Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

In ce mod se trateaza din punct de vedere fiscal distrugerile stocurilor fara miscare?

09-Aug-2012
2478
In sensul reglementarilor contabile stocuri/productie in curs de executie depreciate se refera la acele produse existente in patromoniul societatii care nu mai indeplinesc conditiile de calitate pentru a pute fi utilizat in continuare in activitatea societatii (respectiv stocurile sunt vechi, stricate, degradate, expirate, uzate fizic si sau moral, greu vandabile etc.).

In conformitate cu dispozitiile art. 2 alin.(1) din Normele privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii aprobate prin OMFP nr. 2.861/2009, entitatile au obligatia sa efectueze inventarierea elementelor de natura activelor, datoriil or si capitalurilor proprii detinute, la inceputul activitatii, cel putin o data in cursul exercitiului financiar pe parcursul functionarii lor, in cazul fuziunii sau incetarii activitatii, precum si in urmatoarele situatii:

a) la cererea organelor de control , cu prilejul efectuarii controlului, sau a altor organe prevazute de lege;
b) ori de cate ori sunt indicii ca exista lipsuri sau plusuri in gestiune, care nu pot fi stabilite cert decat prin inventariere;
c) ori de cate ori intervine o predare-primire de gestiune;
d) cu prilejul reorganizarii gestiunilor;
e) ca urmare a calamitatilor naturale sau a unor cazuri de forta majora;
f) in alte cazuri prevazute de lege.
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Vezi detalii
Consilier Institutiile Statului in Control
Consilier Institutiile Statului in Control
Vezi detalii
Fisa sintetica pe platitor
Fisa sintetica pe platitor
Vezi detalii


Rezultatele inventarierii se inscriu de catre comisia de inventariere intr-un proces-verbal. Procesul-verbal privind rezultatele inventarierii trebuie sa contina, in principal, urmatoarele elemente: data intocmirii, numele si prenumele membrilor comisiei de inventariere, numarul si data deciziei de numire a comisiei de inventariere, gestiunea/gestiunile inventariata/inventariate, data inceperii si terminarii operatiunii de inventariere, rezultatele inventarierii, concluziile si propunerile comisiei cu privire la cauzele plusurilor si ale lipsurilor constatate si persoanele vinovate, precum si propuneri
de masuri in legatura cu acestea, volumul stocurilor depreciate, fara miscare, cu miscare lenta, greu vandabile, fara desfacere asigurata si propuneri de masuri in vederea reintegrarii lor in circuitul economic, propuneri de scoatere din functiune a imobilizarilor corporale, respectiv din evidenta a imobilizarilor necorporale, propuneri de scoatere din uz a materialelor de natura obiectelor de inventar si declasare sau casare a unor stocuri, constatari privind pastrarea, depozitarea, conservarea, asigurarea integrit atii bunurilor din gestiune, precum si alte aspecte legate de activitatea gestiunii inventariate (art. 42).

Propunerile cuprinse in procesul-verbal al comisiei de inventariere se prezinta, in termen de 7 zile lucratoare de la data incheierii operatiunilo r de inventariere, administratorului, ordonatorului de credite sau persoanei responsabile cu gestiunea entitatii. Acesta, cu avizul conducatorului compartimentului financiar -contabil si al conducatorului compartimentului juridic, decide asupra solutionarii propunerilor facute, cu respectarea dispozitiilor legale (art. 43).

Prin urmare, scoaterea din evidenta a stocurilor nevandute/expirate/ fara miscare se poate efectua in urma operatiunii de inventariere. Pe baza propunerii de casare a stocurilor exprimat a de catre comisia de inventariere se va intocmi un proces verbal pentru scoaterea acestora din evidenta.
Conform art. 128 alin. (8) lit. b) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal nu constituie livrare de bunuri, bunurile de natura stocurilor degrad ate calitativ, care nu mai pot fi valorificate, precum si activele corporale fixe casate, in conditiile stabilite prin norme.

Normele metodologice date in aplicarea acestui articol stabilesc ca, in sensul art. 128 alin. (8) lit. b) din Codul fiscal , nu se considera livrare de bunuri cu plata bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate, daca sunt indeplinite in mod cumulativ urmatoarele conditii:
a) bunurile nu sunt imputabile;
b) degradarea calitativa a bunurilor se datore aza unor cauze obiective dovedite cu documente. Sunt incluse in aceasta categorie si produsele accizabile pentru care autoritatea competenta a emis decizie de aprobare a distrugerii in cadrul antrepozitului fiscal;
c) se face dovada ca bunurile au fost distru se.
Astfel, in situatia in care sunt indeplinite aceste conditii, scoaterea din gestiune a bunurilor (stocuri) expirate/fara miscare nu este asimilata unei livrari de bunuri, iar societatea nu are obligatia de a colecta TVA.

In conditiile in care bunurile nu sunt distruse, ci urmeaza sa fie distruse, se colecteaza TVA dedusa initial. In cazul in care nu sunt indeplinite conditiile prevazute la art. 128 alin. (8) lit. b) din Codul fiscal si pct. 6 alin. (12) din normele metodologice de aplicare, mai sus redate, operatiunea reprezinta o livrare catre sine pentru care societatea este obligata sa emita o autofactura conform art. 155 alin. (2) din Codul fiscal si pct. 70 din Titlul VI al Normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal . Informatiile din factura emisa prin autofacturare se inscriu in jurnalele pentru vanzari si sunt preluate corespunzator in decontul de taxa prevazut la art. 1562 din Codul fiscal, ca taxa colectata.

In conformitate cu prevederile art. 21 alin. (1) din Lege a nr. 571/2003 privind Codul fiscal, pentru determinarea profitului impozabil sunt considerate cheltuieli deductibile numai cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile, inclusiv cele reglementate prin acte normative in vigoare. Cheltuielile inregistrate in contabilitate cu ocazia scoaterii din gestiune a stocurilor fara miscare nu sunt deductibile la determinarea profitului impozabil, nefiind efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile.
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "In ce mod se trateaza din punct de vedere fiscal distrugerile stocurilor fara miscare?":
Rating:

Nota: 4.5 din 2 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • E oficial! Majorarea plafonului TVA pentru intreprinderi mici : 300.000 lei
    • Regasiti mai jos Decizia Comisiei Europene privind plafonul special al intreprinderilor mici pentru perioada 1 ianuarie 2018 pana la 31 decembrie 2020. Astfel, conform art. 1, prin derogare de la articolul 287 punctul 18 din Directiva 2006/112/CE, Romania este autorizata sa acorde o scutire de la plata TVA persoanelor impozabile a caror cifra de afaceri anuala nu depaseste echivalentul in moneda nationala a 88.500 EUR la cursul de schimb din ziua aderarii sale. Articolul 2 Prezenta decizie...» citeste mai departe aici

  • Procedura de inregistrare in scopuri de TVA va fi corelata cu modificarile din Codul Fiscal
    • Printr-un proiect de ordin supus dezbaterii publice, Agentia Nationala de Administrare Fiscala coreleaza prevederile "Procedurii de inregistrare, la cerere, in scopuri de TVA", cu modificarile recente ale Codului Fiscal. Astfel, din cuprinsul actualei proceduri si din continutul unor formulare va fi eliminata sintagma "nu justifica intentia si capacitatea de a desfasura activitate economica". De asemenea, este necesara stabilirea unei proceduri prin care sa se asigure exercitarea, de catre...» citeste mai departe aici

  • Revine impozitul pe bacsis!
    • O masura controversata, din nou in atentia autoritatilor: impozitul pe bacsis revine, iar dovada consta in faptul ca reprezentanti ai domeniului HORECA au in lucru, impreuna cu Ministerul de Finante, un proiect prin care este prevazuta impozitarea bacsisului cu 16%. Se fiscalizeaza astfel bacsisul pe care il primesc ospatarii si, considera autoritatile, masura va aduce si bani la buget. "Pe notele de plata din restaurante va aparea o rubrica noua: bacsisul pe care un client vrea il lase...» citeste mai departe aici

  • Noile criterii ANAF, inainte de respingerea codului TVA
    • Recent au fost aduse modificari in ce priveste reinregistrarea firmelor in scopuri de TVA. Prin Legea nr.177/2017 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.3/2017, a fost eliminata din Codul fiscal prevederea conform careia firmele pot fi reinregistrate in scopuri de TVA doar daca justifica intentia si capacitatea de a desfasura activitate economica, indiferent de motivul pentru care li se anulase inregistrarea in scopuri de TVA. Asadar, firmele nu trebuie sa isi mai justifice nici...» citeste mai departe aici

  • OANAF 2927/2017: Explicatii privind procedura de aprobare a transferului sumelor din contul de TVA
    • Prin OANAF 2.927/2017 publicat in MOF nr. 813 din 13 octombrie 2017 a aprobata Procedura de transfer a sumelor din contul de TVA. Concret, este vorba de transferul urmatoarelor sume din contul de TVA in contul curent al persoanei impozabile: 1. sume rezultate ca urmare a unor corectii in urma unor erori materiale in procesul de plata, pentru care restituirea se efectueaza intr-un alt cont decat un cont de TVA; 2. sume rezultate ca urmare a corectarii facturilor sau ca urmare a ajustarii bazei de...» citeste mai departe aici

  • Cele mai multe firme din Romania gasesc cu greutate candidati valorosi
    • In functie si de cerintele companiei, dar si de felul in care universitatile isi pregatesc absolventii, pe piata fortei de munca nu intarzie sa apara o criza in ce priveste cererea si oferta. Conform unui studiu recent intocmit de Ejobs, circa 86% dintre respondenti, majoritatea afaceri mici si mijlocii, se confrunta cu o lipsa acuta de candidati valorosi atunci cand recruteaza. Printre motive se numara "competivitatea ridicata", dar si "accesul la candidati specializati" ingreunat...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"