Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Aspecte fiscale internationale. Ce diferente sunt intre filiala si sucursala?

06-Feb-2014
10648
Diferentele intre o filiala si o sucursala sunt multiple, unele dintre aceste puncte care nu sunt comune privesc aspecte referitoare la procedura de infiintare, dar si la tratamentul fiscal aferent in diferite situatii si pentru proceduri variate.

O societate doreste sa isi extinda afacerea (comert en-gros) in strainatate (in alte doua tari din UE). Vom stabili care este forma de organizare cea mai avantajoasa din punct de vedere fiscal si administrativ: infiintarea unei sucursale sau a unei societati comerciale independente.

Aceste diferente vor avea in vedere:

- infiintarea si procedura de inregistrare a firmei/sucursalei
- impozite si contributii salariale, termene de declarare si plata
- obligatii fiscale, termene de declarare si plata


1. Fundamental, diferenta dintre filiala (sau o noua societate) si o sucursala ca modalitati de extindere a societatii este ca, potrivit legii romane, in timp ce filiala este o veritabila societate ce are personalitate juridica, sucursala nu este o persoana juridica distincta. Astfel potrivit art. 42 din Legea nr. 31/1990 filialele sunt societati cu personalitate juridica. Ele vor avea regimul juridic al formei de societate in care s-au constituit. Fundamentala va fi relatia de subordonare a filialei fata de societatea mama care va detine majoritatea participatiilor. In acelasi timp, fiind in fapt o persoana juridica distincta de societatea mama, fata de creditorii societatii va fi relevant capitalul social al filialei (a noii societati), in timp ce sucursala, definita de art. 43 din actul normativ mentionat mai sus, ca subunitate a societatii care a infiintat-o, va raspunde in limita capitalului social al societatii mama. Asadar, din perspectiva unui tert este posibil ca sucursala sa asigure o garantie mai mare in executarea unui contract. Pe de alta parte, spre deosebire de sucursala, filiala functioneaza independent, administratorul acestuia avand un grad de independenta mai mare decat reprezentantul sucursalei.

Din punctul de vedere al rentabilitatii alegerii uneia dintre formele de organizare din perspectiva fiscala avand in vedere identitatea de tratament fiscal consideram ca nu sunt deosebiri relevante, ambele fiind supuse acelorasi obligatii declarative si de plata.

Desigur ca analiza de detaliu a modului de organizare a unui sediu permanent (sucursala, birou, etc) sau a unei persoane juridice distincte ar trebui sa se realizeze si pe baza particularitatilor legislatiei statelor pe teritoriul carora urmeaza a fi infiintate. De asemenea, in cazul unei sucursale trebuie efectuata si o analiza din perspectiva prevederilor conventiilor pentru evitarea dublei impuneri care in cazul Bulgariei se aplica metoda scutirii in timp ce in relatia cu Ungaria se aplica metoda creditului fiscal. In mod corespunzator, in cazul infiintarii unei societati distincte se vor aplica in mod unitar prevederile de la nivelul UE ale Directivei 2011/96/UE a Consiliului din 30 noiembrie 2011 privind regimul fiscal comun care se aplica societatilor-mama si filialelor acestora din diferite state membre.



2. Stabilirea obligatiilor fiscale in raport cu activitatea dependenta desfasurata in strainatate este diferita in functie de o serie de elemente legate de raporturile de munca incheiate. Spre exemplu, pentru salariatii romani delegati/detasati in stainatate vor fi facute aplicabile prevederile Codului fiscal coroborat cu cele ale conventiilor de evitare a dublei impuneri in raport cu impozitul pe salarii, incheiate de Romania cu Ungaria, respectiv cu Bulgaria, precum si cele ale Regulamentului (CE) nr. 883/2004 si Regulamentului (CE) nr. 987/2009 in materie de securitate sociala. In situatia in care sunt angajati salariati pe plan local, acestia vor fi supusi regulilor proprii aplicabile in tarile respective, dupa caz.

Codul fiscal cuprinde prevederi privind impozitarea veniturilor salariale platite de catre sau in numele unui angajator care este rezident in Romania ori are sediul permanent in Romania, impozabile in Romania numai in situatia in care Romania are drept de impunere, in cadrul pct. 87 indice 3 - 87 indice 7 din Normele metodologice pentru aplicarea art. 55 alin. (4) lit. m) din Codul fiscal coroborate cu cele ale pct. 209 din Normele metodologice pentru aplicarea art. 91 din Codul fiscal.

Astfel, veniturile din salarii obtinute de salariatii romani pentru activitatea desfasurata in strainatate si care sunt platite de catre sau in numele unui angajator care este rezident in Romania sau are sediul permanent in Romania sunt impozabile in Romania daca persoana fizica este prezenta in strainatate pentru o perioada care nu depaseste perioada prevazuta in conventia de evitare a dublei impuneri si veniturile din salarii nu sunt suportate de un sediu permanent al angajatorului care este rezident in Romania.

- Pentru veniturile din salarii obtinute de salariatii romani pentru activitatea desfasurata in strainatate si care sunt platite de catre sau in numele unui angajator care este rezident in Romania sau are sediul permanent in Romania, dreptul de impunere revine statului strain in care se desfasoara activitatea daca persoana fizica este prezenta in acel stat pentru o perioada care depaseste perioada prevazuta in conventia de evitare a dublei impuneri. In aceasta situatie, angajatorul care este rezident in Romania sau are sediul permanent in Romania si care efectueaza plata veniturilor din salarii catre salariatii romani nu are obligatia calcularii, retinerii si virarii impozitului pe venitul din salarii, intrucat dreptul de impunere revine statului strain in care persoana fizica isi desfasoara activitatea.

In vederea regularizarii de catre organul fiscal a impozitului pe salarii datorat in Romania pentru activitatea desfasurata in strainatate, salariatii romani care sunt platiti pentru activitatea salariala desfasurata in strainatate de catre sau in numele unui angajator care este rezident in Romania sau are sediul permanent in Romania au obligatia de a declara in Romania veniturile respective potrivit declaratiei privind veniturile realizate din strainatate la termenul prevazut de lege.

- In situatia in care salariatii romani care au desfasurat activitatea dependenta in strainatate pentru o perioada mai mica decat perioada prevazuta in conventia de evitare a dublei impuneri isi prelungesc ulterior perioada de sedere in strainatate peste perioada prevazuta de conventie, dreptul de impunere asupra veniturilor din salarii revine statului strain.

Dupa expirarea perioadei prevazute in conventie, angajatorul care este rezident in Romania sau are sediul permanent in Romania nu mai calculeaza, nu mai retine si nu mai vireaza impozitul pe venitul din salarii. Salariatii romani datoreaza in statul strain impozit din prima zi pentru veniturile realizate ca urmare a desfasurarii activitatii in acel stat.

In acest caz, organul fiscal regularizeaza impozitul pe venitul din salarii datorat de salariat in baza declaratiei privind veniturile realizate din strainatate si restituie, dupa caz, in totalitate sau in parte impozitul retinut de catre angajatorul care este rezident in Romania sau are sediul permanent in Romania la cererea persoanei fizice. In acest caz, declaratia privind veniturile realizate din strainatate reprezinta si cerere de restituire.

3. Sub aspectul obligatiilor fiscale in ansamblu trebuie avute in vedere reglementarile fiscale interne ale statelor in cauza. In situatia particulara a sediului secundar amintim prevederile art. 7 din OMFP 3055/2009 cu modificarile si completarile ulterioare potrivit carora subunitatile fara personalitate juridica, care apartin persoanelor juridice cu sediul sau domiciliul in Romania, organizeaza si conduc evidenta contabila proprie, astfel incat aceasta sa permita determinarea informatiilor si a obligatiilor prevazute de lege, iar persoanele juridice carora le apartin sa poata intocmi situatii financiare anuale. Contabilitate proprie se organizeaza pana la nivel de balanta care sa permita astfel identificarea datoriilor aferente subunitatii, evidenta platilor efectuate, veniturile si cheltuielile proprii.

In ceea ce priveste infiintarea de sedii secundare in strainatate (atat sucursale cat si filiale) art. 74 alin. (2) din Codul de procedura fiscala stabileste in mod expres obligatia contribuabililor cu domiciliul fiscal in Romania de a declara in termen de 30 de zile infiintarea acestor subunitati.


Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016