Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Decontarea unei parti din salariu sau a Somajului Tehnic in luna iunie 2020. Baza legala

07-Iul-2020
6093

Societate cu 2 angajati, magazin in mall, inchis pana la 15 iunie.



Salariatii au beneficiat de somaj tehnic de la 23 martie pana la 15 iunie, data la care au revenit la locul de munca.

Societatatea doreste decontarea somajului tehnic pe luna iunie (01-14) iunie. Poate sa solicite, pentru aceiasi salariati, decontarea de 41,5% din salariu conform oug nr. 92/2020 pentru restul de perioada, 15.06-30.06 sau doar incepand cu 01.07?

Si daca da, calculam cele trei luni pana la 15.09 sau pana la 31.08? (iunie, iulie august)

Raspunsul consilierului juridic Gabriela Dita:

Conform art. X din OUG 92/2020 pentru instituirea unor masuri active de sprijin destinate angajatilor si angajatorilor in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum si pentru modificarea unor acte normative:
La articolul 1 alineatul (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 70/2020 privind reglementarea unor masuri, incepand cu data de 15 mai 2020, in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, pentru prelungirea unor termene, pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, a Legii educatiei nationale nr. 1/2011, precum si a altor acte normative, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 394 din 14 mai 2020, cu modificarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:
Art. 1. - (1) Acordarea indemnizatiilor prevazute la art. XI si art. XV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2020 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri in domeniul protectiei sociale in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 59/2020, cu completarile ulterioare, pentru toate domeniile de activitate in care se mentin restrictii in conditiile Legii nr. 55/2020 privind unele masuri pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, se prelungeste si dupa data de 31 mai 2020, pana la ridicarea acestor restrictii.

Astfel, plata indemnizatiei de somaj tehnic din bugetul asigurarilor pentru somaj se prelungeste dupa data de 31 mai 2020 pentru domeniile de activitate in care se mentin restrictii in conditiile Legii 55/2020.

Restrictiile sunt mentionate in Anexa 3 la HG 476/2020 privind prelungirea starii de alerta pe teritoriul Romaniei si masurile care se aplica pe durata acesteia pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19. 

Astfel, pentru prevenirea raspandirii infectiilor cu SARS-CoV-2 sunt interzise organizarea si desfasurarea de mitinguri, demonstratii, procesiuni, concerte sau a altor tipuri de intruniri in spatii deschise, precum si a intrunirilor de natura activitatilor culturale, stiintifice, artistice, sportive sau de divertisment in spatii inchise, cu exceptia celor organizate si desfasurate potrivit pct. 2-11. 

Cum unitatea a fost inchisa in perioada 1-14 iunie salariatii beneficiaza de indemnizatie pentru somaj tehnic in cuantum de 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat suportata din bugetul asigurarilor pentru somaj, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2020 nr. 6/2002 in valoare de 5.429 lei (art. XI alin. (1) din OUG 30/2020, cu modificarile si completarile ulterioare) pentru aceasta perioada.

Conform art. I alin. (1) din O.U.G. nr. 92/2020, incepand cu data de 1 iunie 2020, angajatorii ai caror angajati au beneficiat de prevederile art. XI alin. (1) din OUG 30/2020, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si angajatorii ai caror angajati au avut contractele individuale de munca suspendate in conformitate cu prevederile art. 52 alin. (1) lit. c) din Codul muncii, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare, si nu au beneficiat de prevederile art. XI din OUG 30/2020, in perioada starii de urgenta sau alerta, beneficiaza, pentru o perioada de trei luni, de decontarea unei parti din salariu, suportata din bugetul asigurarilor pentru somaj, reprezentand 41,5% din salariul de baza brut corespunzator locului de munca ocupat, dar nu mai mult de 41,5% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2020 nr. 6/2020, cu modificarile ulterioare.

Angajatorii care solicita decontarea unei parti din salariu in cuantum de 41,5% din salariul de baza brut corespunzator locului de munca ocupat, dar nu mai mult de 41,5% din castigul salarial mediu brut de 5.429 lei, au obligatia mentinerii raporturilor de munca pana la data de 31 decembrie 2020, cu exceptia lucratorilor sezonieri.

Aceste prevederi se aplica numai persoanelor care au avut o durata a suspendarii CIM de minimum 15 zile in perioada starii de urgenta sau de alerta si au beneficiat fie de indemnizatiile prevazute de art. XI si XV din OUG 30/2020, fie de prevederile art. 53 din Codul muncii. Cum mall-urile sunt inchise de mai bine de 3 luni aceste conditii sunt indeplinite.

Angajatorii care au mai multe obiecte de activitate dintre care cel putin unul se afla sub incidenta restrictiilor stabilite prin acte ale autoritatilor competente opteaza fie pentru aplicarea prevederilor alin. (1), fie pentru aplicarea art. X din prezenta ordonanta de urgenta.

Desi textul de lege mentioneaza angajatorii cu mai multe obiecte de activitate apreciem ca nici angajatorul cu un singur cod CAEN nu poate beneficia de ambele facilitati si anume atat de decontarea unei parti din salariu cat si de somaj tehnic. Intentia legiuitorului la adoptarea actului normativ consideram ca a fost aceea ca un angajator sa beneficieze doar de o singura facilitate.

In consecinta, apreciem ca unitatea poate depune documentele atat pentru indemnizatia de somaj tehnic suportata din bugetul asigurarilor pentru somaj cat si pentru decontarea a 41,5% din salariul de baza brut corespunzator locului de munca ocupat dar nu pentru acelasi salariat.
Consideram ca un angajat poate beneficia fie de indemnizatie de somaj tehnic, fie de decontarea procentului de 41,5% din salariul de baza si nu de ambele facilitati.
Decontarea unei parti din salariu in cuantum de 41,5% din salariul de baza brut corespunzator locului de munca ocupat, potrivit art. 1 alin. (1) din OUG 92/2020, se poate solicita incepand cu 1 iunie pentru o perioada de 3 luni.

In speta, daca pentru perioada 1-14 iunie se solicita somaj tehnic nu se poate solicita, pentru aceeasi salariati, decontarea unei parti din salariu in cuantum de 41,5% din salariul de baza brut corespunzator locului de munca ocupat pentru perioada 15-30 iunie. Astfel, angajatorul va beneficia de decontarea unei parti din salariu in cuantum de 41,5% din salariul de baza brut corespunzator locului de munca ocupat, numai pentru lunile iulie si august 2020.

 

 

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016