
Raportul Special
realizat de specialisti
De la 01.01.2024 exista obligativitatea generalizata de folosire a sistemului e-Factura in relatia B2B. Va rog sa ne detaliati ce inseamna acest lucru si pasii pe care trebuie sa ii urmam (detalii tehnice precum si legale).
Redau mai jos cateva intrebari care sa ajute in formularea raspunsului.
- inregistrare in sistem e-Factura - exista vreo declaratie prin care ne inregistram, termen limita de depunere etc.
- ce inseamna transmiterea obligatorie a facturilor prin Sistemul RO e-factura?
- emit factura cu aplicatiile companiei, duc informatiile in fomat XML si apoi le descarc prin SPV pe ANAF sau exista un program pus la dispozitie de ANAF unde se incarca datele facturii pe care trebuie sa o emit?
- transmiterea facturilor in sistem e-Factura, inseamna in fapt, ca facturile se vor emite doar electronic si pe cale de consecinta le vom primi de la furnziori tot electronic?
Multumesc.
La 27 iulie 2023 a fost publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 188, Decizia de punere in aplicare (UE) 2023/1553 a Consiliului din 25 iulie 2023 de autorizare a Romaniei sa introduca o masura speciala de derogare de la articolele 218 si 232 din Directiva 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata.
Diferente e-TVA Solutii la notificarile ANAF
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Decizia permite Romaniei, incepand cu data de 1 ianuarie 2024, sa instituie facturarea electronica obligatorie pentru toate tranzactiile efectuate intre persoanele impozabile stabilite pe teritoriul Romaniei.
Pe site-ul mfinante.ro la categoria Transparenta Decizionala a fost publicat un proiect de lege ce vizeaza masuri fiscal-bugetare. In cadrul acestui proiect sunt regasite si propuneri de modificare a OUG nr. 120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania.
Proiectul prevede ca:
Operatorii economici persoane impozabile stabilite in Romania conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent daca sunt sau nu inregistrati in scopuri de TVA conform art. 316 din Legea nr. 227/2015, pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii care au locul livrarii/prestarii in Romania conform art. 275, 278 279 din Legea nr. 227/2015, efectuate in relatia B2B, astfel cum este definita la art. 2 alin. (1) lit. n) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania, precum si pentru completarea Ordonantei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cartii de identitate a vehiculului si certificarea autenticitatii vehiculelor rutiere in vederea introducerii pe piata, punerii la dispozitie pe piata, inmatricularii sau inregistrarii in Romania, precum si supravegherea pietei pentru acestea, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 960 din 7 octombrie 2021, cu modificarile si completarile ulterioare, au obligatia in perioada 1 ianuarie 2024 30 iunie 2024 sa transmita facturile emise in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, prevazut in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 120/2021, indiferent daca destinatarii sunt sau nu inregistrati in Registrul RO eFactura.
In perioada 1 ianuarie 31 martie 2024, nerespectarea acestor prevederi , nu se sanctioneaza.
Prin urmare , acesta este un proiect de lege, asteptam si forma finala.
La o parte din intrebari ati raspuns dvs, intr-adevar , facturile trebuie emise in xml pentru a fi transmise in sistemul Ro e-Factura.
Potrivit prevederilor art. 1 alin. (4) din OMF 1365/2021, pentru utilizarea sistemului informatic RO e-Factura, operatorii economici trebuie sa fie inregistrati in Spatiul privat virtual (SPV) in nume propriu sau prin reprezentant legal, prin reprezentant desemnat ori prin imputernicit, cu respectarea Ordinului ministrului finantelor publice nr. 660/2017 privind aprobarea Procedurii de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanta intre Ministerul Finantelor/organul fiscal central si persoanele fizice, persoanele juridice si alte entitati fara personalitate juridica, cu modificarile si completarile ulterioare.
Prin urmare, primirea si transmitrea facturilor se poate face de catre persoana inregistrata in SPV, care poate fi reprezentantul societatii administratorul sau un imputernicit.
Sistemul RO e-Factura este disponibil prin intermediul API-ului sau prin pagina web din cadrul in Spatiul Privat Virtual (SPV).
Toate informatiile legate de API sunt prezentate pe https://efactura.mfinante.ro
Factura electronica -reprezinta factura emisa, transmisa si primita intr-un format electronic structurat de tip XML care permite prelucrarea sa electronica si automata.
Transmiterea se poate face prin:
- a) interconectarea aplicatiei disponibile la nivelul emitentului cu sistemul RO e-Factura, utilizand o serie de micro-servicii expuse sub forma unui API (Application Programming Interface);
- b) utilizarea aplicatiilor puse la dispozitie in mod gratuit de catre Ministerul Finantelor. Pentru autorizare API-uri se utilizeaza procedura de autentificare similara sistemului SPV.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
E-FACTURA: Facturile catre persoane fizice trebuie emise prin sistem?[E-FACTURA] 50+ dificultati intalnite in practica de contabili si SOLUTII de la expertiNotificarea 800. Cand apare obligatia in relatia cu E-FACTURA + completarea corecta a formularuluiCe trebuie sa stii despre elaborarea procedurilor contabileRegistrul RO E-FACTURA optional. Entitati care NU au obligatia, insa pot opta pentru utilizarea sistemuluiUltimele articole
Facturi lipsa din RO E-FACTURA. Ce sa faci daca nu ajung la timpE-FACTURA. Este OBLIGATORIE transmiterea facturilor simplificate, cu o anumita exceptieE-FACTURA. A aparut Notificarea 800 pentru persoanele care NU primesc facturile prin sistemDeclaratia Unica pentru PFA. Se depune pe baza CIF-ului sau CNP-ului?E-FACTURA in 2025. Cum sa procedati daca ati primit in mod ERONAT facturi pe CUI-ul firmei dvsArticole similare
Avizul de insotire a marfii aferent facturilor NU trebuie transmis prin E-FacturaE-Factura: Din 1 iulie 2024 facturile electronice trebuie transmise in sistem respectand OUG 120/2021Sistemul RO E-Factura inca NU este eligibil pentru toate achizitiile publice din taraTermen limita E-Factura: Specialistul ne explica cum trebuie interpretat termenul de 5 zile calendaristiceEste OFICIAL! Din 1 iulie 2022 va fi obligatorie utilizarea E-Factura in relatia dintre firme si institutiile statuluiUltimele articole
[E-FACTURA] 50+ dificultati intalnite in practica de contabili si SOLUTII de la expertiE-Factura. Cu ce luna trebuie inregistrate facturile daca NU au fost primite la timpFacturi cu acelasi numar trimise prin E-Factura la clienti diferiti. Cum poate fi corectat numarul de factura?E-Factura: La calcularea termenului de 5 zile se face distinctie intre zilele lucratoare si cele nelucratoare?5 intrebari si raspunsuri ANAF in legatura cu factura electronicaSfaturi de la experti
Aplicarea sistemului RO e-Factura pentru serviciile cu locul prestarii in alt stat membru
Intrebare: Mentionez ca furnizorul nu a transmis factura prin SPV.
In acest caz, cum procedez?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Cum setati in SAGA NC pentru AIC fara gestiune - raportare SAF-T si Intrastat
Intrebare: Nu stiu cum sa fac acest lucru in soft Saga. Anterior, ii intrebasem pe cei de la SAGA daca pot da codul NC fara sa creez articol de stoc si mi-au spus ca nu se poate.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an
Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025
Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?
Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025
Piata muncii in 2025: Incotro se indreapta angajatorii in fata noilor reglementari
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA