
Raportul Special
realizat de specialisti
Codul de Procedura Fiscala a fost recent modificat prin Ordonanta nr. 11 din 30 august 2021. Printre cele mai importante masuri se numara permanentizarea procedurii de esalonare la plata in forma simplificata.
Permanentizarea procedurii de esalonare la plata in forma simplificata va fi acordata doar pentru obligatiile bugetare care nu sunt mai vechi de 12 luni.
Astfel, contribuabilii aflati temporar in dificultate financiara pot avea la dispozitie lichiditatile financiare necesare continuarii activitatii. Totodata, creste gradul de colectare a creantelor bugetare prin stimularea conformarii voluntare. In prezent, 58.476 de contribuabili beneficiaza de esalonare la plata in forma simplificata pentru obligatii in suma de 12,7 miliarde de lei. incasarile la bugetul de stat sunt in cuantum de 14,2 miliarde, rate esalonate si obligatiile de baza.
Esalonarea la plata se acorda pentru toate obligatiile fiscale inscrise in certificatul de atestare fiscala, daca sunt indeplinite conditiile prevazute de prezentul capitol.
Prevederile amintite mai sus se aplica si pentru obligatiile fiscale preluate de organele fiscale de la alt organ fiscal sau de la alta autoritate publica ca urmare a transferului de competenta, in situatia in care acesta are loc pe perioada derularii unei esalonari la plata. in acest scop, organul fiscal comunica debitorului o instiintare de plata privind obligatiile fiscale individualizate in acte administrative preluate ca urmare a transferului de competenta, precum si deciziile referitoare la obligatiile fiscale accesorii aferente.
In scopul acordarii esalonarii la plata, sunt asimilate obligatiilor fiscale:
a) amenzile de orice fel administrate de organul fiscal;
b) creantele bugetare stabilite de alte organe si transmise spre recuperare organelor fiscale, potrivit legii, inclusiv creantele bugetare rezultate din raporturi juridice contractuale stabilite prin hotarari judecatoresti sau alte inscrisuri care, potrivit legii, constituie titluri executorii.
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Manual de politici contabile - Stick USB
a) obligatiile fiscale care au facut obiectul unei esalonari acordate in temeiul prezentului capitol sau potrivit capitolului I - «inlesniri la plata pentru obligatiile bugetare datorate dupa data declararii starii de urgenta, administrate de organul fiscal central» din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 181/2020 privind unele masuri fiscal-bugetare, pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru prorogarea unor termene, cu modificarile ulterioare, care si-a pierdut valabilitatea, precum si obligatiile fiscale care reprezinta conditie de mentinere a valabilitatii unei esalonari la plata acordate in temeiul capitolului I - «inlesniri la plata pentru obligatiile bugetare datorate dupa data declararii starii de urgenta, administrate de organul fiscal central» din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 181/2020, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) obligatiile fiscale care au scadenta si/sau termenul de plata dupa data eliberarii certificatului de atestare fiscala;
c) obligatiile fiscale care, la data eliberarii certificatului de atestare fiscala, intra sub incidenta art. 167, in limita sumei de rambursat/de restituit/de plata de la buget;
d) obligatiile fiscale stabilite prin acte administrative fiscale care, la data eliberarii certificatului de atestare fiscala, sunt suspendate in conditiile art. 14 sau 15 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare. in cazul in care suspendarea executarii actului administrativ fiscal inceteaza dupa data comunicarii unei decizii de esalonare la plata, debitorul poate solicita includerea in esalonare a obligatiilor fiscale ce au facut obiectul suspendarii, precum si a obligatiilor fiscale accesorii aferente. in acest scop, organul fiscal comunica debitorului o instiintare de plata privind obligatiile fiscale individualizate in acte administrative pentru care a incetat suspendarea executarii, precum si deciziile referitoare la obligatiile fiscale accesorii aferente;
e) obligatiile fiscale admise la masa credala, pentru debitorii pentru care s-a deschis procedura insolventei;
f) obligatiile fiscale care reprezinta ajutor de stat acordat din surse sau resurse de stat ori gestionate de stat, precum si fonduri europene sau fonduri publice nationale aferente fondurilor europene.
Esalonarea la plata nu se acorda pentru obligatiile fiscale in suma totala mai mica de 500 lei in cazul persoanelor fizice, 2.000 lei in cazul asocierilor fara personalitate juridica si 5.000 lei in cazul persoanelor juridice.
Pentru a beneficia de esalonarea la plata, debitorul trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:
a) sa depuna o cerere la organul fiscal, la care debitorul poate anexa graficul de esalonare cuprinzand cuantumul propus al ratelor de esalonare;
b) sa nu se afle in procedura falimentului;
c) sa nu se afle in dizolvare;
d) sa nu inregistreze obligatii fiscale restante cu o vechime mai mare de 12 luni anterioara datei depunerii cererii si nestinse la data eliberarii certificatului de atestare fiscala;
e) sa nu i se fi stabilit raspunderea potrivit legislatiei privind insolventa si/sau raspunderea solidara, potrivit prevederilor art. 25 si 26. Prin exceptie, daca actele prin care s-a stabilit raspunderea sunt definitive in sistemul cailor administrative si judiciare de atac, iar suma reprezentand obligatii fiscale restante ale debitorului, pentru care a fost atrasa raspunderea, a fost stinsa, conditia se considera indeplinita.
Pe langa conditiile de mai sus, debitorul trebuie sa aiba depuse toate declaratiile fiscale, potrivit vectorului fiscal in conformitate cu ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala prin care sunt aprobate formularele de inregistrare fiscala a contribuabililor/platitorilor si a tipurilor de obligatii fiscale care formeaza vectorul fiscal. Aceasta conditie trebuie indeplinita la data eliberarii certificatului de atestare fiscala.
Conditia anteriara se considera indeplinita si in cazul in care, pentru perioadele in care nu s-au depus declaratii fiscale, obligatiile fiscale au fost stabilite, prin decizie, de catre organul fiscal.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Esalonarea simplificata. 4 schimbari introduse prin Ordinul 597/2025Esalonarea simplificata a fost permanentizata de la 1 octombrie 2021. ANAF a pus in dezbatere procedura necesara acesteiaESALONARE LA PLATA simplificata conform OUG 181/2020. Contribuabilii pot renunta la facilitate?Cota majorari si penalitati debite restante. Care vor fi implicatiile fiscale?Finantele prelungesc cu 6 luni, pana la 30 septembrie 2021, facilitatea de ESALONARE LA PLATA in forma simplificataUltimele articole
Esalonarea la plata clasica, MODIFICATA prin Ordinul 597/2025. Ce noutati vor apareaESALONARE LA PLATA 2025. Cum modifica ANAF procedura acordarii esalonarii la plata in forma clasica si simplificataImpozit pe dividende 2025. Poate fi solicitata ESALONARE LA PLATA pentru impozitul pe dividende?Amnistie fiscala 2024: Procedura pe care trebuie sa o urmeze datornicii, conform Ordinului 5521/2024ESALONARE LA PLATA obligatii fiscale in derulare. Cum se aplica OUG 107/2024Articole similare
ANAF a publicat modelul cererii de acordare a esalonarii la plata in forma simplificata. Masura este permanenta de la 1 octombrie 2021Esalonarea la plata: 7 modificari introduse prin OUG 20/202330 septembrie 2021- termenul scadent pentru depunerea cererii de ESALONARE LA PLATA SIMPLIFICATAProiect: ANAF modifica procedura de acordare a esalonarii la plata in forma simplificata si actualizeaza formularele aferenteESALONARE LA PLATA SIMPLIFICATA conform OUG 181/2020. Contribuabilii pot renunta la facilitate?Ultimele articole
ANAF a publicat PDF-ul inteligent pentru cererea de acordare a esalonarii la plata in forma simplificataDe la 1 octombrie esalonarea la plata va fi permanentizata. Masura NU se acorda pentru obligatiile fiscale sub 500 leiPersoanele fizice si juridice mai pot depune cererea de esalonare la plata pana pe 30 septembrie 2021Finantele prelungesc cu 6 luni, pana la 30 septembrie 2021, facilitatea de esalonare la plata in forma simplificataPrecizari ANAF cu privire la procedura pentru acordarea esalonarii la plata simplificate. Cererea se depune pana la 15 decembrie 2020Articole similare
Din 1 martie 2022 FIRMELE sunt obligate sa transmita declaratii fiscale catre ANAF exclusiv in mod onlineSAF-T: Contribuabilii mijlocii trebuie sa depuna D406 incepand cu 1 ianuarie 2023. Lista lor a fost actualizata de ANAFAu fost publicate in Monitor cele mai noi modificari fiscale! Ce s-a schimbat (OG 8/2021 si OG 11/2021)ANAF a actualizat Codul de procedura fiscala! Sunt incluse si prevederile OG 11/2021Peste 30 de noutati cu implicatii fiscale majore au fost aduse de OG 8/2021 si OG 11/2021. Explicatii + spete practiceUltimele articole
SAF-T: Pana pe 28 februarie 2023 trebuie depusa D406 de contribuabilii mijlociiFirmele declarate inactive trebuie reactivate daca masura este suspendata in instanta. Procedura a fost oficializata prin Ordinul 1857/2022SAF-T: Pana pe 31 august 2022 contribuabilii mari trebuie sa depuna D406SAF-T: Firmele nu vor fi amendate in ianuarie, februarie si martie pentru nedepunerea sau transmiterea eronata a D406Declaratia unica 2022: modele completate pentru formularul 212Sfaturi de la experti
Aplicarea sistemului RO e-Factura pentru serviciile cu locul prestarii in alt stat membru
Intrebare: Mentionez ca furnizorul nu a transmis factura prin SPV.
In acest caz, cum procedez?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Cum setati in SAGA NC pentru AIC fara gestiune - raportare SAF-T si Intrastat
Intrebare: Nu stiu cum sa fac acest lucru in soft Saga. Anterior, ii intrebasem pe cei de la SAGA daca pot da codul NC fara sa creez articol de stoc si mi-au spus ca nu se poate.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an
Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025
Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?
Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025
Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA