Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Analiza consultant in ce priveste dovada calitatii de asigurat

16-Oct-2014
2768
Pana la implementarea cardului national de sanatate dovada calitatii de asigurat va fi facuta prin accesarea de catre unitatile medicale a Registrului unic de evidenta al asiguratilor prin programul pus la dispozitie de CNAS sau cu adeverinta de asigurat.

Normele metodologice pentru stabilirea documentelor justificative privind dobandirea calitatii de asigurat din 08.09.2014 publicate in Monitorul Oficial nr. 685/19.09.2014 stabilesc ca dovada calitatii de asigurat poate fi astfel facuta, ca masura tranzitorie, pana la inlocuirea cu cardul national de sanatate.

Initial, dovada calitatii de asigurat se realizeaza prin modalitatea electronica de verificare a calitatii de asigurat in sistemul de asigurari sociale de sanatate, iar in situatia in care, in urma interogarii, persoana nu apare in programul CNAS, dovada se realizeaza printr-un document justificativ - adeverinta, potrivit modelului prevazut in anexa la normele metodologice, eliberata de casa de asigurari de sanatate in a carei evidenta se afla persoana, potrivit fiecarei categorii de persoane.

In cazul in care persoana care necesita servicii medicale, medicamente, ingrijiri la domiciliu si dispozitive medicale, cu exceptia celor din pachetul minim de servicii medicale, ca urmare a interogarii programului, apare neasigurata, aceasta va face dovada calitatii de asigurat cu adeverinta de asigurat. Pentru obtinerea adeverintei de asigurat persoana se adreseaza casei de asigurari de sanatate la care aceasta este luata in evidenta, prezentand documentele necesare dovedirii calitatii de asigurat.

Documentele necesare eliberarii adeverintei de asigurat de catre casa de sanatate sunt prevazute de Normele metodologice pentru stabilirea documentelor justificative privind dobandirea calitatii de asigurat in mod diferentiat pentru fiecare categorie de asigurati. Evidenta asiguratilor se realizeaza pe baza codului numeric personal sau codului unic de identificare din sistemul de asigurari sociale de sanatate, prin Sistemul informatic unic integrat.


Sotul, sotia si parintii fara venituri proprii, aflate in intretinerea unei persoane asigurate cu sau fara plata contributiei, pot beneficia in calitate de coasigurati, de asigurare in perioada in care persoana in a carei intretinere se afla are calitatea de asigurat.

Persoanele care au obligatia sa se asigure, care nu pot dovedi plata contributiei si care nu se incadreaza in categoriile de persoane care beneficiaza de asigurarea de sanatate fara plata contributiei sunt obligate pentru a obtine calitatea de asigurat sa achite contributia legala pe ultimele 6 luni si a lunii curente, calculata la salariul minim brut pe tara in vigoare la data platii, calculandu-se majorari de intarziere daca nu au realizat venituri impozabile pe perioada termenelor de prescriptie privind obligatiile fiscale.

De exemplu, o persoana avea obligatia sa plateasca contributia de asigurari sociale de sanatate, dar nu a realizat venituri impozabile pe perioada termenului de prescriptie, respectiv pe ultimii 5 ani. La data de 1 octombrie 2014 se adreseaza casei de asigurari de sanatate pentru a obtine calitatea de asigurat.

In urma verificarilor casa de asigurari de sanatate constata ca, in termenul de prescriptie, respectiv 1 octombrie 2009-1 octombrie 2014, aceasta persoana nu a realizat venituri impozabile. Pentru a beneficia de pachetul de servicii de baza are obligatia sa plateasca contributia pe 6 luni (1 aprilie 2014 - 30 septembrie 2014 ), calculata la nivelul salariului de baza minim brut pe tara in vigoare la data platii, precum si majorari de intarziere la nivelul in vigoare la data platii. Dupa efectuarea acestei plati persoana in cauza are obligatia platii lunare a contributiei la fond, calculata la nivelul salariului de baza minim brut pe tara, daca nu realizeaza venituri impozabile.

Persoanele care nu pot face dovada platii contributiei beneficiaza numai de pachetul minimal de servicii medicale pana la plata contributiei in conditiile legii. Diminuarea are loc dupa 3 luni de la ultima plata a contributiei datorate fondului.


Autor: Irina Dumitrescu


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016