Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Depunere declaratie unica. In ce situatii se recalculeaza CAS si CASS in 2024-2025

28-Feb-2025
4299
Depunere declaratie unica. In ce situatii se recalculeaza CAS si CASS in 2024-2025

Se recalculeaza CAS sau CASS in anii 2024 -2025? Va oferim mai multe detalii despre aceste situatii in continuarea articolului.

Depunere declaratia Unica - in ce situatii se recalculeaza CASS

Ca regula generala, in cazul contribuabililor care in cursul anului fiscal incep activitatea, intra in suspendare temporara a activitatii sau isi inceteaza activitatea in cursul anului nu se aplica recalcularea CASS.

Contribuabilii nu mai recalculeaza CASS datorata pe numarul de luni in care au fost desfasurat activitate si vor datora contributii in functie de venitul net obtinut raportat la plafonul de 6,12,24 salarii minime brute pe tara, salarii minime pe economie sau 6,60 salarii minime in cazul activitatilor independente.

Daca venitul net este mai mare de 6 salarii minime pe economie, se plateste CASS la baza de calcul de 6 salarii, indiferent de perioada de activitate.

Cum se determina CASS

Stabilirea si plata contributiei de asigurari sociale de sanatate in cazul persoanelor fizice prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b) - h) din Codul fiscal

ART. 174 - Stabilirea, declararea si plata contributiei de asigurari sociale de sanatate in cazul persoanelor care realizeaza venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b)

(1) Contributia de asigurari sociale de sanatate se calculeaza de catre contribuabilii care in anul fiscal pentru care se depune declaratia prevazuta la art. 122 au realizat venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b), altele decat cele prevazute la art. 681, prin aplicarea cotei de contributie prevazute la art. 156 asupra bazei anuale de calcul prevazute la art. 170 alin. (1).

(2) Persoanele fizice care au realizat venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b), altele decat cele prevazute la art. 681, si au inregistrat pierdere fiscala sau un venit net anual egal cu zero nudatoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate potrivit art. 170 alin. (1). Acestea pot opta pentru plata contributiei de asigurari sociale de sanatate potrivit art. 180 alin. (1).

(3) Persoanele fizice care realizeaza venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b) stabilesc si declara contributia, depun Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice la termenele si in conditiile prevazute la titlul IV - Impozitul pe venit, pentru persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente.

Declaratia Unica - in ce situatii se recalculeaza CAS

In ceea ce priveste recalcularea CAS incepand cu 2024 (valabil si in 2025) :

Inca din 2024 prin OUG 115/15.12.2023 reglementeaza ca activitatile care incep in cursul anului datoreaza CAS daca venitul estimat depaseste plafonul de 12 salarii. Se elimina textul „recalculat corespunzator numarului de luni ramase pana la sfarsitul anului fiscal” de la art. 151, alineat 10.

Prin urmare, incepand cu 2024 , cu valabilitate si in 2025, venitul estimat la activitatile care incep in cursul anului nu se mai raporteaza la lunile de activitate ramase pana la sfarsitul anului pentru a stabili obligatia de a plati CAS – contributie la pensie.

Cum se determina CAS

Prevederi legale relevante pentru determinarea CAS in 2025:

ART. 148 - Baza de calcul al contributiei de asigurari sociale datorate de persoanele fizice care realizeaza veniturile prevazute la art. 137 alin. (1) lit. b) si b1)

(1) Persoanele fizice care in anul fiscal pentru care se depune Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de personale fizice prevazuta la art. 122 au realizat venituri din activitatile prevazute la art. 137 alin. (1) lit. b) si b1), din una sau mai multe surse si/sau categorii de venituri, a caror valoare anuala cumulata este cel putin egala cu 12 salarii minime brute pe tara, datoreaza contributia de asigurari sociale la o baza de calcul stabilita potrivit alin. (2).

Baza calcul CAS

(2) Baza anuala de calcul al contributiei de asigurari sociale, in cazul persoanelor care realizeaza veniturile prevazute la art. 137 alin. (1) lit. b) si b1), o reprezinta venitul ales de contribuabil, care nu poate fi mai mic decat:

a) nivelul de 12 salarii minime brute pe tara, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 12 salarii minime brute pe tara inclusiv si 24 de salarii minime brute pe tara;

b) nivelul de 24 de salarii minime brute pe tara, in cazul veniturilor realizate cel putin egale cu 24 de salarii minime brute pe tara.

Declaratia unica s-a modificat! Iata modul corect de completare in 2025, cu exemple pentru toate tipurile de venit, AICI»

(3) incadrarea in plafonul anual de cel putin 12 salarii minime brute pe tara sau de cel putin 24 de salarii minime brute pe tara, dupa caz, se efectueaza prin cumularea veniturilor nete si/sau a normelor anuale de venit din activitati independente determinate potrivit art. 68 si 69, a venitului brut realizat in baza contractelor de activitate sportiva potrivit art. 681, precum si a veniturilor nete din drepturi de proprietate intelectuala determinate potrivit art. 72, art. 721 si 73, realizate in anul pentru care se datoreaza contributia.

(4) Persoanele fizice prevazute la alin. (1) care nu se incadreaza in plafonul de cel putin 12 salarii prevazut la alin. (3) pot opta pentru plata contributiei de asigurari sociale pentru anul de realizare a venitului la un venit ales, care nu poate fi mai mic decat nivelul prevazut la alin. (2) lit. a). Exercitarea optiunii se efectueaza anual prin depunerea Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de personale fizice prevazute la art. 122, pana la termenul prevazut la art. 122 alin. (3).

SECTIUNEA a 6-a - Stabilirea si plata contributiei de asigurari sociale in cazul persoanelor care realizeaza venituri din activitati independente si din drepturi de proprietate intelectuala din Codul fiscal

ART. 151 - Stabilirea, declararea si plata contributiei de asigurari sociale in cazul persoanelor care realizeaza veniturile prevazute la art. 137 alin. (1) lit. b) si b1)

(1) (1) Contribuabilii prevazuti la art. 148 alin. (1) si (4) calculeaza contributia de asigurari sociale prin aplicarea cotei prevazute la art. 138 lit. a) asupra bazei anuale de calcul mentionate la art. 148 alin. (2), depun Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice pana la termenul legal prevazut la art. 122 alin. (3) si au obligatia de a efectua plata acesteia in cadrul aceluiasi termen.

(2) Prevederile alin. (1), precum si cele ale art. 148 sunt aplicabile si in cazul contribuabililor care in cursul anului fiscal incep o activitate independenta si/sau incep sa realizeze venituri din drepturi de proprietate intelectuala, precum si in cazul celor care intra in suspendare temporara a activitatii potrivit legislatiei in materie ori isi inceteaza activitatea.

Baza de calcul redusa a CASS pentru 2025

Persoanele fara venit pot dobandi calitatea de asigurat la data depunerii declaratiei unice, iar suma de plata in contul CASS, pentru 12 luni, este stabilita prin aplicarea cotei de 10% la baza de calcul egala cu 6 salarii minime brute pe tara, indiferent de data depunerii declaratiei. Salariul minim brut pe tara, in functie de care se stabileste contributia pentru persoanele fara venituri, este de 4.050 de lei din 2025.

Declaratia unica s-a modificat! Iata modul corect de completare in 2025, cu exemple pentru toate tipurile de venit, AICI»

Baza de calcul redusa pentru 2025 = 6 x 4.050 = 24.300 lei

Contributia minima de plata = 10% x 24.300 lei = 2.430 lei.

Termenul de plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate este pana la data de 25 mai inclusiv, al anului urmator celui pentru care se datoreaza contributia.

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Piata muncii in 2025: Incotro se indreapta angajatorii in fata noilor reglementari

    • Anul 2025 a fost si este un an al reconfigurarilor semnificative pe piata muncii din Romania. Pe langa tendintele globale accelerate de digitalizare si adoptarea pe scara larga a inteligentei artificiale, mediul de afaceri local se confrunta cu o serie de provocari legislative care schimba fundamental modul in care companiile isi planifica bugetele de personal si strategiile de retentie a angajatilor. De la ajustari ale salariului minim, la reglementari noi privind munca la distanta si pana la...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016