
Raportul Special
realizat de specialisti
Pe site-ul oficial al Ministerului Finantelor a fost pus in dezbatere publica un nou Proiect de Lege pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul Fiscal.
Proiectul de Lege are in vedere implementarea Directivei (UE) 2020/284 a Consiliului de modificare a Directivei 2006/112/CE in ceea ce priveste introducerea anumitor cerinte pentru prestatorii de servicii de plata, care urmeaza sa se aplice de la 1 ianuarie 2024.
Schimbari preconizate
Titlul VII-Taxa pe valoarea adaugata
1. Pentru compatibilizare cu prevederile art. 90 alin. (1) din Directiva TVA, astfel cum au fost interpretate de CJUE in cauza C – 717/19, este necesara modificarea art. 287 lit. c) din Codul fiscal, in sensul eliminarii trimiterii la prevederile art. 286 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal, care conditioneaza ajustarea bazei de impozitare a TVA pentru reduceri de pret acordate ulterior livrarii de bunuri/prestarii de servicii de faptul ca acestea sa fie acordate ”direct clientilor”. Astfel, va fi posibila ajustarea TVA colectate initial de persoanele impozabile pentru toate reducerile de pret acordate ulterior, indiferent ca acestea sunt acordate direct clientilor sau prin alte mecanisme de reducere a pretului. De asemenea, este necesara si introducerea unei prevederi in cadrul art. 330 in vederea stabilirii unui document centralizator pe baza caruia persoanele impozabile sa efectueze ajustarea bazei de impozitare a TVA pentru reducerile care nu sunt acordate direct clientilor.
2. Tinand cont de recomandarile Comisiei Europene din Ghidul TVA privind Ghiseul unic european, se propune clarificarea termenului limita de depunere a declaratiilor speciale aferente regimurilor speciale prevazute la art. 314, 315 si 3152 din Codul fiscal, cu referire expresa la ultima zi calendaristica a lunii, chiar daca aceasta este o zi nelucratoare.
Vor fi astfel evitate situatiile in care, desi declaratia aferenta regimurilor speciale prevazute la art. 314, 315 si 3152 din Codul fiscal, era depusa in termen potrivit legislatiei din Romania, exista posibilitatea ca potrivit legislatiei din statele membre de consum sa se considere ca termenul respectiv a fost depasit, iar persoanei impozabile care aplica regimul special in Romania sa ii fie aplicate dobanzi si penalitati pentru depasirea termenelor de depunere, respectiv de plata, de catre statele membru de consum.
3. Se propune abrogarea prevederilor art. 316 alin. (61) si (62) din Codul fiscal referitoare la posibilitatea desemnarii unui reprezentant fiscal autorizat în cazul operatiunilor prevazute la art. 293 alin. (1) lit. m) din Codul fiscal, avand in vedere ca obligatiile ce revin persoanelor impozabile nestabilite si neinregistrate in scopuri de TV A in Romania, inclusiv pentru aceste operatiuni, pot fi indeplinite prin reprezentantul fiscal prevazut la art. 316 alin. (7) din Codul fiscal.
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
Diferente e-TVA Solutii la notificarile ANAF
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
4. In vederea transpunerii in legislatia nationala a prevederilor Directivei (UE) 2020/284 a Consiliului de modificare a Directivei 2006/112/CE in ceea ce priveste introducerea anumitor cerinte pentru prestatorii de servicii de plata, se propun urmatoarele:
- definirea notiunilor de „serviciu de plata”, „plata”, „platitor”, „beneficiar al platii”, „stat membru de origine”, „stat membru gazda”, „cont de plati” prin trimitere la prevederile Legii nr. 209/2019 privind serviciile de plata s?i pentru modificarea unor acte normative, prin care a fost transpusa in legislatia nationala Directiva (UE) 2015/2366 a Parlamentului European si a Consiliului din 25 noiembrie 2015 privind serviciile de plata in cadrul pietei interne, de modificare a Directivelor 2002/65/CE, 2009/110/CE si 2013/36/UE si a Regulamentului (UE) nr. 1093/2010, si de abrogare a Directivei 2007/64/CE;
- definirea notiunilor „IBAN” si „BIC” prin trimitere la prevederile Regulamentului (UE) nr. 260/2012 al Parlamentului European si al Consiliului din 14 martie 2012 de stabilire a cerintelor tehnice si comerciale aplicabile operatiunilor de transfer de credit si de debitare directa in euro si de modificare a Regulamentului (CE) nr. 924/2009;
- introducerea de obligatii pentru prestatorii de servicii de plata pentru care Romania este stat membru de origine, respectiv stat membru gazda, in sensul Legii nr. 209/2019, de a pastra evidente ale platilor si ale beneficiarilor platilor, pentru a permite autoritatilor competente sa efectueze controale in vederea combaterii fraudei in domeniul TVA, in situatia in care sunt indeplinite doua conditii:
platile au caracter transfrontalier,
este depasit plafonul de 25 de plati transfrontaliere catre acelasi beneficiar al platilor,intr-un trimestru calendaristic.
- se va considera ca o plata este transfrontaliera in cazul in care prestatorul de servicii de plata al platitorului se afla intr-un stat membru, iar prestatorul de servicii de plata al beneficiarului platii se afla intr-un alt stat membru, intr-un teritoriu tert sau o tara terta;
- in situatia in care pentru o anumita plata, cel putin unul dintre prestatorii de servicii de plata ai beneficiarului se afla intr-un stat membru, obligatia de pastrare a evidentelor referitoare la platile transfrontaliere le revine prestatorului de servicii de plata al beneficiarului platii,
- in situatia in care pentru o anumita plata, niciunul dintre prestatorii de servicii de plata ai beneficiarului nu se afla intr-un stat membru, obligatia de pastrare a evidentelor referitoare la platile transfrontaliere revine prestatorului de servicii de plata al platitorului;
- clarificarea faptului ca in situatia in care prestatorilor de servicii de plata le revine obligatia de pastrare a evidentelor referitoare la platile transfrontaliere, aceasta obligatie intervine pe o perioada de trei ani calendaristici de la sfarsitul anului calendaristic al datei platii;
- introducerea obligatiei de punere la dispozitia autoritatilor competente a evidentelor, in conformitate cu art. 24b din Regulamentul (UE) nr. 904/2010 al Consiliului privind cooperarea administrativa si combaterea fraudei in domeniul taxei pe valoarea adaugata, respectiv prin intermediul unui formular electronic standard, pana cel tarziu la sfarsitul lunii care urmeaza dupa expirarea trimestrului calendaristic la care se refera informatiile;
- clarificarea modalitatii de determinare a locatiei platitorului, respectiv beneficiarului platii prin corelare cu codul IBAN al contului de plati sau oricarui alt identificator care identifica locatia, sau in absenta unor astfel de identificatori, cu codul BIC sau oricare alt cod de identificare comerciala care identifica locatia prestatorului de servicii de plata care actioneaza in numele platitorului/beneficiarului;
- precizarea informatiilor pe care trebuie sa le contina evidentele pastrate de prestatorii de servicii de plata, respectiv informatiile privind platile si beneficiarul platilor.
Titlul VIII - Accize si alte taxe speciale
1. Se propune abrogarea alin. (22) de la art. 342 din Codul fiscal potrivit caruia actualizarea anuala a nivelului accizei pentru bere prevazut la nr. crt. 1 din anexa nr. 1 de la Titlul VIII – Accize si alte taxe speciale din Codul fiscal, sa fie limitata la un procent anual care va fi stabilit pana la 31 octombrie 2023, avand in vedere ca interventia legislativa adusa prin Legea nr. 370/2022 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 16/2022 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, abrogarea unor acte normative si alte masuri financiar-fiscale, este de natura sa conduca la impredictibilitate fiscala si este discriminatoriu fata de regula generala privind actualizarea nivelului accizelor pentru produsele care fac parte din grupa alcool si bauturi alcoolice.
In plus, astfel cum reiese si din sedinta de plen a Camerei Deputatilor din data de 16 noiembrie 2022, in cadrul careia a fost dezbatut proiectul de lege privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 16/2022 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, abrogarea unor acte normative si alte masuri financiar-fiscale, a fost sustinut pentru admitere doar amendamentul de la marginal 63 ce viza actualizarea, incepand cu 1 ianuarie 2024, a nivelului accizelor pentru produsele prevazute la nr. crt. 1 – 5 din anexa nr. 1 de la Titlul VIII – Accize si alte taxe speciale din Codul fiscal, cu cresterea preturilor de consum din ultimele 12 luni, calculata in luna septembrie a anului anterior celui de aplicare, fata de perioada octombrie 2022 – septembrie 2023, comunicata oficial de Institutul National de Statistica, respectiv introducerea la art. 342 din Codul fiscal a alineatului (21).
In cadrul procesului de vot s-a produs o eroare ce a condus la preluarea in intregime a amendamentului de la marginal 63.
2. Se introduc dispozitii similare in cazul gazului natural, in ceea ce priveste consumul in scop tehnologic, cu cele de la energia electrica, respectiv reglementarea situatiilor in care pentru consumul de gaz natural, in anumite limite stabilite de Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei (ANRE), nu intervine obligatia de plata a accizelor.
3. Se propune abrogarea alin. (5) de la art. 41410 si alin. (5) de la art. 41418 din Codul fiscal avand in vedere ca in cadrul procesului de avizare interministeriala a Ordonantei Guvernului nr. 4/2022 s-a primit propunerea de eliminare a prevederilor din cuprinsul actului normativ care vizau reglementarea la nivel de ordin a procedurii si conditiilor de solutionare a contestatiilor in cazul revocarii atestatului de destinatar certificat sau expeditor certificat intrucat ar putea conduce la incalcarea principiului liberului acces la justitie si dintr-o eroare respectivele prevederi nu au fost eliminate si din cadrul acestor articole din Codul fiscal.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Codul Fiscal, modificat din nou de Finante. Proiectul aduce o serie de amendamente la Legea 227/2015 si la OG 16/2022Cum a fost modificat si completat Codul Fiscal - Titulul II- Impozit pe Profit- de Legea nr. 239/2020. Informare ANAFPana la 1 iunie 2022 Codul Fiscal va fi MODIFICAT. Ce se intampla cu taxele si impoziteleIndrumare privind obligatiile fiscale: Lista intalnirilor ANAF cu contribuabilii (noiembrie 2019)Proiect: Impozitul specific va fi ABROGAT incepand cu 1 august 2022Ultimele articole
Pachetul 2 de masuri fiscale: impozit pe profit, pe venit, CAS si CASS, dar si schimbari privind Legea societatilorImpozitul pe veniturile micro 2025. Modificari aduse prin OUG 156/2024Proiect: ANAF va ELIMINA Declaratia Unica estimativa. Cine este vizatCodul Fiscal, modificat prin Legea 254/2024. Din 1 ianuarie 2025 vor fi in vigoare schimbarileCodul Fiscal, modificat prin OUG 87/2024. Care sunt schimbarile aduse OUG 70/2024Articole similare
Noua HG pentru modificarea Legii 227/2015. Ce schimbari apar in privinta impozitului pe profit si microArticole similare
Reglementari contabile aplicabile codului CAEN 6619Guvernul reglementeaza comisioanele interbancare pentru plata cu cardulComisia Europeana a adoptat masuri noi pentru combaterea spalarii banilorComisia Europeana: Plati electronice mai sigure si mai inovatoare, in beneficiul consumatorilorPlafonul platilor cu numerar: noi reglementari. Analiza consultant fiscal Adrian BentaUltimele articole
Plafoane plati numerar 2023: Care sunt plafoanele de incasari si plati incepand cu 11 noiembrie 2023Se revine la vechile plafoane pentru platile in numerar! Ministerul Finantelor a publicat deja Ordonanta de UrgentaModificari fiscale octombrie 2023. Plafonul tranzactiilor cash va fi redus drastic de autoritati, cu pana la 80%. Cum vor fi amendate firmeleMasuri fiscale care se vor implementa din 1 ianuarie 2023 in urmatoarele domenii: impozite, TVA, accize si taxe localeFinantele modifica Legea 213/2015 privind Fondul de garantare a asiguratilor. Au fost actualizate contraventiile si sanctiunileSfaturi de la experti
Aplicarea sistemului RO e-Factura pentru serviciile cu locul prestarii in alt stat membru
Intrebare: Mentionez ca furnizorul nu a transmis factura prin SPV.
In acest caz, cum procedez?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Cum setati in SAGA NC pentru AIC fara gestiune - raportare SAF-T si Intrastat
Intrebare: Nu stiu cum sa fac acest lucru in soft Saga. Anterior, ii intrebasem pe cei de la SAGA daca pot da codul NC fara sa creez articol de stoc si mi-au spus ca nu se poate.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an
Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025
Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?
Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B
Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA