In ce mod se trateaza din punct de vedere fiscal distrugerile stocurilor fara miscare?
In sensul reglementarilor contabile stocuri/productie in curs de executie depreciate se refera la acele produse existente in patromoniul societatii care nu mai indeplinesc conditiile de calitate pentru a pute fi utilizat in continuare in activitatea societatii (respectiv stocurile sunt vechi, stricate, degradate, expirate, uzate fizic si sau moral, greu vandabile etc.).
In conformitate cu dispozitiile art. 2 alin.(1) din Normele privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii aprobate prin OMFP nr. 2.861/2009, entitatile au obligatia sa efectueze inventarierea elementelor de natura activelor, datoriil or si capitalurilor proprii detinute, la inceputul activitatii, cel putin o data in cursul exercitiului financiar pe parcursul functionarii lor, in cazul fuziunii sau incetarii activitatii, precum si in urmatoarele situatii:
a) la cererea organelor de control , cu prilejul efectuarii controlului, sau a altor organe prevazute de lege;
b) ori de cate ori sunt indicii ca exista lipsuri sau plusuri in gestiune, care nu pot fi stabilite cert decat prin inventariere;
c) ori de cate ori intervine o predare-primire de gestiune;
d) cu prilejul reorganizarii gestiunilor;
e) ca urmare a calamitatilor naturale sau a unor cazuri de forta majora;
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
f) in alte cazuri prevazute de lege.
Rezultatele inventarierii se inscriu de catre comisia de inventariere intr-un proces-verbal. Procesul-verbal privind rezultatele inventarierii trebuie sa contina, in principal, urmatoarele elemente: data intocmirii, numele si prenumele membrilor comisiei de inventariere, numarul si data deciziei de numire a comisiei de inventariere, gestiunea/gestiunile inventariata/inventariate, data inceperii si terminarii operatiunii de inventariere, rezultatele inventarierii, concluziile si propunerile comisiei cu privire la cauzele plusurilor si ale lipsurilor constatate si persoanele vinovate, precum si propuneri
de masuri in legatura cu acestea, volumul stocurilor depreciate, fara miscare, cu miscare lenta, greu vandabile, fara desfacere asigurata si propuneri de masuri in vederea reintegrarii lor in circuitul economic, propuneri de scoatere din functiune a imobilizarilor corporale, respectiv din evidenta a imobilizarilor necorporale, propuneri de scoatere din uz a materialelor de natura obiectelor de inventar si declasare sau casare a unor stocuri, constatari privind pastrarea, depozitarea, conservarea, asigurarea integrit atii bunurilor din gestiune, precum si alte aspecte legate de activitatea gestiunii inventariate (art. 42).
Propunerile cuprinse in procesul-verbal al comisiei de inventariere se prezinta, in termen de 7
zile lucratoare de la data incheierii operatiunilo r de inventariere, administratorului, ordonatorului de credite sau persoanei responsabile cu gestiunea entitatii. Acesta, cu avizul conducatorului compartimentului financiar -contabil si al conducatorului compartimentului juridic, decide asupra solutionarii propunerilor facute, cu respectarea dispozitiilor legale (art. 43).
Prin urmare, scoaterea din evidenta a stocurilor nevandute/expirate/ fara miscare se poate efectua in urma operatiunii de inventariere. Pe baza propunerii de casare a stocurilor exprimat a de catre comisia de inventariere se va intocmi un proces verbal pentru scoaterea acestora din evidenta.
Conform art. 128 alin. (8) lit. b) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal nu constituie livrare de bunuri, bunurile de natura stocurilor degrad ate calitativ, care nu mai pot fi valorificate, precum si activele corporale fixe casate, in conditiile stabilite prin norme.
Normele metodologice date in aplicarea acestui articol stabilesc ca, in sensul art. 128 alin. (8) lit. b) din Codul fiscal , nu se considera livrare de bunuri cu plata bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate, daca sunt indeplinite in mod cumulativ urmatoarele conditii:
a) bunurile nu sunt imputabile;
b) degradarea calitativa a bunurilor se datore aza unor cauze obiective dovedite cu documente. Sunt incluse in aceasta categorie si produsele accizabile pentru care autoritatea competenta a emis decizie de aprobare a distrugerii in cadrul antrepozitului fiscal;
c) se face dovada ca bunurile au fost distru se.
Astfel, in situatia in care sunt indeplinite aceste conditii, scoaterea din gestiune a bunurilor (stocuri) expirate/fara miscare nu este asimilata unei livrari de bunuri, iar societatea nu are obligatia de a colecta TVA.
In conditiile in care bunurile nu sunt distruse, ci urmeaza sa fie distruse, se colecteaza TVA dedusa initial. In cazul in care nu sunt indeplinite conditiile prevazute la art. 128 alin. (8) lit. b) din Codul fiscal si pct. 6 alin. (12) din normele metodologice de aplicare, mai sus redate, operatiunea reprezinta o livrare catre sine pentru care societatea este obligata sa emita o autofactura conform art. 155 alin. (2) din Codul fiscal si pct. 70 din Titlul VI al Normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal . Informatiile din factura emisa prin autofacturare se inscriu in jurnalele pentru vanzari si sunt preluate corespunzator in decontul de taxa prevazut la art. 1562 din Codul fiscal, ca taxa colectata.
In conformitate cu prevederile art. 21 alin. (1) din Lege a nr. 571/2003 privind Codul fiscal, pentru determinarea profitului impozabil sunt considerate
cheltuieli deductibile numai cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile, inclusiv cele reglementate prin acte normative in vigoare. Cheltuielile inregistrate in contabilitate cu ocazia scoaterii din gestiune a stocurilor fara miscare nu sunt deductibile la determinarea profitului impozabil, nefiind efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Cota TVA servicii de inchiriere aparate si livrare bunuri medicale
Intrebare: Avand in vedere activitatea principala a societatii, care detine mai multe aparate «concentrator de oxigen stationar» ce se dau in chirie, la prescrierea medicului, catre persoane bolnave, iar ulterior sunt decontate de Casa de Asigurari de Sanatate: Care este cota de TVA practicata in cazul inchirierii acestor aparate? Avand in vedere ca ciorapii de compresiune medicinali nu sunt inclusi in scutirea de taxa prevazuta la art. 294 din Codul fiscal, ce cota de TVA se va practica in facturile de...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Depunere D100/D700 impozit pe constructii an fiscal modificat
Intrebare: In prezent, avem exercitiu fiscal diferit de anul calendaristic, respectiv 01.05.2024?30.04.2025, iar pana in 25.07.2025 vom depune D700 pentru modificarea vectorului fiscal, in vederea trecerii la an fiscal = an calendaristic, incepand cu 01.01.2026. Astfel, avand in vedere ca exercitiul fiscal cuprinde perioada 01.05.2024?31.12.2025, conform art. 16 alin. (5^1), care este termenul de depunere pentru: - D700 ? cu adaugarea impozitului pe constructii - D100 ? obligatia de plata a impozitului pe...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Impozit pe profit, formularul 101
Intrebare: SRL platitoare de impozit pe profit, cu activitate de bar, care are si venituri de noapte. Am calculat impozitul pe profit pe anul 2024 si imi da 14.000 lei, iar impozitul pe veniturile de noapte de 5% este de 16.000 lei pe anul 2024. Conform Codului fiscal, se achita impozitul mai mare, cel de 5%, adica 16.000 lei. Cand completez declaratia 101, se cumuleaza cele doua impozite. La randul 41.1 am calculat impozitul de 16% conform profitului impozabil = 14.000 lei (conform veniturilor si...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Corectare erori contabile
Intrebare: O societate A are o datorie catre un furnizor B de aproximativ 40.000 lei la luna mai 2025. In luna iunie 2025, societatea A cere o fisa partener de la furnizorul B, iar in urma verificarii fiselor se constata ca lipsesc 5 facturi cu minus din 2021 (facturi de reducere comerciala) in contabilitatea societatii A. Potrivit fisei primite de la societatea B, soldul este 0 la 31.12.2021, insa in contabilitatea societatii A figureaza o datorie catre societatea B de aproximativ 40.000 lei. La momentul...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Data depunere situatii financiare fuziune
Intrebare: La procedura de fuziune prin absorbtie, daca s-a stabilit in proiectul de fuziune ca data situatiilor financiare de fuziune este 31.12.2024 (la care ne-am raportat), proiectul de fuziune fiind intocmit la data de 16.04.2025 si depus la Registrul Comertului in 16.05.2025, iar data eliberarii cererii de mentiuni este 19.05.2025, va rog sa ma lamuriti: 1. Ce data se trece in formularul S1039? 2. Arhiva din formularul S1039 poate fi aceeasi cu arhiva depusa pentru situatiile financiare la 31.12.2024...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Dividende nerezident
Intrebare: Asociat unic, persoana fizica romana, are de retras dividende dintr-o societate juridica (SRL). Intre timp, asociatul unic se stabileste in Germania cu toate formele legale, fara a mai locui in Romania (maximum doua saptamani pe an, in concediu). Cum se impoziteaza dividendele in cazul in care doreste retragerea lor? Exista obligativitatea achitarii CASS in cazul depasirii plafonului? Ce obligatii ii revin acestuia pe teritoriul Romaniei si ce declaratii trebuie sa depuna societatea?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<