
Raportul Special
realizat de specialisti
Societate cu 2 angajati, magazin in mall, inchis pana la 15 iunie.
Raspunsul consilierului juridic Gabriela Dita:
Examen Consultant Fiscal 2025
Portal Codul fiscal - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Conform art. X din OUG 92/2020 pentru instituirea unor masuri active de sprijin destinate angajatilor si angajatorilor in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum si pentru modificarea unor acte normative:
La articolul 1 alineatul (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 70/2020 privind reglementarea unor masuri, incepand cu data de 15 mai 2020, in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, pentru prelungirea unor termene, pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, a Legii educatiei nationale nr. 1/2011, precum si a altor acte normative, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 394 din 14 mai 2020, cu modificarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:
Art. 1. - (1) Acordarea indemnizatiilor prevazute la art. XI si art. XV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2020 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri in domeniul protectiei sociale in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 59/2020, cu completarile ulterioare, pentru toate domeniile de activitate in care se mentin restrictii in conditiile Legii nr. 55/2020 privind unele masuri pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, se prelungeste si dupa data de 31 mai 2020, pana la ridicarea acestor restrictii.
Astfel, plata indemnizatiei de somaj tehnic din bugetul asigurarilor pentru somaj se prelungeste dupa data de 31 mai 2020 pentru domeniile de activitate in care se mentin restrictii in conditiile Legii 55/2020.
Restrictiile sunt mentionate in Anexa 3 la HG 476/2020 privind prelungirea starii de alerta pe teritoriul Romaniei si masurile care se aplica pe durata acesteia pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19.
Astfel, pentru prevenirea raspandirii infectiilor cu SARS-CoV-2 sunt interzise organizarea si desfasurarea de mitinguri, demonstratii, procesiuni, concerte sau a altor tipuri de intruniri in spatii deschise, precum si a intrunirilor de natura activitatilor culturale, stiintifice, artistice, sportive sau de divertisment in spatii inchise, cu exceptia celor organizate si desfasurate potrivit pct. 2-11.
Cum unitatea a fost inchisa in perioada 1-14 iunie salariatii beneficiaza de indemnizatie pentru somaj tehnic in cuantum de 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat suportata din bugetul asigurarilor pentru somaj, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2020 nr. 6/2002 in valoare de 5.429 lei (art. XI alin. (1) din OUG 30/2020, cu modificarile si completarile ulterioare) pentru aceasta perioada.
Conform art. I alin. (1) din O.U.G. nr. 92/2020, incepand cu data de 1 iunie 2020, angajatorii ai caror angajati au beneficiat de prevederile art. XI alin. (1) din OUG 30/2020, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si angajatorii ai caror angajati au avut contractele individuale de munca suspendate in conformitate cu prevederile art. 52 alin. (1) lit. c) din Codul muncii, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare, si nu au beneficiat de prevederile art. XI din OUG 30/2020, in perioada starii de urgenta sau alerta, beneficiaza, pentru o perioada de trei luni, de decontarea unei parti din salariu, suportata din bugetul asigurarilor pentru somaj, reprezentand 41,5% din salariul de baza brut corespunzator locului de munca ocupat, dar nu mai mult de 41,5% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2020 nr. 6/2020, cu modificarile ulterioare.
Angajatorii care solicita decontarea unei parti din salariu in cuantum de 41,5% din salariul de baza brut corespunzator locului de munca ocupat, dar nu mai mult de 41,5% din castigul salarial mediu brut de 5.429 lei, au obligatia mentinerii raporturilor de munca pana la data de 31 decembrie 2020, cu exceptia lucratorilor sezonieri.
Aceste prevederi se aplica numai persoanelor care au avut o durata a suspendarii CIM de minimum 15 zile in perioada starii de urgenta sau de alerta si au beneficiat fie de indemnizatiile prevazute de art. XI si XV din OUG 30/2020, fie de prevederile art. 53 din Codul muncii. Cum mall-urile sunt inchise de mai bine de 3 luni aceste conditii sunt indeplinite.
Angajatorii care au mai multe obiecte de activitate dintre care cel putin unul se afla sub incidenta restrictiilor stabilite prin acte ale autoritatilor competente opteaza fie pentru aplicarea prevederilor alin. (1), fie pentru aplicarea art. X din prezenta ordonanta de urgenta.
Desi textul de lege mentioneaza angajatorii cu mai multe obiecte de activitate apreciem ca nici angajatorul cu un singur cod CAEN nu poate beneficia de ambele facilitati si anume atat de decontarea unei parti din salariu cat si de somaj tehnic. Intentia legiuitorului la adoptarea actului normativ consideram ca a fost aceea ca un angajator sa beneficieze doar de o singura facilitate.
In consecinta, apreciem ca unitatea poate depune documentele atat pentru indemnizatia de somaj tehnic suportata din bugetul asigurarilor pentru somaj cat si pentru decontarea a 41,5% din salariul de baza brut corespunzator locului de munca ocupat dar nu pentru acelasi salariat.
Consideram ca un angajat poate beneficia fie de indemnizatie de somaj tehnic, fie de decontarea procentului de 41,5% din salariul de baza si nu de ambele facilitati.
Decontarea unei parti din salariu in cuantum de 41,5% din salariul de baza brut corespunzator locului de munca ocupat, potrivit art. 1 alin. (1) din OUG 92/2020, se poate solicita incepand cu 1 iunie pentru o perioada de 3 luni.
In speta, daca pentru perioada 1-14 iunie se solicita somaj tehnic nu se poate solicita, pentru aceeasi salariati, decontarea unei parti din salariu in cuantum de 41,5% din salariul de baza brut corespunzator locului de munca ocupat pentru perioada 15-30 iunie. Astfel, angajatorul va beneficia de decontarea unei parti din salariu in cuantum de 41,5% din salariul de baza brut corespunzator locului de munca ocupat, numai pentru lunile iulie si august 2020.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Decontarea procentului de 41,5% din salariu, in cazul angajatorilor care nu a beneficiat de indemnizatii suportate din bugetul asigurarilorPlatforma aici.gov.ro a fost actualizata. Se pot depune actele pentru decontarea sumei de 41,5% din salariul brutEvitati amenzi de pana la 4.000 lei, conform art. 42 din Legea Contabilitatii! 35 de proceduri contabile necesare la orice control ANAFDe neratat! Cea mai mare colectie de proceduri contabile pentru ONG-uriCe trebuie sa stii despre elaborarea procedurilor contabileUltimele articole
OUG 132/2020: Masuri de sprijin pentru angajati si angajatori. Reducerea timpului de lucru, acordarea indemnizatiilor si telemuncaConditii pentru decontarea sumei reprezentand 41,5% din salariul de baza brut din bugetul asigurarilor pentru somajArticole similare
Platforma aici.gov.ro poate fi folosita pentru descarcarea si transmiterea actelor necesare SOMAJULUI TEHNICIncasare indemnizatie SOMAJ TEHNIC. Declaratia unica. Contributia de asigurari socialeMinistrul Muncii: O parte din platile pentru SOMAJ TEHNIC a fost deja facutaSomajul tehnic, indemnizatia pentru timp redus de munca si cea pentru reducerea activitatii profesionistilor, prelungite pana la 30 iunie 2021Solicitarile pentru SOMAJ TEHNIC aferente lunii aprilie, exclusiv pe platforma www.aici.gov.roUltimele articole
Declaratia 112 in 2024: pentru ce se depune, termene, mod de completareDeclaratia 112 - Ghid Complet: Obligatii, Sanctiuni si ModelFirmele din agricultura si industria alimentara vor plati un salariu minim de 3.000 lei angajatilorGuvernul anunta noi masuri pentru sprijinirea mediului de afaceri: Kurzarbeit, SOMAJ TEHNIC si ajutor de 400.000 euro pentru IMM-uriFirmele afectate de razboi care beneficiaza de SOMAJ TEHNIC pot obtine pana la 4.571 lei de la stat pentru fiecare salariatArticole similare
Calendar ANAF: Pana pe 20 iulie 2023 contribuabilii trebuie sa depuna Notificarea pentru aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA la incasareDeclaratia recapitulativa privind livrarile intracomunitare | Formular 390 VIESRecomandarea autoritatilor: Comunicarea actului administrativ fiscalMinistrul Muncii: Abrogarea OUG 114/2018 ar afecta 950.000 de oameni. Exista o problema in ce priveste pensia minimaIn atentia contribuabililor! Depunerea formularului 094 pentru anul 2021 se face pana pe data de 25 ianuarieUltimele articole
Impozitul pentru fier vechi. Temei legal si reglementari cheieBon fiscal. Cum sa procedati daca ati emis un bon fiscal eronat + note contabile de corectieDeclaratii ANAF. Ce obligatii fiscale au contribuabilii in luna MAI 2025Depunere declaratii ANAF. Cele mai importante termene pentru luna APRILIE 2025Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importanteSfaturi de la experti
Intrebare: Daca o microintreprindere depaseste plafonul de 250.000 euro la 30.09.2025, adica are venituri cumulate de 1.258.000 lei la 30.09.2025, trece la impozit pe profit? Ce curs euro se foloseste la calcularea plafonului si in cat timp...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Calcul deduceri fiscale aferente profitului reinvestit
Intrebare: O societate vrea sa aplice scutirea pentru profit reinvestit in T3. Datele sunt urmatoarele:
Investitie activ: 45.929,90 lei
Profit brut (cont 121): 64.502,90 lei
Profit impozabil: 81.596,21 lei
Impozit pe profit: 13.055,39 lei
In...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B
Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma
Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?
[CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA