Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Impozitul pe constructii 2025. Ce schimbari au fost aduse prin OUG 21/2025

06-Mai-2025
1458
Impozitul pe constructii 2025. Ce schimbari au fost aduse prin OUG 21/2025

Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Galati informeaza contribuabilii ca in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 300/ 04.04 .2025 a fost publicata OUG nr. 21/ 03.04.2025 pentru modificarea si completarea titlului X din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative.

Iar in continuarea articolului vom vedea ce schimbari vor fi implementate incepand cu anul fiscal 2025/ anul fiscal modificat care incepe in anul 2025. Printre altele, vom afla cum se calculeaza impozitul pe constructii, cand nu se plateste acesta, cum il vor achita contribuabilii care vor inceta sa existe, dar si cei nou-infiintati.

Cum se calculeaza impozitul pe constructii

Impozitul pe constructii anual se va calcula astfel:

a) prin aplicarea unei cote de 0,5% asupra valorii nete a constructiilor, altele decat cele prevazute la lit. b), pentru care nu se datoreaza impozit pe cladiri/taxa pe cladiri potrivit prevederilor titlului IX, existente in patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior/in ultima zi a anului fiscal modificat anterior celui pentru care se datoreaza impozitul pe constructii;

b) prin aplicarea unei cote de 0,25% asupra valorii constructiilor din contracte/acorduri sau alte acte juridice prin care se constituie drepturi de administrare/concesiune/folosinta cu titlu gratuit/inchiriere, in cazul celor apartinand domeniului public/privat al statului sau al unitatilor administrativ-teritoriale, existente la data de 31 decembrie a anului anterior/in ultima zi a anului fiscal modificat anterior celui pentru care se datoreaza impozitul pe constructii, pentru care nu se datoreaza taxa pe cladiri potrivit prevederilor titlului IX;

In acest caz, impozitul este datorat de contribuabilii care le au in administrare/concesiune/ folosinta cu titlu gratuit/inchiriere." Valoarea neta a constructiilor reprezinta valoarea evidentiata in soldul debitor al conturilor corespunzatoare constructiilor din care se scade valoarea contabila cumulata a amortizarii acestora. Constructiile vizate sunt doar cele situate pe teritoriul Romaniei.

Cand nu se plateste impozit pe constructii

Nu se datoreaza impozit pe constructii pentru constructiile care sunt scutite de impozitul pe cladiri/taxa pe cladiri potrivit prevederilor titlului IX.

Cum platesc impozit pe constructii contribuabilii care inceteaza sa existe

Contribuabilii care inceteaza sa existe in cursul anului recalculeaza, in mod corespunzator, impozitul pe constructii, determinat potrivit prezentului articol, aferent perioadei din anul calendaristic/anul modificat pentru care contribuabilul a existat, prin impartirea impozitului pe constructii anual la 365 de zile calendaristice si inmultirea cu numarul de zile aferent perioadei din anul calendaristic/anul modificat pentru care contribuabilul a existat.

Cum platesc impozit pe constructii contribuabilii nou-infiintati

Contribuabilii nou-infiintati datoreaza impozit pe constructii incepand cu anul infiintarii, iar impozitul pe constructii se determina luand in considerare constructiile din patrimoniu si/sau din contractele de administrare/concesiune/folosinta cu titlu gratuit/inchiriere, existente in a 30-a zi inclusiv de la data inregistrarii contribuabililor, potrivit legii, in situatia in care aceasta data nu depaseste ultima zi a anului infiintarii.

In acest caz, impozitul pe constructii determinat potrivit regulilor prezentului articol se recalculeaza pentru perioada cuprinsa intre data inregistrarii contribuabililor si ultima zi inclusiv a anului calendaristic/anului modificat, in care contribuabilul s-a infiintat, prin impartirea impozitului pe constructii anual la 365 de zile calendaristice si inmultirea cu numarul de zile aferent perioadei respective.

Pana cand trebuie efectuata calcularea si declararea impozitului pe constructii

Calcularea si declararea impozitului pe constructii se efectueaza pana la data de 25 inclusiv a lunii a cincea a anului fiscal modificat pentru care se datoreaza impozitul.

Plata impozitului pe constructii se efectueaza in doua rate egale pana in ultima zi inclusiv a celei de-a sasea luni a anului fiscal modificat, respectiv pana in ultima zi inclusiv a celei de-a zecea luni a anului fiscal modificat, pentru care se datoreaza impozitul.

Cine beneficiaza de bonificatia de 10% pe impozitul pe constructii

Contribuabilii care declara si platesc anticipat impozitul anual pe constructii pana la data de 25 mai inclusiv a anului pentru care se datoreaza impozitul, respectiv pana la data de 25 inclusiv a lunii a cincea a anului fiscal modificat pentru care se datoreaza impozitul, beneficiaza de o bonificatie de 10% din valoarea impozitului.

Noile prevederi se aplica incepand cu anul fiscal 2025/ anul fiscal modificat care incepe in anul 2025.


Sursa: ANAF

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici