Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cheltuieli de amortizare la calculul impozitului pe profit. Studiu de caz

12-Oct-2020
11319

O societate inregistreaza venituri totale impozabile 200.000lei, cheltuieli totale 150.000lei din care 50.000lei sunt cheltuieli cu amortizarea nedeductibila. Profit contabil = 50.000lei. Profit impozabil = profit contabil cheltuieli nedeductibile = 100.000lei.

E corecta afirmatia ca cheltuielile nedeductibile nu afecteaza cuantumul impozitului de plata (profitul impozabil), ci doar diminueaza profitul contabil si implicit valoarea dividendelor de plata? Ce articol reglementeaza ca o societate are obligatia sa inregistreze amortizarea nedeductibila?

Raspunsul consultantului fiscal Elena Ionescu:

Din informatiile prezentate in speta d-voastra, retinem ca sunteti o persoana juridica care isi desfasoara activitatea in domeniul extractiei pietrisului si nisipului, cod CAEN 0812, platitoare de impozit pe profit.

Avand in vedere acest statut fiscal (platitor de impozit pe profit), va sunt aplicabile prevederile titlului II din Codul fiscal, aprobat prin Legea nr. 227/2015, cu modificarile ulterioare si ale normelor metodologice aprobate prin HG nr. 1/2016, cu modificarile ulterioare.

Asa cum se prevede la art. 19 din Legea nr. 227/2015, rezultatul fiscal se determina ”ca diferenta intre veniturile si cheltuielile inregistrate conform reglementarilor contabile aplicabile, din care se scad veniturile neimpozabile si deducerile fiscale si la care se adauga cheltuielile nedeductibile. La stabilirea rezultatului fiscal se iau in calcul si elemente similare veniturilor si cheltuielilor...”

Rezultatul fiscal se calculeaza trimestrial/anual, cumulat de la inceputul anului fiscal.

Cheltuielile deductibile, cu deductibilitate limitata precum si cele nedeductibile sunt cele reglementat la art. 25.

In grupa cheltuielilor cu deductibilitate limitata, prevazute la alin. (3) al art. 25 sunt incadrate si cheltuielile cu amortizarea contabila, prezentate la art. 28.

Astfel ca, la art. 28, alin. (17) este prevazut in mod expres ca deducerile de amortizare recunoscute la calculul impozitului pe profit nu iau in calcul amortizarea contabila aplicata potrivit reglementarilor aprobate prin Omfp nr. 1802/2014 ci numai amortizarea fiscala.

De cele mai multe ori, cele doua notiuni au valori egale (de ex. in cazul amortizarii liniare). In Declaratia 101 privind impozitul pe profit acestea se regasesc la rd. 2 ”Cheltuieli de exploatare”, la rd. 11 ”Amortizarea fiscala” si la rd. 28 ”Cheltuieli cu amortizarea contabila”.

In exemplul d-voastra: 200.000 (rd. 1) – 150.000 (rd. 2) – 50.000 (rd. 11) 50. 000 (rd. 28). Rezulta o baza impozabila de 50.000 pentru care se datoreaza un impozit pe profit de 8.000, care se scade din profitul contabil, inainte de repartizarea dividendelor (50.000 – 8.000 = 42.000).

Dupa cum am mai specificat, atunci cand amortizarea contabila este egala cu amortizarea fiscala, baza impozabila nu difera.

(Venituri – cheltuieli) x 16% = (200.000 - 150.000) x 16% = 8.000

50.000 – 8.000 = 42.000

 

 

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016