
Raportul Special
realizat de specialisti
Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania a atras atentia asupra faptului ca noul Program de Guvernare modifica semnificativ politicile fiscale, completeaza/modifica/proroga aplicarea multor masuri anterioare, cuprinde masuri pentru IMM, dar si creste presiunea asupra mediului de afaceri.
Astfel, referitor la schimbarea, de la 1 ianuarie 2018, a impozitului pe profit cu impozitul pe cifra de afaceri, care va avea 2 sau 3 trepte de impozitare, la 1 ianuarie 2018, aceasta va genera, potrivit CNIPMMR, dificultati majore pentru intreprinderile noi si pentru cele care investesc, blocand infiintarea si dezvoltarea societatilor comerciale, subliniaza Agerpres, citand declaratiile transmise de Consiliu:
"De asemenea, aplicarea unei cote diferentiale de impozit pe cifra de afaceri, ce se va regasi in preturile produsului final si poate crea discrepante concurentiale importante, comparativ cu celelalte state membre ale U.E., afectand direct volumul exporturilor. in plus, Romania risca si declansarea procedurii de infrigement in cazul instituirii impozitului procentual pe cifra de afaceri, raportat la dispozitiile Directivei 77/388/CEE privind armonizarea legislatiilor statelor membre referitoare la impozitele pe cifra de afaceri - sistemul comun de taxa pe valoarea adaugata: baza unitara de evaluare, taxa pe cifra de afaceri, nefiind deductibila, impiedicand libera circulatie a marfurilor si serviciilor".
De asemenea, se considera ca impozitul pe venitul global (care inlocuieste impozitul pe gospodarie din anteriorul Program de Guvernare) si declaratiile de patrimoniu vor reprezenta o sarcina administrativa suplimentara imensa pentru contribuabili (rezultata din completarea si inregistrarea declaratiilor, dar si din plata impozitului, recunoscandu-se explicit in noul Program de Guvernare ca abia "in Romania anului 2020 timpul alocat de contribuabili interactionarii cu institutiile statului, dar si de cetateni in general, se va reduce"), dar si o crestere semnificativa a cheltuielilor birocratice si administrative publice (cheltuieli materiale si de personal rezultate din inregistrarea declaratiilor, stabilirea impozitului, evidenta, incasare plata/compensare, control etc), in conditiile in care, nu este clarificat impactul masurii asupra bugetului, in contextul in care "veniturile mai mici de 2.000 lei/luna vor fi scutite" de impozit.
"Simplitatea de aplicare a cotei unice a reprezentat unul din motivele de atractivitate a investitorilor in Romania", au concluzionat reprezentantii CNIPMMR, informeaza Agerpres.
Totodata, in opinia acestora, modificarea legislatiei fiscale privind colectarea TVA, programul de guvernare prevazand ca "De la 1 septembrie 2017 vom introduce un mecanism imbunatatit de colectare a TVA (split payment) pe modelul utilizat de Italia", implica modificarea Codului fiscal si a Codului de procedura fiscala.
In noul program e inclusa cresterea fiscalitatii, prin majorarea contributiilor pentru salariatii cu timp partial de lucru, instituirea taxei de solidaritate pentru romanii cu venituri peste 14.500 de lei si a taxei : suplimentara pe produsele al caror consum are un impact negativ major asupra sanatatii populatiei (fara precizarea categoriilor de produse), modificari privind pilonul 2 (privat) de pensii, CAS-ul putandu-se plati "la fondurile proprii de pensii (private), fara a mai exista obligatia de a se plati la bugetul asigurarilor sociale de stat", impozitul specific suplimentar privind profiturile obtinute din extractia de resurse naturale si neprelucrate in Romania.
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025
Examen Consultant Fiscal 2025
"Avand in vedere ca pe data de 29.06.2017 nu sunt elaborate inca proiectele de acte normative pentru modificarea Codului fiscal si Codului de procedura fiscala corespunzatoare noilor politici fiscale, nefiind derulate nici consultari cu partenerii sociali, termenele de implementare a masurilor respective din noul Program de Guvernare (01.09.2017, finalul anului 2017, respectiv 01.01.2018) incalca principiile fiscalitatii, respectiv asigurarea informarii contribuabililor, cu modificarea/ completarea codurilor "prin lege, care intra in vigoare in termen de minimum 6 luni de la publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I", precum si predictibilitatea impunerii, conform cu care trebuie sa se asigure "stabilitatea impozitelor, taxelor si contributiilor obligatorii", "pentru o perioada de timp de cel putin un an, in care nu pot interveni modificari in sensul majorarii sau introducerii de noi impozite, taxe si contributii obligatorii"", se arata in comunicat.
Totodata, reprezentantii CNIPMMR au atras atentia si cu privire la faptul ca noul Program de Guvernare proroga aplicarea multor masuri din Programul de Guvernare anterior, ca de exemplu amanarea cu un an a termenului de adoptare a Codului Economic, pana cel tarziu la 1 iulie 2018, in conditiile in care in Programul de Guvernare anterior urma sa fie dezbatut in primul trimestru al anului 2017, trebuia sa intre in dezbatere parlamentara din aprilie 2017 si sa intre in vigoare cel tarziu de la 1 iulie 2017.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Toate firmele din Romania vor plati IMPOZIT PE CIFRA DE AFACERI. Proprietarii firmelor in insolventa, fara drept de a initia alte afaceriEfectele noului IMPOZIT PE CIFRA DE AFACERI in functie de tipul firmei. In plus, val masiv de concedieri daca salariul minim creste la 1.900 leiPana la 26 iunie 2024 trebuie sa depuneti declaratia D101 privind impozitul pe profitMicrointreprinderi in 2022: plafonul de incadrare pentru firme ar putea fi redus la 500.000 euroModificari fiscale 2024. Ce se va schimba in privinta impozitului pe profit din ianuarieUltimele articole
Depunere D101 in 2024. Nedepunerea la timp sau completarea eronata a declaratiei se sanctioneaza cu amenda de 5.000 de leiOrdinul 172/2024. Ce modificari au fost aduse formularelor 100 si 710D100 si D710, modificate in urma schimbarilor fiscale introduse prin Legea 296/2023. De cand se utilizeaza formulareleANAF actualizeaza lista obligatiilor care se platesc in contul unicANAF modifica D100 si D710, utilizate pentru declararea impozitelor si taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursaArticole similare
Costurile cu casele de marcat NU mai pot fi scazute din impozitul pe profit sau cel micro in 2024Oficial de la ANAF: Modificari aduse Codului fiscal de OG 6/2020 in cazul impozitului pe profitModificari ale legislatiei! Acordarea bonificatiilor in cazul impozitului pe profit, incepand cu decretarea starii de urgenta(Informare ANAF)Sponsorizari acordate de societate platitoare de impozit pe profit. Tratament fiscalObligatii si prevederi referitoare la inregistrarea incasarilor si platilor in valutaUltimele articole
Piata muncii in 2025: Incotro se indreapta angajatorii in fata noilor reglementariImpozit pe profit. Firmele NU pot trece la impozit micro din 2026, chiar daca indeplinesc conditiileAdministrator firma. In ce conditii poate fi administrator in mai multe microINTREPRINDERI[IMPLICATII FISCALE] Donare autoturism unei persoane fizice de catre o microintreprindereDeclaratia 177. Formularul NU mai poate fi rectificat dupa data de 11 august 2025Articole similare
Cum si unde isi pot plati contribuabilii obligatiile fiscale in 2023Ce declaratii se depun pana la 25 februarie 2014?Venituri cu impozitare in regim de retinere la sursa. Cine datoreaza CONTRIBUTII?Proiect ANAF privind obligatiile de plata cu titlu de CONTRIBUTII de asigurari socialeObligatii fiscale de plata privind veniturile realizate din criptomonedeUltimele articole
30 de ani impreuna! O poveste de succes - Rentrop&Straton, liderul informatiilor specializate din RomaniaPFA-urile cu activitate de ridesharing. Obligatii fiscale si reglementari cheiePilonul 3 de pensii. MONOGRAFIE contabila utila pentru pensia facultativaDrepturi de autor si CIM. Se mai aplica EXCEPTIILE privind plata CASS de la 1 august 2025?Pachetul 2 de masuri fiscale: impozit pe profit, pe venit, CAS si CASS, dar si schimbari privind Legea societatilorArticole similare
Editorial: Optimismul romanilor depaseste cresterea economica117 monografii contabile va arata cum sa aplicati CORECT noile modificari fiscal-contabile aparute in 2015!REDUCEREA TVA la paine nu a avut impactul scontat de autoritatiNoul portret ANAF, vazut de MFPCodul Fiscal se modifica: TVA redus in turism si bonificatii pentru plata anticipata a obligatiilor fiscaleUltimele articole
Pozitia CNIPMMR privind REDUCEREA TVA: Respingem ferm o astfel de abordare iresponsabila!CE a adoptat o reforma care permite REDUCEREA TVA pentru publicatiile online si printPropunere legislativa in Senat pentru modificarea Codului FiscalMinistrul turismului: Consumatorul final este cel care ar trebui sa resimta REDUCEREA TVAModificarea codului fiscal a fost adoptata de Guvern!Sfaturi de la experti
Intrebare: Daca o microintreprindere depaseste plafonul de 250.000 euro la 30.09.2025, adica are venituri cumulate de 1.258.000 lei la 30.09.2025, trece la impozit pe profit? Ce curs euro se foloseste la calcularea plafonului si in cat timp...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Calcul deduceri fiscale aferente profitului reinvestit
Intrebare: O societate vrea sa aplice scutirea pentru profit reinvestit in T3. Datele sunt urmatoarele:
Investitie activ: 45.929,90 lei
Profit brut (cont 121): 64.502,90 lei
Profit impozabil: 81.596,21 lei
Impozit pe profit: 13.055,39 lei
In...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B
Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma
Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?
[CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA