Obligativitatea auditului financiar, cunoscut si sub numele de audit statutar, se poate analiza atat pentru situatiile financiare individuale, respectiv al unei singure societati, cat si pentru situatii financiare consolidate. Insa in ambele ambele cazuri vorbim de situatiile financiare anuale, fie ele corespondente anului calendaristic sau pentru un an financiar decalat.
Entitatile care sunt obligate sa auditeze situatiile financiare individuale sunt definite de Ordinul 1802/2014 privind reglementarile contabile, in Capitolul 10 ”Auditul” – Sectiunea ”Cerinte generale privind auditul”, astfel:
• entitatile mijlocii si mari
• societatile/companiile nationale, societatile cu capital integral sau majoritar de stat si regiilor autonome
• entitatile care la data bilantului depasesc anumite criterii de marime.
Acestei liste initiale se mai adauga si entitatile de interes public, care conform Capitolul 12 ”Dispozitii privind scutirile si restrictiile aplicabile scutirilor” – Sectiunea 12.2 ”Restrictii referitoare la entitatile de interes public”. Conform acestor prevederi, o entitate de interes public este considerata ca fiind din categoria entitatilor mijlocii si mari, indiferent de cifra de afaceri neta, totalul activelor sau numarul sau mediu de salariati in cursul exercitiului financiar.
Este des intalnita confuzia dintre criteriile de marime pentru obligativitatea auditului statutar si criteriile privind clasificarea entitatilor mijlocii si mari, ambele seturi de criterii avand aceleasi componente dar praguri usor diferite. De aceea, reiteram valorile stabilite prin Ordinul 1802/2014 privind criteriile de marime pentru obligativitatea auditului statutar:
• Totalul Activelor – 16 milioane RON;
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Examen Consultant Fiscal 2025
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Obligativitatea auditului statutar intervine pentru acele entitati care depasesc pentru doi ani consecutivi doua criterii din cele trei enumerate.
Important de subliniat este ca evaluarea marimii societatii se efectueaza la sfarsitul exercitiului financiar, pe baza indicatorilor determinati din situatiile financiare ale exercitiului financiar precedent celui de raportare si a informatilor din balanta de verificare de la sfarsitul exercitiului financiar curent.
Daca astfel se determina ca doi ani consecutivi criteriile au fost depasite conform celor mentionate mai sus, situatiile financiare individuale ale anului curent vor fi supuse auditului financiar. Acest audit statutar se realizeaza in baza Legii 162/2017 privind auditul statutar.
Auditul statutar se efectueaza de catre auditorii financiari sau de firmele de audit care se supun prevederilor Legii nr. 162/2017 si reglementarilor ASPAAS (Autoritatea pentru Supravegherea Publica a Activitatii de Audit Statutar). Acestea fiind primele criterii legislative de organizare a auditului financiar, ulterior criteriile de independenta si gradul de competenta sunt premisele de calitate ce constituie baza abordarii misiunilor de audit derulate de NOA Group.
Aceste audituri financiare se vor realiza anual, concomitent cu analiza pentru fiecare data a bilantului, daca a incetat sa depaseasca criteriile de marime corespunzatoare. Ulterior, entitatile respective sunt scutite de la obligatia de auditare a situatiilor financiare anuale daca limitele a doua dintre cele trei criterii mentionate nu sunt depasite in doua exercitii financiare consecutive.
Un aspect ce nu tine de obligativitatea legislativa privind efectuarea auditurilor financiare, o reprezinta obligativitatea impusa de asociatii/actionarii sau administratorii societatilor care, desi auditul financiar nu este impus de lege, doresc totusi efectuarea de audituri financiare motivati de beneficiile acestei actiuni.
Nu in ultimul rand, exista obligativitatea auditului financiar pentru situatiile financiare consolidate. Datorita caracterului complex al constructiei grupurilor si al consolidarilor, Uniunea Europeana prezinta referintele juridice privind organizarea supravegherii publice prevazute in Directiva 2006/43/EC privind auditul statutar al situatiilor financiare anuale si situatiilor financiare consolidate, modificata prin Directiva 2014/56/UE, si in Regulamentul nr. 537/2014 privind cerintele specifice referitoare la auditul statutar al entitatilor de interes public.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
In atentia firmelor: Ordinea stingerii datoriilor. Reguli si exceptiiLegea 70 din 2015. Plati in numerar catre asociati. Cum procedam corect?Declaratia 101. Nedepunerea corecta sau la termenul legal constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de pana la 5.000 lei!Organizare eveniment aniversare companie. Avantaje in natura acordate salariatilor. Cum inregistram facturile?Cenzorul asociatiei de proprietari: cine poate fi cenzor, atributiiUltimele articole
5 beneficii ale utilizarii unui sistem MES in industria greaSAF-T 2025: Cand sunt OBLIGATORII codurile NCCodul CAEN 6920 si activitatile permise in cadrul unui PFA. Ce trebuie sa stii in 2025SAF-T ANAF: Cum sa raportezi notele contabile in sistemCe greseli fiscale frecvente apar in perioade de crestere accelerataArticole similare
Ce presupune activitatea de audit intern?Conditii microintreprindere 2024. Ce conditii trebuie sa indeplineasca firmele, conform ultimelor modificari legislativeOFICIAL! CEREREA de eliberare a vizei anuale pentru exercitarea activitatii de AUDIT FINANCIAR de catre firma de auditDeclaratia 700 in 2023: Cum arata formularul utilizat de firme pentru a trece de la plata impozitului micro la impozitul pe profitFirmele care nu au apucat sa depuna D700 pana pe 31 martie 2024 o mai pot face pana pe 15 aprilie 2024Ultimele articole
Codul CAEN 6920 si activitatile permise in cadrul unui PFA. Ce trebuie sa stii in 2025Impozitul pe veniturile micro 2025. Modificari aduse prin OUG 156/2024Firmele infiintate in 2024 pot deveni microintreprinderi din 2025?Auditare situatie financiara anuala. Care sunt plafoanele pentru anul 2024Microintreprindere in 2024. Trece la impozit pe profit daca rata rentabilitatii depaseste 30%?Articole similare
GHID PRACTIC pentru implementarea legii privind auditul internSfaturi de la experti
Intrebare: Daca o microintreprindere depaseste plafonul de 250.000 euro la 30.09.2025, adica are venituri cumulate de 1.258.000 lei la 30.09.2025, trece la impozit pe profit? Ce curs euro se foloseste la calcularea plafonului si in cat timp...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Calcul deduceri fiscale aferente profitului reinvestit
Intrebare: O societate vrea sa aplice scutirea pentru profit reinvestit in T3. Datele sunt urmatoarele:
Investitie activ: 45.929,90 lei
Profit brut (cont 121): 64.502,90 lei
Profit impozabil: 81.596,21 lei
Impozit pe profit: 13.055,39 lei
In...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA