Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Firme care transporta marfa. Factura clasica mai poate fi utilizata ca document justificativ?

11-Oct-2024
1455
Firme care transporta marfa. Factura clasica mai poate fi utilizata ca document justificativ?

Pentru ca un transport sa fie legal, firmele care il efectueaza trebuie sa intocmeasca mai multe documente justificative, printre care si factura clasica.

Insa in contextul aparitiei sistemelor RO e-Factura si RO e-Transport, si a unei noi legislatii, reprezentantul unei firme de transport se intreaba care sunt documentele justificative oficiale de insotire a marfii pe timpul transportului marfurilor, si daca factura clasica se poate folosi ca document justificativ pe perioada transportului marfurilor sau daca mai are vreun rol si in ce baza legala.

De asemenea, care este documentul justificativ pe care ar trebui sa-l semneze clientul la primirea marfii si ce se considera in instanta document justificativ pentru clientii care nu-si platesc datoriile?

Firme care transporta marfa. Ce documente insotitoare trebuie sa aiba transportul

Specialistul nostru raspunde la intrebarile de mai sus si explica urmatoarele. O regula generala, prin documente care insotesc transportul bunurilor se intelege, fara a avea un caracter exhaustiv/limitativ, CMR-ul, factura, avizul de insotire a marfii sau alte documente considerate ca documente justificative ( a se vedea in acest sens, raspunsul la intrebarea 7 din brosura Intrebari si raspunsuri privind sistemul electronic integrat RO e-Transport actualizata la data de 23.06.2023, existenta pe pagina de internet a ANAF, la sectiunea Ghiduri curente si alte materiale informative).

Documentul de insotire si codul UIT pus la dispozitie de persoana obligata la declararea transportului (de regula, furnizorul) trebuie sa se regaseasca asupra conducatorului auto, astfel incat acesta sa le poata prezenta organelor de control.

In ceea ce priveste factura, potrivit art. 319 alin. 1 1 din Codul fiscal pentru operatiunile realizate intre persoane impozabile stabilite in Romania, sunt considerate facturi numai facturile care indeplinesc conditiile prevazute de OUG 120/2021 care reglementeaza sistemul RO e-Factura (adica numai facturile sa fie transmise si primite prin sistemul RO e-Factura).

In acest caz, factura clasica nu mai poate fi emisa si, in consecinta, ea nu mai poate avea rol de document insotitor pe timpul transportului.

Insa, daca relatia comerciala nu priveste o alta persoana impozabila stabilita in Romania (spre exemplu, bunurile sunt livrate unor clienti persoane fizice sau unor parteneri din strainatate), atunci factura clasica poate fi foarte bine document justificativ de insotire a marfii pe timpul transportului.

In cazul facturilor trimise prin sistemul RO e-Factura, sunt de interes prevederile art. 4 alin. 7-9 din OUG 120/2021 conform carora data comunicarii facturii electronice catre destinatar se considera data la care factura electronica este disponibila acestuia pentru descarcare din sistem, destinatarul fiind notificat in acest sens.

Data comunicarii este accesibila in sistem si emitentului facturii electronice.

De asemenea, factura electronica comunicata destinatarului nu se poate returna in sistemul RO e-Factura, iar daca destinatarul are obiectii, acesta instiinteaza emitentul facturii electronice, inclusiv in sistemul RO e-Factura, prin inscrierea unui mesaj in acest sens.

Astfel, se poate considera ca clientul a primit a primit marfa, daca nu ridica obiectii atunci cand primeste factura electronica in sistem, iar confirmarea propriu-zisa a primirii marfii se poate face prin semnarea de catre client a oricarui document insotitor (CMR, aviz de insotire a marfii, eventual factura, dupa caz).

In instanta, factura este considerata document justificativ si mijloc de proba cu privire la existenta unui contract pentru care partile nu au confectionat un alt inscris constatator.

Pentru securizarea relatiilor comerciale cu clientii este indicat ca societatea sa incheie cu acestia contracte in forma scrisa si sa livreze bunurile insotite de aviz de insotire a marfii (eventual, factura, cand aceasta nu implica transmiterea ei obligatorie prin sistemul RO e-Factura), pe care clientul sa confirme primirea bunurilor, sub semnatura.


Raspuns oferit in luna octombrie 2024 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Piata muncii in 2025: Incotro se indreapta angajatorii in fata noilor reglementari

    • Anul 2025 a fost si este un an al reconfigurarilor semnificative pe piata muncii din Romania. Pe langa tendintele globale accelerate de digitalizare si adoptarea pe scara larga a inteligentei artificiale, mediul de afaceri local se confrunta cu o serie de provocari legislative care schimba fundamental modul in care companiile isi planifica bugetele de personal si strategiile de retentie a angajatilor. De la ajustari ale salariului minim, la reglementari noi privind munca la distanta si pana la...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016