Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Inspectia fiscala desfasurata la contribuabili a fost modificata prin OG 31/2022. De cand se aplica legea

02-Sep-2022
9042
Inspectia fiscala desfasurata la contribuabili a fost modificata prin OG 31/2022. De cand se aplica legea

Ordonanta 31/2022 care va modifica Codul de procedura fiscala a adus si cateva noutati cu privire la desfasurarea inspectiei fiscale la contribuabili. Noile prevederi se aplica incepand cu data de 3 septembrie 2022.

Ordonanta 31/2022 pentru modificarea si completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 857 din 31 august 2022.

Actul normativ prevede urmatoarele modificari:

1. Contribuabilul/Platitorul are obligatia sa colaboreze la constatarea starilor de fapt fiscale.

Acesta este obligat sa dea informatii, sa prezinte la locul de desfasurare a inspectiei fiscale toate documentele, precum si orice alte date necesare clarificarii situatiilor de fapt relevante din punct de vedere fiscal. 

De comun acord cu organele de inspectie fiscala, colaborarea contribuabilului/platitorului la constatarea starilor de fapt fiscale se poate realiza si prin utilizarea mijloacelor electronice de comunicare la distanta.

Pana acum reglementarile nu prevedeau, in mod expres, posibilitatea realizarii colaborarii contribuabilului/platitorului la constatarea starilor de fapt fiscale prin utilizarea mijloacelor electronice de comunicare la distanta.

2. Durata efectuarii inspectiei fiscale este stabilita de organul de inspectie fiscala, in functie de obiectivele inspectiei, si nu poate fi mai mare de 180 de zile pentru contribuabilii mari, pentru contribuabilii/ platitorii care au sedii secundare, indiferent de marime, precum si pentru contribuabilii nerezidenti.

Situatia precedenta:

Potrivit prevederilor art. 126 din Codul de procedura fiscala, durata efectuarii inspectiei fiscale difera in functie de categoria contribuabililor. 

Astfel, pentru contribuabilii mari si contribuabilii care au sedii secundare, indiferent de marime, durata inspectiei fiscale nu poate fi mai mare de 180 de zile, pentru contribuabilii mijlocii este stabilita la cel mult 90 de zile, iar pentru ceilalti contribuabili este stabilit un termen de maxim 45 de zile. 

Pana acum, contribuabilii nerezidenti erau incadrati la categoria ”ceilalti contribuabili” si, in practica, s-a constatat ca pentru unii contribuabili nerezidenti durata pentru efectuarea inspectiei fiscale este foarte scurta (maxim 45 de zile).

De exemplu, pentru contribuabilii nerezidenti care au sediul activitatii economice intr-un stat membru al Uniunii Europene dar care, potrivit titlului VII "Taxa pe valoarea adaugata" din Legea nr. 22/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, au dreptul sa se inregistreze fiscal direct in Romania in scop de TVA, durata de 45 de zile pentru efectuarea inspectiei fiscale este foarte scurta, intrucat:

- documentele necesare efectuarii inspectiei fiscale sunt arhivate in statul membru in care contribuabilul isi are sediul activitatii economice, motiv pentru care prezentarea explicatiilor/documentelor justificative solicitate pe parcursul desfasurarii inspectiei fiscale necesita o perioada mult mai mare de timp decat cea din prezent; - in majoritatea cazurilor, dupa inceperea inspectiei fiscale, acest tip de contribuabil nerezident solicita suspendarea inspectiei fiscale pentru prezentarea din statul membru a documentelor justificative necesare efectuarii inspectiei. Desi contribuabilul este informat din timp ca urmeaza sa fie supus unei actiuni de inspectie fiscala pentru solutionarea deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare (DNOR), acesta nu trimite documentele originale in Romania decat dupa solicitarea scrisa formulata de echipa de inspectie. Acest lucru se explica prin faptul ca depozitarea documentelor in Romania, presupune costuri ridicate pe zi/luna a spatiului de depozitare, avand in vedere volumul mare de documente pe care il detin aceste societati; - de regula, contribuabilii supusi inspectiei fiscale solicita suspendarea pentru 30 zile, altii pentru 60 zile, insa majoritatea solicita pentru 90 zile; - dupa reluarea inspectiei fiscale, pe masura ce se verifica documentele prezentate, in vederea stabilirii starii de fapt fiscale, echipa constata ca este necesara solicitarea de informatii sau documente justificative de la autoritati, institutii ori terti, inclusiv de la autoritati din alte state in legatura cu obiectul inspectiei fiscale, astfel procedand la suspendarea inspectiei fiscale; -in momentul in care se primesc documentele si informatiile solicitate, inainte de reluarea inspectiei fiscale la contribuabilul verificat, echipa de inspectie fiscala trebuie sa verifice aceste documente si informatii si daca nu sunt complete sa solicite documente suplimentare, verificarea acestora necesitand o perioada foarte mare de timp avand in vedere volumul documentelor prezentate; - de regula, contribuabilii nerezidenti sunt reprezentati de un imputernicit care nu poate raspunde la notele explicative fara primirea avizului si informatiilor de la firma din statul membru. De exemplu, in situatia in care sunt solicitate informatii si explicatii suplimentare, acestea sunt traduse si transmise in statul membru de catre companiile de consultanta care sunt imputernicite sa reprezinte contribuabilii pe parcursul inspectiei fiscale, deoarece aceste companii de consultanta nu cunosc in detaliu activitatea desfasurata de nerezident, fapt ce conduce la prelungirea termenului de prezentare de documente necesare stabilirii starii de fapt fiscale si/sau de raspuns la notele explicative si solicitarile de informatii; - majoritatea contribuabililor nerezidenti persoane juridice sunt companii foarte mari, activeaza in industria auto si au relatii economice cu contribuabili mari, volumul de documente de verificat fiind foarte mare, iar activitatea desfasurata de acestia pe teritoriul Romaniei este complexa (achizitii locale, achizitii intracomunitare, import, transmitere bunuri la prelucrat in Romania, livrari locale, livrari intracomunitare, export).

Din aceste motive, organul de inspectie fiscala intampina dificultati in a se incadra in perioada stabilita si risca, astfel, ca inspectia fiscala sa inceteze fara a se emita actul administrativ fiscal.

3. Dupa sesizarea organelor de urmarire penala, inspectia fiscala inceteaza numai pentru obligatiile si perioadele fiscale care au facut obiectul sesizarii.

Daca, dupa sesizarea organelor de urmarire penala, procurorul, prin ordonanta, dispune clasarea ori renuntarea la urmarirea penala sau daca, dupa trimiterea in judecata, instanta lasa nesolutionata actiunea civila, organul de inspectie fiscala poate relua inspectia. in acest caz, se transmite un nou aviz de inspectie fiscala.

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016