Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Modificari in domeniul TVA aduse de Ordinul 1559/2016

31-Mai-2016
723

Redam mai jos Ordinul 1559/2016 privind aprobarea Procedurii de solutionare a cererilor de restituire a taxei pe valoarea adaugata depuse in conditiile titlului VII "Taxa pe valoarea adaugata" din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal si ale titlului VII din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1/2016.

In rezumat, potrivit CECCAR Bihor, noul ordin:

- aproba Procedura de solutionare a cererilor de restituire a taxei pe valoarea adaugata depuse in conditiile titlului VII “Taxa pe valoarea adaugata” din Codul fiscal si ale titlului VII din Normele metodologice de aplicarea Codului fiscal;

- restituirea taxei pe valoarea adaugata se efectueaza in termen de 45 de zile de la data inregistrarii cererii, cu posibilitatea de prelungire in conditiile prevazute de art. 77 din Codul de procedura fiscala;


- procedura se aplica si cererilor de restituire aflate in curs de solutionare la data intrarii in vigoare a prezentului ordin;

- aproba modelul si continutul formularului “Decizie de restituire a taxei pe valoarea adaugata”.

 Ghid practic de Management financiar
Ghid practic de Management financiar
Vezi detalii
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii
Consilier Institutiile Statului in Control
Consilier Institutiile Statului in Control
Vezi detalii


ORDIN Nr. 1559/2016 din 17 mai 2016 privind aprobarea Procedurii de solutionare a cererilor de restituire a taxei pe
valoarea adaugata depuse in conditiile titlului VII "Taxa pe valoarea adaugata" din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal si ale titlului VII din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1/2016
EMITENT: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
AGENTIA NATIONALa DE ADMINISTRARE FISCALA

PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 394 din 24 mai 2016

In temeiul art. 11 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, si al art. 98 lit. a) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare,
presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala emite urmatorul ordin:

ART. 1
Se aproba Procedura de solutionare a cererilor de restituire a taxei pe valoarea adaugata depuse in conditiile titlului VII "Taxa pe valoarea adaugata" din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal si ale titlului VII din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1/2016, prevazuta in anexa nr. 1.

ART. 2
Procedura se aplica si cererilor de restituire aflate in curs de solutionare la data intrarii in vigoare a prezentului ordin.

ART. 3
Se aproba modelul si continutul formularului "Decizie de restituire a taxei pe valoarea adaugata", cod MFP 14.13.02.02/r, prevazut in anexa nr. 2.

ART. 4
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezentul ordin.

ART. 5
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

ART. 6
La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 2.250/2007 privind aprobarea Procedurii de solutionare a cererilor de restituire a taxei pe valoarea adaugata depuse in conditiile titlului VI "Taxa pe valoarea adaugata" din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 834 din 5 decembrie 2007.

ART. 7
Directia generala proceduri pentru administrarea veniturilor, Directia generala de reglementare a colectarii creantelor bugetare, Directia generala de tehnologia informatiei, Directia generala de administrare a marilor contribuabili, directiile generale regionale ale finantelor publice, precum si unitatile fiscale subordonate acestora vor lua masuri pentru ducerea la indeplinire a prevederilor prezentului ordin.

Presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala,
Eugen-Dragos Doros
Bucuresti, 17 mai 2016.
Nr. 1.559.

ANEXA 1
PROCEDURa de solutionare a cererilor de restituire a taxei pe valoarea adaugata depuse in conditiile titlului VII "Taxa pe valoarea adaugata" din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal si ale titlului VII din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1/2016

1. Restituirea taxei pe valoarea adaugata se efectueaza in termen de 45 de zile de la data inregistrarii cererii, cu posibilitatea de prelungire in conditiile prevazute de art. 77 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.

2. Cererea de restituire se depune de catre persoanele care au dreptul sa solicite restituirea, potrivit dispozitiilor legale in vigoare.

3. (1) Cererea de restituire a taxei pe valoarea adaugata, impreuna cu documentatia prevazuta de dispozitiile legale in vigoare, se depun la organul fiscal competent, direct la registratura sau la posta, prin scrisoare recomandata.

3. (2) Organul fiscal competent este:
a) pentru cererile de restituire depuse in conditiile Normelor privind aplicarea scutirii de taxa pe valoarea adaugata aprobate prin ordine ale ministrului finantelor publice – organul fiscal desemnat prin respectivele acte normative;
b) pentru celelalte cereri de restituire - organul fiscal competent in a carui evidenta fiscala este inregistrat solicitantul.

4. De la registratura, cererea insotita de documentatia prevazuta la pct. 3 alin. (1) se repartizeaza compartimentului cu atributii in domeniul solutionarii cererilor de restituire a TVA, denumit in continuare compartiment de specialitate, care inregistreaza cererile intr-o evidenta speciala, organizata potrivit anexei nr. 1 care face parte integranta din prezenta procedura.

5. Compartimentul de specialitate analizeaza cererea si documentatia depusa de solicitant, verificand respectarea conditiilor prevazute de dispozitiile legale in vigoare pentru restituirea TVA, si intocmeste Referatul pentru analiza documentara, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 2 care face parte integranta din prezenta procedura.

6. (1) Pe baza constatarilor cuprinse in Referatul pentru analiza documentara, compartimentul de specialitate intocmeste proiectul Deciziei de restituire a taxei pe valoarea adaugata, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 2 la prezentul ordin.

6. (2) Decizia se intocmeste in doua exemplare, se verifica si se vizeaza de seful compartimentului de specialitate si se inainteaza, impreuna cu documentatia si Referatul pentru analiza documentara, spre aprobare, conducatorului unitatii fiscale.

6. (3) Deciziile de restituire a TVA emise sunt decizii sub rezerva verificarii ulterioare, potrivit art. 94 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.

7. Decizia de restituire a TVA aprobata se transmite compartimentului de colectare, in vederea compensarii si/sau restituirii, in conformitate cu prevederile art. 167 si 168 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.

8. (1) Compartimentul de colectare, in baza datelor din evidenta analitica pe platitor, precum si a Deciziei de restituire a TVA, intocmeste Decizia privind compensarea obligatiilor fiscale si/sau Nota privind restituirea/rambursarea unor sume, conform formularelor aprobate.

8. (2) Decizia privind compensarea obligatiilor fiscale si/sau Nota privind restituirea/rambursarea unor sume se intocmeste in trei exemplare, se semneaza de seful compartimentului de colectare si se aproba de conducatorul adjunct al unitatii fiscale.

8. (3) Decizia privind compensarea obligatiilor fiscale si/sau Nota privind restituirea/rambursarea unor sume, aprobata, se transmite, pe baza de borderou, compartimentului de trezorerie in vederea efectuarii compensarii si/sau restituirii.

9. Dupa efectuarea compensarii si/sau restituirii compartimentul de trezorerie transmite compartimentului de colectare doua exemplare ale deciziei privind compensarea obligatiilor fiscale si/sau ale notei privind restituirea/rambursarea unor sume, acestea purtand viza unitatii de trezorerie a statului.

10. Compartimentul de colectare transmite compartimentului de specialitate ambele exemplare ale deciziilor si ale notei, un exemplar pentru a fi comunicat solicitantului si un exemplar in vederea arhivarii.

11. (1) Dupa operarea datelor privind solutionarea cererii de restituire in evidenta speciala, compartimentul de specialitate transmite dosarul solicitarii compartimentului de gestionare a dosarului fiscal, pentru arhivare.

11. (2) Dosarul solicitarii cuprinde:
- cererea solicitantului;
- Referatul pentru analiza documentara;
- Decizia de restituire a TVA;
- Decizia privind compensarea obligatiilor fiscale si/sau Nota privind restituirea/rambursarea unor sume.

12. Dupa primirea Deciziei privind compensarea obligatiilor fiscale si/sau a Notei privind restituirea/rambursarea unor sume de la compartimentul de colectare, compartimentul de specialitate il instiinteaza pe solicitant despre modul de solutionare a cererii, prin transmiterea Deciziei de restituire a TVA, a Deciziei privind compensarea obligatiilor fiscale si/sau a Notei privind restituirea/rambursarea unor sume.

ANEXA 1
la procedura
Evidenta cererilor de restituire a TVA
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:

A - Denumirea solicitantului
B - Codul de identificare fiscala
_____________________________________________________________________________
|Nr. | A| B|Nr. si data |Suma |Decizia |Suma |Diferenta |Data |
|crt.| | |inregistrarii|solicitata|organului|aprobata|fata de |efectuarii |
| | | |cererii de | |fiscal*) | |suma |compensarii|
| | | |restituire a | | | |solicitata|si/sau |
| | | |TVA | | | | |restituirii|
|____|__|__|_____________|__________|_________|________|__________|___________|
| 0 | 1| 2| 3 | 4 | 5 | 6 |7 = 4 - 6 | 8 |
|____|__|__|_____________|__________|_________|________|__________|___________|
| | | | | | | | | |
|____|__|__|_____________|__________|_________|________|__________|___________|
| | | | | | | | | |
|____|__|__|_____________|__________|_________|________|__________|___________|
*) Se va completa cu: A, in cazul cererilor aprobate;
R, in cazul cererilor respinse.
ANEXA 2
la procedura
MINISTERUL FINANtELOR PUBLICE
AGENtIA NAtIONALa DE ADMINISTRARE FISCALa
Directia Generala Regionala a Finantelor Publice ......./
Directia generala de administrare a marilor contribuabili
Unitatea Fiscala ........................................
Nr. ................/............
Aprobat
Conducatorul unitatii fiscale,
..............................
REFERAT
pentru analiza documentara
Prin Cererea de restituire a TVA inregistrata cu nr. ........../.....,
.............................................................................,
(denumirea contribuabilului)
cod de identificare fiscala ....................., solicita restituirea TVA in suma
de ........................ (lei)
Restituirea este solicitata pentru: ......................................
.........................................................................,
in temeiul dispozitiilor legale ...................................
Pentru acordarea restituirii au fost verificate urmatoarele documente:
..........................................................................
..............................................................................
..............................................................................
............................................................................ .
in urma verificarii documentatiei depuse in vederea restituirii s-au constatat urmatoarele:
..............................................................................
..............................................................................
............................................................................ .
in urma analizei facturilor anexate de contribuabil au rezultat urmatoarele:
TVA acceptata - lei -
______________________________________________________________________________
|Nr. | Factura/| Furnizor/| Codul de | Total | Baza de | TVA| Documente|
|crt. | Nr./data| Prestator| identificare | factura| impozitare| | de plata |
| | | | fiscala al | | | | a |
| | | | furnizorului/| | | | facturii |
| | | | prestatorului| | | | |
|_____|_________|__________|______________|________|___________|____|__________|
| | | | | | | | |
|_____|_________|__________|______________|________|___________|____|__________|
|TOTAL| | | | | | | |
|_____|_________|__________|______________|________|___________|____|__________|
TVA respinsa: - lei -
______________________________________________________________________________
|Nr. | Factura | Furnizor | Total | Baza de | TVA | Motivele | Temeiul |
|crt. | Nr./data | | factura | impozitare| | de fapt | de drept |
|_____|__________|___________|_________|___________|_____|__________|__________|
| | | | | | | | |
|_____|__________|___________|_________|___________|_____|__________|__________|
|TOTAL| | | | | | | |
|_____|__________|___________|_________|___________|_____|__________|__________|
Ca urmare a celor prezentate, situatia TVA este urmatoarea:
TVA solicitata la restituire: ..............
TVA aprobata la restituire: ................
TVA respinsa la restituire: ................
Avizat, Verificat, intocmit,
Functia ............ Functia ............ Functia ............
Numele si prenumele ..... Numele si prenumele ...... Numele si prenumele .....
Data ............... Data ............... Data ...............
Semnatura .......... Semnatura .......... Semnatura ..........
ANEXA 2
_______ ___________
/ROMANIA MINISTERUL FINANtELOR PUBLICE |Sigla |
/ Agentia Nationala de Administrare Fiscala |D.G.R.F.P./|
| MINISTERUL| Directia Generala Regionala a Finantelor |D.G.A.M.C. |
| FINANtELOR| Publice ......./ |___________|
PUBLICE / Directia generala de administrare a marilor
_______/ contribuabili
Unitatea Fiscala ..........................
Nr. ......../.................
Adresa: ...........................
Tel. ..............................
Fax. ..............................
E-mail: ...........................
DECIZIE DE RESTITUIRE A TAXEI PE VALOAREA ADaUGATa
Catre: Denumirea/Numele si prenumele ...............................
Cod de identificare fiscala ........................................
Adresa: Localitatea ......................, str. ................... nr. ...., bl. ....,
ap. ...., et. ...., judetul/sectorul ......................
in baza art. 98 lit. a) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu
modificarile si completarile ulterioare, a cererii de restituire a TVA, inregistrata cu
nr. ......... din ......................, se stabileste taxa pe valoarea adaugata de restituit,
astfel:
TVA solicitata la restituire ................................... lei
TVA aprobata la restituire ..................................... lei
TVA respinsa la restituire ..................................... lei
Motivatia respingerii: ...................................................
..............................................................................
..............................................................................
Suma aprobata la restituire urmeaza procedura prevazuta la art. 165, 167 sau 168, dupa caz, din
Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
Prezenta Decizie de restituire a taxei pe valoarea adaugata poate fi contestata in termen de 45
de zile de la data comunicarii, sub sanctiunea decaderii, potrivit art. 270 alin. (1) din Legea nr.
207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, la organul
fiscal competent, potrivit art. 272 alin. (1) din acelasi act normativ.
Conducatorul unitatii fiscale
Numele si prenumele
Semnatura si stampila
_____________________________________
Cod MFP 14.13.02.02/r | www.anaf.ro |
|_____________________________________|

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Modificari in domeniul TVA aduse de Ordinul 1559/2016":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Split TVA: Doar pentru firmele in insolventa, faliment, cu datorii la plata TVA si companiile de stat
    • Modificarea mecanismului de plata defalcata a TVA, trecerea contributiilor sociale din sarcina angajatorului in cea a angajatului si imbunatatirea relatiei statului cu mediul de afaceri au fost principalele teme discutate la inceputul saptamanii la intalnirea premierului Mihai Tudose cu reprezentantii Uniunii Nationale a Patronatului Roman (UNPR). Prim-ministrul Mihai Tudose a precizat ca masura split TVA va fi modificata si flexibilizata in dezbaterile din Parlament, in concordata cu...» citeste mai departe aici

  • Nu veti mai putea plati impozitul pe locuinta fara polita PAD
    • Conform unor noi declaratii, proprietarii din Romania ar putea sa nu mai aiba voie sa-si plateasca impozitul pentru locuinta fara a face dovada existentei unei polite PAD. "Ne gandim la aceasta varianta ca in momentul in care o persoana isi plateste impozitul pentru locuinta sa prezinte si dovada existentei politei PAD. Exista o varianta. Eu cred in preventie si ma incapatanez sa cred ca in felul acesta vom rezolva cele mai multe probleme. Nu trebuie sa amendam oameni pentru ca nu isi fac...» citeste mai departe aici

  • Noi norme tehnice. Emitere atestate de origine pentru exportatori. Noutati aduse de OPANAF 2792/2017
    • In Monitorul Oficial nr. 813 din 13 octombrie 2017 a fost publicat Ordinul presedintelui ANAF nr. 2792 din 28 septembrie 2017 pentru aprobarea Normelor tehnice de inregistrare a exportatorilor in vederea emiterii atestatelor de origine, declaratiilor de origine si declaratiilor pe factura . Retineti ca odata cu acest ordin sunt aprobate Normele tehnice de inregistrare a exportatorilor in vederea emiterii atestatelor de origine, declaratiilor de origine si declaratiilor pe factura. Inregistrarea...» citeste mai departe aici

  • Cheltuieli cu recreerea salariatilor. Avantaje in natura pentru salariati. Cum inregistram facturile?
    • In analiza urmatoare, o societate a organizat un teambuilding pentru salariati. Nu se poate face dovada prestarii serviciilor de instruire/rapoarte in vederea perfectionarii echipei. Cheltuiala este nedeductibila deoarece nu poate fi justificata necesitatea prestarii acestora in scopul activitatilor desfasurate. TVA -ul aferent cheltuielilor cu teambuilding-ul nu este deductibil. Vom vedea cum se inregistreaza facturile de cazare, masa, cumparaturi si daca se fac deconturi pentru fiecare...» citeste mai departe aici

  • Inspectorii antifrauda fiscala au verificat 126 de firme din depozitele en-gros din Bucuresti si Ilfov
    • In perioada 1-14 octombrie inspectorii Directiei Generale Antifrauda Fiscala din cadrul ANAF au verificat 126 de firme din cele mai importante centre de comercializare a bunurilor de larg consum din zona Bucuresti-Ilfov: Expo Market Doraly, Complex comercial Dragonul Rosu, Smart Expo Flora, Complex comercial Su Market si zona de depozite Moara Domneasca. In urma actiunilor de monitorizare si control desfasurate, inspectorii antifrauda au identificat contraventii pentru sanctionarea carora au...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"