Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Inscrierea datelor in documentele contabile

08-Feb-2019
2467

"Potrivit Normelor metodologice de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile aprobate prin OMFP nr. 3512/2008, al. (8), inscrierea datelor in documente se face cu cerneala, cu pix cu pasta sau prin utilizarea sistemelor informatice de prelucrare automata a datelor, dupa caz. Conform al. (16) registrele de contabilitate si formularele financiar-contabile pot fi adaptate in functie de specificul si necesitatile entitatilor, cu conditia respectarii continutului de informatii si a normelor de intocmire si utilizare a acestora. Acestea pot fi pretiparite sau editate cu ajutorul sistemelor informatice de prelucrare automata a datelor. In cazul SC XYZ SA, Jurnalele TVA pentru CUMPARARI-VANZARI sunt editate cu ajutorul sistemelor informatice de prelucrare automata a datelor. In aceasta situatie se impune concomitent si consemnarea in Jurnale a operatiunilor economice manual, cu cerneala, cu pix cu pasta? Editarea doar cu ajutorul sistemelor informatice de prelucrare automata a datelor este suficienta si corecta?"

Raspunsul specialistului

Ordinul nr. 3512/2008 a fost abrogat de Ordinul 2634/2015. Acest ultim ordin stabileste cu privire la documentele financiar-contabile, faptul ca fiecare entitate poate adapta, in functie de necesitati, modelele documentelor financiar-contabile. De asemenea, prin normele generale aferente, de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile se precizeaza urmatoarele:

- documentele contabile (registre, jurnale, fise, note etc.) care servesc la prelucrarea, centralizarea si inregistrarea in contabilitate a operatiunilor economico-financiare consemnate in documentele justificative, intocmite manual sau prin utilizarea sistemelor informatice de prelucrare automata a datelor, trebuie sa cuprinda elemente cu privire la:

  •  denumirea entitatii;
  • data intocmirii documentului contabil;
  •  felul, numarul si data documentului justificativ;
  • sumele corespunzatoare operatiunilor efectuate;
  • conturile sintetice si analitice debitoare si creditoare;
  • semnatura persoanei responsabile cu intocmirea documentelor contabile (nu este obligatorie daca sunt intocmite prin sisteme informatice, dar trebuie stabilita identitatea persoanelor prin proceduri proprii).

- documentele financiar-contabile pot fi prezentate ca documente pe suport hartie sau in format electronic (care contine informatiile prevazute de norme si care a fost emis si primit in format electronic), cu conditia intocmirii acestora potrivit prezentelor norme.

- inscrierea datelor in documente se face cu cerneala, cu pix cu pasta sau prin utilizarea sistemelor informatice de prelucrare automata a datelor, dupa caz.

- modelele documentelor financiar-contabile pot fi adaptate in functie de specificul si necesitatile entitatilor, cu conditia respectarii continutului de informatii putand fi pretiparite sau editate cu ajutorul sistemelor informatice de prelucrare automata a datelor.

Totodata, referitor la criteriile minimale privind programele informatice utilizate in activitatea financiar-contabila, ordinul stabileste faptul ca sistemele sau programele informatice de prelucrare automata a datelor, utilizate in activitatea financiar-contabila, trebuie sa asigure:
- prelucrarea datelor inregistrate in contabilitate in conformitate cu reglementarile contabile aplicabile, controlul si pastrarea acestora pe suporturi tehnice;


- listarea in orice moment a documentelor financiar-contabile solicitate de organele de control.

Pe de alta parte, avand in vedere ca formatul Jurnalului TVA pentru cumparari-vanzari, nu este mentionat in Nomenclatorul documentelor financiar-contabile prevazut in Normele specifice din Anexa 2 la ordinul mentionat mai sus, sunt aplicabile prevederile Codului fiscal, care prevede faptul ca Jurnalele pentru vanzari si pentru cumparari se intocmesc astfel incat sa permita stabilirea urmatoarelor elemente:

"a) valoarea totala, fara taxa, a tuturor livrarilor de bunuri si/sau prestarilor de servicii efectuate de aceasta persoana in fiecare perioada fiscala, evidentiata distinct pentru:

1. livrarile intracomunitare de bunuri scutite;

2. livrari/prestari scutite de taxa sau pentru care locul livrarii/prestarii este in afara Romaniei;

3. livrarile de bunuri si/sau prestarile de servicii taxabile si carora li se aplica cote diferite de taxa;

4. prestarile de servicii intracomunitare efectuate conform art. 278 alin. (2) din Codul fiscal catre beneficiari persoane impozabile stabilite in Uniunea Europeana;

b) valoarea totala, fara taxa, a tuturor achizitiilor pentru fiecare perioada fiscala, evidentiata distinct pentru:

1. achizitii intracomunitare de bunuri;

2. achizitii de bunuri/servicii pentru care persoana impozabila este obligata la plata taxei in conditiile art. 307 alin. (3) - (6) din Codul fiscal;

3. achizitii de bunuri, inclusiv provenite din import, si de servicii, taxabile, carora li se aplica cote diferite de taxa;

4. achizitii intracomunitare de servicii pentru care persoana impozabila este obligata la plata taxei in conditiile art. 307 alin. (2) din Codul fiscal, care sunt prestate de catre persoane impozabile stabilite in Comunitate;

c) taxa colectata de respectiva persoana pentru fiecare perioada fiscala;

d) taxa totala deductibila si taxa dedusa pentru fiecare perioada fiscala;

e) calculul taxei deduse provizoriu pentru fiecare perioada fiscala, al taxei deduse efectiv pentru fiecare an calendaristic si al ajustarilor efectuate, atunci cand dreptul de deducere se exercita pe baza de pro rata, evidentiind distinct:

1. taxa dedusa conform art. 300 alin. (3) din Codul fiscal;

2. taxa nededusa conform art. 300 alin. (4) din Codul fiscal;

3. taxa dedusa pe baza de pro rata conform art. 300 alin. (5) din Codul fiscal."

Codul fiscal mai precizeaza si alte obligatii informationale cu privire la cazurile referitoare la tranzactiile derulate in legatura cu TVA la incasare, insa fiecare persoana impozabila poate sa isi stabileasca modelul documentelor pe baza carora determina taxa colectata si taxa deductibila conform specificului propriu de activitate, cu conditia ca acestea sa contina informatiile minimale stabilite mai sus si sa asigure intocmirea decontului de taxa prevazut in Codul fiscal.

In concluzie, in cazul in care societatea indeplineste si respecta conditiile cu privire la elementele si informatiile minime, obligatorii in cazul documentelor financiar-contabile (in particular a jurnalului TVA), precum si la criteriile minimale privind programele informatice utilizate in activitatea financiar-contabila, este suficienta si corecta editarea jurnalului respectiv doar cu ajutorul sistemelor informatice, cu recomadarea suplimentara de a asigura arhivarea digitala separata a datelor si informatiilor colectate si de a putea tipari oricand la cerere formatul respectiv, care sa contina bineinteles datele istorice aferente.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Inscrierea datelor in documentele contabile":
Rating:

Nota: 3.67 din 6 voturi
Modificari in Codul Fiscal 2020 - 10 Politici si Proceduri Contabile actualizate la zi

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!‚Äč

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari in Codul Fiscal 2020 - 10 Politici si Proceduri Contabile actualizate la zi


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Examenul de consultant fiscal 2020: Iata unde se va sustine
    • UPDATE 2020 Camera Consultantilor Fiscali anunta stabilirea modului prin care se va desfasura examenul pentru atribuirea calitatii de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistent, sesiunea noiembrie 2020. Asadar, examenul pentru atribuirea calitatii de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistent, sesiunea noiembrie 2020, se va desfasura in sistem ONLINE, avand in vedere recomandarile privind conduita sociala responsabila in prevenirea si combatere raspandirii coronavirusului...» citeste mai departe aici

  • Decizie importanta a ICCJ cu privire la termenul de prescriptie in materie de impozit pe profit
    • Cu privire la stabilirea momentului de la care se calculeaza termenul de prescriptie pentru obligatii fiscale principale/accesorii aferente impozitului pe profit stabilit suplimentar, de-a lungul timpului a existat o practica neunitara atat in randul instantelor judecatoresti cat si al organelor fiscale. Vechiul cod de procedura fiscala prevedea ca termenul de prescriptie a dreptului organului fiscal de a stabili obligatii fiscale (5 ani) incepe sa curga de la data de 1 ianuarie a anului urmator...» citeste mai departe aici

  • ANAF a publicat calendarul obligatiilor fiscale pentru OCTOMBRIE 2020
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala a publicat, pe site-ul oficial, un document cu toate obligatiile fiscale aferente lunii octombrie 2020. 7 OCTOMBRIE ultima zi pentru: - depunerea formularului 092 "Declaratie de mentiuni”, de catre platitorii de TVA, care au ca perioada fiscala trimestrul calendaristic si au efectuat o achizitie intracomunitara de bunuri in luna septembrie 2020 (pentru schimbarea perioadei fiscale din trimestru in luna, incepand cu luna octombrie 2020). [articolul...» citeste mai departe aici

  • Ordinul 2737/2020. Aprobarea formularelor si actelor de control utilizate in activitatea de inspectie economico-fiscala
    • Ordinul nr. 2737/2020 privind aprobarea modelului si continutului actelor de control si ale unor formulare utilizatein activitatea de inspectie economico-financiara a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 868 din 23 septembrie 2020. Conform actului normativ care a intrat in vigoare de la 23 septembrie 2020, a fost aprobat modelul si continutul actelor de control si ale unor formulare utilizate in activitatea de inspectie economico-financiara. (Raport de inspectie economico-financiara;...» citeste mai departe aici

  • Clarificari ONRC cu privire la aplicarea Legii 208/2020. Au fost modificate mai multe acte normative
    • Oficiul National al Registrului Comertului a publicat recent cateva informatii referitoare la modificarile aduse de Legea 208/2020. Astfel, incepand cu 26 septembrie 2020, data intrarii in vigoare a Legii nr. 208/2020 privind modificarea si completarea unor acte normative, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 869/23.09.2020, se modifica si se completeaza urmatoarele acte normative: 1. Legea nr. 26/1990 privind registrul comertului, republicata, dupa cum urmeaza: • La...» citeste mai departe aici

  • Cele mai noi modificari fiscale din perioada 21-27 septembrie 2020
    • Specialistul Irina Dumitrescu a analizat cele mai noi modificari fiscale din perioada 21-27 septembrie 2020: 1. O.M.M.P.S. nr. 1.426/2020 privind modificarea Ordinului ministrului muncii si protectiei sociale nr. 741/2020 pentru aprobarea modelului documentelor prevazute la art. XII alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2020 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri in domeniul protectiei sociale in contextul situatiei...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2020 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Modificari in Codul Fiscal 2020 - 10 Politici si Proceduri Contabile actualizate la zi

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016