Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Inscrierea datelor in documentele contabile

08-Feb-2019
1252

"Potrivit Normelor metodologice de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile aprobate prin OMFP nr. 3512/2008, al. (8), inscrierea datelor in documente se face cu cerneala, cu pix cu pasta sau prin utilizarea sistemelor informatice de prelucrare automata a datelor, dupa caz. Conform al. (16) registrele de contabilitate si formularele financiar-contabile pot fi adaptate in functie de specificul si necesitatile entitatilor, cu conditia respectarii continutului de informatii si a normelor de intocmire si utilizare a acestora. Acestea pot fi pretiparite sau editate cu ajutorul sistemelor informatice de prelucrare automata a datelor. In cazul SC XYZ SA, Jurnalele TVA pentru CUMPARARI-VANZARI sunt editate cu ajutorul sistemelor informatice de prelucrare automata a datelor. In aceasta situatie se impune concomitent si consemnarea in Jurnale a operatiunilor economice manual, cu cerneala, cu pix cu pasta? Editarea doar cu ajutorul sistemelor informatice de prelucrare automata a datelor este suficienta si corecta?"

Raspunsul specialistului

Ordinul nr. 3512/2008 a fost abrogat de Ordinul 2634/2015. Acest ultim ordin stabileste cu privire la documentele financiar-contabile, faptul ca fiecare entitate poate adapta, in functie de necesitati, modelele documentelor financiar-contabile. De asemenea, prin normele generale aferente, de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile se precizeaza urmatoarele:

- documentele contabile (registre, jurnale, fise, note etc.) care servesc la prelucrarea, centralizarea si inregistrarea in contabilitate a operatiunilor economico-financiare consemnate in documentele justificative, intocmite manual sau prin utilizarea sistemelor informatice de prelucrare automata a datelor, trebuie sa cuprinda elemente cu privire la:

  •  denumirea entitatii;
  • data intocmirii documentului contabil;
  •  felul, numarul si data documentului justificativ;
  • sumele corespunzatoare operatiunilor efectuate;
  • conturile sintetice si analitice debitoare si creditoare;
  • semnatura persoanei responsabile cu intocmirea documentelor contabile (nu este obligatorie daca sunt intocmite prin sisteme informatice, dar trebuie stabilita identitatea persoanelor prin proceduri proprii).

- documentele financiar-contabile pot fi prezentate ca documente pe suport hartie sau in format electronic (care contine informatiile prevazute de norme si care a fost emis si primit in format electronic), cu conditia intocmirii acestora potrivit prezentelor norme.

- inscrierea datelor in documente se face cu cerneala, cu pix cu pasta sau prin utilizarea sistemelor informatice de prelucrare automata a datelor, dupa caz.

- modelele documentelor financiar-contabile pot fi adaptate in functie de specificul si necesitatile entitatilor, cu conditia respectarii continutului de informatii putand fi pretiparite sau editate cu ajutorul sistemelor informatice de prelucrare automata a datelor.

Totodata, referitor la criteriile minimale privind programele informatice utilizate in activitatea financiar-contabila, ordinul stabileste faptul ca sistemele sau programele informatice de prelucrare automata a datelor, utilizate in activitatea financiar-contabila, trebuie sa asigure:


- prelucrarea datelor inregistrate in contabilitate in conformitate cu reglementarile contabile aplicabile, controlul si pastrarea acestora pe suporturi tehnice;
- listarea in orice moment a documentelor financiar-contabile solicitate de organele de control.

Pe de alta parte, avand in vedere ca formatul Jurnalului TVA pentru cumparari-vanzari, nu este mentionat in Nomenclatorul documentelor financiar-contabile prevazut in Normele specifice din Anexa 2 la ordinul mentionat mai sus, sunt aplicabile prevederile Codului fiscal, care prevede faptul ca Jurnalele pentru vanzari si pentru cumparari se intocmesc astfel incat sa permita stabilirea urmatoarelor elemente:

"a) valoarea totala, fara taxa, a tuturor livrarilor de bunuri si/sau prestarilor de servicii efectuate de aceasta persoana in fiecare perioada fiscala, evidentiata distinct pentru:

1. livrarile intracomunitare de bunuri scutite;

2. livrari/prestari scutite de taxa sau pentru care locul livrarii/prestarii este in afara Romaniei;

3. livrarile de bunuri si/sau prestarile de servicii taxabile si carora li se aplica cote diferite de taxa;

4. prestarile de servicii intracomunitare efectuate conform art. 278 alin. (2) din Codul fiscal catre beneficiari persoane impozabile stabilite in Uniunea Europeana;

b) valoarea totala, fara taxa, a tuturor achizitiilor pentru fiecare perioada fiscala, evidentiata distinct pentru:

1. achizitii intracomunitare de bunuri;

2. achizitii de bunuri/servicii pentru care persoana impozabila este obligata la plata taxei in conditiile art. 307 alin. (3) - (6) din Codul fiscal;

3. achizitii de bunuri, inclusiv provenite din import, si de servicii, taxabile, carora li se aplica cote diferite de taxa;

4. achizitii intracomunitare de servicii pentru care persoana impozabila este obligata la plata taxei in conditiile art. 307 alin. (2) din Codul fiscal, care sunt prestate de catre persoane impozabile stabilite in Comunitate;

c) taxa colectata de respectiva persoana pentru fiecare perioada fiscala;

d) taxa totala deductibila si taxa dedusa pentru fiecare perioada fiscala;

e) calculul taxei deduse provizoriu pentru fiecare perioada fiscala, al taxei deduse efectiv pentru fiecare an calendaristic si al ajustarilor efectuate, atunci cand dreptul de deducere se exercita pe baza de pro rata, evidentiind distinct:

1. taxa dedusa conform art. 300 alin. (3) din Codul fiscal;

2. taxa nededusa conform art. 300 alin. (4) din Codul fiscal;

3. taxa dedusa pe baza de pro rata conform art. 300 alin. (5) din Codul fiscal."

Codul fiscal mai precizeaza si alte obligatii informationale cu privire la cazurile referitoare la tranzactiile derulate in legatura cu TVA la incasare, insa fiecare persoana impozabila poate sa isi stabileasca modelul documentelor pe baza carora determina taxa colectata si taxa deductibila conform specificului propriu de activitate, cu conditia ca acestea sa contina informatiile minimale stabilite mai sus si sa asigure intocmirea decontului de taxa prevazut in Codul fiscal.

In concluzie, in cazul in care societatea indeplineste si respecta conditiile cu privire la elementele si informatiile minime, obligatorii in cazul documentelor financiar-contabile (in particular a jurnalului TVA), precum si la criteriile minimale privind programele informatice utilizate in activitatea financiar-contabila, este suficienta si corecta editarea jurnalului respectiv doar cu ajutorul sistemelor informatice, cu recomadarea suplimentara de a asigura arhivarea digitala separata a datelor si informatiilor colectate si de a putea tipari oricand la cerere formatul respectiv, care sa contina bineinteles datele istorice aferente.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Inscrierea datelor in documentele contabile":
Rating:

Nota: 3.7 din 5 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Concedii de odihna neefectuate. Tratament contabil
    • "Actionariatul societatii doreste ca sumele aferente concediilor neefectuate in cursul anului sa fie provizionate la sfarsitul exercitiului financiar in corespondenta cu o datorie contingenta care urmeaza a fi achitata intr-o perioada ulterioara. Este aceasta abordare corecta din punct de vedere contabil avand in vedere faptul ca nu se pune problema compensarii in bani a concediului neefectuat, ci doar amanarea in timp a concediului care in fapt este determinata de necesitatea prezentei in...» citeste mai departe aici

  • Legea privind modificarea salarizarii bugetare in invatamant, in vigoare de pe 20 aprilie! (Oficial, in Monitorul Oficial)
    • Legea privind aprobarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 41/2018 pentru modificarea si completarea Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice a fost publicat, miercuri, in Monitorul Oficial nr. 296, partea I, din 17 aprilie 2019. Concret, anumite categorii de personal din invatamantul universitar si preuniversitar vor beneficia de acordarea unor sporuri, majorari salariale. Pe de alta parte, este exclusa de la cresterea accelerata a salariilor...» citeste mai departe aici

  • Guvernul mareste lista domeniilor in care pot fi angajati zilieri. Alte noua activitati adaugate pe lista
    • Executivul a aprobat Ordonanta de Urgenta pentru includerea a inca noua activitati si domenii pe lista celor in care se pot angaja zilieri, anunta, joi, 18 aprilie, Ministerul Muncii, intr-un comunicat de presa. Actul normativ urmareste asigurarea protectiei zilierilor, scaderea birocratiei si simplificarea procedurilor administrative de inregistrare a acestora. Asadar, o persoana poate desfasura pentru un singur beneficiar activitati necalificate, cu caracter ocazional. Zilierii vor putea fi...» citeste mai departe aici

  • Ministrul Finantelor: Pana la finalul lunii mai, ANAF trebuie sa plateasca toate sumele aferente taxei auto
    • ANAF va trebui sa “se dea peste cap” si de mai multe ori daca este nevoie, spune ministrul Finantelor Publice, amenintand ca daca sumele aferente taxei auto nu vor fi restituite pana la finalul lunii mai, ii va demite pe toti cei care nu emit deciziile de impunere la timp. Intr-o conferinta de presa sustinuta la Bistrita, ministrul Eugen Teodorovici a anuntat ca deja se stie foarte clar la nivelul ANAF ca pana la finalul lunii aprilie trebuie sa fie emise toate deciziile de impunere...» citeste mai departe aici

  • Detalii de incasare din bonul fiscal. Corectia erorilor
    • In situatia emiterii unui bon fiscal pe care valoarea este corecta dar, din greseala, s-a trecut la detalii incasare cu card, desi incasarea a fost cu numerar sau invers - s-a trecut incasare cu numerar in loc de incasare cu card (prin selectarea eronata a optiunii din aparatul de marcat), mai este necesara decizia de corectie sau anulare a bonului respectiv (procedura prevazuta pentru corectarea erorilor din bonurile fiscale), dat fiind ca suma nu este gresita? La aceste intrebari raspunde...» citeste mai departe aici

  • Ministrul Finantelor, despre amnistia fiscala: Guvernul are in plan un pachet cu masuri care vizeaza stergerea datoriei pentru firmele de stat
    • Ministrul Finantelor Publice a anuntat, joi, intr-o conferinta de presa, ca Guvernul lucreaza la un pachet care cuprinde masuri privind amnistia fiscala, dar si un set de masuri pentru firmele care isi platesc la timp datoriile catre stat. Pachetul de masuri la care se lucreaza in prezent va fi publicat in luna mai, spune ministrul Teodorovici. „Restructurarea aceasta financiara este o masura pe care o avem in atentie la Guvern. Eu imi doresc foarte mult ca in luna mai sa venim cu un...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016