Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Inscrierea datelor in documentele contabile

08-Feb-2019
1565

"Potrivit Normelor metodologice de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile aprobate prin OMFP nr. 3512/2008, al. (8), inscrierea datelor in documente se face cu cerneala, cu pix cu pasta sau prin utilizarea sistemelor informatice de prelucrare automata a datelor, dupa caz. Conform al. (16) registrele de contabilitate si formularele financiar-contabile pot fi adaptate in functie de specificul si necesitatile entitatilor, cu conditia respectarii continutului de informatii si a normelor de intocmire si utilizare a acestora. Acestea pot fi pretiparite sau editate cu ajutorul sistemelor informatice de prelucrare automata a datelor. In cazul SC XYZ SA, Jurnalele TVA pentru CUMPARARI-VANZARI sunt editate cu ajutorul sistemelor informatice de prelucrare automata a datelor. In aceasta situatie se impune concomitent si consemnarea in Jurnale a operatiunilor economice manual, cu cerneala, cu pix cu pasta? Editarea doar cu ajutorul sistemelor informatice de prelucrare automata a datelor este suficienta si corecta?"

Raspunsul specialistului

Ordinul nr. 3512/2008 a fost abrogat de Ordinul 2634/2015. Acest ultim ordin stabileste cu privire la documentele financiar-contabile, faptul ca fiecare entitate poate adapta, in functie de necesitati, modelele documentelor financiar-contabile. De asemenea, prin normele generale aferente, de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile se precizeaza urmatoarele:

- documentele contabile (registre, jurnale, fise, note etc.) care servesc la prelucrarea, centralizarea si inregistrarea in contabilitate a operatiunilor economico-financiare consemnate in documentele justificative, intocmite manual sau prin utilizarea sistemelor informatice de prelucrare automata a datelor, trebuie sa cuprinda elemente cu privire la:

  •  denumirea entitatii;
  • data intocmirii documentului contabil;
  •  felul, numarul si data documentului justificativ;
  • sumele corespunzatoare operatiunilor efectuate;
  • conturile sintetice si analitice debitoare si creditoare;
  • semnatura persoanei responsabile cu intocmirea documentelor contabile (nu este obligatorie daca sunt intocmite prin sisteme informatice, dar trebuie stabilita identitatea persoanelor prin proceduri proprii).

- documentele financiar-contabile pot fi prezentate ca documente pe suport hartie sau in format electronic (care contine informatiile prevazute de norme si care a fost emis si primit in format electronic), cu conditia intocmirii acestora potrivit prezentelor norme.

- inscrierea datelor in documente se face cu cerneala, cu pix cu pasta sau prin utilizarea sistemelor informatice de prelucrare automata a datelor, dupa caz.

- modelele documentelor financiar-contabile pot fi adaptate in functie de specificul si necesitatile entitatilor, cu conditia respectarii continutului de informatii putand fi pretiparite sau editate cu ajutorul sistemelor informatice de prelucrare automata a datelor.

Totodata, referitor la criteriile minimale privind programele informatice utilizate in activitatea financiar-contabila, ordinul stabileste faptul ca sistemele sau programele informatice de prelucrare automata a datelor, utilizate in activitatea financiar-contabila, trebuie sa asigure:
- prelucrarea datelor inregistrate in contabilitate in conformitate cu reglementarile contabile aplicabile, controlul si pastrarea acestora pe suporturi tehnice;


- listarea in orice moment a documentelor financiar-contabile solicitate de organele de control.

Pe de alta parte, avand in vedere ca formatul Jurnalului TVA pentru cumparari-vanzari, nu este mentionat in Nomenclatorul documentelor financiar-contabile prevazut in Normele specifice din Anexa 2 la ordinul mentionat mai sus, sunt aplicabile prevederile Codului fiscal, care prevede faptul ca Jurnalele pentru vanzari si pentru cumparari se intocmesc astfel incat sa permita stabilirea urmatoarelor elemente:

"a) valoarea totala, fara taxa, a tuturor livrarilor de bunuri si/sau prestarilor de servicii efectuate de aceasta persoana in fiecare perioada fiscala, evidentiata distinct pentru:

1. livrarile intracomunitare de bunuri scutite;

2. livrari/prestari scutite de taxa sau pentru care locul livrarii/prestarii este in afara Romaniei;

3. livrarile de bunuri si/sau prestarile de servicii taxabile si carora li se aplica cote diferite de taxa;

4. prestarile de servicii intracomunitare efectuate conform art. 278 alin. (2) din Codul fiscal catre beneficiari persoane impozabile stabilite in Uniunea Europeana;

b) valoarea totala, fara taxa, a tuturor achizitiilor pentru fiecare perioada fiscala, evidentiata distinct pentru:

1. achizitii intracomunitare de bunuri;

2. achizitii de bunuri/servicii pentru care persoana impozabila este obligata la plata taxei in conditiile art. 307 alin. (3) - (6) din Codul fiscal;

3. achizitii de bunuri, inclusiv provenite din import, si de servicii, taxabile, carora li se aplica cote diferite de taxa;

4. achizitii intracomunitare de servicii pentru care persoana impozabila este obligata la plata taxei in conditiile art. 307 alin. (2) din Codul fiscal, care sunt prestate de catre persoane impozabile stabilite in Comunitate;

c) taxa colectata de respectiva persoana pentru fiecare perioada fiscala;

d) taxa totala deductibila si taxa dedusa pentru fiecare perioada fiscala;

e) calculul taxei deduse provizoriu pentru fiecare perioada fiscala, al taxei deduse efectiv pentru fiecare an calendaristic si al ajustarilor efectuate, atunci cand dreptul de deducere se exercita pe baza de pro rata, evidentiind distinct:

1. taxa dedusa conform art. 300 alin. (3) din Codul fiscal;

2. taxa nededusa conform art. 300 alin. (4) din Codul fiscal;

3. taxa dedusa pe baza de pro rata conform art. 300 alin. (5) din Codul fiscal."

Codul fiscal mai precizeaza si alte obligatii informationale cu privire la cazurile referitoare la tranzactiile derulate in legatura cu TVA la incasare, insa fiecare persoana impozabila poate sa isi stabileasca modelul documentelor pe baza carora determina taxa colectata si taxa deductibila conform specificului propriu de activitate, cu conditia ca acestea sa contina informatiile minimale stabilite mai sus si sa asigure intocmirea decontului de taxa prevazut in Codul fiscal.

In concluzie, in cazul in care societatea indeplineste si respecta conditiile cu privire la elementele si informatiile minime, obligatorii in cazul documentelor financiar-contabile (in particular a jurnalului TVA), precum si la criteriile minimale privind programele informatice utilizate in activitatea financiar-contabila, este suficienta si corecta editarea jurnalului respectiv doar cu ajutorul sistemelor informatice, cu recomadarea suplimentara de a asigura arhivarea digitala separata a datelor si informatiilor colectate si de a putea tipari oricand la cerere formatul respectiv, care sa contina bineinteles datele istorice aferente.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Inscrierea datelor in documentele contabile":
Rating:

Nota: 3.67 din 6 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Inregistarea in scopuri de TVA prin optiune - precizari de la ANAF
    • Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Brasov a realizat un material informativ prin care aduce precizari privind inregistrarea in scopuri de TVA prin optiune, potrivit art. 316 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal - daca cifra de afaceri realizata de o persoana impozabila in cursul unui an calendaristic este inferioara plafonului de scutire de 300.000 lei. Potrivit art. 310 alin, (1), art.316 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, daca cifra de afaceri realizata in cursul unui an...» citeste mai departe aici

  • Programul prin care elevii primesc cate un borcan de miere, functional de la 1 ianuarie 2020
    • Daniel Botanoiu, secretar de stat in Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale (MADR), a anuntat, vineri - 20 septembrie, in conferinta de presa care a deschis editia de toamna a Targului National al Mierii, ca programul prin care scolarii vor primi cate un borcan cu miere in fiecare luna va fi functional de la 1 ianuarie 2020. "Incepand cu 1 ianuarie 2020, programul prin care scolarii vor primi cate un borcan cu miere va fi functional. Ideea este ca am avut intelegerea de a pregati foarte...» citeste mai departe aici

  • MODEL de NOTIFICARE privind intentia de a beneficia de anularea obligatiilor de plata accesorii (OG nr. 6 / 2019)
    • Ministerul Finantelor Publice a pus in dezbatere publica procedura pentru anularea restantelor accesorii aferente obligatiilor bugetare datorate la 31 decembrie 2018. Solicitarile pentru facilitati fiscale pot fi depuse pana la 16 decembrie 2019. Aici gasiti modelul de NOTIFICARE privind intentia de a beneficia de anularea obligatiilor de plata accesorii. Proiectul de Ordin pentru aprobarea Procedurii de anulare a obligatiilor de plata accesorii si pentru modificarea Ordinului ministrului...» citeste mai departe aici

  • Plati compensatorii acordate unui salariat. Tratament impozit pe profit
    • "O salariata, revenita de o luna si jumatate din concediu pentru cresterea copilului in varsta de pana la doi ani, doreste incetarea contractului individual de munca, cu acordul partilor. Societatea noastra ii va acorda, cu titlu de recompensare pentru activitatea desfasurata, un numar de salarii brute. Aceste venituri vor fi impozitate la nivel de salariat. Mentionam ca aceste compensatorii nu sunt prevazute in contractul individual de munca ori in Regulamentul intern al Societatii, iar...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016