
Raportul Special
realizat de specialisti
Ministerul Muncii si Protectiei Sociale a pus in dezbatere publica un nou Proiect de Ordonanta de Urgenta pentru modificarea si completarea unor acte normative(digitalizare).
Principalele noutati propuse prin Proiectul de OUG:
1. se poate folosi semnatura electronica la semnarea, incheierea sau modificarea CIM
2. semnatura electronica poate fi folosita la instructajul SSM chiar si in cazul telemuncii
3. documentele se vor pastra in arhiva electronica
4. angajatul nu mai este obligat sa precizeze locul in care munceste
5. punctul 4 va fi verificat prin mijloace electronice
6. salariatul isi poate folosi laptopul personal
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile
Manual de politici contabile - Stick USB
Diferente e-TVA Solutii la notificarile ANAF
7. angajatorul nu mai este responsabil pentru conditiile de munca ale salariatului.
Astfel, conform notei de fundamentare, Legea nr.53/2003 – Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare prevede obligativitatea incheierii contractului individual de munca in forma scrisa, in limba romana, cel tarziu in ziua anterioara inceperii activitatii de catre salariat. Obligatia de incheiere a contractului individual de munca in forma scrisa revine angajatorului.
Avand in vedere nevoia de eficientizare si imbunatatire continua a relatiilor de munca, precum si necesitatea simplificarii procedurilor specifice activitatii de resurse umane, prin prezentul proiect de act normativ se propune reglementarea posibilitatii angajatorului de a utiliza semnatura electronica calificata la incheierea contractului individual de munca/actului aditional la contract, iar contractele individuale de munca si actele aditionale incheiate prin utilizarea semnaturii electronice calificate sa fie arhivate de catre angajator in arhive electronice care vor fi puse la dispozitia inspectorilor de munca la solicitarea acestora.
De asemenea s-a introdus posibilitatea ca partile sa poata opta pentru utilizarea semnaturii electronice calificate pentru intocmirea tuturor inscrisurilor/documentelor din domeniul relatiilor de munca rezultate la incheierea contractului individual de munca, pe parcursul executarii acestuia sau la incetarea contractului, in conditiile stabilite prin contractul individual de munca, regulamentul intern si/sau contractul colectiv de munca aplicabil, potrivit legii, iar in raporturile angajatorului cu institutiile publice, la intocmirea inscrisurilor/documentelor din domeniul relatiilor de munca, acesta poate utiliza semnatura electronica calificata.
Se completeaza dispozitiile art.161 alin (2) din Codul muncii cu obligatia de a pune la dispozitia inspectorilor de munca, la solicitarea acestora, a copiei contractului individual de munca/actului
aditional.
Prin prezentul act normativ s-a introdus obligatia salariatilor care isi desfasoara activitatea la domiciliu de a respecta secretul de serviciu si confidentialitatea documentelor utilizate
Intrucat este dificil de precizat/stabilit a priori locul de munca al telesariatului iar raspunderea angajatorului cu privire la instruirea salariatilor trebuie sa fie rezonabila, raportata la caracterul deosebit al activitatii de telemunca, care presupune ca salariatul, in mod regulat si voluntar, isi indeplineste atributiile specifice functiei, ocupatiei sau meseriei pe care o detine, in alt loc decat locul de munca organizat de angajator, folosind tehnologia informatiei si comunicatiilor, proiectul de act normativ isi propune modificarea art.7 lit.c) din Legea nr.81/2018 privind reglementarea activitatii de telemunca in sensul eliminarii sintagmei ,, specifice locului de desfasurare a activitatii de telemunca”.
Este reglementat si faptul ca angajatorul verifica activitatea telesalariatului prin utilizarea tehnologiei informatiilor si a comunicatiilor, in conditiile stabilite prin contractul individual de munca, regulamentul intern si/sau contractul colectiv de munca aplicabil, in conditiile legii, precum si posibilitatea utilizarii echipamentelor proprii ale telesalariatului daca partile convin astfel.
Avand in vedere specificul acestei forme de organizare a muncii, a fost eliminata sintagma ,, cel putin o zi pe luna” din cuprinsul definitiei telemuncii.
Proiectul de act normativ are ca scop eliminarea accidentelor de traseu din categoria accidentelor de munca si instituie ca alternativa dovada efectuarii instruirii lucratorilor in formatelectronic.
Astfel, din definitia ”evenimentului” prevazuta la articolul 5 litera f) din Legea nr.319/2006 se elimina referirea la accidentul de traseu, iar articolul 30 alineatul (1) litera g) se abroga..
Pentru prevederea legala referitoare la dovada instruirii in format electronic, dupa alineatul (3) al articolului 21 din Legea securitatii si sanatatii in munca nr.319/2006, cu modificarile ulterioare, se introduc doua noi alineate, alineatul (4) si alineatul (5).
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
OUG 37/2021 modifica Codul Muncii! Pentru microintreprinderile cu pana la 9 angajati NU mai este obligatorie Fisa postului5 modificari au fost aduse Codului Muncii de OUG 117/2021. Ce sanctiuni se aplica pentru munca la gri sau cea nedeclarataMunca la negru poate inchide o firma! Sanctiune noua!Videanu: MODIFICAREA CODULUI MUNCII ar trebui sa insemne o relatie mai simpla angajat - angajatorCodul Muncii a fost modificat! Legea 213/2020 prevede noi dispozitii pentru activitatea de resurse umane. Conflicte individuale de muncaUltimele articole
UPDATE: Ordonanta pentru MODIFICAREA CODULUI MUNCII a fost publicata in Monitorul Oficial!Articole similare
Ordinul 2541/2017 privind utilizarea si completarea ordinului de plata pentru Trezoreria Statului (OPT)E-Popriri: ANAF modifica regulile procedurale si introduce noi formulare utilizate in schimbul de informatii dintre institutiile de credit si organele fiscaleDeclaratia unica se depune pana la 30 iunie 2020, inclusiv (Reminder ANAF)Redirectioneaza 2 la suta din impozitAsiguratii CNAS pot obtine informatii referitoare la serviciile de care au beneficiat in anul precedent prin completarea unei cereri tipUltimele articole
Conform Ordinului 2326/2017, declaratiile fiscale se transmit OBLIGATORIU in sistem online. Lista formularelorInformare ANAF cu privire la inregistrarea fiscala a profesiilor libereOrdinul 371/2024. Din 19 iunie 2024 se aplica noi reguli pentru PFA-urile care trebuie sa se inregistreze fiscalCe amenzi pot primi persoanele care nu depun la timp Chestionarele pentru stabilirea rezidentei fiscaleProiect: Finantele propun modificarea modelului autorizatiei de distribuire a aparatelor de marcatSfaturi de la experti
Intrebare: Avem incheiat un contract de vanzare catre un partener din Elvetia; marfa urmand sa ajunga in spatiul UE, destinatia Spania. Partenerul ne-a transmis cod de TVA din Elvetia, dar spune ca nu are cod de TVA in Spania sau in alta...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Contributii la fond de pensii facultative. Aspecte fiscale. Monografie contabila
Intrebare: O SRL plateste pentru un angajat pensie privata 500 lei pe luna, impartita astfel: 250 lei contributie angajator si 250 lei contributie angajat, platita de firma dar retinuta din salariu. * Contractul este incheiat incepand cu...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
[CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile
Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?
Impozitul pe profit. Declari in D100 sau D101 daca ai DIFERENTE la calculul impozitului?
Plafon plati numerar persoane juridice in 2025. Ce trebuie sa stie entitatile raportoare
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA