cum este in prezent)
  • Realizarea noului formular Declaratie unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice

4. Depunerea electronica a tuturor declaratiilor fiscale

Masuri:

  • Finalizarea inventarierii declaratiilor ce se pot transmite on-line •Extinderea posibilitatii receptionarii on-line a tuturor declaratiilor fiscale

5. Evaluarea calitatii serviciilor fiscale din perspectiva contribuabililor

... pe baza chestionarului de evaluare. in functie de feedback-ul obtinut, se vor implementa masuri de cresterea calitatii serviciilor

Masuri:

  • Completarea de catre contribuabilii care au participat la intalnirile organizate de unitatile fiscale teritoriale in perioada 01.04. – 01.06.2019 a unui chestionar de evaluare, urmand ca rezultatele obtinute sa fie centralizate si valorificate prin implementarea de masuri targetate pentru cresterea calitatii serviciilor
  • ANAF a elaborat proiectele aferente unor noi chestionare referitoare la:

? identificarea nevoilor diferitelor segmente de contribuabili in ceea ce priveste persoanele fizice, persoanele fizice autorizate, contribuabilii mici, mijlocii si mari
? gradul de satisfactie cu privire la utilizarea serviciului Spatiul Privat Virtual

6. Acordarea de asistenta din initiativa organelor fiscale

... pe teme ce decurg din constatari ale organelor de control din cadrul ANAF

Masuri:

  • Efectuarea unei selectii a principalelor deficiente constatate ca urmare actiunilor de control, selectie care va fi avuta in vedere in activitatea de asistenta a contribuabililor
  • Selectarea principalelor probleme ridicate de contribuabili prin toate canalele de asistenta (call center, facebook, adrese, etc), precum si a celor constatate ca urmare a actiunilor de control; identificarea solutiilor de remediere a acestor deficiente si diseminarea informatiilor - a cazuisticii generale pe pagina de web a Agentiei, cat si in mod personalizat prin Spatiul Privat Virtual

Celelalte 4 masuri prezentate in planul de masuri pentru eficientizarea colectarii veniturilor la bugetul general consolidat sunt:

II. Sprijinirea conformarii la plata obligatiilor fiscale;

III. Masuri de prevenire si combatere a evaziunii fiscale; 

IV. Asigurarea unui tratament fiscal diferentiat in functie de comportamentul fiscal al contribuabililor;

V. ANAF o institutie eficienta si transparenta.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Piata muncii in 2025: Incotro se indreapta angajatorii in fata noilor reglementari

    • Anul 2025 a fost si este un an al reconfigurarilor semnificative pe piata muncii din Romania. Pe langa tendintele globale accelerate de digitalizare si adoptarea pe scara larga a inteligentei artificiale, mediul de afaceri local se confrunta cu o serie de provocari legislative care schimba fundamental modul in care companiile isi planifica bugetele de personal si strategiile de retentie a angajatilor. De la ajustari ale salariului minim, la reglementari noi privind munca la distanta si pana la...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016