Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Depunere ultim decont de TVA | Perioada TVA la incasare

19-Feb-2013
4816
Analizam astazi cazul unei societati care nu mai este platitoare de TVA din 9.01.2013, dar care trebuie sa depuna decont 300 pentru ianuarie 2013 pana la 25.02.2013. Societatea a depus notificarea pentru TVA la incasare in octombrie 2012 cu incepere din 01.01.2013.

Situatie Ianuarie 2013 :

Livrari : 4.818 = 3.885 (baza)+ 933 (TVA)
Achizitii : achitate in ian.2013 1.826 = 1.473 (baza) + 353 (TVA)
neachitate " 3.604 = 2.906 (baza) + 698 (TVA)

In decont: TVA colectat 933 - TVA deduct. 353 = 580 TVA de plata in 25.02.2013


Vom vedea astfel unde se vor trece achizitiile neachitate, precum si daca acest TVA de 698 ron se va mai plati luna urmatoare in conditiile in care societatea nu mai este platitoare de TVA.

Solutia consultantului:

Dupa cum se cunoaste, anularea inregistrarii in scopuri de TVA conduce la efectuarea tuturor ajustarilor de TVA pentru bunurile si serviciile neconsumate aflate in patrimoniu la data comunicarii deciziei de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA, conform art. 152 alin. (7) din Codul fiscal.

Ajustarea TVA pentru societatile ce aplica sistemul de TVA la incasare este enumerata la pct. 61 din HG 44/2004, ce stabileste in principal urmatoarele:

a) se ajusteaza TVA pentru bunuri aflate in stoc si servicii neutilizate, existente la momentul anularii inregistrarii in scopuri de TVA , prin inventariere;
b) se ajusteaza TVA pentru bunurile de natura bunurilor de capital, conform procedurii stabilite de art. 149 din Codul fiscal;
c) se ajusteaza TVA pentru bunuri altele decat cele de capital, la valoarea neamortizata.

Acest lucru inseamna ca o parte din TVA -ul dedus la achizitia bunurilor, fie total cum ar fi pentru stocuri, fie partial cum ar fi pentru bunurile de capital, se plateste la buget si se efectueaza inregistrarea contabila:

635 "Cheltuieli cu alte impozite si taxe" = 4427 "TVA colectata".

Observam ca se ajusteaza TVA numai pentru bunurile care exista in patrimoniu ( nu sunt vandute la data anularii inregistrarii in scopuri de TVA) si pentru care s-a dedus TVA inregistrandu-se in contul 4426 "TVA deductibila".

In situatia din intrebare, pentru livrari intelegem ca ati colectat TVA la valoarea integrala, fapt pentru care intelegem ca bunurile au fost deja incasate si vandute si nu se impune ajustarea TVA pentru acestea.

Pentru achizitii, va veti exercita dreptul de deducere al TVA pentru cele achitate pana la data deciziei de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA. Din pacate, nu o sa mai aveti un drept de deducere dupa anularea inregistrarii in scopuri de TVA, desii ar fi normal acest fapt, deoarece s-a colectat TVA la vanzare.

Precizam ca la ora actuala, legea nu a prevazut o posibilitate de prelungire a deducerii TVA dupa anularea inregistrarii in scopuri de TVA.

Astfel, consideram ca suma de 698 lei se va inregistra pe cheltuieli prin articolul contabil:
635 "Cheltuieli cu alte impozite si taxe" = 4428 "TVA neexigibila", considerand ca initial a fost inregistrat un TVA neexigibil.
 
Cheltuiala este deductibila la calculul impozitului pe profit, deoarece bunurile vor fi in continuare destinate vanzarii si obtinerii unor venituri impozabile.




Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

  • Monografie dividende interimare. La ce sa fie atenti cei care distribuire dividende in trim. III 2025

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un aspect esential al relatiei dintre societate si asociati, fiind modul prin care profitul ajunge efectiv la investitori. Totusi, acordarea dividendelor, mai ales în cursul exercitiului financiar sub forma de dividende interimare, impune respectarea unor conditii contabile si legale stricte. Nerespectarea acestor reguli poate atrage riscuri fiscale sau sanctiuni. In acest context, este important ca firmele sa cunoasca exact pasii procedurali si...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • Plafon plati numerar persoane juridice in 2025. Ce trebuie sa stie entitatile raportoare

    • In contextul actual al reglementarilor financiare, tranzactiile in numerar pot ridica riscuri si obligatii suplimentare pentru firme. Chiar daca numerarul este inca folosit in activitatea comerciala, legislatia impune limite stricte si conditii clare pentru a preveni fraudele, evaziunea fiscala si spalarea banilor. Astfel, orice firma care efectueaza incasari sau plati in numerar trebuie sa fie informata cu privire la plafonul legal, la interdictia fragmentarii sumelor si la eventualele...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe profit. Declari in D100 sau D101 daca ai DIFERENTE la calculul impozitului?

    • In practica, pot aparea diferente intre impozitul pe profit calculat si cel declarat trimestrial, iar contribuabilii se intreaba cum trebuie tratate aceste situatii. Este important de stiut daca se pot face ajustari contabile sau daca trebuie declarate sume modificate in D100 sau in D101. Clarificarea acestor aspecte ajuta la evitarea erorilor fiscale. Avem acest caz concret. La 30 iunie impozitul pe profit contabilizat si declarat prin D100 a fost de 8552 lei. La 30 sept impozitul cumulat din...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016