
Raportul Special
realizat de specialisti
Cum se calculeaza si cand se declara si plateste impozitul specific pe anul 2022, avand in vedere prevederile OG 11/2022 si OG 16/2022?
• Tip societate: S.A.
• Numar de angajati: peste 250 angajati
• Platitoare TVA: Da
• Cod CAEN: 0893
Raspunsul consultantului fiscal Otilia Roman:
1) ORDONANTA nr. 11 din 31 ianuarie 2022 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru modificarea unor termene:
“Art. III
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Examen Consultant Fiscal 2025
(1)Contribuabilii obligati la plata impozitului specific unor activitati, potrivit Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, cu completarile ulterioare, pentru anul 2022, nu datoreaza impozit specific pentru o perioada de 180 de zile calculata de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante.
(2)Pentru aplicarea prevederilor alin. (1), contribuabilii recalculeaza, in mod corespunzator, impozitul specific stabilit potrivit Legii nr. 170/2016, cu completarile ulterioare, aferent anului 2022, prin impartirea impozitului specific anual la 365 de zile calendaristice si inmultirea valorii rezultate cu diferenta dintre numarul de 365 de zile calendaristice si numarul de 180 de zile calendaristice.”
2) ORDONANTA nr. 16 din 15 iulie 2022 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, abrogarea unor acte normative si alte masuri financiar-fiscale:
“Art. VI
(1)Incepand cu data de 1 ianuarie 2023 se abroga Legea nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 812 din 14 octombrie 2016, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2)Incepand cu data de 1 ianuarie 2023, contribuabilii care au intrat sub incidenta prevederilor Legii nr. 170/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, pana la data de 31 decembrie 2022, pot opta, prin exceptie de la prevederile art. 47 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru plata impozitului pe veniturilor microintreprinderilor, potrivit titlului III din Codul fiscal, sau pentru plata impozitului pe profit, potrivit titlului II din Codul fiscal.”
3) LEGE nr. 24 din 27 martie 2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative - REPUBLICARE
“Art. 12: Intrarea in vigoare a actelor normative
(1)Legile si ordonantele emise de Guvern in baza unei legi speciale de abilitare intra in vigoare la 3 zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, sau la o data ulterioara prevazuta in textul lor. Termenul de 3 zile se calculeaza pe zile calendaristice, incepand cu data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, si expira la ora 24,00 a celei de-a treia zi de la publicare.
(2)Ordonantele de urgenta ale Guvernului intra in vigoare la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, sub conditia depunerii lor prealabile la Camera competenta sa fie sesizata, daca in cuprinsul lor nu este prevazuta o data ulterioara.
(3)Actele normative prevazute la art. 11 alin. (1), cu exceptia legilor si a ordonantelor, intra in vigoare la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, daca in cuprinsul lor nu este prevazuta o data ulterioara. Atunci cand nu se impune ca intrarea in vigoare sa se produca la data publicarii, in cuprinsul acestor acte normative trebuie sa se prevada ca ele intra in vigoare la o data ulterioara stabilita prin text.”
Ca de obicei, orice prevedere nou adoptata si publicata, indiferent de natura acesteia (facilitate sau obligatie), este, cumva, neexplicata, nelamurita, dand nastere la interpretari si discutii... interminabile, intelegerea respectivelor prevederi legale fiind bazata pe logica cea mai logica: imi convine, atunci e clar, sau nu-mi convine si atunci nu e clar.
Ce intelegem (mai degraba, ce citim) din aceste paragrafe legale, referitoare la impozitul specific (HORECA):
(i) OG 11/2022 intra in vigoare in data de 03.02.2022, potrivit art. 12 alin. (1) din legea 24/2000, citat mai sus;
(ii) pentru anul 2022, impozitul specific are doua atribute: datorabil pentru o anumita perioada si nedatorabil pentru alta perioada;
(iii) incepand cu data de 01 ianuarie 2023, acest impozit este abrogat, nu se va mai calcula si nu se va mai datora;
(iv) ce ramane dupa eliminarea impozitului specific pentru HORECA? Pentru companiile din acest domeniu se introduce otiunea / permisiunea de a alege regimul de impozitare: fie impozit pe veniturile microintreprinderilor, fie impozit pe profit, bineinteles, in functie de caracteristicile fiecarei societati in parte, dupa cum o avantajeaza un regim sau altul;
(v) optiunea aleasa pentru anul 2023 se declara, ca vector fiscal, in formularul 700, depus online.
Dar, revenind la timpul prezent – anul 2022:
a) primul atribut al impozitului specific prevazut la alin. (1) al art. III din OG 11/2022: nedatorabil.
Nedatorabilitatea (scutirea) acestui impozit este valabila pentru o perioada de 180 de zile (calendaristice) din anul 2022; perioada celor 180 de zile (calendaristice, deoarece nu se specifica in mod precis ca este vorba de zile lucratoare) incepe sa curga de la data intrarii in vigoare a OG 11/2022, respectiv de la data de 03 februarie 2022;
b) al doilea atribut al impozitului specific prevazut la alin. (2) al art. III din OG 11/2022: datorabil.
Datorabilitatea (plata) acestui impozit este valabila pentru cealalta parte din anul calendaristic 2022, pentru partea din anul calendaristic 2022 care este in afara perioadei de 180 de zile de scutire.
Cum se calculeaza?
Conform formulei aritmetice specificate chiar la alin. (2) al art. III din OG 11/2022:
pas 1 – se calculeaza tot impozitul specific, aferent activitatii, pe intreg anul 2022 (pentru 365 de zile calndaristice): trebuie tinut cont de faptul ca impozitul specific este, de fapt, impozit specific ANUAL, a carei calculatie se realizeaza, deci, pe un an intreg;
pas 2 – se determina impozitul zilnic pentru anul 2022, prin impartirea valorii impozitului stabilita la pasul 1 la 365 de zile;
pas 3 – se determina impozitul specific datorat bugetului pentru perioada extra celor 180 de zile din anul 2022 prin inmultirea valorii impozitului specific zilnic su 185 de zile (diferenta dintre 365 si 180).
pas 4 – acest impozit datorat bugetului se declara si se plateste semestrial, conform art. 8 din legea 170/2016, inca in vigoare in anul 2022; declararea si plata pentru semestrul I 2022 este pana la data de 25 iulie 2022, iar pentru semestrul II 2022 este pana la data de 25 iunie 2023;
pas 5 – cum se stabileste, pentru fiecare semestru, impozitul specific datorat in anul 2022 si calculat conform pasului 3? ei bine, nu avem aceasta informatie din textele legale, dar va propun urmatoarele doua variante:
5.1) fie prin impartirea la 2 a impozitului specific datorat pentru 2022, calculat la pasul 3, rezultand, astfel, valori egale ale impozitului pentru fiecare semestru; declararea si plata se fac pana la 25.07.2022, pentru semestrul I 2022, si pana la data de 25.06.2023, pentru semestrul II 2022;
5.2) fie prin urmatorul calcul – care mi se pare mai corect:
a) pentru fiecare semestru calendaristic (ianuarie-iunie 2022 si iulie-decembrie 2022) se calculeaza numarul de zile calendaristice aferente fiecaruia (pentru ianuarie-iunie 2022 sunt 181 de zile, iar pentru iulie-decembrie 2022 sunt 184 de zile); 181 184 = 365 de zile;
b) pentru fiecare semestru in parte se stabileste numarul de zile de scutire din cele 180, astfel:
pentru ianuarie-iunie 2022 sunt 148 de zile (03.02.2022-30.06.2022)
pentru iulie-decembrie 2022 sunt 32 de zile (01.07.2022-01.08.2022)
Total 180 de zile de scutire
c) pentru fiecare semestru se stabileste numarul de zile in care se datoreaza impozitul, astfel:
pentru ianuarie-iunie 2022 sunt 33 de zile (31.01.2022-02.02.2022)
pentru iulie-decembrie 2022 sunt 152 de zile (02.08.2022-31.12.2022)
Total 185 de zile in care se datoreaza
d) se calculeaza impozitul pentru fiecare semestru, astfel:
d.1) se stabileste impozitul specific datorabil pentru fiecare zi calendaristica in care se datoreaza prin impartirea impozitului stabilit la pasul 3 de mai sus la 185 de zile;
d.2) se stabileste impozitul specific pentru semestrul I (ianuarie-iunie 2022) prin inmultirea impozitului zilnic stabilit la d.1) cu 33 de zile – acesta se declara si se plateste pana la data de 25 iulie 2022;
d.3) se stabileste impozitul specific pentru semestrul II (iulie-decembrie 2022) prin inmultirea impozitului zilnic stabilit la d.1) cu 152 de zile – acesta se declara si se plateste pana la data de 25 iunie 2023.
Cam asta este pana acum, fara alte precizari legale.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Proiect: ANAF modifica declaratiile 010 si 700 in contextul abrogarii impozitului specific prin OG 16/2022CAEN 5629. Cum se poate trece la impozit pe veniturile microintreprinderilor de la cel specific?ANAF: Care sunt modificarile Codului fiscal, aplicabile de la 1 ianuarie 2017?MFP explica pe scurt modificarile aduse Codului fiscalANAF modifica formularele 100, 710 si Nomenclatorul obligatiilor de plata la bugetul de statUltimele articole
Doua impozite noi, introduse de autoritati. ANAF actualizeaza formularele 010, 013, 700 privind vectorul fiscal12+ Noutati Fiscale pentru 2025 care va vor afecta activitateaMarti, 25 iunie, termenul limita de depunere a unor declaratii fiscale importanteCalendar ANAF. Obligatii fiscale scadente in luna IUNIE 2024Ordinul 172/2024. Ce modificari au fost aduse formularelor 100 si 710Articole similare
Se aplica din 1 august 2022 taxe mai mari pentru CIM-urile suspendate? (CAS si CASS)Firme care aplica OG 16/2022 pentru facilitatile fiscale din constructii. MONOGRAFIE CONTABILA stat de salariiTaxe contracte part-time: Ce angajati sunt exceptati de la supraimpozitareFirme care obtin venituri din consultanta. Cum se face trecerea la plata impozitului pe profit in anul 2023?Pana pe 5 septembrie 2022 trebuia depusa Declaratia pe propria raspundere de angajatii cu mai multe CIM part-timeUltimele articole
Proiect: Impozitul majorat pe locuinte se va aplica din 1 ianuarie 2026! Ar putea fi introdusa si e-ProprietateaContractul de inchiriere: conditii, obligatii si modelPana pe 25 octombrie 2023 trebuie depusa la fisc D100 pentru plata impozitului micro si pe profitAnumite firme NU vor trece la plata impozitului pe profit in 2023, chiar daca depasesc plafonul de 500.000 euro pentru microintreprinderiImpozitul pe cladiri: TOT ce trebuie sa stii despre acesta in 2023Sfaturi de la experti
Intrebare: Daca o microintreprindere depaseste plafonul de 250.000 euro la 30.09.2025, adica are venituri cumulate de 1.258.000 lei la 30.09.2025, trece la impozit pe profit? Ce curs euro se foloseste la calcularea plafonului si in cat timp...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Calcul deduceri fiscale aferente profitului reinvestit
Intrebare: O societate vrea sa aplice scutirea pentru profit reinvestit in T3. Datele sunt urmatoarele:
Investitie activ: 45.929,90 lei
Profit brut (cont 121): 64.502,90 lei
Profit impozabil: 81.596,21 lei
Impozit pe profit: 13.055,39 lei
In...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA