Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ghiseul Unic - One Stop Shop. 4 operatiuni pentru care se aplica regimul special UE

04-Aug-2021
7939
Ghiseul Unic - One Stop Shop. 4 operatiuni pentru care se aplica regimul special UE

Regimul special non-UE este o metoda de simplificare pentru persoane nestabilite in UE pentru a plati TVA datorata in toate statele membre UE intr-un singur stat membru prin intermediul ghiseului unic (OSS).

Este un regim optional, nefiind obligatoriu pentru persoanele impozabile nestabilite in UE.

Operatiuni pentru care se aplica regimul special non-UE

Pana la 1 iulie 2021 regimul special prevazut la art. 314 Cod fiscal era aplicat numai pentru servicii furnizate pe cale electronica, de telecomunicatii, de radiodifuziune si de televiziune prestate de persoane impozabile nestabilite in UE catre persoane neimpozabile din UE

De la 1 iulie 2021, acest regim special, se extinde si pentru alte prestari de servicii. Serviciile pentru care se aplica acest regim sunt cele prestate de persoane impozabile non-UE catre persoane neimpozabile stabilite in UE si care, potrivit art. 278 din Codul fisal, au locul prestarii in UE.

Regimul non-UE se aplica exclusiv de persoanele impozabile nestabilite in UE si numai pentru prestari de servicii care au locul prestarii in UE efectuate catre persoane neimpozabile.

Obligatiile privind regimul non-UE

Persoanele non-UE care aleg ca stat membru de inregistrare Romania pentru aplicarea regimului non-UE trebuie sa depuna o declaratie pe cale electronica la organele fiscale si vor primi un cod special de TVA.

  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Prima de Craciun. Contract internship Pot acorda prima de Craciun unui internship in valoare de 300 lei? Se considera venit neimpozabil, conform art.76 pct.4 (a) din Codul fiscal?citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Corectie factura emisa eronat cu taxare inversa Se poate face corectie la o tranzactie cu taxare inversa, si anume din vanzare cu taxare inversa din 2024, sa corectam in 2025 in vanzare scutita de TVA? Se poate corecta...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Factura comision si branding bonus Bolt PFA cu activitate de transport alternativ, neplatitor de TVA in Romania, cod special de TVA pentru servicii intracomunitare. Pentru factura de comision primita de la Bolt depune...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Corectare eroare aferenta anului 2024. Impozit pe profit In cursul anului 2025 s-a primit factura pentru servicii aferente anului 2024, suma facturata fiind mai mare decat cheltuiala estimata in anul 2024. Considerand ca valoarea pe care...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Plata avans achizitie apartament Societatea noastra a incheiat la un birou de avocatura un antecontract de vanzare-cumparare a unui apartament. S-a achitat un avans de 88.000 lei, urmand ca in decurs de 90 zile sa...citeste mai mult

De asemenea trimestrial trebuie sa depuna o declaratie speciala de TVA, intocmita in euro si care cuprinde, pe langa alte informatii, baza impozabila si TVA datorata in fiecare stat membru de consum.

TVA datorata in alte state membre (in cotele aplicabile in statele membre de consum) se achita in Romania, intr-un cont indicat de autoritatea fiscala, ulterior sumele fiind transferate catre statul membru de consum.

Ghiseul unic - ONE STOP SHOP - Regimul special pentru vanzarile intracomunitare de bunuri la distanta, pentru livrarile de bunuri interne efectuate de interfetele electronice care faciliteaza aceste livrari si pentru serviciile prestate de persoane impozabile stabilite in UE, dar nu in statul membru de consum (art. 315 Cod fiscal) - Regimul UE

Regimul special UE este un regim special pentru declararea si plata TVAdatorata in alte state membre intr-un singur stat membru, pentru prestarile de servicii si vanzarile intracomunitare la distanta (OSS).

Incepand cu 1 iulie 2021 ghiseul unic a fost extins si pentru alte operatiuni decat serviciile furnizate pe cale electronica, de telecomunicatii, de radiodifuziune si de televiziune prestate de catre persoane stabilite in UE catre persoane neimpozabile stabilite in alte state membre, precum si pentru vanzarile intracomunitare la distanta efectuate atat de furnizori stabiliti in UE, cat si de catre furnizori nestabiliti in UE. 

Nu este un regim obligatoriu, este doar o masura de simplificare prin care plata TVA datorata in alte state membre se plateste intr-un singur stat membru.

Inregistrarea persoanelor care aplica regimul
-furnizorii stabiliti in Romania prin sediul activitatii economice trebuie sa se inregistreze in Romania daca opteaza pentru regimul UE
-furnizorii care nu au sediul activitatii economice in UE (care opteaza pentru regimul UE)
- daca au un sediu fix in Romani, se vor inregistra in Romania pentru a aplica regimul special pentru vanzari intracomunitare la distanta, daca transportul incepe in Romania
- daca au mai multe sedii fixe in UE, pot alege Romania ca sediu fix pentru aplicarea regimului special
- daca nu au nici un sediu fix in UE pot alege sa se inregistreze pentru aplicarea regimului special in Romania, daca aici incepe transportul bunurilor; daca transportul bunurilor incepe din mai multe state membre, pot desemna Romania ca stat membru in care se vor inregistra pentru aplicarea regimului special.
Furnizorii din UE care nu au sediul activitatii economice in Romania, chiar daca au un sediu fix in Romania, nu pot aplica pentru regimul UE in Romania, ci in statul membru in care au sediul activitatii economice.

Operatiuni pentru care se aplica regimul special UE

1. Servicii furnizate pe cale electronica, de telecomunicatii, de radiodifuziune si de televiziune prestate de persoane impozabile stabilite in UE catre persoane neimpozabile stabilite in alt stat membru decat prestatorul.

2. Alte servicii decat serviciile furnizate pe cale electronica, de telecomunicatii, de radiodifuziune si de televiziune prestate de persoane impozabile stabilite in UE catre persoane neimpozabile, care au locul prestarii in alt stat membru conform art. 278 Cod fiscal

3. Vanzarile intracomunitare de bunuri la distanta, efectuate de furnizori stabiliti in UE si furnizori nestabiliti in UE (vanzarile intracomunitare de bunuri la distanta definite la art. 266 alin (2) pct.35).

4. Anumite livrari interne prin interfete electronice

1. Servicii furnizate pe cale electronica, de telecomunicatii, de radiodifuziune si de televiziune
Persoanele impozabile care au sediul activitatii economice in Romania si presteaza servicii furnizate pe cale electronica, de telecomunicatii, de radiodifuziune si de televiziune catre persoane neimpozabile din alte state membre, pot:

- considera locul prestarii in Romania, potrivt art. 278 al (3) Cod fiscal, daca in anul precedent, precum si in cel curent nu depasesc plafonul de 10.000 eur prevazut la art. 278^1 Cod fiscal (in conditiile in care prestatorul nu este stabilit si in alt stat membru);- fie, daca au depasit plafonul sau, daca persoana este stabilia si in alte state membre ori opteaza pentru plata TVA in alt stat membru, locul prestarii este in statul in care este stabilit beneficiarul persoana neimpozabila, avand posibilitatea:

-sa se inregistreze in fiecare stat membru in care este datorata taxa, sau sa aplice regimul special UE (OSS), respectiv sa declare si sa plateasca in Romania TVA datorata in alte state membre.

2. Alte servicii decat serviciile furnizate pe cale electronica, de telecomunicatii, de radiodifuziune si de televiziune

Alte servicii decat serviciile furnizate pe cale electronica, de telecomunicatii, de radiodifuziune si de televiziune, pentru care s-a extins aplicarea regimului special, prestate de persoane impozabile stabilite in UE catre persoane neimpozabile, care au locul prestarii in alte state membre, sunt serviciile prevazute la alin.(4) si (5) ale art. 278 din Codul fiscal.

Pentru aceste alte servicii decat serviciile furnizate pe cale electronica, de telecomunicatii, de radiodifuziune si de televiziune, persoanele impozabile nestabilite in UE aplica regimul non-UE prevazut la art. 314 Cod fiscal.

Pentru aceste servicii, pana la data de 1 iulie 2021, o persoana impozabila cu sediu activitatii in Romania ar fi avut obligatia inregistrarii in statul membru unde era datorata taxa.

3. Vanzarile intracomunitare de bunuri la distanta

Incepand cu 1 iulie 2021 regula generala privind locul vanzarii intracomunitare la distanta este stabilita de noul al. (2) al art. 275 Cod fiscal la locul in care se afla bunurile in momentul in care se incheie expedierea bunurilor catre client (se modifica locul vanzarii la distanta si sunt eliminate plafoanele de vanzari la distanta practicate de statele membre intre 35.000 si 100.000 euro).

Persoanele impozabile care realizeaza vanzari intracomunitare de bunuri la distanta au optiunea de a aplica regimul special UE prevazut la art.315 Cod fiscal, pentru a plati TVA datorata in alte state membre intr-un singur stat membru sau pot sa se inregistreze in fiecare stat membru in care se incheie expedierea bunurilor, pentru a plati TVA datorata.

Prin art. 278^1 introdus in Codul fiscal se stabileste un plafon de 10.000 euro care in lei reprezinta in Romania 46.337 lei, plafon care cuprinde:

-vanzarile intracomunitare de bunuri la distanta
-prestarile de servicii furnizate pe cale electronica, de telecomunicatii, de radiodifuziune si de televiziune, furnizate catre persoane neimpozabile stabilite in UE, dar in alt stat membru decat statul prestatorului.

Plafonul nu se aplica de orice persoana impozabila, ci numai de catre cele care indeplinesc cumulativ conditiile prevazute la art. 278^1 Cod fiscal:

a) furnizorul sau prestatorul este stabilit sau, daca nu este stabilit, isi are domiciliul stabil sau resedinta obisnuita intr-un singur stat membru;
b) sunt prestate servicii (furnizate pe cale electronica, de telecomunicatii, de radiodifuziune si de televiziune) catre persoane neimpozabile care sunt stabilite, isi au domiciliul stabil sau resedinta obisnuita in orice stat membru, altul decat statul membru prevazut la lit. a), sau sunt expediate ori transportate bunuri catre un stat membru, altul decat statul membru prevazut la lit. a); sic) valoarea totala, fara TVA, a operatiunilor prevazute la lit. b) nu depaseste, in anul calendaristic curent, 10.000 euro sau echivalentul acestei sume in moneda nationala si nici nu a depasit aceasta suma in cursul anului calendaristic precedent.

Daca plafonul din vanzari intracomunitare la distanta si servicii furnizate pe cale electronica, de telecomunicatii, de radiodifuziune si de televiziune este depasit, se aplica regulile de baza de la momentul depasirii plafonului, respectiv:

- vanzarea intracomunitara la distanta are loc acolo unde se afla bunurile in momentul in care se incheie expedierea sau transpotul bunurilor
- serviciile furnizate pe cale electronica, de telecomunicatii, de radiodifuziune si de televiziune prestate catre persoane neimpozabile stabilite in alt stat membru decat Romania sunt impozabile la locul unde este stabilit beneficiarul serviciilor.

4. Livrari interne facilitate de interfete electronice

Livrarile interne de bunuri, si anume atunci cand bunurile se afla in acelasi stat membru ca si clientul catre care sunt trimise, pot fi declarate in mod exceptional in cadrul regimului UE, de catre o interfata electronica care faciliteaza vanzarea pentru un furnizor non-UE.

Aplicarea regimului UE de interfetele electronice 

Livrarile de bunuri in cadrul UE efectuate de interfetele electronice pentru furnizori non-UE pot fi:
- vanzari intracomunitare de bunuri la distanta; sau
- livrari interne, respectiv cand bunurile se afla in acelasi stat membru ca si clientul catre care sunt trimise, in mod exceptional pot fi declarate in baza regimului special.

Daca furnizorul este stabilit in UE, pentru livrarile de bunuri in cadrul UE (livrari interne si vanzari intracomunitare de bunuri la distanta), o interfata electronica nu devine cumparator-revanzator.

Operatiunile care intervin in cazul in care interfata electronica faciliteaza vanzarea la distanta de bunuri care sunt in libera circulatie in UE pentru un furnizor nonUE (art. 270 alin.16), devenind astfel un cumparator-revanzator, sunt:
- vanzarea de la furnizorul non-UE catre interfata - scutita de TVA (art. 292^1 Cod fiscal)
- vanzarea intracomunitara la distanta efectuata de interfata electronica catre client, aplicand regimul special prevazut la art. 315 Cod fiscal - OSS, taxabila.

La vanzarile prin interfetele electronice prevazute la art. 270 alin (15) si (16), faptul generator si exigibilitatea TVA, intervin la data la care a fost acceptata plata, respectiv: momentul in care confirmarea platii, mesajul de autorizare a platii sau un angajament de plata din partea clientului este primita de catre furnizorul care vinde bunuri prin intermediul interfetei electronice sau in contul acestuia, indiferent de momentul in care se efectueaza plata efectiva a sumei de bani.

Sursa: ANAF

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Dividende in 2025. EXEMPLU concret de calculare pentru CASS

    • Calculul contributiei la asigurari sociale de sanatate (CASS) pentru veniturile din dividende ridica deseori intrebari pentru persoanele fizice care cumuleaza mai multe surse de venit. In acest context, contribuabilii se intreaba cum se determina plafonul anual si cum se calculeaza efectiv CASS-ul datorat. Avem acest caz concret. Daca am scos in anul 2025 in fiecare luna dividende de 10.000 lei, deci pe tot anul 120.000 lei. Constributia la CASS este de 12000 lei pe 25.05.2026? Mentionez ca sunt...» citeste mai departe aici

  • [MODEL] Referat scoatere din evidenta clienti prescrisi si reglementari cheie

    • Scoaterea din evidenta a creantelor prescrise reprezinta o operatiune contabila delicata, care necesita respectarea unui cadru legal strict si parcurgerea unor etape procedurale obligatorii. Conform legii, eliminarea din registrele contabile a datoriilor si creantelor prescrise se poate realiza numai dupa efectuarea tuturor demersurilor legale pentru decontarea acestora . In acest articol va prezentam un model de Referat de scoatere din evidenta a clientilor prescrisi, intocmit conform...» citeste mai departe aici

  • Lichidare societate. Cum sa declarati impozitul pe profit la 31 decembrie 2025

    • Inchiderea unei societati reprezinta un proces juridic si fiscal complex, care presupune parcurgerea unor etape clar reglementate. Un aspect esential il constituie modul de declarare a impozitului pe profit in perioada dizolvarii si lichidarii. Reglementarile fiscale stabilesc termene si obligatii specifice pentru societatile aflate in proces de inchidere. In continuarea articolului vom prezinta cadrul general si obligatiile declarative aferente momentului de 31 decembrie 2025. Avem acest caz...» citeste mai departe aici

  • Amnistie fiscala. Cum sa aplicati amnistia fiscala OUG 107/2024 pentru obligatii pe anul 2025

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum se aplica amnistia fiscala prevazuta de OUG 107/2024, mai ales atunci cand obligatiile suplimentare sunt stabilite prin decizii de impunere emise abia in anul 2025. In practica, apar numeroase dileme privind prescriptia, tratamentul fiscal al veniturilor neidentificate, dar si aplicarea cotei de 70% conform art. 117 din Codul fiscal. Avem acest caz concret. Administratorul unei societati comerciale primeste instiintare de control pe persoana fizica pentru...» citeste mai departe aici

  • Monografie contabila echipament de lucru

    • Echipamentul de lucru reprezinta ansamblul de articole vestimentare pe care angajatorul le acorda angajatilor pentru desfasurarea activitatii profesionale. Echipamentul de lucru este diferit de echipamentul de protectie. In acest articol va prezentam reglementari cheie si monografia contabila pentru inregistrarea echipamentului de lucru. » citeste mai departe aici

  • Capitalul social. Poate fi majorat prin incorporarea rezervelor?

    • Un contribuabil se intreaba daca poate utiliza rezervele din titluri de participare pentru a majora capitalul social al societatii. Pentru a clarifica acest aspect, in continuarea articolului vom prezinta pe scurt ce este capitalul social, care sunt rezervele ce pot fi incorporate si ce conditii impun legea societatilor si reglementarile contabile. Sunt analizate totodata implicatiile fiscale si efectele asupra asociatilor. Scopul este de a oferi o imagine clara asupra posibilitatii de majorare...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016