Care e riscul de insolventa al firmei tale? Cum s-au descurcat sau nu firmele in 2013
Intre firmele cu valoare mica de piata si cele cu o valoare de piata foarte mare s-a creat in 2013 o diferenta uriasa. Astfel, la finele anului trecut,
valoarea de piata a unui numar de 162.455 de firme din Romania era mai mica sau egala cu 1.000 de euro in vreme ce 37 de companii aveau o valoare de piata mai mare de 500 milioane euro. Aceste date sunt prezentate intr-o analiza realizata de sistemul de verificare online a firmelor "RisCo - Verificare Firme Online".
Dragos Cabat, Managing Partner RisCo, a declarat, citat de Agerpres:
"Daca dorim sa stim unde este locul economiei romanesti la nivel global si al UE, nu este suficient sa avem statistici generale privind numarul de inregistrari de firme noi, radieri si insolvente de-a lungul anilor. Dintre companiile de pe piata, trebuie sa stim cate au dimensiuni suficiente pentru a fi competitive intr-o piata tot mai integrata. Datele arata ca
mai putin de 30.000 de companii aveau o valoare de piata de peste un milion de euro si mai putin de 5.000 aveau o valoare de piata de peste 10 milioane de euro, la nivelul anului 2013. Asadar, Romania este tara in care sectorul IMM constituit din firme foarte mici reprezinta majoritatea. in consecinta, politicile guvernamentale de sprijinire a economiei ar trebui sa se axeze pe acest segment de firme".
Valoarea de piata a unei firme, informeaza sursa citata, este calculata pe baza valorii estimate de piata a capitalului si datoriile firmei, fiind utilizate datele contabile la sfarsitul fiecarui an fiscal, ajustate cu multiplii medii relevanti ai companiilor listate pe pietele de capital, din acelasi domeniu de activitate cu firma analizata. In plus, se iau in calcul si rezultatele financiare nete prin metoda de calcul "actualizarea fluxurilor de numerar", aminteste Agerpres.
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
159.453 de companii din Romania, potrivit analizei RisCo, aveau in 2013 un risc de
insolventa foarte ridicat, cuprins intre 90 si 100%, iar dintre acestea au intrat tot anul trecut in insolventa 3.346 de firme.
Vestea buna este ca pentru 229.859 de firme exista un risc minim de a intra in insolventa, de sub 10%. In acest sens, studiul amintit mentioneaza ca "firmele din domenii precum constructiile, comertul cu amanuntul si cu ridicata, dar si companii din domeniul serviciilor sunt printre cele mai expuse riscului de
insolventa. in general, companiile mari au o probabilitate de insolventa mai scazuta decat companiile mici si foarte mici".
Conform ONRC, anunta Agerpres,
in 2013, numarul insolventelor a crescut cu peste 10% fata de 2012, la 29.587 de firme, asa cum a crescut si numarul firmelor radiate si dizolvate (la 80.786, respectiv, 23.209 companii). De asemenea, peste 22.000 de firme si-au suspendat activitatea pe parcursul anului trecut.
PROBABILITATEA DE INSOLVENTA este determinata pe baza rezultatelor financiare publicate de catre societatile comerciale la sfarsitul fiecarui an fiscal. Calculele au fost efectuate pentru un numar intre 600.000 - 700.000 de firme pentru fiecare an din perioada 2005-2012.
Aceste statistici nu au luat insa in calcul, anunta sursa, urmatoarele tipuri de societati: intreprinderi individuale sau familiale, persoane fizice autorizate, banci, IFN-uri, organizatii cooperatiste de credit, cooperative agricole si mestesugaresti, societati de asigurari si brokeri de asigurari, brokeri, fonduri si societati supuse reglementarilor pietei de capital.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Achizitie duba din Olanda taxata cu TVA de 21%
Intrebare: Am achizitionat o autoutilitara second hand din Olanda. Desi i-am comunicat vanzatorului codul de TVA, factura a fost emisa cu TVA 21%, aplicata la valoarea de vanzare. Valoarea fara TVA: 12.396,69 euro + TVA 2.603,30 euro, total factura 14.999,99 lei. Intentionez sa solicit rambursarea TVA achitata in Olanda, in valoare de 2.603 euro, prin declaratia 318. Din informatiile mele, achizitia nu se declara in D390, dar nu stiu pe ce rand se declara achizitia in decontul de TVA si daca trebuie...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Obligatii privind declaratia 406. SAF-T
Intrebare: Am un chirias care are urmatorul CIF emis de ANAF: 9000000282163. Certificatul este emis in 2012, iar CIF-ul este atribuit din 2005. Chiriasul este Organizatia Internationala pentru Migratie, cu domiciliul fiscal in Bucuresti, sector 2. Organizatia nu este inregistrata la Registrul Comertului. Problema este ca nu pot transmite SAF-T, deoarece nu recunoaste acest CIF. Factura emisa pentru acest CIF se incarca in SPV, in declaratia 394 apare clientul, dar la CIF nu se inregistreaza nimic, desi se...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Formalitati necesare pentru inceperea desfasurarii activitatii economice
Intrebare: Dorim sa deschidem o firma conform Legii 31/1990. Dorim sa fie SRL, platitoare de impozit pe profit si platitoare de TVA. In afara de deschiderea firmei la Registrul Comertului, care sunt formele legale (ce declaratii se depun, cand primim certificatul de platitor de TVA) prin care, incepand cu data deschiderii, acest SRL sa fie platitor de TVA si platitor de impozit pe profit? De asemenea, am vrea sa putem emite facturi si bonuri fiscale din a doua zi de functionare a firmei. Acest lucru...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Regim TVA pentru achizitie si vanzare autoturism la export
Intrebare: O societate A, platitoare de TVA, achizitioneaza in 2024 un autoturism de la o societate platitoare de TVA din Romania. In mai 2025 a decis sa il vanda catre o societate B din Republica Moldova, societate afiliata a societatii A. Masina a fost achizitionata cu TVA, iar societatea A a facut factura de vanzare catre societatea B (client persoana juridica din afara UE) fara TVA, la un pret superior valorii fara TVA ramase neamortizate a autoturismului. Avand in vedere ca cele doua societati sunt...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Exigibilitatea TVA la facturare avans incasat si servicii prestate
Intrebare: Va rugam sa ne ajutati cu urmatoarea intrebare, pentru o SRL care in anul 2024 era neplatitoare de TVA si a facturat avansuri pentru prestari servicii de dirigentie santier. La acea vreme, firma era neplatitoare de TVA. Incepand cu anul 2025, a devenit platitoare de TVA si acum s-au finalizat serviciile si trebuie sa stornam avansurile initiale si sa facturam prestarea de serviciu finala. Acum, cand emitem factura fiscala, avansurile se vor storna cu TVA 0%, iar prestatia finala, in intregime,...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<