Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ce ne costa sa facem facturi electronice?

24-Feb-2009
4465

Noutate


Legiuitorul a emis recent o reglementare care stabileste conditiile in care putem recurge la facturarea electronica. Din pacate, aceasta modalitate moderna de facturare nu reprezinta o optiune la indemana oricarui agent economic.

Obligatia de omologare
In cazul in care dorim sa emitem facturi in forma electronica avem obligatia sa folosim un sistem
informatic omologat de Autoritatea Nationala pentru Comunicatii. In acest sens, vom inainta Autoritatii Nationale pentru Comunicatii o cerere scrisa prin care vom solicita inceperea procedurii de omologare a sistemului informatic.

Procedura de omologare
Pentru a omologa sistemul informatic trebuie sa transmitem Autoritatii Nationale pentru
Comunicatii urmatoarele documente:

  • cererea;
  • raportul de audit;
  • descrierea functionala a sistemului informatic;
  • planul de securitate a sistemului informatic;
  • certificari privind securitatea sistemului informatic, acolo unde acestea exista;
  • declaratia pe propria raspundere a auditorului, prin care este exprimata independenta sa fata de emitentul facturii in forma electronica si producatorul sistemului informatic auditat;
  • daca este cazul, descrierea echipamentelor necesare realizarii procesului de conversie, in situatia in care emitentul de drept al facturii in forma electronica are un contract valabil incheiat, in baza caruia beneficiaza de servicii de conversie a facturilor emise pe suport hartie in facturi in forma electronica;
  • dovada achitarii tarifului de omologare.

Auditul este realizat de catre un auditor independent fata de emitentul facturii in forma electronica si fata de producatorul sistemului informatic a carui omologare se solicita.

Raportul de audit poate fi realizat de o persoana fizica sau juridica, certificata ca auditor de sisteme informatice.

In cazul in care sistemul informatic este situat in alt stat, auditarea acestuia se va face prin una dintre urmatoarele metode:

  • auditorul auditeaza in mod nemijlocit sistemul informatic din strainatate;
  • auditorul isi bazeaza raportul de audit pe certificari similare emise sau pe teste efectuate in statul in care se afla sistemul informatic si care au un grad de asigurare corespunzator, acoperind obiectivele si ariile de control.

Decizia de omologare este emisa in termen de 30 de zile de la data transmiterii documentatiei in urma verificarii conformitatii sistemului informatic.

Decizia de omologare este valabila pe o perioada de un an, procedura de reinnoire fiind similara cu cea de emitere.

Important
Pe intreaga perioada de valabilitate a deciziei de omologare, ANC are dreptul de a efectua
verificari ale sistemului informatic omologat.

Avem obligatia sa notificam ANC orice modificare a sistemului informatic care afecteaza documentatia depusa pentru acordarea omologarii. ANC avizeaza modificarile aduse in maximum 30 de zile de la data transmiterii notificarii.

ANC are obligatia de a pastra confidentialitatea tuturor informatiilor primite de la emitentul facturii in forma electronica care solicita omologarea sistemului informatic.

Important
Persoanele care emit, transmit sau arhiveaza facturi in forma electronica pot externaliza aceste
servicii in temeiul unui contract valabil incheiat cu un furnizor de servicii de facturare electronica.

Retragerea omologarii

ANC ne poate retrage omologarea in urmatoarele situatii:

  • in cazul in care, in urma verificarilor efectuate, ANC constata neindeplinirea obligatiei de notificare a modificarilor efectuate asupra sistemului informatic;
  • in cazul in care, in urma verificarilor efectuate, ANC constata faptul ca sistemul informatic nu mai indeplineste normele de performanta si securitate.
    • NOUTATI din Codul Fiscal
      Validat de expertul
      Portal Codul Fiscal
      Livrare produse in contul redeventei Firma are un contract de cesiune cu Consiliul Local pentru o miniera, iar in contract scrie ca firma plateste anual o suma de 10.000 RON si inca 550 mc piatra 0-50 mm. Intrebarea...citeste mai mult
    • NOUTATI din Codul Fiscal
      Validat de expertul
      Portal Codul Fiscal
      CAS si CASS venituri din activitati independente In anul 2024 s-a depus Declaratia Unica pe venit estimat al anului 2024, pentru venituri din agricultura, incadrate la norma de venit, care reprezinta venit final. Pentru...citeste mai mult
    • NOUTATI din Codul Fiscal
      Validat de expertul
      Portal Codul Fiscal
      Regim TVA pentru achizitie servicii CHATGPT Societate platitoare de tva a primit o factura de servicii, abonament lunar CHATGPT, de la o firma din California, si mentioneaza pe factura cod TVA cu indicativ EU OSS. Factura...citeste mai mult
    • NOUTATI din Codul Fiscal
      Validat de expertul
      Portal Codul Fiscal
      Deductibilitate cheltuieli cu amortizare imobil neutilizat Avand in vedere prevederile art. 25 din Codul Fiscal, potrivit carora sunt deductibile doar cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile, coroborate cu...citeste mai mult
    • NOUTATI din Codul Fiscal
      Validat de expertul
      Portal Codul Fiscal
      Sanctiuni RO e-Transport Va multumesc pentru raspunsul documentat. As vrea sa stiu care este opinia dumneavoastra legata de posibilitatea aplicarii unei sanctiuni pentru faptul ca nu a fost obtinut un cod...citeste mai mult

In cazul in care constata una dintre aceste situatii, ANC ne va comunica deficientele constatate, acordandu-ne in acest sens un termen de 30 de zile pentru remedierea acestora. Daca nu vom remedia deficientele constatate in acest termen, ANC ne va retrage omologarea.

Cat costa omologarea?
Omologarea nu este gratis, ci este supusa unui tarif semnificativ.

Atentie!
Cuantumul tarifului de omologare este de 9.000 lei. Termenul de plata a tarifului este anterior
transmiterii documentelor pentru acordarea omologarii.

Concluzie
Cu toate ca, incepand din 1 ianuarie 2007, semnarea si stampilarea facturilor nu mai sunt
obligatorii, aceasta nu inseamna ca simplul e-mail este suficient pentru a factura electronic, in mod valabil. In fata organelor de inspectie fiscala va trebui sa demonstram ca nu neam confectionat singuri facturile pentru a beneficia de cheltuieli deductibile si a micsora astfel baza impozabila. Facturarea electronica va fi considerata costisitoare de multe unitati, astfel ca multe dintre acestea vor ramane totusi la semnarea si stampilarea facturilor sau transmiterea acestora prin posta.

Acte normative aplicabile:
Art. 3-12 din Decizia Autoritatii Nationale de Reglementare in Comunicatii nr. 888/2008 privind
procedura de verificare si omologare a sistemelor informatice destinate operatiunilor de emitere a facturilor in forma electronica, precum si normele de performanta si securitate cu privire la sistemele informatice utilizate de persoanele care emit, transmit sau arhiveaza facturi, chitante si bonuri fiscale in forma electronica

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul fiscalitatea.ro" si link catre www.fiscalitatea.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

Acest articol este preluat din newsletterul Taxe si Impozite Actual. Avand peste 4.300 de abonati newsletterul se adreseaza acelora care vor sa munceasca usor, fara stres. Rezultat al muncii unor profesionisti in fiscalitate ce cunosc in esenta toate posibilitatile de optimizare si minimizare a taxelor si impozitelor, Taxe si Impozite Actual va ofera solutii perfect legale ce avantajeaza vizibil bugetul dvs. Descarcati gratuit numarul pe luna noiembrie si convingeti-va!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?



MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Atentie, comercianti! Apar noi OBLIGATII de la ANPC incepand cu luna mai 2025

    • ANPC impune noi obligatii comerciantilor: afis obligatoriu privind interdictia vanzarii produselor din tutun minorilor, din 11 mai 2025.» citeste mai departe aici

  • [MODEL] Fisa capacitatii de cazare si reglementari cheie

    • In contextul dezvoltarii accelerate a turismului local si a numarului tot mai mare de persoane fizice care inchiriaza camere in scop turistic, fisa capacitatii de cazare a devenit un document esential pentru evidentierea activitatii si conformarea fiscala. Aceasta fisa nu doar ca ofera o imagine clara asupra numarului de camere inchiriate si a veniturilor estimate, dar este si un instrument de baza pentru stabilirea corecta a normelor de venit si, implicit, a obligatiilor fiscale. Iar in...» citeste mai departe aici

  • Prosumatori. Ce avantaje au prosumatorii persoane fizice

    • Productia de energie electrica "acasa" nu mai este doar o optiune ecologica, ci si una fiscal avantajoasa. Conceptul de prosumator, consumatorul care isi produce propria energie si poate livra surplusul in re?ea, a capatat tot mai multa importanta in Romania, odata cu cresterea interesului pentru sursele regenerabile, in special panourile fotovoltaice. Legislatia actuala ofera o serie de beneficii concrete pentru persoanele fizice care devin prosumatori, inclusiv scutiri...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 101 in 2025. Model de completare util pentru firme

    • Declaratia 101 (D101) este documentul fiscal esential prin care contribuabilii platitori de impozit pe profit isi declara obligatiile fiscale anuale. Formularul D101 are, conform Ordinului 206/2025, instructiuni clare privind completarea si termenul de depunere, extins pana la 25 iunie 2025. In acest articol vom vedea un exemplu pentru completarea D101, explicand pas cu pas modul de calcul al rezultatului fiscal, evidentierea amortizarii si completarea corecta a principalelor randuri din...» citeste mai departe aici

  • SECRETUL unei contabilitati impecabile

    • Inchipuiti-va ca una dintre firmele careia ii tineti contabilitatea este supusa unui audit sau unui control de la Fisc, situatie in care, evident, trebuie sa poata furniza pe loc tot felul de documente care i se solicita – de la statutul firmei si lista actionarilor pana la rapoarte financiare, facturi, declaratii fiscale, documente de plata, contracte etc. Nicio problema! Dvs., contabilul firmei, aveti toate aceste documente intr-un fisier personalizat, excelent organizat si...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016