Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

In ce mod se trateaza din punct de vedere fiscal distrugerile stocurilor fara miscare?

09-Aug-2012
4715
In sensul reglementarilor contabile stocuri/productie in curs de executie depreciate se refera la acele produse existente in patromoniul societatii care nu mai indeplinesc conditiile de calitate pentru a pute fi utilizat in continuare in activitatea societatii (respectiv stocurile sunt vechi, stricate, degradate, expirate, uzate fizic si sau moral, greu vandabile etc.).

In conformitate cu dispozitiile art. 2 alin.(1) din Normele privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii aprobate prin OMFP nr. 2.861/2009, entitatile au obligatia sa efectueze inventarierea elementelor de natura activelor, datoriil or si capitalurilor proprii detinute, la inceputul activitatii, cel putin o data in cursul exercitiului financiar pe parcursul functionarii lor, in cazul fuziunii sau incetarii activitatii, precum si in urmatoarele situatii:

a) la cererea organelor de control , cu prilejul efectuarii controlului, sau a altor organe prevazute de lege;
b) ori de cate ori sunt indicii ca exista lipsuri sau plusuri in gestiune, care nu pot fi stabilite cert decat prin inventariere;
c) ori de cate ori intervine o predare-primire de gestiune;
d) cu prilejul reorganizarii gestiunilor;
e) ca urmare a calamitatilor naturale sau a unor cazuri de forta majora;

f) in alte cazuri prevazute de lege.

Rezultatele inventarierii se inscriu de catre comisia de inventariere intr-un proces-verbal. Procesul-verbal privind rezultatele inventarierii trebuie sa contina, in principal, urmatoarele elemente: data intocmirii, numele si prenumele membrilor comisiei de inventariere, numarul si data deciziei de numire a comisiei de inventariere, gestiunea/gestiunile inventariata/inventariate, data inceperii si terminarii operatiunii de inventariere, rezultatele inventarierii, concluziile si propunerile comisiei cu privire la cauzele plusurilor si ale lipsurilor constatate si persoanele vinovate, precum si propuneri
de masuri in legatura cu acestea, volumul stocurilor depreciate, fara miscare, cu miscare lenta, greu vandabile, fara desfacere asigurata si propuneri de masuri in vederea reintegrarii lor in circuitul economic, propuneri de scoatere din functiune a imobilizarilor corporale, respectiv din evidenta a imobilizarilor necorporale, propuneri de scoatere din uz a materialelor de natura obiectelor de inventar si declasare sau casare a unor stocuri, constatari privind pastrarea, depozitarea, conservarea, asigurarea integrit atii bunurilor din gestiune, precum si alte aspecte legate de activitatea gestiunii inventariate (art. 42).

Propunerile cuprinse in procesul-verbal al comisiei de inventariere se prezinta, in termen de 7 zile lucratoare de la data incheierii operatiunilo r de inventariere, administratorului, ordonatorului de credite sau persoanei responsabile cu gestiunea entitatii. Acesta, cu avizul conducatorului compartimentului financiar -contabil si al conducatorului compartimentului juridic, decide asupra solutionarii propunerilor facute, cu respectarea dispozitiilor legale (art. 43).

Prin urmare, scoaterea din evidenta a stocurilor nevandute/expirate/ fara miscare se poate efectua in urma operatiunii de inventariere. Pe baza propunerii de casare a stocurilor exprimat a de catre comisia de inventariere se va intocmi un proces verbal pentru scoaterea acestora din evidenta.
Conform art. 128 alin. (8) lit. b) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal nu constituie livrare de bunuri, bunurile de natura stocurilor degrad ate calitativ, care nu mai pot fi valorificate, precum si activele corporale fixe casate, in conditiile stabilite prin norme.

Normele metodologice date in aplicarea acestui articol stabilesc ca, in sensul art. 128 alin. (8) lit. b) din Codul fiscal , nu se considera livrare de bunuri cu plata bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate, daca sunt indeplinite in mod cumulativ urmatoarele conditii:
a) bunurile nu sunt imputabile;
b) degradarea calitativa a bunurilor se datore aza unor cauze obiective dovedite cu documente. Sunt incluse in aceasta categorie si produsele accizabile pentru care autoritatea competenta a emis decizie de aprobare a distrugerii in cadrul antrepozitului fiscal;
c) se face dovada ca bunurile au fost distru se.
Astfel, in situatia in care sunt indeplinite aceste conditii, scoaterea din gestiune a bunurilor (stocuri) expirate/fara miscare nu este asimilata unei livrari de bunuri, iar societatea nu are obligatia de a colecta TVA.

In conditiile in care bunurile nu sunt distruse, ci urmeaza sa fie distruse, se colecteaza TVA dedusa initial. In cazul in care nu sunt indeplinite conditiile prevazute la art. 128 alin. (8) lit. b) din Codul fiscal si pct. 6 alin. (12) din normele metodologice de aplicare, mai sus redate, operatiunea reprezinta o livrare catre sine pentru care societatea este obligata sa emita o autofactura conform art. 155 alin. (2) din Codul fiscal si pct. 70 din Titlul VI al Normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal . Informatiile din factura emisa prin autofacturare se inscriu in jurnalele pentru vanzari si sunt preluate corespunzator in decontul de taxa prevazut la art. 1562 din Codul fiscal, ca taxa colectata.

In conformitate cu prevederile art. 21 alin. (1) din Lege a nr. 571/2003 privind Codul fiscal, pentru determinarea profitului impozabil sunt considerate cheltuieli deductibile numai cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile, inclusiv cele reglementate prin acte normative in vigoare. Cheltuielile inregistrate in contabilitate cu ocazia scoaterii din gestiune a stocurilor fara miscare nu sunt deductibile la determinarea profitului impozabil, nefiind efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Notificarea ONPCSB: Ce entitati sunt OBLIGATE sa o depuna in 15 zile si cum arata aceasta

    • In cadrul legislatiei privind prevenirea si combaterea spalarii banilor, anumite categorii de entitati au obligatii suplimentare de conformare. Printre acestea se numara agentii si dezvoltatorii imobiliari, furnizorii de servicii legate de criptomonede, comerciantii de bunuri de valoare si cei implicati in comertul cu opere de arta. Aceste entitati trebuie sa depuna, in termen de 15 zile, o notificare obligatorie catre ONPCSB (Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii...» citeste mai departe aici

  • E-Factura in relatia B2C: Cum sa procedati daca incasati sume prin transfer bancar

    • Din 1 ianuarie 2025, firmele care vand catre persoane fizice sunt obligate sa emita facturi si sa le trimita prin RO e-Factura, inclusiv daca nu sunt inregistrate in scopuri de TVA si aplica regimul special de scutire. Incasarile prin transfer bancar implica automat emiterea facturii si transmiterea in sistem. Din 1 iulie 2025, lipsa raportarii aduce amenzi semnificative. Vezi in articol ce obligatii ai si cum eviti sanctiunile. Avem acest caz. O societate are ca obiect principal de activitate...» citeste mai departe aici

  • Esalonare clasica 2025. Cand si cum depui cererea D8 + alte acte necesare

    • Societatile care se confrunta cu dificultati financiare pot solicita esalonarea la plata a datoriilor catre bugetul de stat, in baza procedurii clasice reglementate prin Codul de procedura fiscala si actualizata prin OPANAF 597/2025. Acest articol explica pasii de urmat, documentele necesare, conditiile de eligibilitate si excluderile, pentru a beneficia de aceasta facilitate fiscala.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016