Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Casarea mijloacelor fixe. Procedura, documente, monografii si reglementari cheie

24-Mar-2025
91032
Casarea mijloacelor fixe. Procedura, documente, monografii si reglementari cheie

Casarea mijloacelor fixe reprezinta procesul prin care activele imobilizate sunt scoase din functiune si eliminate din evidenta contabila a unei entitati deoarece sunt uzate fizic sau moral si devin nefunctionale sau inutilizabile din punct de vedere economic.

Casarea se efectueaza pe baza unor documente justificative si respectand reglementarile legale in vigoare. In acest articol vom discuta despre procedura de casare a mijloacelor fixe si vom prezenta monografiile contabile aferente acestei operatiuni.

Documente necesare pentru casarea mijloacelor fixe

Daca scoaterea din functiune a mijloacelor fixe ce nu mai pot fi utilizate se realizeaza in urma operatiunii de inventariere, se vor intocmi urmatoarele documente:

1. Procesul verbal de inventariere. Comisia de inventariere face propuneri de casare a mijloacelor fixe, avand la baza urmatoarele documente justificative:
  • note privind starea tehnica degradata a mijlocului fix intocmite de gestionar sau persoana/ persoanele care le caseaza;
  • devize estimative ale cheltuielilor pentru reparatia mijlocului fix din care sa rezulte ca repunerea acestora in functiune este neeconomica;
  • acte constatatoare ale avariei;
  • alte documente din care sa rezulte degradarea bunurilor.

2. Proces verbal de scoatere din functiune a mijloacelor fixe/de declasare a unor bunuri materiale. Acest document este intocmit de Comisia de casare, modelul formularului (Cod 14-2-3/aA) fiind prevazut in OMEF 2634/2015.

Mijloace fixe. Manual actualizat. Legislatie explicata. Studii de caz - Lucrarea a fost gandita si realizata special pentru toate persoanele juridice care aplica reglementarile contabile aprobate prin O.M.F.P. nr. 1.802/2014

Procedura casare mijloace fixe

Pentru casarea unui mijloc fix trebuie efectuate urmatoarele formalitati:

Incheierea unui proces verbal de constatare a deprecierii activului si formularea propunerii de casare cu motivarea acesteia. De regula, o astfel de constatare se efectueaza in cadrul inventarierii anuale a patrimoniului prin procesul-verbal privind rezultatele inventarierii.

Aprobarea propunerii de casare de catre administratorul/conducatorul entitatii. Pe baza propunerilor comisiei de inventariere, administratorul, cu avizul conducatorului compartimentului financiar-contabil si al conducatorului compartimentului juridic, dupa caz, poate decide scoaterea din functiune a mijloacelor fixe ce nu mai pot fi utilizate.

Desemnarea unei comisii de casare. Aceasta se stabileste pe baza deciziei emise de catre administratorul firmei

Casarea efectiva. Scoaterea din functiune se va efectua in baza hotararii organelor de conducere ale societatii, carora le revin astfel de competente, potrivit prevederilor actului constitutiv. In baza hotararii acestora se va intocmi formularul "Proces verbal de scoatere din functiune a mijloacelor fixe/de declasare a unor bunuri materiale". Distrugerea mijloacelor fixe se efectueaza fie prin mijloace proprii, fie prin predarea catre unitati specializate. 

IMPORTANT DE STIUT!
In urma casarii mijloacelor fixe, rezulta deseuri. Predarea deseurilor catre unitatea specializata se supune taxelor de mediu. Taxa de mediu (contributie de 2% din veniturile realizate din vanzarea deseurilor metalice feroase si neferoase, obtinute de catre generatorul deseurilor, persoana fizica sau juridica) se retine prin stopaj la sursa de catre operatorii economici care desfasoara activitati de colectare si/sau valorificare a deseurilor, care au obligatia sa le vireze la Fondul pentru mediu.

Astfel, vanzarea deseurilor catre unitatea colectoare/valorificatoare se face prin emiterea unei facturi fara tva (pentru vanzarea deseurilor se aplica taxare inversa, conform art.331 din Codul fiscal ), cu evidentierea distincta in factura a cotei de 2% reprezentand fondul de mediu.

Incasarea facturii, mai putin a cotei din veniturile realizate de unitatea detinatoare reprezentand suma necesara constituirii fondului pentru mediu, potrivit legii. Diferenta dintre valoarea totala a facturii si cota retinuta prin stopaj la sursa de catre unitatea colectoare/valorificatoare se inregistreaza la cheltuieli. 

MODEL Decizie/proces verbal casare mijloace fixe

Procesul-verbal de scoatere din functiune a mijloacelor fixe (Cod 14-2-3/aA) este prevazut in OMEF 2634/2015 si serveste ca:
  • document de constatare a indeplinirii conditiilor necesare scoaterii din functiune a mijloacelor fixe, potrivit dispozitiilor legale;
  • document de consemnare a scoaterii efective din functiune a mijloacelor fixe;
  • document de predare la magazie a ansamblelor, subansamblelor, pieselor componente si materialelor rezultate din scoaterea efectiva din functiune a mijloacelor fixe. 

Descarca in format PDF modelul de Proces-verbal de casare mijloace fixe>>>>

Casare mijloace fixe - spete si monografii contabile

Fie ca este vorba despre mijloace fixe complet amortizate sau neamortizate integral, scoaterea acestora din evidenta trebuie realizata conform reglementarilor legale si prin intocmirea documentatiei corespunzatoare. Pentru asigurarea unei evidente corecte si conforme cu legislatia, vom prezenta monografiile contabile aferente procesului de casare a mijloacelor fixe.

Monografie casare mijloc fix amortizate integral 


Pentru scoaterea din functiune a unor mijloace fixe amortizate integral (de exemplu computere si monitoare uzate fizic si moral care nu mai pot fi folosite si nici vandute) se vor folosi urmatoarele inregistrari contabile:

Scoaterea din gestiune a imobilizarilor casate complet amortizate:
2813 = 213
2814 = 214

Obtinerea de materiale care se pot utiliza de catre societate(daca este cazul):
3028 = 711
la o valoare egala cu valoarea cheltuielilor care s-au efectuat cu obtinerea acestora (cota parte de manopera etc.)

Deoarece valoarea computerelor/monitoarelor este integral amortizata, nu se inregistreaza cheltuieli aferente valorii neamortizate.

Monografie casare mijloc fix neamortizate integral 


Asa cum mentionam mai sus, conform prevederilor Codului Fiscal, nu se ajuteaza TVA la casarea mijloacelor fixe. De asemenea, cheltuielile cu scaderea din evidenta a mijloacelor fixe sunt cheltuieli deductibile la stabilirea rezultatului fiscal atunci cand bunurile/mijloacele fixe amortizabile sunt degradate calitativ si se face dovada distrugerii.

Daca nu se poate dovedi degradarea si distrugerea mijloacelor fixe, cheltuiala cu valoarea neamortizata este nedeductibila fiscal iar tva dedus la achizitie se ajusteaza.

Ca monografie contabila, se impun urmatoarele inregistrari:

Scadere din evidenta mijloace fixe:
%=21xx
6583
281x

Obtinerea de deseuri din dezmembrare:
346 = 711

Predarea deseurilor la societati specializate:
4111=703

Descarcare gestiune deseuri:
711=346 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016