Contractul de sponsorizare este documentul juridic prin care o persoana (sponsor) transfera dreptul de proprietate asupra unor bunuri materiale sau sume de bani catre o alta parte (beneficiar), in scopul sustinerii unor activitati fara scop lucrativ. In acest act trebuie sa fie specificat clar obiectul, valoarea si durata sponsorizarii, precum si drepturile si obligatiile fiecarei parti. Vom prezenta in acest articol un model de contract de sponsorizare valabil in 2025 si vom oferi cateva informatii esentiale despre tratamentul fiscal-contabil al sponsorizarii, conform legislatiei in vigoare.
[MODEL] Contract de sponsorizare 2025
Va prezentam mai jos un model de contract de sponsorizare valabil pentru anul 2025.Descarca documentul in format PDF - AICI>>>
Descarca documentul in format Word - AICI>>>
Cine poate fi beneficiar al sponsorizarii
Conform art. 4 din Legea nr. 32/1994 privind sponsorizarea, pot fi beneficiare ale sponsorizarii urmatoarele persoane fizice sau juridice:a) orice persoana juridica fara scop lucrativ, care desfasoara in Romania sau urmeaza sa desfasoare o activitate in domeniile: cultural, artistic, educativ, de invatamant, stiintific - cercetare fundamentala si aplicata, umanitar, religios, filantropic, sportiv, al protectiei drepturilor omului, medico-sanitar, de asistenta si servicii sociale, de protectia mediului, social si comunitar, de reprezentare a asociatiilor profesionale, precum si de intretinere, restaurare, conservare si punere in valoare a monumentelor istorice;
b) institutiile si autoritatile publice, inclusiv organele de specialitate ale administratiei publice, pentru activitatile prevazute la lit. a);
c) de asemenea, pot fi sponsorizate, in conditiile prezentei legi, emisiuni ori programe ale organismelor de televiziune sau radiodifuziune, precum si carti ori publicatii din domeniile definite la lit. a);

Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025 - Editie revizuita stick USB

Analiza financiara comparativa intreprinderea romaneasca in comparatie cu modelul nordamerican

PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
- NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulMicrointreprindere trecere la impozit profit in trim. II, completare formular D 101 Daca in trimestrul 1 am fost platitor de impozit micro si din trimestrul 2 platitor de impozit pe profit, D101 se completeaza doar pentru trim II, III si IV sau pentru tot anul si...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulANAF incepe verificari ample la casele de amanet. Firma saraca - patron bogat citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulCompletare raspuns precedent Multumesc frumos pentru raspuns, m-ati lamurit in cea mai mare in ceea ce priveste nelamuririle mele. O singura nelamurire mai am: Factura 2 nu exista intrucat la acel moment...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulAsigurare de viata platita pentru administrator. Tratament fiscal si contabil Intr-un SRL, asociatul unic/adminitratorul firmei face o asigurare de viata cu capitalizare. Perioada contractuala 20 ani. In fiecare luna plateste o suma de 500 lei, iar ocazional...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulMonografie incasari prin Global Payments Cum pot deconta facturile incasate partial prin Global payments? Mentionez ca de la Global payments se primeste doar extras.citeste mai mult
Portal Codul Fiscal
d) orice persoana fizica cu domiciliul in Romania a carei activitate in unul dintre domeniile prevazute la lit. a) este recunoscuta de catre o persoana juridica fara scop lucrativ sau de catre o institutie publica ce activeaza in domeniul pentru care se solicita sponsorizarea.
Sponsorizarea in bani
Conform art. 25 alin. (4) lit. i) din Codul fiscal, cheltuielile de sponsorizare nu sunt deductibile la calculul rezultatului fiscal.Cu toate acestea, contribuabilii care efectueaza astfel de cheltuieli pot beneficia de o scadere a sumelor aferente din impozitul pe profit datorat, conform anumitor limite.
Pentru a determina suma ce poate fi scazuta, se aplica valoarea minima dintre:
- 0,75% din cifra de afaceri (sau echivalentul sau, daca reglementarile contabile nu definesc acest indicator);
- 20% din impozitul pe profit datorat.
Atentie!!!!
In practica se fac multe greseli atunci cand se calculeaza deducerea cheltuielilor de sponsorizare din impozitul pe profit. Afla modul corect de aplicare a prevederilor legislative in lucrarea Cartea Verde a Impozitului pe Profit>>>
Este important de stiut faptul ca, pentru sponsorizarile catre entitati fara scop lucrativ, inclusiv unitati de cult, deducerea este permisa doar daca beneficiarul este inregistrat in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale, la data semnarii contractului de sponsorizare. Registrul este publicat pe site-ul A.N.A.F., la sectiunea servicii online/registre/registrul entitatilor/unitatilor de cult.
Cheltuielile cu sponsorizarea se deduc la fiecare termen de plata al impozitului pe profit in limitele mai sus mentionate, dar prin D101 se finalizeaza suma care se poate deduce din impozitul pe profit. Prin urmare, daca in cursul trimestrelor s-a dedus din impozitul de plata cheltuieli cu sponsorizarea dar la final se obtine pierdere fiscala, rezulta ca aceste cheltuieli nu mai pot fi deduse, deci vor ramane nedeductibile dpdv fiscal.
Platile din cursul anului se vor realiza direct de catre sponsor, catre beneficiarul sponsorizarii. Daca la final de an rezulta din D101 ca ramane plafon neutilizat in cursul anului, firma sponsor poate recurge la redirectionarea sumei neutilizata in an din fondul de sponsorizare, prin formularul D 177.
In termen de 45 de zile de la depunerea formularului 177 ANAF va prelucra cererea de redirectionare si va plati direct catre ONG, suma ceruta pentru redirectionare de catre societatea sponsor.
Monografia contabila pentru sponsorizarea in bani (cu transfer din contul bancar/din casierie direct in contul beneficiarului) este:
6584 = 5121/5311
Sponsorizarea in bunuri
Sponsorizarea in bunuri beneficiaza de acelasi tratament fiscal ca si sponsorizarea in bani, cu exceptia aspectelor legate de TVA. Mai exact, se analizeaza daca pentru bunurile acordate cu titlu gratuit, s-a dedus TVA si daca este necesara vreo ajustare in acest sens.Conform legislatiei fiscale (art. 270 alin.8 lit. c) din Codul fiscal si pct. 7 alin.12 din Normele de aplicare), bunurile acordate gratuit in scop de sponsorizare nu sunt considerate livrari de bunuri daca valoarea lor anuala nu depaseste 3 la mie din cifra de afaceri. Aceasta limita se stabileste pe baza deconturilor de TVA depuse pentru anul respectiv.
Daca plafonul este depasit, TVA trebuie colectata prin emiterea unei autofacturi si inregistrarea contabila:
635 = 4427
Din punct de vedere contabil:
a) Achizitie bunuri:
3xx=401
b) Acordarea bunurilor prin sponsorizare:
6584 Cheltuieli cu sumele sau bunurile acordate ca sponsorizari = 3xx