Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Calculul impozitului pe cladiri

12-Nov-2009
5888

Articol preluat din Newsletter-ul Taxe si Impozite Actual nr. 35/ octombrie 2009

Problema fiscala
Avem cladiri in patrimoniul unitatii, motiv pentru care datoramimpozit pentru acestea. Cine incaseaza impozitul pe cladiri? Cum calculam acest impozit?
Ce declaratii trebuie sa depunem? Cand platim impozitul pe cladiri?

1. Cine plateste impozitul pe cladiri?
Impozitul pe cladiri este datorat de catre proprietarii cladirilor, indiferent de cladire si de locul unde sunt situate in Romania. Acestia datoreaza impozitul pe cladiri si in situatia in care cladirea este administrata sau folosita de alte persoane decat titularul dreptului de proprietate si pentru care locatarul sau concesionarul datoreaza chirie ori redeventa in baza unui contract de inchiriere, locatiune sau concesiune, dupa caz.

2. Cine incaseaza impozitul pe cladiri?
Impozitul pe cladiri se datoreaza bugetului local al unitatii administrativ- teritoriale unde este situata cladirea.

--------------------------------------------------------
Tornada Fiscala de toamna se indreapta spre tine?
Te vom ajuta sa-ti gasesti Conul de Liniste!

Taxe si Impozite Actual:
Newsletter-ul care face ordine in Marea Dezordine Fiscala!
---------------------------------------------------------

3. Cum calculam impozitul pe cladiri?
Impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote de impozitare asupra valorii de inventar a cladirii.

Valoarea de inventar a cladirii este valoarea de intrare a cladirii in patrimoniu, inregistrata in contabilitatea proprietarului cladirii.

Cota de impozit se stabileste prin hotarare a consiliului local. La nivelul municipiului Bucuresti, aceasta atributie revine Consiliului General al Municipiului Bucuresti.

La calculul impozitului pe cladiri aplicam urmatoarele reguli:

* cota de impozit poate fi cuprinsa intre 0,25% si 1,50% inclusiv si se aplica asupra valorii de inventar a cladirii;
* pentru cladirile ce nu au fost reevaluate in ultimii 3 ani, cota impozitului pe cladiri este intre 5% si 10%.

Cota astfel majorata se aplica pana la sfarsitul lunii in care se efectueaza prima reevaluare. Fac exceptie cladirile amortizate integral;

* pentru cladirile integral amortizate, valoarea impozabila se reduce cu 15%;
* pentru cladirile care fac obiectul unui contract de leasing financiar, impozitul se datoreaza de catre locatar. Insa in cazul in care contractul de leasing inceteaza altfel
decat prin ajungerea lui la scadenta, impozitul pe cladiri este datorat de catre locator;
* impozitul se datoreaza incepand cu data de intai a lunii urmatoare celei in care cladirea a fost dobandita sau construita;
* impozitul nu se mai datoreaza incepand cu data de intai a lunii urmatoare celei in care cladirea a fost instrainata, demolata sau distrusa.

4. Ce declaratii depunem?
Avem obligatia de a depune o declaratie fiscala la compartimentul de specialitate al autoritatii administratiei publice locale in a carei raza de competenta se afla cladirea, in termen de 30 de zile de la data dobandirii, instrainarii sau construirii.

5. Cand platim impozitul pe cladiri?
Impozitul pe cladiri se plateste anual, in doua rate egale, astfel:

* rata I, pana la data de 31 martie inclusiv;
* rata a II-a, pana la data de 30 septembrie inclusiv.

Calculul impozitului pe cladiri. Exemple
Avemcladiri in patrimoniul unitatii,motiv pentru care datoramimpozit pentru acestea. Cine incaseaza impozitul pe cladiri? Cum calculam acest impozit? Ce declaratii trebuie sa depunem? Cand platim impozitul pe cladiri?

Problema fiscala Se acorda o bonificatie de pana la 10% pentru plata cu anticipatie a impozitului pe cladiri, datorat pentru intregul an, pana la data de 31 martie
a anului respectiv. Bonificatia se stabileste prin hotarare a consiliului local.

La nivelul municipiului Bucuresti, aceasta atributie revine Consiliului General al Municipiului Bucuresti.

In situatia in care am platit cu anticipatie, pana la data de 31 martie inclusiv, impozitul pe cladiri pentru care am beneficiat de bonificatie, iar in cursul aceluiasi an fiscal instrainam cladirea, scaderea se face proportional cu perioada cuprinsa intre data de intai a lunii urmatoare celei in care s-a realizat instrainarea si sfarsitul anului fiscal, luandu-se in calcul suma efectiv incasata la bugetul local.

Calculul impozitului pe cladiri datorat pentru perioade mai mici de un an fiscal se face dupa cum urmeaza:

a) impozitul anual determinat se imparte la 12, respectiv la numarul de luni dintr-un an fiscal;
b) suma rezultata in urma impartirii se inmulteste cu numarul de luni pentru care se datoreaza impozitul pe cladiri.

Pentru cladirile dobandite in cursul anului, impozitul pe cladiri, datorat de la data de intai a lunii urmatoare celei in care aceasta a fost dobandita si pana la sfarsitul anului respectiv, se repartizeaza la termenele de plata ramase, iar ratele scadente se determina pentru impozitul anual, proportional cu numarul de luni pentru care se datoreaza impozitul pe cladiri

Articol adaugat la 12 noiembrie 2009

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul fiscalitatea.ro" si link catre www.fiscalitatea.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016