
Raportul Special
realizat de specialisti
"Potrivit Normelor metodologice de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile aprobate prin OMFP nr. 3512/2008, al. (8), inscrierea datelor in documente se face cu cerneala, cu pix cu pasta sau prin utilizarea sistemelor informatice de prelucrare automata a datelor, dupa caz. Conform al. (16) registrele de contabilitate si formularele financiar-contabile pot fi adaptate in functie de specificul si necesitatile entitatilor, cu conditia respectarii continutului de informatii si a normelor de intocmire si utilizare a acestora. Acestea pot fi pretiparite sau editate cu ajutorul sistemelor informatice de prelucrare automata a datelor. In cazul SC XYZ SA, Jurnalele TVA pentru CUMPARARI-VANZARI sunt editate cu ajutorul sistemelor informatice de prelucrare automata a datelor. In aceasta situatie se impune concomitent si consemnarea in Jurnale a operatiunilor economice manual, cu cerneala, cu pix cu pasta? Editarea doar cu ajutorul sistemelor informatice de prelucrare automata a datelor este suficienta si corecta?"
Ordinul nr. 3512/2008 a fost abrogat de Ordinul 2634/2015. Acest ultim ordin stabileste cu privire la documentele financiar-contabile, faptul ca fiecare entitate poate adapta, in functie de necesitati, modelele documentelor financiar-contabile. De asemenea, prin normele generale aferente, de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile se precizeaza urmatoarele:
- documentele contabile (registre, jurnale, fise, note etc.) care servesc la prelucrarea, centralizarea si inregistrarea in contabilitate a operatiunilor economico-financiare consemnate in documentele justificative, intocmite manual sau prin utilizarea sistemelor informatice de prelucrare automata a datelor, trebuie sa cuprinda elemente cu privire la:
- documentele financiar-contabile pot fi prezentate ca documente pe suport hartie sau in format electronic (care contine informatiile prevazute de norme si care a fost emis si primit in format electronic), cu conditia intocmirii acestora potrivit prezentelor norme.
- inscrierea datelor in documente se face cu cerneala, cu pix cu pasta sau prin utilizarea sistemelor informatice de prelucrare automata a datelor, dupa caz.
- modelele documentelor financiar-contabile pot fi adaptate in functie de specificul si necesitatile entitatilor, cu conditia respectarii continutului de informatii putand fi pretiparite sau editate cu ajutorul sistemelor informatice de prelucrare automata a datelor.
Totodata, referitor la criteriile minimale privind programele informatice utilizate in activitatea financiar-contabila, ordinul stabileste faptul ca sistemele sau programele informatice de prelucrare automata a datelor, utilizate in activitatea financiar-contabila, trebuie sa asigure:
- prelucrarea datelor inregistrate in contabilitate in conformitate cu reglementarile contabile aplicabile, controlul si pastrarea acestora pe suporturi tehnice;
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Agenda Fiscala a Contabilului 2025
Portal Codul fiscal - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Pe de alta parte, avand in vedere ca formatul Jurnalului TVA pentru cumparari-vanzari, nu este mentionat in Nomenclatorul documentelor financiar-contabile prevazut in Normele specifice din Anexa 2 la ordinul mentionat mai sus, sunt aplicabile prevederile Codului fiscal, care prevede faptul ca Jurnalele pentru vanzari si pentru cumparari se intocmesc astfel incat sa permita stabilirea urmatoarelor elemente:
"a) valoarea totala, fara taxa, a tuturor livrarilor de bunuri si/sau prestarilor de servicii efectuate de aceasta persoana in fiecare perioada fiscala, evidentiata distinct pentru:
1. livrarile intracomunitare de bunuri scutite;
2. livrari/prestari scutite de taxa sau pentru care locul livrarii/prestarii este in afara Romaniei;
3. livrarile de bunuri si/sau prestarile de servicii taxabile si carora li se aplica cote diferite de taxa;
4. prestarile de servicii intracomunitare efectuate conform art. 278 alin. (2) din Codul fiscal catre beneficiari persoane impozabile stabilite in Uniunea Europeana;
b) valoarea totala, fara taxa, a tuturor achizitiilor pentru fiecare perioada fiscala, evidentiata distinct pentru:
1. achizitii intracomunitare de bunuri;
2. achizitii de bunuri/servicii pentru care persoana impozabila este obligata la plata taxei in conditiile art. 307 alin. (3) - (6) din Codul fiscal;
3. achizitii de bunuri, inclusiv provenite din import, si de servicii, taxabile, carora li se aplica cote diferite de taxa;
4. achizitii intracomunitare de servicii pentru care persoana impozabila este obligata la plata taxei in conditiile art. 307 alin. (2) din Codul fiscal, care sunt prestate de catre persoane impozabile stabilite in Comunitate;
c) taxa colectata de respectiva persoana pentru fiecare perioada fiscala;
d) taxa totala deductibila si taxa dedusa pentru fiecare perioada fiscala;
e) calculul taxei deduse provizoriu pentru fiecare perioada fiscala, al taxei deduse efectiv pentru fiecare an calendaristic si al ajustarilor efectuate, atunci cand dreptul de deducere se exercita pe baza de pro rata, evidentiind distinct:
1. taxa dedusa conform art. 300 alin. (3) din Codul fiscal;
2. taxa nededusa conform art. 300 alin. (4) din Codul fiscal;
3. taxa dedusa pe baza de pro rata conform art. 300 alin. (5) din Codul fiscal."
Codul fiscal mai precizeaza si alte obligatii informationale cu privire la cazurile referitoare la tranzactiile derulate in legatura cu TVA la incasare, insa fiecare persoana impozabila poate sa isi stabileasca modelul documentelor pe baza carora determina taxa colectata si taxa deductibila conform specificului propriu de activitate, cu conditia ca acestea sa contina informatiile minimale stabilite mai sus si sa asigure intocmirea decontului de taxa prevazut in Codul fiscal.
In concluzie, in cazul in care societatea indeplineste si respecta conditiile cu privire la elementele si informatiile minime, obligatorii in cazul documentelor financiar-contabile (in particular a jurnalului TVA), precum si la criteriile minimale privind programele informatice utilizate in activitatea financiar-contabila, este suficienta si corecta editarea jurnalului respectiv doar cu ajutorul sistemelor informatice, cu recomadarea suplimentara de a asigura arhivarea digitala separata a datelor si informatiilor colectate si de a putea tipari oricand la cerere formatul respectiv, care sa contina bineinteles datele istorice aferente.
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Nota de intrare receptie si bon de consum. Cand sunt obligatorii?Prima voluntara de sanatate. In ce consta angajamentul de plata pentru salariati?Aviz de insotire a marfii: ce reprezinta, cand este necesar si cum se poate intocmi documentulSunt deductibile bonurile fiscale cu valori mai mici de 100 euro?Decontul de cheltuieli si notele de intrare receptie. Cand se intocmesc?Ultimele articole
Diurna externa. Cum se calculeaza si ce documente justificative sunt necesareE-Factura: Arhivarea facturilor se face in format PDF sau XML?Fisa de magazie. Ce este, model si care este rolul unei fise de magazieCum se deconteaza cheltuielile cu combustibilul in cazul microintreprinderilor? Documente necesareII in 2022 cu cod CAEN de comert cu amanuntul. Evidenta contabila se realizeaza prin metoda cantitativ-valorica sau global-valorica?Articole similare
Lichidare firma. Proceduri si aspecte contabile pentru lichidarea si dizolvarea unei societatiStudiu de caz: Impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de un expert contabil PFAArhivare documente: care este procedura si cat se pastreaza documentele in arhivaAuditul si incadrarea costurilor efectute in legatura cu constructia unei cladiriNotificare de conformare e-TVA: Ce trebuie sa stii incepand cu anul 2025Ultimele articole
Arhivarea documentelor. Ce acte sa pastrati cand treceti la arhivarea electronica + un studiu de cazDecontare transport angajati. Regim fiscal si studii de caz utileArhivare electronica a facturilor. Cum se va proceda in cazul unui control fiscal?Arhivare si eliminare documente financiar-contabileConfirmarile de sold privind creantele: Cand se poate intrerupe termenul de prescriptie de 3 ani?Sfaturi de la experti
Conditii deosebite de munca-obligatii angajator
Intrebare: 1. Ce obligatii are angajatorul in cazul angajarii personalului care beneficiaza de conditii de munca deosebite (medic anatomo-patolog, asistent laborator anatomo-patologie)? 2. Trebuie sa declare ceva? 3. Trebuie platite...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Calcul baza de impozitare microintreprinderi
Intrebare: Avem urmatoarea situatie: Cont 704: 1.241.263 lei (euro 249.179,59) Cont 7588: 499 lei Cont 7651: 20.823 lei Cont 6651: 2.151 lei Plafon micro: 1.243.525 lei (250.000 euro × 4,9741 lei) Calcul: Cont 704 + cont 7588 = 1.241.263 +...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Sponsorizarile catre persoanele fizice bolnave. Reglementari cheie
E-Factura: Termenul de scutire, EXTINS pana in octombrie 2025 pentru anumite entitati
SAF-T ANAF: Ce coduri sa aplici in SAF-T pentru facturi emise cu bon fiscal
Casa de marcat portabila pentru PFA. Speta utila cu privire la obligativitatea utilizarii ei
Obiecte de inventar. MONOGRAFIE contabila privind casarea obiectelor de inventar
Impozitul pe dividende. Se plateste la data AGA sau la fiecare transa?
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA