Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Atentie! O noua ordonanta pentru modificarea Legea nr. 571 din 2003 privind Codul fiscal

19-Mar-2012
3389
Ministerul de Finante a publicat proiectul de Ordonanta de urgenta pentru completarea Legii nr.571/2003 privind Codul Fiscal, acesta fiind una dintre masurile de reducere a nivelului de evaziune fiscala inregistrat de autoritatile autohtone.

In nota de fundamentare se precizeaza astfel ca evaziunea fiscala este unul din fenomenele economico - sociale complexe, de maxima importanta, cu care statele de astazi se confrunta si ale carei consecinte nedorite cauta sa le limiteze cat mai mult.

Combaterea acestui fenomen care in prezent genereaza pierderi bugetare semnificative, cu implicatii adanci la nivel social si economic, constituie o preocupare constanta a Romaniei, care trebuie sa introduca, in mod sistematic si eficient, masuri imediate pentru preintampinarea si limitarea evaziunii fiscale.

Promovarea acestui act normativ este determinata de necesitatea implementarii unor masuri in
vederea intaririi masurilor de supraveghere a circulatiei produselor energetice, precum si a diminuarii fenomenului de evaziune fiscala.

In acest context, se impune completarea legislatiei si este necesara adoptarea de masuri urgente
privitoare la marcarea si colorarea pacurei si a produselor asimilate acesteia in scopul crearii posibilitatii practice de stabilire a nivelului de acciza in functie de utilizarea efectiva a acestor produse energetice.

Redam mai jos continutul Ordonantei de Urgenta:

Avand in vedere necesitatea combaterii in regim de maxima urgenta a evaziunii fiscale din domeniul produselor energetice, pentru asigurarea unei mai bune monitorizari a operatorilor economici care desfasoara operatiuni cu produse energetice, in scopul intaririi supravegherii circulatiei produselor energetice, pentru instituirea unor parghii care sa conduca la o colectare a accizelor la nivelul aferent utilizarii reale a produselor energetice, in considerarea faptului ca aceste elemente vizeaza interesul general public si constituie situatii extraordinare, a caror reglementare nu poate fi amanata, in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata, Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.

Art. I - Titlul VII "Accize si alte taxe speciale" din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003, cu modificarile si completarile ulterioare, se completeaza dupa cum urmeaza:

La articolul 20616, dupa alineatul (41) se introduc opt noi alineate, alin. (42) - (49), cu urmatorul cuprins:

"(42) Produsele energetice prevazute la alin. (3) lit. g) sau asimilate acestora, pot fi eliberate pentru consum, detinute in afara unui antrepozit fiscal, transportate inclusiv in regim suspensiv de accize, utilizate sau oferite spre vanzare, pe teritoriul Romaniei, numai daca sunt marcate si colorate potrivit prevederilor alin. (44) - (47).

(43) Sunt exceptate de la prevederile alin. (42) produsele energetice prevazute la alin. (3) lit. g) sau asimilate acestora, destinate exportului, livrarilor intracomunitare si cele care tranziteaza teritoriul Romaniei, cu respectarea conditiilor de supraveghere stabilite prin Ordin al Presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.

(44) Pentru marcarea produselor energetice prevazute la alin. (3) lit. g) sau asimilate acestora se utilizeaza marcatorul solvent yellow 124 - identificat in conformitate cu indexul de culori, denumit stiintific N-etil-N-[2-(1-izobutoxi etoxi)etil]-4-(fenilazo)anilina.

(45) Nivelul de marcare este de 7 mg +/- 10% de marcator pe litru de produs energetic.

(46) Pentru colorarea produselor energetice prevazute la alin. (3) lit. g) sau asimilate acestora se utilizeaza colorantul solvent blue 35 echivalent.

(47) Nivelul de colorare este de 25 mg +/- 10% de colorant pe litru de produs energetic.

(48) Responsabilitatea marcarii si colorarii revine antrepozitarilor autorizati, destinatarilor inregistrati si operatorilor economici care importa astfel de produse, sau a celor care realizeaza achizitii intracomunitare.

(49) Pentru produsele energetice prevazute la alin. (3) lit. g) sau asimilate acestora, eliberate pentru consum, detinute in afara unui antrepozit fiscal, transportate inclusiv in regim suspensiv de accize, utilizate sau oferite spre vanzare, pe teritoriul Romaniei, nemarcate si necolorate, sau marcate si colorate necorespunzator, precum si in cazul nerespectarii conditiilor de supraveghere stabilite prin Ordin al Presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, se datoreaza accize la nivelul prevazut pentru motorina."

Art. II - (1) Produsele energetice prevazute la art. 20616 alin. (3) lit. g) din Codul fiscal sau asimilate acestora, nemarcate si necolorate, eliberate pentru consum inainte de intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta vor fi utilizate pana la epuizarea stocurilor. Operatorii economici care detin astfel de stocuri vor depune la autoritatea vamala teritoriala in raza careia isi desfasoara activitatea, in termen de 5 zile lucratoare, liste de inventar cu stocurile existente la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta. Autoritatea vamala teritoriala are obligatia de a verifica realitatea datelor inscrise in listele de inventar, precum si modul de utilizare a stocurilor pana la
epuizare.

(2) Pentru produsele prevazute la art. 20616 alin. (3) lit. g) din Codul fiscal sau asimilate acestora, provenite din teritoriul Uniunii Europene sau din tari terte, si a caror deplasare a fost initiata inainte de intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, destinatarii au obligatia ca la intrarea pe teritoriul Romaniei sa anunte organul vamal teritorial, care va lua masurile necesare in vederea monitorizarii deplasarii pana la destinatie. Activitatea de monitorizare se va face prin ordin al Presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. Valorificarea si utilizarea stocurilor astfel create se va face sub supraveghere fiscala.

(3) Procedura privind monitorizarea deplasarilor pana la destinatie/pana parasesc teritoriul Romaniei se va aplica si produselor energetice prevazute la art. 20616 alin. (3) lit. g) din Codul fiscal sau asimilate acestora, din productia interna sau aflate in tranzit si care au ca destinatie un operator economic din Romania, dintr-un stat membru sau tara terta si a caror miscare a fost initiata inainte de intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.

(4) Durata deplasarilor initiate inainte de intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta nu poate fi mai mare de 92 de zile.

(5) Pentru nerespectarea obligatiilor prevazute la alin. (1) - (4) se datoreaza accize la nivelul prevazut pentru motorina.



Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici