Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Comisia Europeana propune o reforma profunda a sistemului de TVA din UE

10-Oct-2017
2567

Comisia Europeana a lansat la 4 octombrie o initiativa pentru cea mai importanta reforma a normelor UE in materie de TVA din ultimii 25 de ani. Aceasta restructurare ar imbunatati si ar moderniza sistemul de TVA atat pentru autoritatile publice, cat si pentru intreprinderi. Per ansamblu, pierderile anuale de venituri din TVA depasesc 150 de miliarde EUR, ceea ce inseamna ca statele membre nu incaseaza venituri care ar putea fi folosite pentru scoli, drumuri si servicii medicale. 

Din aceasta suma, se estimeaza ca aproximativ 50 de miliarde EUR, adica 100 EUR pe cetatean european pe an, se pierd din cauza fraudelor transfrontaliere in domeniul TVA. Este posibil ca aceste fonduri sa fie utilizate pentru finantarea organizatiilor criminale, inclusiv a terorismului. Se estimeaza ca aceasta suma ar putea fi redusa cu 80% gratie reformei propuse.

Reforma propusa ar permite ca sistemul de TVA sa devina mai robust si mai simplu de utilizat de catre intreprinderi. Comisia doreste un sistem de TVA care sa ajute intreprinderile europene sa valorifice toate beneficiile oferite de piata unica si sa concureze pe pietele mondiale. intreprinderile care efectueaza operatiuni comerciale transfrontaliere suporta in prezent costuri de conformare cu 11% mai ridicate in comparatie cu cele care desfasoara activitati numai la nivel national. Simplificarea si modernizarea sistemului de TVA ar trebui sa reduca aceste costuri cu aproximativ 1 miliard EUR.

Crearea unui sistem definitiv de TVA care sa functioneze in cadrul pietei unice reprezinta un angajament mai vechi al Comisiei Europene. Planul de actiune privind TVA din 2016 a explicat in detaliu necesitatea crearii unui spatiu european unic pentru TVA mai simplu si invulnerabil la fraude.

Vicepresedintele Valdis Dombrovskis, responsabil cu moneda euro si dialogul social, a declarat in legatura cu acest subiect: "Propunerea de astazi vizeaza reinnoirea sistemului de TVA actual, care a fost infiintat cu un sfert de secol in urma, cu titlu temporar. Avem nevoie de un sistem definitiv care sa ne permita sa combatem mai eficient fraudele transfrontaliere in domeniul TVA. La nivelul Uniunii Europene, acest tip de frauda genereaza pierderi de venituri fiscale anuale de aproximativ 50 de miliarde EUR."

Pierre Moscovici, comisarul pentru afaceri economice si financiare, impozitare si vama, a afirmat: "La douazeci si cinci de ani de la crearea pietei unice, companiile si consumatorii se confrunta in continuare cu 28 de regimuri diferite de TVA atunci cand desfasoara activitati transfrontaliere. Infractorii, si poate chiar teroristii, profita de prea mult timp de aceste lacune, savarsind fraude care cauzeaza pierderi de 50 de miliarde EUR pe an. Acest sistem anacronic bazat pe frontierele nationale trebuie inlocuit! Pana in 2022, ar trebui ca statele membre sa considere operatiunile transfrontaliere legate de TVA drept operatiuni nationale, in cadrul pietei noastre interne. Se preconizeaza ca propunerea de astazi va reduce fraudele transfrontaliere in domeniul TVA cu aproximativ 80%. in acelasi timp, aceasta va usura sarcinile intreprinderilor europene care desfasoara operatiuni transfrontaliere, reducand birocratia si simplificand procedurile legate de TVA. Pe scurt: este o veste buna pentru intreprinderi, pentru consumatori si pentru bugetele nationale si o veste proasta pentru evazionisti."

Prin pachetul legislativ prezentat astazi, Comisia propune modificarea fundamentala a sistemului de TVA actual, prin impozitarea vanzarilor de bunuri dintr-o tara a UE in alta in acelasi mod ca a vanzarilor de bunuri in interiorul unui stat membru. Astfel va fi creat un nou sistem de TVA definitiv pentru UE.

Vom urmari obtinerea unui acord cu privire la patru principii fundamentale, sau "pietre de temelie" ale unui nou spatiu unic definitiv pentru TVA in UE:


Combaterea fraudei: Se va percepe TVA in cadrul comertului transfrontalier intre intreprinderi. in prezent, acest tip de comert este scutit de TVA, ceea ce creeaza o lacuna usor de exploatat de intreprinderile lipsite de scrupule pentru a colecta TVA si a disparea mai apoi fara a varsa banii catre autoritatile fiscale.

Ghiseul unic: Datorita "ghiseului unic", intreprinderile care efectueaza vanzari transfrontaliere isi vor putea indeplini mai usor obligatiile de plata a TVA. Comerciantii vor putea sa faca declaratii si plati prin intermediul unui singur portal online in propria limba si conform acelorasi norme si formulare administrative ca si in tara lor de origine. Statele membre isi vor plati TVA reciproc in mod direct, asa cum se intampla deja pentru toate vanzarile de servicii electronice.

Mai multa coerenta: Trecerea la principiul "destinatiei", conform caruia TVA finala este intotdeauna platita in statul membru al consumatorului final si este perceputa la cota aplicata de statul membru respectiv. Acesta este un angajament mai vechi al Comisiei Europene, sprijinit de statele membre. Principiul este deja in vigoare pentru vanzarea de servicii electronice.

Mai putina birocratie: Simplificarea normelor privind facturarea va permite vanzatorilor sa intocmeasca facturi in conformitate cu normele din tara lor de origine chiar si in cazul operatiunilor transfrontaliere. intreprinderile nu vor mai fi nevoite sa intocmeasca o lista de operatiuni transfrontaliere pentru autoritatea lor fiscala (asa-numita "declaratie recapitulativa").
Propunerea de astazi introduce, de asemenea, notiunea de persoana impozabila atestata – o categorie de intreprinderi de incredere, care vor beneficia de norme mai simple si mai rapide. Totodata, au fost propuse patru "solutii rapide", care vor intra in vigoare pana in 2019. Aceste masuri pe termen scurt au fost solicitate in mod explicit de statele membre pentru a imbunatati functionarea cotidiana a sistemului actual de TVA pana cand va fi convenit si implementat integral regimul definitiv.
Etapele urmatoare

Aceasta propunere legislativa va fi trimisa statelor membre in cadrul Consiliului pentru aprobare si Parlamentului European pentru consultare. Comisia va continua aceasta initiativa in 2018 cu o propunere juridica detaliata in vederea modificarii Directivei privind TVA la nivel tehnic, astfel incat regimul definitiv de TVA propus astazi sa fie pus in aplicare fara probleme.
Context

Sistemul comun privind taxa pe valoarea adaugata (TVA) joaca un rol important in cadrul pietei unice europene. Prima directiva privind TVA dateaza din 1967. Initial, acest sistem a fost creat pentru a desfiinta impozitele pe cifra de afaceri, care denaturau concurenta si impiedicau libera circulatie a marfurilor, precum si pentru a elimina controalele si formalitatile fiscale la frontierele interne. TVA reprezinta o sursa majora si tot mai consistenta de venituri pentru UE, generand, in 2015, aproximativ o mie de miliarde EUR, adica 7% din PIB-ul UE. Una dintre resursele proprii ale UE se bazeaza, de asemenea, pe TVA. Fiind un impozit pe consum, aceasta este una dintre formele de impozitare cele mai favorabile cresterii.

in pofida numeroaselor reforme, sistemul de TVA nu a fost in masura sa tina pasul cu provocarile economiei globale, digitale si mobile din prezent. Sistemul de TVA actual dateaza din 1993 si a fost conceput ca un sistem tranzitoriu. El este fragmentat si extrem de complex pentru numarul tot mai mare de intreprinderi care desfasoara activitati transfrontaliere, lasand deschisa posibilitatea comiterii de fraude: tranzactiile interne si transfrontaliere sunt tratate diferit, iar bunurile si serviciile pot fi achizitionate fara TVA in cadrul pietei unice.

Comisia a solicitat in mod constant reformarea sistemului de TVA. Pentru intreprinderile care isi desfasoara activitatea pe teritoriul UE, frontierele inca sunt o realitate in viata de zi cu zi atunci cand este vorba despre TVA. Normele actuale privind TVA constituie unul dintre ultimele domenii ale legislatiei UE care nu sunt in concordanta cu principiile care stau la baza pietei unice.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Monografie dividende interimare. La ce sa fie atenti cei care distribuire dividende in trim. III 2025

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un aspect esential al relatiei dintre societate si asociati, fiind modul prin care profitul ajunge efectiv la investitori. Totusi, acordarea dividendelor, mai ales în cursul exercitiului financiar sub forma de dividende interimare, impune respectarea unor conditii contabile si legale stricte. Nerespectarea acestor reguli poate atrage riscuri fiscale sau sanctiuni. In acest context, este important ca firmele sa cunoasca exact pasii procedurali si...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe profit. Declari in D100 sau D101 daca ai DIFERENTE la calculul impozitului?

    • In practica, pot aparea diferente intre impozitul pe profit calculat si cel declarat trimestrial, iar contribuabilii se intreaba cum trebuie tratate aceste situatii. Este important de stiut daca se pot face ajustari contabile sau daca trebuie declarate sume modificate in D100 sau in D101. Clarificarea acestor aspecte ajuta la evitarea erorilor fiscale. Avem acest caz concret. La 30 iunie impozitul pe profit contabilizat si declarat prin D100 a fost de 8552 lei. La 30 sept impozitul cumulat din...» citeste mai departe aici

  • Plafon plati numerar persoane juridice in 2025. Ce trebuie sa stie entitatile raportoare

    • In contextul actual al reglementarilor financiare, tranzactiile in numerar pot ridica riscuri si obligatii suplimentare pentru firme. Chiar daca numerarul este inca folosit in activitatea comerciala, legislatia impune limite stricte si conditii clare pentru a preveni fraudele, evaziunea fiscala si spalarea banilor. Astfel, orice firma care efectueaza incasari sau plati in numerar trebuie sa fie informata cu privire la plafonul legal, la interdictia fragmentarii sumelor si la eventualele...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016