Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Dezmembrare si casare mijloace fixe nemortizate integral. Ce tratament fiscal aplicam?

21-Aug-2012
28174
Analizam cazul unei societati care avea, pana in anul 2003, ca activitate de baza, tabacarie. Incepand cu anul 2007 se schimba obiectul de activitate in inchirieri spatii comerciale. Administratorul hotaraste casarea utilajelor de tabacarie in luna septembrie 2012. Intrucat aceste utilaje au fost pastrate in aer liber, nu intr-un spatiu acoperit, sunt foarte degradate si nu se pot vinde decat ca fier vechi.
Din punct de vedere contabil avem urmatoarea situatie:

-valoare mijloace fixe tabacarie-940200 lei
-valoare amortizata -212500 lei

Vom stabili astfel daca valoarea neamortizata este deductibila(727.700 lei). Intr-o evaluare facuta de un expert evaluator se arata gradul de degradare si cantitatea de fier vechi care urmeaza a se valorifica.

Raspuns:

Conform art. 21 alin. (1) din Codul fiscal , sunt considerate cheltuieli deductibile numai cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile.
Cheltuiala cu activul imobilizat sub valoarea ramasa neamortizata, este deductibila la calculul impozitului pe profit, daca este in scopul realizarii venitului si daca se considera ca activul respectiv nu mai avea capacitatea de a genera venituri viitoare, ci mai degraba costuri (asigurare, depozitare, costuri intretinere /reparatii si service etc) si exista documente justificative pentru a demostra acest lucru.

Prevederi cu privire la casarea mijloacelor fixe sunt cuprinse in capitolul III - Scoaterea din functiune si casarea mijloacelor fixe - din Norma metodologica de aplicare a Legii 15/1994 privind amortizarea capitalului imobilizat in active corporale si necorporale, cu modificarile ulterioare.
Potrivit pct. 23 al acestei norme, dupa aprobarea scoaterii din functiune a mijloacelor fixe se va proceda la valorificarea acestora.

Procedura de valorificare prin vanzare (licitatie sau negociere directa) sau prin casare va fi aprobata de catre consiliul de administratie sau de catre responsabilul cu gestiunea patrimoniului.
Casarea mijloacelor fixe se va face de catre o comisie de casare numita prin decizia organului care a aprobat scoaterea din functiune.

Cu ocazia casarii se va proceda la dezmembrarea mijloacelor fixe si la valorificarea acestora, astfel:
- vanzarea componentelor rezultate in urma dezmembrarii;
- utilizarea componentelor rezultate la executarea altor mijloace fixe din cadrul unitatii.
Evaluarea componentelor se va face de catre comisia de casare;
- valorificarea ca materiale nerecuperabile.

Pct. 71 indice 6 din Titlul II al Normelor metodologice de aplicare a Legii 571/2003 privind Codul fiscal stabileste ca, in aplicarea prevederilor art. 24 alin. (15) din Codul fiscal , cheltuielile inregistrate ca urmare a casarii unui mijloc fix cu valoarea fiscala incomplet amortizata sunt cheltuieli efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile.

Prin casarea unui mijloc fix se intelege operatia de scoatere din functiune a activului respectiv, urmata de dezmembrarea acestuia si valorificarea partilor componente rezultate, prin vanzare sau prin folosirea in activitatea curenta a contribuabilului.

Din punct de vedere al TVA, potrivit art. 128 alin. (4) din Codul fiscal , sunt asimilate livrarilor de bunuri efectuate cu plata bunurile constatate lipsa din gestiune, cu exceptia celor la care se face referire la alin. (8) lit. a)-c).

Conform alin. (8) lit. b) al acestui articol nu constituie livrare de bunuri , bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate, precum si activele corporale fixe casate, in conditiile stabilite prin norme.

Pct. 6 alin. (13) din Titlul VI al Normelor metodologice de aplicare a Legii 571/2003 privind Codul fiscal stabileste ca, in sensul art. 128 alin. (8) lit. b) din Codul fiscal , casarea activelor corporale fixe, indiferent daca sunt sau nu de natura bunurilor de capital prevazute la art. 149 din Codul fiscal , nu constituie livrare de bunuri. Se aplica prevederile art. 149 din Codul fiscal pentru activele corporale fixe de natura bunurilor de capital casate daca la achizitia sau, dupa caz, transformarea, modernizarea, fabricarea, constructia acestora taxa a fost dedusa total ori partial si daca urmatoarele operatiuni au intervenit in legatura cu un bun de capital dupa data aderarii: achizitia sau, dupa caz, fabricarea, constructia, prima utilizare dupa modernizare ori transformare. Prevederile art. 148 nu se aplica in cazul casarii de active corporale fixe de alta natura decat bunurile de capital.

In baza celor prezentate apreciem ca nu constituie livrare de bunuri iar societatea nu are obligatia de a colecta TVA, casarea, respectiv scoaterea din functiune a mijlocului fix ce nu se incadreaza in categoria bunurilor de capital, urmata de dezmembrarea acestuia si valorificarea partilor componente rezultate, prin vanzare sau prin folosirea in activitatea curenta a societatii.

In situatia in care mijlocul fix este scos din functiune fara a fi valorificat (vanzarea partilor componente, utilizarea acestora in activitatea curenta) consideram ca operatiunea este asimilata unei livrari de bunuri efectuata cu plata conform art. 128 alin. (4) lit. d) din Codul fiscal . In acest caz, conform pct. 18 alin. (4) din normele metodologice date in aplicarea art. 137 din Codul fiscal , baza de impozitare a TVA este constituita din valoarea de inregistrare in contabilitate diminuata cu amortizarea contabila.

Operatiunea reprezinta o livrare catre sine pentru care societatea este obligata sa emita o autofactura conform art. 155 alin. (2) din Codul fiscal .

Vanzarea mijlocelor fixe ca deseuri la firme de colectare gen Remat, se face in regim de taxare inversa din punct de vedere al TVA, cu conditia ca atat furnizorul si clientul sa fie inregistrati in scopuri de TVA potrivit art 160 din Codul fiscal .

Scoaterea din contabilitate a mijlocului fix, indiferent de modalitate, se realizeaza astfel:

% = 21xx "Imobilizari corporale"
281x "Amortizari privind imobilizarile corporale"
6583 "Cheltuieli privind activele cedate si alte operatii de capital"
Sau/si

Aceste componente vandabile (reziduri care pot fi reciclate), se inregistreaza:

346 "Produse reziduale" = 711 "Variatia stocurilor"
cu valoarea cheltuielilor ocazionate de dezmembrarea mijlocului fix

si vanzarea lor catre firme specializate in colectare a deseurilor:
4111"Clienti" = 703"Venituri din vanzarea produselor reziduale"

In regim de taxare inversa la TVA, daca ambii parteneri sint inregistrati in scop de TVA (conform art. 160 din Codul fiscal ).

Descarcarea gestiunii:

346 "Produse reziduale" = 711 "Variatia stocurilor"

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Infiintare PFA. Etape si acte necesare

    • Infiintarea unui PFA (Persoana Fizica Autorizata) reprezinta o optiune de luat in calcul pentru persoanele care doresc sa isi desfasoare activitatea profesionala in mod independent. Acest tip de organizare implica o procedura simplificata de infiintare, organizare si administrare, insa exista atat avantaje, cat si dezavantaje care trebuie sa fie pe deplin intelese. In acest articol, vom detalia etapele si documentele necesare pentru infiintarea unui PFA, oferindu-va in acelasi timp si cateva...» citeste mai departe aici

  • E-Factura. Este OBLIGATORIE transmiterea in sistem a facturilor emise catre persoane fizice?

    • Factura electronica, asa cum este definita de OUG nr. 120/2021, este transmisa de operatorii economici (orice entitate care desfasoara o activitate economica constand in executarea de lucrari, livrarea de bunuri/produse si/sau prestarea de servicii) utilizand sistemul RO e-Factura in cadrul tranzactiilor efectuate cu: autoritati contractante/entitati contractante - B2G "Business to Government" alti operatori economici B2B "Business to Business" persoane fizice doar in situatia operatorilor...» citeste mai departe aici

  • D112 in 2024. Modelul aprobat prin Ordinul 6330/2024 va fi utilizat pentru veniturile lunii septembrie

    • Prin Ordinul 6330/2024, publicat recent in Monitorul Oficial, au fost oficializate noi instructiuni pentru completarea D112, dar si un nou model de formular. Modificarile au aparut in contextul intrarii in vigoare a Legii 360/2023 privind noua lege a pensiilor. Ordinul 6.330/1.587/1.630/3.121/2024 pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a formularului 112 “Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si...» citeste mai departe aici

  • Particularitati contabile si studii de caz utile pentru magazinele online

    • Magazinele online sunt din ce in ce mai populare, fiind, pentru multe persoane, mult mai comod sa dea cateva click-uri pentru a cumpara produsul dorit decat sa mearga in magazinele fizice. Daca si tu te-ai gandit sa iti deschizi un magazin online sau detii deja unul, trebuie sa tii contabilitatea si pentru ele. Desi in mare parte aceasta se bazeaza pe legile contabilitatii universale, exista si cateva aspecte usor diferite. In acest articol vom vedea care este tratamentul contabil la magazinele...» citeste mai departe aici

  • Firme care transporta marfa. Factura clasica mai poate fi utilizata ca document justificativ?

    • Pentru ca un transport sa fie legal, firmele care il efectueaza trebuie sa intocmeasca mai multe documente justificative, printre care si factura clasica. Insa in contextul aparitiei sistemelor RO e-Factura si RO e-Transport, si a unei noi legislatii, reprezentantul unei firme de transport se intreaba care sunt documentele justificative oficiale de insotire a marfii pe timpul transportului marfurilor, si daca factura clasica se poate folosi ca document justificativ pe...» citeste mai departe aici

  • Radiere intreprindere individuala. Etape si acte necesare

    • Pentru a incheia existenta unei intreprinderi individuale trebuie, ca ultima etapa, sa efectuezi radierea din Registrul Comertului. Insa avand in vedere ca in acest caz, spre deosebire de radierea in cazul SRL-urilor, nu exista situatii financiare de lichidare sau alte termene limita, etc, intreaga procedura va fi foarte simpla. Iar in acest articol vom vedea ce etape trebuie sa parcurgi pentru a radia intreprinderea individuala, de ce documente ai nevoie, dar si cateva lucruri esentiale pe care...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016